Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Deutsche Bahn bestiller 73 ICE tog
Gå ned Sider:[1] 2
Deutsche Bahn bestiller 73 ICE tog
Af andersj, Aalborg. 17/05-23, 10:17.
Der er tale om 56 ICE L tog fra Talgo og 17 ICE 3neo fra Siemens - begge bestillinger foretages gennem de eksisterende rammeaftaler. Dermed er der fast bestilling på 90 ICE 3neo og 79 ICE L.

Togene skal leveres fra 2026 og frem til 2030 (heldigt at DSB lige nåede at få bestilt hos Talgo for en måned siden, så de kom foran i køen - som nu er blevet 952 vogne længere)

Ifølge DB skal ICE L nu også indsættes til København og Wien. Om der henvises til DSB's Talgo-vogne eller om DB's ICE L rent faktisk også skal køre over Femernforbindelsen er ikke klart.

Pressemeddelelse: https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Milliardeninvestition-Deutsche-Bahn-kauft-73-neue-ICE-10637928#


Anders

Deutsche Bahn bestiller 73 ICE tog
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 17/05-23, 14:02.
Pudsig linjeføring over Lolland ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Deutsche Bahn bestiller 73 ICE tog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/05-23, 14:15.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/05-23, 14:02Pudsig linjeføring over Lolland ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

For en gangs skyld er der tænkt på Nakskov. ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 17/05-23, 14:15
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/05-23, 14:02Pudsig linjeføring over Lolland ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

For en gangs skyld er der tænkt på Nakskov. ;D
Jeg troede NRJ var nedlagt?

Deutsche Bahn bestiller 73 ICE tog
Af andersj, Aalborg. 17/05-23, 17:26.
Den aktuelle forbindelse med offentlig transport mellem Rødby og Nykøbing F går jo via. Maribo, så helt galt er det ikke hvis DB's kommunikationsmedarbejder blot hat slået ruten op i en rejseplan og ikke tænkt nærmere over linjeføringen.

Anders

Citat fra: andersj Dato 17/05-23, 10:17Ifølge DB skal ICE L nu også indsættes til København og Wien. Om der henvises til DSB's Talgo-vogne eller om DB's ICE L rent faktisk også skal køre over Femernforbindelsen er ikke klart.


Umiddelbart forestiller jeg mig at DB ville nævne DSB, hvis tanken var at DB ikke ville betjene Hamburg-København med sine Talgo-sæt. Togsættene er jo også forskelligt indrettet. Men vi taler jo tidligst 2029, hvis det er trafik over Femer Bælt, der tænkes på, og der kan ske en del på de år. Jeg ved heller ikke om man skal lægge noget i at Århus ikke vises.

PS: Er det ikke snarere Søllested, grafikken laver et herresving omkring? Men den tyske grafiker er nok ikke så stedkendt på Lolland  ;D

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/05-23, 14:02Pudsig linjeføring over Lolland ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

ICE L (link og link) har kun elektrisk drift.
Skal det settes opp kjøreledning til Westerland på Sylt ?

Citat fra: Bengt Larsson Dato 17/05-23, 21:13
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/05-23, 14:02Pudsig linjeføring over Lolland ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

ICE L (link og link) har kun elektrisk drift.
Skal det settes opp kjøreledning til Westerland på Sylt ?


DB har bestilt Vectron dual mode til at køre til Sylt..

Er der i øvrigt nogle der kan se om de yderligere ICE L er bestilt med talgo lokomotiver eller kun som rene vognstammer?

Citat fra: mikkelwf Dato 17/05-23, 21:19
Citat fra: Bengt Larsson Dato 17/05-23, 21:13
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/05-23, 14:02Pudsig linjeføring over Lolland ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

ICE L (link og link) har kun elektrisk drift.
Skal det settes opp kjøreledning til Westerland på Sylt ?


DB har bestilt Vectron dual mode til at køre til Sylt..

Er der i øvrigt nogle der kan se om de yderligere ICE L er bestilt med talgo lokomotiver eller kun som rene vognstammer?
Jeg syntes jeg har læst mig til at Talgo også leverer lokomotiver, men kan vist også køre med andre e lokomotiver

Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Bent Jensen Dato 17/05-23, 23:42
Citat fra: mikkelwf Dato 17/05-23, 21:19
Citat fra: Bengt Larsson Dato 17/05-23, 21:13
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/05-23, 14:02Pudsig linjeføring over Lolland ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

ICE L (link og link) har kun elektrisk drift.
Skal det settes opp kjøreledning til Westerland på Sylt ?


DB har bestilt Vectron dual mode til at køre til Sylt..

Er der i øvrigt nogle der kan se om de yderligere ICE L er bestilt med talgo lokomotiver eller kun som rene vognstammer?
Jeg syntes jeg har læst mig til at Talgo også leverer lokomotiver, men kan vist også køre med andre e lokomotiver

Med venlig hilsen Bent Jensen

Ja den første bestilling er inkl. lokomotiver..

Men der står ikke umiddelbart noget om at den næste bestilling indeholder lokomotiver..

Deutsche Bahn bestiller 73 ICE tog
Af andersj, Aalborg. 18/05-23, 20:47.
Talgo skriver at stammerne er identiske med dem der allerede er bestilt og består af 1 lokomotiv + 16 vogne + 1 styrevogn (heraf 1 bistrovogn og 1 PRM-vogn).

Det giver vel heller ikke rigtig mening for DB at skulle købe Vectron 230 når de har betalt for at få udviklet deres eget lokomotiv (BR 105) hos Talgo.

Link: https://www.talgo.com/-/deutsche-bahn-confirms-talgo-larger-single-order-history-56-new-talgo-230-trains

Anders

Nogen der kan forklare Talgo's fortræffeligheder? De ser designmæssigt udefra meget unikke ud, men hvorfor køber både DB & DSB så store mængder af en variant som næsten kun ses i Spanien og tidligere USA? Ingen andre steder har man åbenbart ville binde an med denne type.

Deutsche Bahn bestiller 73 ICE tog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/05-23, 22:19.
Citat fra: Skylight Dato 18/05-23, 22:06Nogen der kan forklare Talgo's fortræffeligheder? De ser designmæssigt udefra meget unikke ud, men hvorfor køber både DB & DSB så store mængder af en variant som næsten kun ses i Spanien og tidligere USA?


Her på 12 sprog: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Talgo

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Skylight Dato 18/05-23, 22:06Nogen der kan forklare Talgo's fortræffeligheder? De ser designmæssigt udefra meget unikke ud, men hvorfor køber både DB & DSB så store mængder af en variant som næsten kun ses i Spanien og tidligere USA? Ingen andre steder har man åbenbart ville binde an med denne type.

De vandt DBs udbud fordi de var de eneste der ville byde med et 230 km/t-lokomotiv på daværende tidspunkt.

Citat fra: andersj Dato 18/05-23, 20:47Talgo skriver at stammerne er identiske med dem der allerede er bestilt og består af 1 lokomotiv + 16 vogne + 1 styrevogn (heraf 1 bistrovogn og 1 PRM-vogn).

Det giver vel heller ikke rigtig mening for DB at skulle købe Vectron 230 når de har betalt for at få udviklet deres eget lokomotiv (BR 105) hos Talgo.

Link: https://www.talgo.com/-/deutsche-bahn-confirms-talgo-larger-single-order-history-56-new-talgo-230-trains

Stammerne kan jo ikke køre andre steder end hvor der er strøm, så derfor skal de trækkes med diesel til Sylt.

Derfor har de bestilt vectron dual mode. Som så skal trække en stamme inkl. et passivt talgo-lok.

Ideelt set havde de fra starten kun udbudt togstammerne og lokomotiver separat.

I forhold til de nye, havde det været interesseret, at de var bestilt uden lok, så man bedre kunne udnytte de nye vectron - men sådan er det åbenbart ikke..

De bestilte vectron dual mode er vel for øvrigt også kun 160km/t (måske 200, kan ikke lige huske det)..

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak