Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Med toget fra Aalborg til New York
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Med toget fra Aalborg til New York
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 1/05-23, 15:12.
Ja, ja. Overskriften er strammet lidt. Men det tiltrækker altid en ekstra læser eller to.

Siden sidst er der kommet tillempet halvtimesdrift med tog Aalborg-Aalborg Lufthavn . Herudover er der i sidste uge åbnet en direkte flyrute Aalborg-New York. (En sådan vil lufthavnsdirektørerne i henholdsvis Tirstrup og Billund formentligt gerne få deres højre arm brækket på langs for at få fat i).

Om der kommer mange New York-jernbanebilleder i denne tråd tør jeg ikke love. Men vi starter beskedent med et billede af NJ-togsæt på Aalborg station i dag. Toget kørte os til Aalborg Lufthavn. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med toget fra Aalborg til New York
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 1/05-23, 16:25.
Her er New York-ekspressen ankommet til Aalborg Lufthavn. Fotografen står med ryggen til lufthavnen.

DSB kører herud med lyntog én gang i timen og NJ ligeledes én gang i timen. Der er ikke nøjagtig 30 minutter mellem togene. Men det må siges at være bedre end ingenting, at man nu én gang i timen har direkte lyntog fra f.eks. Odense, Vejle, Horsens, Skanderborg, Aarhus, Randers, Hobro og Aalborg til Aalborg Lufthavn suppleret med nærbane Skørping-Aalborg-Aalborg Lufthavn i "modsatte" halve timer.

Lokalt skændes man om, om det er bedst med "lokale" tog ud til lufthavnen eller om man hellere vil have at de kommer "langvejs" fra.

Som man ser på billedet,  er perronen i Aalborg Lufthavn IKKE overdækket. Mon ikke der på et tidspunkt kommer en overdækning af perronen OG (med streg under "OG") af adgangsvejen mellem perronen og lufthavnsbygningen?

Adgangsvejen er pt. i øvrigt håbløs. Den er ikke markeret ordentligt og har man en kuffert med hjul på slæb, er den umulig - der er simpelthen for mange kantsten og kørebaner, der skal passeres.

Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  1/05-23, 15:12Herudover er der i sidste uge åbnet en direkte flyrute Aalborg-New York. (En sådan vil lufthavnsdirektørerne i henholdsvis Tirstrup og Billund formentligt gerne få deres højre arm brækket på langs for at få fat i).

Mon ikke banerne er for korte i de to nævnte lufthavne til at en fuldt lastet A321 (med brændstof til 7-8 timers flyvning) kan starte? Aalborg har jo fordelen af også at lægge baner til en militær flyvestation  hvor kravene til banelængde osv. er noget højere.

Med toget fra Aalborg til New York
Af Mikkelhk, Lunderskov. 1/05-23, 17:02.
Citat fra: mlarsen Dato  1/05-23, 16:31
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  1/05-23, 15:12Herudover er der i sidste uge åbnet en direkte flyrute Aalborg-New York. (En sådan vil lufthavnsdirektørerne i henholdsvis Tirstrup og Billund formentligt gerne få deres højre arm brækket på langs for at få fat i).

Mon ikke banerne er for korte i de to nævnte lufthavne til at en fuldt lastet A321 (med brændstof til 7-8 timers flyvning) kan starte? Aalborg har jo fordelen af også at lægge baner til en militær flyvestation  hvor kravene til banelængde osv. er noget højere.
Begge Aarhus' og Billunds enlige landingsbane er alle tre længere end begge landingsbaner i Aalborg.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato  1/05-23, 17:02Begge Aarhus' og Billunds enlige landingsbane er alle tre længere end begge landingsbaner i Aalborg.
Det kunne jeg jo egentligt godt have tjekket selv uden at forstyrre forummet, så tak for at påpege fejlen.

Citat fra: mlarsen Dato  1/05-23, 17:27
Citat fra: Mikkelhk Dato  1/05-23, 17:02Begge Aarhus' og Billunds enlige landingsbane er alle tre længere end begge landingsbaner i Aalborg.
Det kunne jeg jo egentligt godt have tjekket selv uden at forstyrre forummet, så tak for at påpege fejlen.
Tirstrup fungerede op i 80'erne (og måske senere) som militær lufthavn, så mon ikke faciliteterne er på plads.
Det var i øvrigt sådan, at A15 kunne bruges som reservebane, det er en af årsagerne til at den er snorlige.

Citat fra: krabsen Dato  1/05-23, 17:47Tirstrup fungerede op i 80'erne (og måske senere) som militær lufthavn, så mon ikke faciliteterne er på plads.

FSN TIR var "i min tid" deployeringsbase fortrinsvis for jagerfly; men også større transportfly kunne benytte flyvestationen. Den militære brug ophørte i 1998.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  1/05-23, 15:12Ja, ja. Overskriften er strammet lidt. Men det tiltrækker altid en ekstra læser eller to.

Nemlig kære Thomas,

Rigtig god rejse! Til evt. inspiration linker jeg til nogle gamle tråde fra "The big Apple:

Om "The High Line": https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=146870
Om JFK førerløse Peoplemover "Air Train": https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=61681
Om Grand Central Terminal: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=63312

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Persontrafik på "The High Line" forekom kun som udflugtstog, som her på en fan-trip 30.07.1950.

Toget holder ved "Chelsea Market" i "Meatpacking District", hvor sidespor passerer over 10th Avenue og ind i varehusene dér. Banens "trug" er der stadig.

Bedste hilsener & god ferie
Niels


Om der kommer mange New York-jernbanebilleder i denne tråd tør jeg ikke love.

Her er i hvert fald et billede til multimodal-transportentusiasterne:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

New York New Jersey Railroad's godstog er på vej fra 65th Street Yard, Brooklyn, til Greenville, New Jersey. Overfarten sker på prammen NYNJR 200 med slæbebådene Joyce D Brown og Thomas J Brown som skubbekraft. I baggrunden ses containere og kraner på Bayonne containerterminalen. Og længere bagude er N68822 netop startet fra Newark International Airport med kurs mod - så vidt jeg husker - Ft. Lauderdale i Florida.

Banen hed tidligere New York Cross Harbor Railroad og er den sidste overfart over havnen. Tilsyneladende endda i vækst.

Billedet er taget d. 28/10 2019, desværre i lidt suboptimalt lys.

/Carsten Lundsten

Jeg har mange gange studset over den overfart, har set den på billedet flere gange, og hver gang sagt til mig selvhvorfor har de ikke en tunnel over there.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Bent Jensen Dato  2/05-23, 12:22Jeg har mange gange studset over den overfart, har set den på billedet flere gange, og hver gang sagt til mig selvhvorfor har de ikke en tunnel over there.
Med venlig hilsen Bent Jensen


Flere km undervandstunnel for 20-30 daglige godsvogne er nok ikke en rigtig god forretning. Ikke at planerne ikke eksisterer, men det er svært at forestille sig de bliver til noget.

I "gamle dage" var der rigtig mange tilsvarende overfarter til Brooklyn/Long Island. De landede typisk i et meget kompakt spornet og havde ikke struktur som et sammenhængende system med hovedstrækninger osv. som ville være en forudsætning for at kunne benytte en fælles tunnel.

Men der er ikke store mængder jernbaneforbrugende industri tilbage på Long Island. Der er et alternativ til overfarten i form af en stor omvej nord om byen, en omvej hvor man ikke er begejstret for farligt gods. Så der er en forretning i at sejle vogne over, men det er ikke store mængder. Typisk sejler de én gang i døgnet, men det kan være så meget som 3 daglige ture.

/Carsten Lundsten

Med toget fra Aalborg til New York
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 2/05-23, 21:10.
Som ægte jernbanenørd burde jeg selvfølgelig have taget toget fra lufthavnen i New York og ind til selve New York. Men det bliver ikke før end på hjemrejsen på mandag - og i modsat retning.

Vi landede i Newark Liberty International Airport (den ene af tre lufthavne) ved 21-tiden lokal tid (det svarer til kl. 3 om natten dansk tid). På den tid og efter at have været vågen i over 20 timer, orker jeg ikke at slæbe rundt på en tung kuffert og skifte tog 3-4 gange og gå det sidste stykke frem til hotellet.

Så der blev spenderet en taxa. Det fungerer på den måde, at man i lufthavnen ved taxa-disken får udleveret en bon, som man giver til chaufføren. Afregning sker direkte til chaufføren. Jeg betalte "cash" og sparede de 5,95$ i kreditkortgebyr. Til gengæld "tippede" jeg op fra 91$ til 110$.

Om hjemturen på mandag følger forhåbentligt en rigtig jernbaneberetning med tilhørende foto. I denne omgang må I nøjes med et billede af taxabon'en.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med toget fra Aalborg til New York - The High Line
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 3/05-23, 04:09.
I dag var jeg en tur på The High Line. Jeg henviser til de tidligere indlæg fra Niels Munch og Carsten Lundsten.

Selve "broen" er et fascinerende bygningsværk og står de fleste steder, som den blev skabt. Der er tale om dobbeltspor. Det ene spor er fjernet. Det tilbageblevne spor er ikke det oprindelige. Muligvis er skinnerne de oprindelige. Men svellerne er uoriginale og "skriger i øjnene" på en jernbanenørd - de er for små, afstanden mellem dem er for små og svellesømmene er for få.

Jeg efterlyser en bog om The High Line. Jeg kan godt finde et par bøger, men de ser ud til mest at handle om processen EFTER nedlæggelsen i 1980. Jeg er interesseret i en bog om perioden fra fødslen og frem til nedlæggelsen.

Nedenfor et billede fra West 30th Street set fra vest mod øst. På dette sted er der ikke adgang til "broen". Foto 2. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/05-23, 04:09Nedenfor et billede fra West 30th Street set fra vest mod øst. På dette sted er der ikke adgang til "broen". Foto 2. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kære Thomas,

Du har vist været tæt på, hvor 11th Ave munder ud i W30th, og hvor dette foto er taget i 1957:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokomotivet er New York Central #8350 (ALCO RS3 1953).

Bedste hilsener & fortsat go' ferie
Niels

Med toget fra Aalborg til New York
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 3/05-23, 11:19.
Citat fra: Niels Munch Dato  3/05-23, 06:29
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/05-23, 04:09Nedenfor et billede fra West 30th Street set fra vest mod øst. På dette sted er der ikke adgang til "broen". Foto 2. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.



Kære Thomas,

Du har vist været tæt på, hvor 11th Ave munder ud i W30th, og hvor dette foto er taget i 1957:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokomotivet er New York Central #8350 (ALCO RS3 1953).

Bedste hilsener & fortsat go' ferie
Niels


Kære Niels

Ja, det er samme sted. "Dit" billede er taget nogle få hundrede meter længere øst på end mit.

Jeg har i øvrigt forelsket mig i nedenstående billede, der skvulper rundt på internettet. Det kunne godt se ud til at være taget ved samme lejlighed som "dit". Det virker meget ikonisk med Empire State Building i baggrunden. Bemærk i øvrigt 3.-skinnen og strømskinnen udenfor sporet. De er vel begge "strømrelaterede"?

Bedste hilsner

Thomas





Gå op Sider:[1] 2 3 4
Svenska-lok
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak