Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvordan kan det være at man ikke kan køre hele vejen fra Helsingør/Nivå til Nykø
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Per Holm Dato  9/04-23, 17:06
Citat fra: tgsen Dato  9/04-23, 16:57
Citat fra: Per Holm Dato  9/04-23, 13:28
Citat fra: andersj Dato  9/04-23, 12:48... må vente til den nye bro er færdig. Indtil da vil alt kørsel til Falster være med IC3.


Citat fra: Per Holm Dato  9/04-23, 17:06
Citat fra: tgsen Dato  9/04-23, 16:57
Citat fra: Per Holm Dato  9/04-23, 13:28
Citat fra: andersj Dato  9/04-23, 12:48... må vente til den nye bro er færdig. Indtil da vil alt kørsel til Falster være med IC3.


Er du sikker? Kunne man ikke forestille sig DSB betale Lokaltog for at køre Nf - Vo hvortil DSB kan køre elektrisk?

Hvis rejsende fra Nakskov og Maribo på vejen til Hovedstadsområdet alligevel skal "straffes" med en omstigning er de nok ret ligeglade med om det sker i Nf eller Vo.
To. Der er midlertig omstigning i Grænge til/fra et ETCS-dygtigt køretøj fordi Nyk F.


Sikkert. Men til et eller andet tidspunkt vil alt Lokaltog på Sydhavsøerne vel være godkendt til ETCS. Så kan DSB og Lokaltog køre Nakskov - Vordingborg i fællesskab uden skift så hver part kører svarende til sin forholdsmæssige part af passagerindtægterne - eller hvordan man nu ellers laver den slags udligninger.


Er du sikker? Kunne man ikke forestille sig DSB betale Lokaltog for at køre Nf - Vo hvortil DSB kan køre elektrisk?

Hvis rejsende fra Nakskov og Maribo på vejen til Hovedstadsområdet alligevel skal "straffes" med en omstigning er de nok ret ligeglade med om det sker i Nf eller Vo.
To. Der er midlertig omstigning i Grænge til/fra et ETCS-dygtigt køretøj fordi Nyk F.


Sikkert. Men til et eller andet tidspunkt vil alt Lokaltog på Sydhavsøerne vel være godkendt til ETCS. Så kan DSB og Lokaltog køre Nakskov - Vordingborg i fællesskab uden skift så hver part kører svarende til sin forholdsmæssige part af passagerindtægterne - eller hvordan man nu ellers laver den slags udligninger.


Jeg tænkte lidt på, om det ikke var en idé, hvis DSB lejede nogle hybrid Vectron, så man både kunne køre til Nykøbing og Kalundborg.


Hvordan kan det være at man ikke kan køre hele vejen fra Helsingør/Nivå til Nykø
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/04-23, 20:22.
Citat fra: Theis Andersen Dato  9/04-23, 19:49... om det ikke var en idé, hvis DSB lejede nogle hybrid Vectron, så man både kunne køre til Nykøbing og Kalundborg.


Med lidt held kan der om 2 år køres elektrisk til Holbæk med de Vectron AC som DSB allerede har.

Vectron Dual Mode er vist 15 kV AC og diesel. Godkendelse til Danmark vil tage "nogen" tid og det er ikke sikkert at den nuv. Storstrømsbro tåler at de kører der.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: KKLD Dato 21/03-23, 21:39Hej alle,

Jeg læste følgende side:
https://www.dsb.dk/trafikinformation/k23-1B/

Det fik mig til at tænke på noget som I helt sikkert kan svare på meget simpelt, men som der alligevel undrer mig.
Hvordan kan det være at man ikke kan køre hele vejen fra Helsingør og Nivå til Nykøbing F?

Der er et tog i timen til og fra Østerport der gør det, men hvorfor så ikke med togene fra Helsingør og Nivå?
Hvad er fordelen i at skifte tog i Næstved? Er det ikke billigere at lade toget fortsætte i forhold til ventetid for passagerer og personale, samt tog der holder stille?

I udkastet til K24, vender Nykøbing F-togene på København H fremfor Østerport.

Måske off-tonic, så kommer der MG på Kystbanen. De skal køre som myldretidstog og erstatte de løb der kører til/fra København H som IC/Lyn. Det betyder direkte tog Helsingør-Holbæk.

Hvordan kan det være at man ikke kan køre hele vejen fra Helsingør/Nivå til Nykø
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/04-23, 00:17.
Citat fra: Petteri Dato  9/04-23, 20:43I udkastet til K24, vender Nykøbing F-togene på København H fremfor Østerport.


Sund fornuft.

Nogle år endnu vil tog der kommer fra Nf være dieseldrevne; lad os hellere få dem væk fra Boulevardbanen.

Og DSBs årsrapport siger at med Cityringen mindskedes antallet af rejsende på netop Boulevardbanen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det är väl bra att undvika sånt här.
Ha ljudet på om ni ska se videon.
https://www.instagram.com/p/_fOoQHNK3y/
Diesellok i tunnelbanestation

Hvordan kan det være at man ikke kan køre hele vejen fra Helsingør/Nivå til Nykø
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/04-23, 12:36.
Seneste redigering: 17/04-23, 12:38 af Per Holm
Citat fra: Bengt Larsson Dato 17/04-23, 12:12Det är väl bra att undvika sånt här.

...

Diesellok i tunnelbanestation


Lokket på filmen er nu svensk  :)

Frem over kommer der kun til at gå diesellok gennem Nørreport nogle få gange i ugen uden for myldretiden.

Vi mangler vist stadig at finde ud af om DB Cargo Scandinavia kommer til at køre deres godstog med "rene" diesellokomotiver eller det bliver med Dual Mode.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

"Stålormen" kører vel stadig igennem røret på Kystbanen?

Citat fra: Per Holm Dato 17/04-23, 12:36
Citat fra: Bengt Larsson Dato 17/04-23, 12:12Det är väl bra att undvika sånt här.

...

Diesellok i tunnelbanestation


Lokket på filmen er nu svensk  :)

Frem over kommer der kun til at gå diesellok gennem Nørreport nogle få gange i ugen uden for myldretiden.

Vi mangler vist stadig at finde ud af om DB Cargo Scandinavia kommer til at køre deres godstog med "rene" diesellokomotiver eller det bliver med Dual Mode.
Hvorfor Dual mode?de har jo tostrøms lok på strækningen gennem Danmark. Så hvorfor?

Med venlig hilsen Bent Jensen

Hvordan kan det være at man ikke kan køre hele vejen fra Helsingør/Nivå til Nykø
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/04-23, 15:05.
Seneste redigering: 17/04-23, 15:07 af Per Holm
Citat fra: Bent Jensen Dato 17/04-23, 14:38Hvorfor Dual mode? de har jo tostrøms lok på strækningen gennem Danmark. Så hvorfor?

Med venlig hilsen Bent Jensen
 

Tostrømslok duer normalt ikke på strækninger uden køreledningsanlæg.

Dual Mode har en dieselgenerator der her kan bidrage med det fornødne - for eks. mellem Helsingør og Frederiksværk.

Eksempelvis Stadlers Eurodual: https://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_Eurodual


PS. Hvis du flytter din sluthilsen over i dit underskriftsfelt vil det blive nemmere kun at medtage det faglige når man citerer dig.  8) 

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Theis Andersen Dato  9/04-23, 19:49Jeg tænkte lidt på, om det ikke var en idé, hvis DSB lejede nogle hybrid Vectron, så man både kunne køre til Nykøbing og Kalundborg.

Ud over hvad andre har nævnt, så er B-vognene vistnok for tunge til at køre over den noget faldefærdige Storstrømsbro. Man vil derfor kun køre IC3 hen over den... og når den nye så er bygget færdig kan man jo køre med almindelige ellokomotiver.

Citat fra: anho Dato 17/04-23, 16:28
Citat fra: Theis Andersen Dato  9/04-23, 19:49Jeg tænkte lidt på, om det ikke var en idé, hvis DSB lejede nogle hybrid Vectron, så man både kunne køre til Nykøbing og Kalundborg.

Ud over hvad andre har nævnt, så er B-vognene vistnok for tunge til at køre over den noget faldefærdige Storstrømsbro. Man vil derfor kun køre IC3 hen over den... og når den nye så er bygget færdig kan man jo køre med almindelige ellokomotiver.

Det var mere ERTMS og manglende El der gør at det kun er IC3

Citat fra: Per Holm Dato 17/04-23, 15:05
Citat fra: Bent Jensen Dato 17/04-23, 14:38Hvorfor Dual mode? de har jo tostrøms lok på strækningen gennem Danmark. Så hvorfor?

Med venlig hilsen Bent Jensen
 

Tostrømslok duer normalt ikke på strækninger uden køreledningsanlæg.

Dual Mode har en dieselgenerator der her kan bidrage med det fornødne - for eks. mellem Helsingør og Frederiksværk.

Eksempelvis Stadlers Eurodual: https://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_Eurodual


PS. Hvis du flytter din sluthilsen over i dit underskriftsfelt vil det blive nemmere kun at medtage det faglige når man citerer dig.  8) 
Måske er jeg ting en men kan ikke. Se vi behøver Eurodual lok sålænge vi har egnede diesellok til at køre , hvor der ikke er køreledniu med venlig hilsen Bent Jensen

Hvordan kan det være at man ikke kan køre hele vejen fra Helsingør/Nivå til Nykø
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/04-23, 23:18.
Citat fra: Bent Jensen Dato 17/04-23, 22:30... men kan ikke. Se vi behøver Eurodual lok sålænge vi har egnede diesellok til at køre , hvor der ikke er køreledniu ...
 

Det er vel billigere at anvende et og samme lokomotiv hele vejen end at benytte ellokomotiv på strkn. 10 og diesellokomotiv på stykket mellem Helsingør og Frederiksværk.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 17/04-23, 23:18
Citat fra: Bent Jensen Dato 17/04-23, 22:30... men kan ikke. Se vi behøver Eurodual lok sålænge vi har egnede diesellok til at køre , hvor der ikke er køreledniu ...
 

Det er vel billigere at anvende et og samme lokomotiv hele vejen end at benytte ellokomotiv på strkn. 10 og diesellokomotiv på stykket mellem Helsingør og Frederiksværk.
Eurodual er ret tung, mon akseltrykket er for stort?

Citat fra: Bent Jensen Dato 18/04-23, 08:33
Citat fra: Per Holm Dato 17/04-23, 23:18
Citat fra: Bent Jensen Dato 17/04-23, 22:30... men kan ikke. Se vi behøver Eurodual lok sålænge vi har egnede diesellok til at køre , hvor der ikke er køreledniu ...
 

Det er vel billigere at anvende et og samme lokomotiv hele vejen end at benytte ellokomotiv på strkn. 10 og diesellokomotiv på stykket mellem Helsingør og Frederiksværk.
Eurodual er ret tung, mon akseltrykket er for stort?

Den har 6 aksler..

Akseltryk: 19-21t, Vectron: 22,5t..

https://en.wikipedia.org/wiki/Stadler_Euro_Dual
https://en.wikipedia.org/wiki/Vectron_(locomotive)

Gå op Sider: 1 [2] 3
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak