Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Østerport stations udkørselssignal mod Lersøen
Østerport stations udkørselssignal mod Lersøen
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 20/04-23, 23:31.
Er der nogen, der kan forklare, hvorfor Østerport stations udkørselssignal mod Lersøen ikke er forsynet med en tavle med bogstavet "U"? Tavlen manglede for ca. 10 år siden - og den mangler stadig.

Bemærk i øvrigt, hvorledes man har måttet dreje rangergrænsemærket en anelse for at få hullerne til at passe til masten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

6. august 2013. Østerport station. Udkørsel mod Lersøen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.



24. marts 2023. Østerport station. Udkørsel mod Lersøen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


I SR nævnes, at et U-signal kan udstyres med U-tavle, ikke skal. Kan det være forklaringen?

Mvh. Ole

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Skiltet "EL-TOG STOP" er fjernet. Det betyder givetvis at man elektrificerer Lersøbanen inden genåbning.
8)

Østerport stations udkørselssignal mod Lersøen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/04-23, 22:07.
Citat fra: Rørvig Station Dato 21/04-23, 21:43Skiltet "EL-TOG STOP" er fjernet. Det betyder givetvis at man elektrificerer Lersøbanen inden genåbning. 8)

... eller at det rækker at SR bilag 6 ikke medtager strkn. 7.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Østerport stations udkørselssignal mod Lersøen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/04-23, 22:22.
SR: " Mærke 17.29. og 17.30. opsættes ikke mere og vil efterhånden bortfalde. "

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 21/04-23, 22:22SR: " Mærke 17.29. og 17.30. opsættes ikke mere og vil efterhånden bortfalde. "
Fordi der i stedet opsættes 17.31 og 17.32 som har samme betydning.

De skinner langs Kalkbrænderihavnsgade må klart have det største antal debatindlæg pr skinnemeter! Elsker det 😃

Citat fra: Rørvig Station Dato 21/04-23, 21:43Skiltet "EL-TOG STOP" er fjernet. Det betyder givetvis at man elektrificerer Lersøbanen inden genåbning.
8)
Og hvilken spænding? S-tog eller fjernbane? Prøv lige at kigge på nogen sporplaner....

Citat fra: Rørvig Station Dato 21/04-23, 21:43Skiltet "EL-TOG STOP" er fjernet. Det betyder givetvis at man elektrificerer Lersøbanen inden genåbning.
8)

Nu har der jo indtil for ganske nyligt stået en sporstopper med rødt lys og refleks, som på billedet er erstattet med et standsignal stop.

Begge dele betyder "stop" for alle togtyper, så for nu er det redundant med et stopmærke kun for el-tog  8)

Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/04-23, 23:22Og hvilken spænding? S-tog eller fjernbane? Prøv lige at kigge på nogen sporplaner....

Strækningen bliver batteri-elektrificeret, selvfølgelig!

Man kunne jo overveje dual drift med parallelle køreledninger, 25kV AC og 1500 V DC. Således ville køretøjer uanset strømtype (med trolleystang, ikke pantograf forståes) kunne befare strækning 7.

Østerport stations udkørselssignal mod Lersøen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/05-23, 22:44.
Citat fra: tscheel Dato  1/05-23, 21:35... overveje dual drift med parallelle køreledninger, 25kV AC og 1500 V DC.

Kan ikke sættes op inden for hinandens sikkerhedszoner men gerne i forlængelse af hinanden (og dermed geometrisk set parallelle) når der er en neutralsektion imellem.

Siemens Vectron MS er bygget til at køre på den slags baner - når bare vi får klaret problemet der efter sigende skulle være med S-banens polaritet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Haha - men nu er det jo Metroselskabet der genopretter sektionen, så mon ikke det bliver med treskinnesystem?  :D

Gå op Sider:[1]
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak