Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DB køber 56 flere Talgo tog og 17 ICE Neo - og vil køre til København med Talgo
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Svend Dato 18/05-23, 12:41
Citat fra: steenth Dato 18/05-23, 11:09
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/05-23, 10:51Det kan jo klares på flere måder tænker jeg. Dansk lods med tysk lokofører med dansk certifikat - dansk lokofører med certifikat til det tyske udstyr der overtager toget ved stationen lige efter tunellen eller noget.
At have en lods er en ekstra unødvendig udgift. Det mere synlig på Femernforbindelsen, som det er også over Øresund, at danske lokomotivfører kører til Lübeck og Hamborg og tyske lokomotivfører til København. Og man har ensrettet krav til lokomotivfører på EU niveau netop for at lettere at man kører på tværs af landegrænsen. Men der nogle sprogbarriere, hvor der skal læres enten dansk eller tysk på nødvendig niveau. Men der allerede noget, som fx DSB lokomotivfører, som kører til/fra Flensborg, håndtere i det daglige.

Alle lokomotivførere skal uddannes i det danske ORF - operationelle regler - (og indtil videre i SR) inden de må/kan køre i Danmark.
Lokomotivførere der skal køre i Tyskland, skal på samme måde have en tysk sikkerhedsuddannelse. Der er særlige regler for kørsel til/fra Padborg og Tønder.
... og så er der det med sproget, som endnu ikke er helt aftalt når vi taler kørsel i Danmark. I dag skal man beherske dansk eller svensk (med særlige regler for hvordan der skal kommunikeres bl a med/om tal) ... og fortsat en mulighed for at køre over grænsen "på tysk".

Kære Svend Perfektsen.

Skulle jeg have vedlagt en kopi af ORF og SR i mit svar. Jeg skrev der er regler om om det og nøjes skriv om sprogkrav. For der er regler om et fælles lokomotivførerlicens og lokomotivførercertifikater, som publiseret i en dansk bekendtgørelse, som er en implementation af EU regler. Og tilsvarende er der også på tyske side.

For dit svar ikke givet noget nyt til debatten.

Citat fra: Danskjävlar Dato 18/05-23, 01:21(dog udelukker jeg ikke muligheden for at alle Regional-eksprestog til Nykøbing kan blive forlænget gennem tunellen hvis et vigespor til Burg bygges med dansk kørestrøm. Mener faktisk at have hørt om at der skulle blive bygget sådan et spor, men ved ikke om det ville blive med dansk strøm. Hvis det er tilfældet ville det betyde et tog i hver time med dette løb)
Som jeg husker det fra det IDA-webinar der blev afholdt for et par måneder siden: vigesporet bliver bygget, men det får tysk kørestrøm.

Citat fra: mlarsen Dato 18/05-23, 09:44
Citat fra: Danskjävlar Dato 18/05-23, 01:21Og man kan selvfølgelig spekulere yderligere om mindre konkrete ideer hvor ICE-L togene kan bruges indtil videre som f.eks. København-Köln, København Frankfurt, og København-Amsterdam men tiden må vise hvad for nogle muligheder der er på korridoren. En ting er dog sikkert. Sydbanen kommer til at blive en ren racerbane for jernbanetrafik når den tunnel åbner, og så lige mens en jernbanerenæssance er ved at starte.

Det er interessant at de mest realistiske forslag har gået/går i østlig retning - Berlin, Dresden, Prag. Den vestlige retning (Amsterdam, Bruxelles, Paris) hører man ikke så meget til. Men da København er en vigtig luftrute fra Amsterdam, kan det jo være at der er et lille potentiale i den retning også.

Til en start ville det hjælpe med en god forbindelse til Osnabrück (eller Hannover) for skift til Amsterdam eller til Köln med skift til Liège, Bruxelles og Paris. Blot en forlængelse til Bremen ville være en lille hjælp når der nu snart bliver direkte forbindelse derfra til Groningen.

Grunden til at jeg nævner dette er også fordi at det 1, er forbindelserne til øst der får støtte af EU i den nye ordning for internationale togforbindelser, dels også fordi at det er der efterspørgslen er højest pt og hvor ICE-L togene passer bedst ind i drift.

Jeg syntes også at ICE tog fra København til Amsterdam ville være en skide god ide, men det der mangler er infrastruktur. Mellem Hamborg og Bremen er den eksisterende bane begrænset til 200 de fleste steder og allerede under stort pres. Det tager cirka 1 time pt at køre mellem Hamborg og Bremen. Derfra skal man så videre til Groningen. Der er der det såkaldte Wunderline projekt, men det er primært tiltænkt regionaltog og designet til en max hastighed på 120-140km/t. Rejsetiden med alle planlagte opgraderinger mellem Bremen og Groningen ville i så fald tage 2 timer og 12 minutter hvis jeg husker rigtigt. Fra Groningen er der så Lelylijn, men den har heller ikke helt konkrete planer endnu, men er for nylig kommet med i TEN-T netværket. Denne 200km/t højhastighedsbane ville reducere rejsetiden til Amsterdam fra Groningen til lige omkring 1 time.

Og så er spørgsmålet om al den infrastruktur overhovedet er nok til at gøre toget attraktivt på denne lange rute. Man skal da nærmest håbe på en reduktion fra næsten 4½ til 3½ time før at det nok bliver konkurrencedygtigt på nogen måde. Om der kommer flere opgraderinger mellem Groningen og Bremen må tiden vise men det virker desværre usandsynligt

Citat fra: Danskjävlar Dato 18/05-23, 13:30Og så er spørgsmålet om al den infrastruktur overhovedet er nok til at gøre toget attraktivt på denne lange rute. Man skal da nærmest håbe på en reduktion fra næsten 4½ til 3½ time før at det nok bliver konkurrencedygtigt på nogen måde. Om der kommer flere opgraderinger mellem Groningen og Bremen må tiden vise men det virker desværre usandsynligt
Det er en lokalbane, som du foreslå opgraderet, som pt. lige mangler en bro for kunne køre på hele strækningen. Var det ikke bedre at ikke forbedre vejen over Osnabrück, hvor der i forvejen er trafik, som gør at evt. nyanlæg bedre kan betale sig.

Citat fra: Svend Dato 18/05-23, 12:41
Citat fra: steenth Dato 18/05-23, 11:09
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/05-23, 10:51Det kan jo klares på flere måder tænker jeg. Dansk lods med tysk lokofører med dansk certifikat - dansk lokofører med certifikat til det tyske udstyr der overtager toget ved stationen lige efter tunellen eller noget.
At have en lods er en ekstra unødvendig udgift. Det mere synlig på Femernforbindelsen, som det er også over Øresund, at danske lokomotivfører kører til Lübeck og Hamborg og tyske lokomotivfører til København. Og man har ensrettet krav til lokomotivfører på EU niveau netop for at lettere at man kører på tværs af landegrænsen. Men der nogle sprogbarriere, hvor der skal læres enten dansk eller tysk på nødvendig niveau. Men der allerede noget, som fx DSB lokomotivfører, som kører til/fra Flensborg, håndtere i det daglige.

Alle lokomotivførere skal uddannes i det danske ORF - operationelle regler - (og indtil videre i SR) inden de må/kan køre i Danmark.
Lokomotivførere der skal køre i Tyskland, skal på samme måde have en tysk sikkerhedsuddannelse. Der er særlige regler for kørsel til/fra Padborg og Tønder.
... og så er der det med sproget, som endnu ikke er helt aftalt når vi taler kørsel i Danmark. I dag skal man beherske dansk eller svensk (med særlige regler for hvordan der skal kommunikeres bl a med/om tal) ... og fortsat en mulighed for at køre over grænsen "på tysk".


ORF findes i en engelsk version, så måske man kan bruge engelsk til kommunikation i Danmark?

DB køber 56 flere Talgo tog og 17 ICE Neo - og vil køre til København med Talgo
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/05-23, 14:51.
Citat fra: frederikhk Dato 18/05-23, 14:38ORF findes i en engelsk version, så måske man kan bruge engelsk til kommunikation i Danmark?


Der er pt. ingen baneforbindelse med lande hvori engelsk er det mest anvendte sprog.

Tysk vil være mere passende. De fleste lande i Europa grænser mod lande hvor tysk er hovedsprog.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 18/05-23, 14:51
Citat fra: frederikhk Dato 18/05-23, 14:38ORF findes i en engelsk version, så måske man kan bruge engelsk til kommunikation i Danmark?


Der er pt. ingen baneforbindelse med lande hvori engelsk er det mest anvendte sprog.

Tysk vil være mere passende. De fleste lande i Europa grænser mod lande hvor tysk er hovedsprog.

I Danmark, Sverige og Norge kan flere engelsk end tysk. Mængden af tyskere der kan engelsk er også stigende.

I den europæiske flytrafik anvender man jo også primært engelsk.

Citat fra: RasmusD Dato 18/05-23, 13:00Så spørgsmålet er: vil DB opbygge organisation i Danmark og godkendes som operatør i Trafikstyrelsen, eller skal samarbejdet med DSB fortsætte?

Hvor mange tror egentlig selv på at man vil pisse en samarbejdspartner af, ved på denne måde at melde ud at man selv vil starte kørsel op?

Hvor mange andre lande kører DB til uden en samarbejdsaftale og hvor mange har de en samarbejdsaftale med en national operatør?

Citat fra: Time will tell Dato 18/05-23, 15:57
Citat fra: RasmusD Dato 18/05-23, 13:00Så spørgsmålet er: vil DB opbygge organisation i Danmark og godkendes som operatør i Trafikstyrelsen, eller skal samarbejdet med DSB fortsætte?

Hvor mange tror egentlig selv på at man vil pisse en samarbejdspartner af, ved på denne måde at melde ud at man selv vil starte kørsel op?

Hvor mange andre lande kører DB til uden en samarbejdsaftale og hvor mange har de en samarbejdsaftale med en national operatør?

Nu står der i Deutsche Bahns pressemeddelelse udelukkende at det nye materiel skal bruges på forbindelsen til København. Der står intet sted at DB kommer til at køre på egen hånd. Man kan forstille sig et scenarie som før 2016, hvor afgange til Tyskland primært blev betjent med tyskejede ICE-TD, men også med danskejede MF.

Citat fra: frederikhk Dato 18/05-23, 14:38
Citat..

ORF findes i en engelsk version, så måske man kan bruge engelsk til kommunikation i Danmark?

Fra den nyeste ORF:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

og den engelske:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: thadef Dato 18/05-23, 20:39
Citat fra: Time will tell Dato 18/05-23, 15:57
Citat fra: RasmusD Dato 18/05-23, 13:00Så spørgsmålet er: vil DB opbygge organisation i Danmark og godkendes som operatør i Trafikstyrelsen, eller skal samarbejdet med DSB fortsætte?

Hvor mange tror egentlig selv på at man vil pisse en samarbejdspartner af, ved på denne måde at melde ud at man selv vil starte kørsel op?

Hvor mange andre lande kører DB til uden en samarbejdsaftale og hvor mange har de en samarbejdsaftale med en national operatør?

Nu står der i Deutsche Bahns pressemeddelelse udelukkende at det nye materiel skal bruges på forbindelsen til København. Der står intet sted at DB kommer til at køre på egen hånd. Man kan forstille sig et scenarie som før 2016, hvor afgange til Tyskland primært blev betjent med tyskejede ICE-TD, men også med danskejede MF.

Nu må i altså ikke ødelægge de gode konspirationer og gætværk med fakta.

Fjeren bliver jo som bekendt ikke til fem høns ved egen kraft.

Citat fra: thadef Dato 18/05-23, 20:39
Citat fra: Time will tell Dato 18/05-23, 15:57Hvor mange tror egentlig selv på at man vil pisse en samarbejdspartner af, ved på denne måde at melde ud at man selv vil starte kørsel op?

Hvor mange andre lande kører DB til uden en samarbejdsaftale og hvor mange har de en samarbejdsaftale med en national operatør?

Nu står der i Deutsche Bahns pressemeddelelse udelukkende at det nye materiel skal bruges på forbindelsen til København. Der står intet sted at DB kommer til at køre på egen hånd. Man kan forstille sig et scenarie som før 2016, hvor afgange til Tyskland primært blev betjent med tyskejede ICE-TD, men også med danskejede MF.

Men DSB siger at deres Talgo-sæt kun skal benyttes til den internationale trafik. Med 16 stammer burde det være mere end rigeligt til at håndtere både 1 tog i timen København-Hamborg og adskillige tog om dagen Aarhus-Hamborg, når altså Femern åbner.

Det ville give en god del materiel i overskud, hvis DB så skyder mere materiel i den samme pulje. Men så kan man vel finde andre ting at bruge de vognstammer til.

Citat fra: frederikhk Dato 18/05-23, 15:04
Citat fra: Per Holm Dato 18/05-23, 14:51
Citat fra: frederikhk Dato 18/05-23, 14:38ORF findes i en engelsk version, så måske man kan bruge engelsk til kommunikation i Danmark?


Der er pt. ingen baneforbindelse med lande hvori engelsk er det mest anvendte sprog.

Tysk vil være mere passende. De fleste lande i Europa grænser mod lande hvor tysk er hovedsprog.


I Danmark, Sverige og Norge kan flere engelsk end tysk. Mængden af tyskere der kan engelsk er også stigende.

I den europæiske flytrafik anvender man jo også primært engelsk.

Ja, det ender nok med engelsk som andetsprog (og at tysk glider helt ud). Men det vil gælde for alle, ikke kun lokomotivførere.

Citat fra: steenth Dato 18/05-23, 13:21
Citat fra: Svend Dato 18/05-23, 12:41
Citat fra: steenth Dato 18/05-23, 11:09
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/05-23, 10:51Det kan jo klares på flere måder tænker jeg. Dansk lods med tysk lokofører med dansk certifikat - dansk lokofører med certifikat til det tyske udstyr der overtager toget ved stationen lige efter tunellen eller noget.
At have en lods er en ekstra unødvendig udgift. Det mere synlig på Femernforbindelsen, som det er også over Øresund, at danske lokomotivfører kører til Lübeck og Hamborg og tyske lokomotivfører til København. Og man har ensrettet krav til lokomotivfører på EU niveau netop for at lettere at man kører på tværs af landegrænsen. Men der nogle sprogbarriere, hvor der skal læres enten dansk eller tysk på nødvendig niveau. Men der allerede noget, som fx DSB lokomotivfører, som kører til/fra Flensborg, håndtere i det daglige.

Alle lokomotivførere skal uddannes i det danske ORF - operationelle regler - (og indtil videre i SR) inden de må/kan køre i Danmark.
Lokomotivførere der skal køre i Tyskland, skal på samme måde have en tysk sikkerhedsuddannelse. Der er særlige regler for kørsel til/fra Padborg og Tønder.
... og så er der det med sproget, som endnu ikke er helt aftalt når vi taler kørsel i Danmark. I dag skal man beherske dansk eller svensk (med særlige regler for hvordan der skal kommunikeres bl a med/om tal) ... og fortsat en mulighed for at køre over grænsen "på tysk".

Kære Svend Perfektsen.

Skulle jeg have vedlagt en kopi af ORF og SR i mit svar. Jeg skrev der er regler om om det og nøjes skriv om sprogkrav. For der er regler om et fælles lokomotivførerlicens og lokomotivførercertifikater, som publiseret i en dansk bekendtgørelse, som er en implementation af EU regler. Og tilsvarende er der også på tyske side.

For dit svar ikke givet noget nyt til debatten.

Du trængte bare til lidt hjælp, idet du åbenbart havde overset, at de danske og tyske regelværker ikke er de samme. Heller ikke de operationelle regler der gælder for kørsel på ETCS/ERTMS.

Det var da nyt, ik´?

 :D  :D 

Citat fra: Svend Dato 18/05-23, 23:05Du trængte bare til lidt hjælp, idet du åbenbart havde overset, at de danske og tyske regelværker ikke er de samme. Heller ikke de operationelle regler der gælder for kørsel på ETCS/ERTMS.
Jeg skrev at der er regler hvordan det håndteres - dvs på tværs af grænser. Det indeholder hvad der nødvendig. Men en diskussion bør ikke alt pindes ud, hvor det ikke er nødvendig - her var det ikke nødvendig. For reglerne er generelle uanset hvad for nogle lande, som er involveret. Du hænger alt meget på noget som ikke relevant for en diskussion. Og i regelsættet er nævnt krav til at kører med materiel og på strækninger. Men du særdeles god til at ødelægge en debat... for de jeg forholdt mig til at om det var nødvendig med lods eller ej. Det har du ikke forholdt dig til.

Gå op Sider: 1 [2] 3

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak