Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Kontaktledning og strømavtaker: 1800 mm eller 1950 mm
Kontaktledning og strømavtaker: 1800 mm eller 1950 mm
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/05-23, 22:32.
1600 mm, 1800 mm eller 1950 mm?

TSI ENE og TSI LOC&PAS

For det tilfælde at også andre har undret sig over de mange strømaftagere på nogle Siemens Vectron AC så er her lidt tal og videre referencer til den indviklede verden af 1600 mm, 1800 mm og 1950 mm.

Jeg har endnu ikke været inde i Bane NORs "Network Statement" at se hvor i Norge der er 1800 mm og hvor der er 1950 mm kontaktledning. Emnet er jo ikke uinteressant for drøftelse af togforbindelser til Norge.

Sjovt nok skal længden af slepekull være 1030 mm til 1800 mm kontaktledning men kan nøjes med at være 1000 mm til 1950 mm kontaktledning.  ???


https://trv.banenor.no/wiki/Kontaktledning/Prosjektering_og_Bygging/Mekanisk_utforming

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kontaktledning og strømavtaker: 1800 mm eller 1950 mm
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/05-23, 16:28.
Seneste redigering: 10/05-23, 16:34 af Per Holm
Citat fra: Bane NORs tekniske regelverk (link anført nedenfor I forrige indlæg)Mange eksisterende strekninger i Norge og Sverige er bygget for 1 800 mm strømavtakere, og 1 950 mm strømavtakere kan ikke uten videre kjøres på disse strekningene. Strekninger som er bygget for 1 950 mm strømavtakere kan trafikkeres med 1 800 mm strømavtakere. Network Statement angir hvilke strekninger som kan trafikkeres med 1 950 mm strømavtakere.


Siden har Steenth tilføjet linket til Bane NORs "Network Statement" som dels viser hvor langt man i Norge kommer med "almindelige" 1 950 mm strømaftagere og dels hvor meget strøm man kan hente ud af køreledningsanlæget og ved bremsning kan sende tilbage i det.

https://networkstatement.banenor.no/doku.php?id=vedlegg:elektrifiserte_linjer

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak