Citat fra: steenth Dato 3/05-23, 01:52Citat fra: Per Holm Dato 2/05-23, 18:06Hvorfor skulle nogen da ville ofre dyre penge på før 2030 at køre til København H når de allerede fra ultimo 2025 med ETCS kan køre til København Syd og/eller Københavns Lufthavn Kastrup, begge med (hvis det ikke regner eller sner) bekvem overgang til Metroen?
Lur mig om ikke SJ og Skånetrafiken snildt kan "nøjes" med at installere STM-ATC2.
Det er svært at vende tog fra den svenske side i lufthavnen og København Syd... I Kastrup er på længere sigt planen at der komme et vendespor. Men det bliver først efter ombygning af stationen.
Det svenske ATC er hos flere leverandører bl.a. Alstom lagt ind i ETCS udstyret som en ekstra funktion, så ikke behøver en boks, men det kan klares via et program i udstyret. Antennen til ETCS kan også læse de svenske baliser...
Det vidste jeg faktisk ikke. Takker!
Det er godt nok imponerende hvis STM-ATC2 til kørsel på det norsk-svenske ATC2 er implementeret rent med software i det mobile ETCS-udstyr.
Jeg er godt klar over at vende tog på København Syd, Ørestad eller Københavns Lufthavn kan blive noget bøvl men spørgsmålet er om det vil være lovligt efter konkurrencereglerne at afvise et skånsk og/eller svensk ønske om at køre til Danmark med begrundelsen at de (evt.) ikke har investeret i STM-ZUB123 når Danmark selv har snøvlet for længe med at investere i de fornødne sporfasciliteter.
Jeg tror vi må vænne os til at om føje tid vil København H ikke længere, set fra Sverige, være Danmarks navle men det derimod vil blive København Syd, Ørestad og/eller Københavns Lufthavn.