Citat fra: Svend Dato 14/04-23, 20:15Det er sjovt, du nævner det, for det passer jo skidt sammen med de drømme, nogen har, om kørsel med de nye DSB Talgo-vogne helt til Berlin.
Ja med mindre de laver sådan en manøvre som denne her igen og samarbejder med Siemens om at opgradere nogle, eller alle deres Vectron lokomotiver til 230 i timen, især nu hvor Siemens tilbyder dette som standardprodukt nu på ligefod med 200 modellen. Men hvad ved jeg. Tiden må vel vise hvad der er af muligheder, og hvad DSBs interesser er.
Hvis man tænker ekstra langsigtet til den dag dobbeltdækkervognene bliver udrangeret ville DSB sandsynligvis købe faste togsæt som erstatning. I såfald kunne der måske være noget om snakken om at opgradere alle lokomotiverne og indkøbe flere vognstammer fra Talgo, eller gennem nyt udbud. Det ville da være en rimelig solid mulighed for at opbygge en lyntogsflåde til højhastighedsstandarder. Godt nok kun til 230, men det er trods alt stadigvæk en høj hastighed.
Især hvis det går i den rigtige retning med udbygning af mulige højhastighedsbaner mellem København og Århus, (tænker især på Hovedgård-Hasselager hvis den ikke bliver aflyst, såvel som andre muligheder hvis den politiske enighed skulle opstå på ruten. Måske endda Kattegat forbindelsen?) kan det måske være oplagt at have lyntog med 230 i timen mellem landsdelene og til udlandet med Vectron 230 maskiner som trækkraft.
Alt det her er selvfølgelig spekulation men igen tiden må vise hvad der sker på den politiske side.