Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
Anvendelsen af vognene som styrevogne i 2028 er interessant. Får styrevognene STM, eller er ibrugtagningen af styrevognene bundet op på Signalprogrammets tidsplan?

/Lasse

Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/04-23, 08:56.
Seneste redigering: 19/04-23, 09:04 af Per Holm
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/04-23, 08:14Anvendelsen af vognene som styrevogne i 2028 er interessant. Får styrevognene STM, ... ?

2028 vil der kun være ZUB 123 ganske få steder på Sjælland og ingen steder hvor de nye togsæt er nød til at køre.

Så næppe.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 19/04-23, 08:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/04-23, 08:14Anvendelsen af vognene som styrevogne i 2028 er interessant. Får styrevognene STM, ...

2028 vil der kun være ZUB123 ganske få steder på Sjælland og ingen steder hvor de nye togsæt kommer til at køre.

Så næppe.

København H?

Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/04-23, 09:11.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/04-23, 08:59
Citat fra: Per Holm Dato 19/04-23, 08:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/04-23, 08:14Anvendelsen af vognene som styrevogne i 2028 er interessant. Får styrevognene STM, ...

2028 vil der kun være ZUB123 ganske få steder på Sjælland og ingen steder hvor de nye togsæt kommer til at køre.

Så næppe.

København H?

Man kan jo starte med at køre til Ny Ellebjerg og Københavns Lufthavn Kastrup. De rejsende er sikkert ligeglade med om de skal skifte til Metroen det ene, andet eller tredje sted.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/04-23, 08:13
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 20:59Der er også en pressemeddelelse fra Talgo samt det første billede inde fra en DSB-vogn.

Pressemeddelelse: https://www.talgo.com/-/denmark-confirms-confidence-talgo-additional-order

Det nævnes at den nye bestilling (120 vogne) har en værdi på 1,35 mia. kr. hvilket giver en pris på 11,25 mio. kr. pr. vogn. Den oprindelige ordre (104 vogne) fra 2020 var på 1 mia. kr. hvilket gav en pris på 9,62 mio. kr. pr. vogn.
Da den oprindelige ordre bestod af 16 endevogne og den nye af 16 styrevogne + eftervirkningerne fra inflationen er det svært at sige om eller hvor meget DSB har fået i rabat som kompensation for den forsinkede levering af første bestilling.



Jeg tror der generelt blandes begreber her. Jeg tror ikke den oplyste værdi er DSBs betaling til Talgo. Hvis produktet er så billigt, som det siges, så er 10 mio +/- for 30-40 siddepladser absolut i den høje ende. Mon ikke den oplyste værdi er det som DSB bogfører vognene til i regnkabet (anskaffelsespris + en stribe omkostninger forbundet derved)

Lasse

Med detaljebrillerne på er det en pressemeddelelse fra Talgo og ikke fra DSB, men jeg ved ikke om det ændrer værdiansættelsen. I og med at Talgo er noteret på børsen skal den dog i det mindste være ærlig fra deres synspunkt - uden at tallet af den grund skal afsløre prisen på selve vognene.

Indgår der også løbende leverancer, for eksempel af reservedele og vedligehold over en årrække?

Citat fra: mlarsen Dato 19/04-23, 09:52
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/04-23, 08:13
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 20:59Der er også en pressemeddelelse fra Talgo samt det første billede inde fra en DSB-vogn.

Pressemeddelelse: https://www.talgo.com/-/denmark-confirms-confidence-talgo-additional-order

Det nævnes at den nye bestilling (120 vogne) har en værdi på 1,35 mia. kr. hvilket giver en pris på 11,25 mio. kr. pr. vogn. Den oprindelige ordre (104 vogne) fra 2020 var på 1 mia. kr. hvilket gav en pris på 9,62 mio. kr. pr. vogn.
Da den oprindelige ordre bestod af 16 endevogne og den nye af 16 styrevogne + eftervirkningerne fra inflationen er det svært at sige om eller hvor meget DSB har fået i rabat som kompensation for den forsinkede levering af første bestilling.



Jeg tror der generelt blandes begreber her. Jeg tror ikke den oplyste værdi er DSBs betaling til Talgo. Hvis produktet er så billigt, som det siges, så er 10 mio +/- for 30-40 siddepladser absolut i den høje ende. Mon ikke den oplyste værdi er det som DSB bogfører vognene til i regnkabet (anskaffelsespris + en stribe omkostninger forbundet derved)

Lasse

Med detaljebrillerne på er det en pressemeddelelse fra Talgo og ikke fra DSB, men jeg ved ikke om det ændrer værdiansættelsen. I og med at Talgo er noteret på børsen skal den dog i det mindste være ærlig fra deres synspunkt - uden at tallet af den grund skal afsløre prisen på selve vognene.

Indgår der også løbende leverancer, for eksempel af reservedele og vedligehold over en årrække?
Detalje :-) Den havde jeg ikke set :-) Jeg tror ikke umiddelbart Talgo vil offentliggøre den egentlige salgspris pr vogn. Det ville være ret utraditionelt, så mon ikke, der er noget teknisk support og reservedele i en årrække inkluderet i beløbet?

/Lasse

Citat fra: mikkelwf Dato 18/04-23, 21:22
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 21:15
Citat fra: mikkelwf Dato 18/04-23, 21:07Og man har kun 44..

De sidste to lokomotiver i optionen fik man aldrig købt, så der er kun bestilt og leveret 42 lokomotiver. 16 til Talgo og 25 til dobbeltdækkerne + en ekstra.

Ja så må man ud og stjæle et par stykker til.. ;)
Man behøver ikke stjæle for man kan lease hos Ell som jeg har læst et sted at Snælltåget vil gøre
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Bent Jensen Dato 19/04-23, 10:31
Citat fra: mikkelwf Dato 18/04-23, 21:22
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 21:15
Citat fra: mikkelwf Dato 18/04-23, 21:07Og man har kun 44..

De sidste to lokomotiver i optionen fik man aldrig købt, så der er kun bestilt og leveret 42 lokomotiver. 16 til Talgo og 25 til dobbeltdækkerne + en ekstra.

Ja så må man ud og stjæle et par stykker til.. ;)
Man behøver ikke stjæle for man kan lease hos Ell som jeg har læst et sted at Snælltåget vil gøre
Med venlig hilsen Bent Jensen

Det ved jeg.. Det var en lystig henvisning til min kommentar længere oppe, hvor jeg skrev leje/lease/stjæle.. ;)

Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05


På billedet vises styrevognen i Hamborg enden, men vil man ikke typisk have den i København enden ligesom på DD, så lokomotivet ikke står og larmer under taget

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Citat fra: Isak Nielsen Dato 19/04-23, 12:30
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05


På billedet vises styrevognen i Hamborg enden, men vil man ikke typisk have den i København enden ligesom på DD, så lokomotivet ikke står og larmer under taget


Nogle har påpeget, at det er Hamburg Hbf man ser som genskin på fronten af vognen..

Så giver det god mening at den vender som den vender, mod Hamborg..

Men det er helt klart marketing der har lavet det billede.. :)

cab-car-dsb-estacion_mr_puerta-roja.png

Citat fra: Isak Nielsen Dato 19/04-23, 12:30...men vil man ikke typisk have den i København enden ligesom på DD, så lokomotivet ikke står og larmer under taget
En EB'er der ikke kører larmer ikke ret meget - lidt ventilationsstøj til køling af el-komponenter vel.

Citat fra: Isak Nielsen Dato 19/04-23, 12:30
Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 18:05


På billedet vises styrevognen i Hamborg enden, men vil man ikke typisk have den i København enden ligesom på DD, så lokomotivet ikke står og larmer under taget


Er det noget DSB går op i? Jeg synes ofte jeg ser EB inde i hallen.

Det var vel mere for at undgå at der blev pumpet dieselos direkte op i banegårdshallen at styrevognsstammerne vender som de gør. Hvordan de vender i fremtiden afhænger nok af hvad der passer bedst på det nye værksted i Mogenstrup.

Anders

Nu kan det godt være det er mig der husker forkert, men for en del år siden, da jeg så DB's nattog, som bestod af Talgovogne, så de ikke nær så høje og store ud.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak