Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/04-23, 08:13Citat fra: andersj Dato 18/04-23, 20:59Der er også en pressemeddelelse fra Talgo samt det første billede inde fra en DSB-vogn.
Pressemeddelelse: https://www.talgo.com/-/denmark-confirms-confidence-talgo-additional-order
Det nævnes at den nye bestilling (120 vogne) har en værdi på 1,35 mia. kr. hvilket giver en pris på 11,25 mio. kr. pr. vogn. Den oprindelige ordre (104 vogne) fra 2020 var på 1 mia. kr. hvilket gav en pris på 9,62 mio. kr. pr. vogn.
Da den oprindelige ordre bestod af 16 endevogne og den nye af 16 styrevogne + eftervirkningerne fra inflationen er det svært at sige om eller hvor meget DSB har fået i rabat som kompensation for den forsinkede levering af første bestilling.
Jeg tror der generelt blandes begreber her. Jeg tror ikke den oplyste værdi er DSBs betaling til Talgo. Hvis produktet er så billigt, som det siges, så er 10 mio +/- for 30-40 siddepladser absolut i den høje ende. Mon ikke den oplyste værdi er det som DSB bogfører vognene til i regnkabet (anskaffelsespris + en stribe omkostninger forbundet derved)
Lasse
Med detaljebrillerne på er det en pressemeddelelse fra Talgo og ikke fra DSB, men jeg ved ikke om det ændrer værdiansættelsen. I og med at Talgo er noteret på børsen skal den dog i det mindste være ærlig fra deres synspunkt - uden at tallet af den grund skal afsløre prisen på selve vognene.
Indgår der også løbende leverancer, for eksempel af reservedele og vedligehold over en årrække?