Citat fra: mlarsen Dato 18/05-23, 09:44Citat fra: Danskjävlar Dato 18/05-23, 01:21Og man kan selvfølgelig spekulere yderligere om mindre konkrete ideer hvor ICE-L togene kan bruges indtil videre som f.eks. København-Köln, København Frankfurt, og København-Amsterdam men tiden må vise hvad for nogle muligheder der er på korridoren. En ting er dog sikkert. Sydbanen kommer til at blive en ren racerbane for jernbanetrafik når den tunnel åbner, og så lige mens en jernbanerenæssance er ved at starte.
Det er interessant at de mest realistiske forslag har gået/går i østlig retning - Berlin, Dresden, Prag. Den vestlige retning (Amsterdam, Bruxelles, Paris) hører man ikke så meget til. Men da København er en vigtig luftrute fra Amsterdam, kan det jo være at der er et lille potentiale i den retning også.
Til en start ville det hjælpe med en god forbindelse til Osnabrück (eller Hannover) for skift til Amsterdam eller til Köln med skift til Liège, Bruxelles og Paris. Blot en forlængelse til Bremen ville være en lille hjælp når der nu snart bliver direkte forbindelse derfra til Groningen.
Grunden til at jeg nævner dette er også fordi at det 1, er forbindelserne til øst der får støtte af EU i den nye ordning for internationale togforbindelser, dels også fordi at det er der efterspørgslen er højest pt og hvor ICE-L togene passer bedst ind i drift.
Jeg syntes også at ICE tog fra København til Amsterdam ville være en skide god ide, men det der mangler er infrastruktur. Mellem Hamborg og Bremen er den eksisterende bane begrænset til 200 de fleste steder og allerede under stort pres. Det tager cirka 1 time pt at køre mellem Hamborg og Bremen. Derfra skal man så videre til Groningen. Der er der det såkaldte Wunderline projekt, men det er primært tiltænkt regionaltog og designet til en max hastighed på 120-140km/t. Rejsetiden med alle planlagte opgraderinger mellem Bremen og Groningen ville i så fald tage 2 timer og 12 minutter hvis jeg husker rigtigt. Fra Groningen er der så Lelylijn, men den har heller ikke helt konkrete planer endnu, men er for nylig kommet med i TEN-T netværket. Denne 200km/t højhastighedsbane ville reducere rejsetiden til Amsterdam fra Groningen til lige omkring 1 time.
Og så er spørgsmålet om al den infrastruktur overhovedet er nok til at gøre toget attraktivt på denne lange rute. Man skal da nærmest håbe på en reduktion fra næsten 4½ til 3½ time før at det nok bliver konkurrencedygtigt på nogen måde. Om der kommer flere opgraderinger mellem Groningen og Bremen må tiden vise men det virker desværre usandsynligt