Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Langt om længe
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Langt om længe
Af AndreasM. 12/04-23, 17:10.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/04-23, 15:41Signalfejl dækker over alle fejl ved sikringsanlæg, fjernstyring mm. og også sporskifter der ikke makker ret. Der er en masse sporskifter der har ligget uvirksomme hen aflåste endda som nu pludselig skal fungere. Selv om nogen af dem (ved Køge Nord) er udskiftet, er det vist ikke alle og jeg kunne sagtens forestille mig at der er et drev der driller.
Måske lidt voldsomt at kalde 4 for "en masse"  ;)

Langt om længe
Af RasmusD. 12/04-23, 17:30.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/04-23, 15:41Signalfejl dækker over alle fejl ved sikringsanlæg, fjernstyring mm. og også sporskifter der ikke makker ret. Der er en masse sporskifter der har ligget uvirksomme hen aflåste endda som nu pludselig skal fungere. Selv om nogen af dem (ved Køge Nord) er udskiftet, er det vist ikke alle og jeg kunne sagtens forestille mig at der er et drev der driller.

Langt de fleste sporskifter på Ny Bane er stadig aflåst. Det er kun lige dem, der skal forbinde Køge Nord med Køge, der er låst op.

Og problemet i dag var omkring Holme-Olstrup, der har haft ETCS i to år eller noget i den retning.

Langt om længe
Af thomastog. 12/04-23, 19:24.
Citat fra: Togiudlandet Dato 12/04-23, 14:27
Citat fra: krabsen Dato 11/04-23, 11:01
Citat fra: Rørvig Station Dato 11/04-23, 09:46Der køres allerede - som man kunne forudsige - med op til 19 minutters forsinkelse. Men der bliver nok værre i løbet af dagen.

Ja, vi må endelig huske at bevare pessimismen. Positivitet er noget opreklameret ævl, hvad kan det ikke føre til!

Glasset er altid halvtomt, aldrig halvfuldt.

Det er ikke pessimisme, men realisme. Som togpendler kommer man længst med helbredet i behold, hvis man forventer det værste - man kan jo kun blive positivt overrasket. ;)

"man forventer det værste" er jo netop beskrivelsen af pessimisme/en pessimist ;)

Endnu sundere ville det være, ikke at forvente noget og blot tage det, som det kommer.

Langt om længe
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/04-23, 22:21.
Seneste redigering: 12/04-23, 22:26 af Per Holm
Citat fra: RasmusD Dato 12/04-23, 17:30... omkring Holme-Olstrup, der har haft ETCS i to år eller noget i den retning.


Ol har ikke haft pgl. softwareversion af ERTMS i to år.

Svjv. benyttedes lejligheden i sidste uge også til en opdatering af software med ændrede og øgede funktionaliteter - og så kan det ske at der er noget man har overset.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Langt om længe
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/04-23, 22:53.
Citat fra: AndreasM Dato 12/04-23, 17:10
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/04-23, 15:41Signalfejl dækker over alle fejl ved sikringsanlæg, fjernstyring mm. og også sporskifter der ikke makker ret. Der er en masse sporskifter der har ligget uvirksomme hen aflåste endda som nu pludselig skal fungere. Selv om nogen af dem (ved Køge Nord) er udskiftet, er det vist ikke alle og jeg kunne sagtens forestille mig at der er et drev der driller.
Måske lidt voldsomt at kalde 4 for "en masse"  ;)
Ja, hvis det kun var på Køge Nord så er de jo skiftet, men der er vel også nogle sporskifter mellem Køge og Næstved der i en periode har været låst fordi de er ombygget til ERMTS og taget i brug igen nu? Eller har man kørt med ERMTS i et stykke tid ml. Køge og Næstved og det nye er blot de 4 sporskifter og så skiftet til ERMTS på den nye bane?

Langt om længe
Af RasmusD. 12/04-23, 23:14.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/04-23, 22:53Ja, hvis det kun var på Køge Nord så er de jo skiftet, men der er vel også nogle sporskifter mellem Køge og Næstved der i en periode har været låst fordi de er ombygget til ERMTS og taget i brug igen nu? Eller har man kørt med ERMTS i et stykke tid ml. Køge og Næstved og det nye er blot de 4 sporskifter og så skiftet til ERMTS på den nye bane?

Køge-Næstved har været fuldt funktionsdygtig både med gamle signaler og ETCS. Der har ikke været aflåst noget i forbindelse med overgangen.

De afslåste sporskifter på Ny Bane har ikke som sådan noget med ETCS at gøre. Da banen i sin tid var bygget færdig, var det med fuldt funktionsdygtigt ETCS-signalsystem og sporskifter ved alle vige-/overhalingsspor på hele strækningen.

Men da andre dele af signalprogrammet var forsinket, var der ikke nogen DSB-tog, der rent faktisk kunne køre på strækningen med ETCS. Derfor lavede man en midlertidig nødløsning, hvor man udstyrede strækningen med gammeldags signaler.

For at spare penge, købte man ikke nogen stations-sikringsanlæg til at styre Køge Nord og de øvrige steder på strækningen, hvor der er sporskifter. Man lavede hele strækningen fra Vigerslev til Ringsted som "fri bane" uden nogen mellemliggende stationer. Og derfor måtte man aflåse alle sporskifterne, da den midlertidige løsning med gammeldags signaler var så minimal, at den slet ikke kunne se eller styre sporskifterne.

Denne løsning kørte man med i cirka to år. Og da det så var tid til at støve ETCS-anlægget af og gøre klar til at sætte det i drift igen, opdagede man at alle de aflåste sporskifter var defekte. De var simpelthen gået i stykker i mellemtiden.

Man udskiftede hurtigt de fire sporskifter ved Køge Nord, der forbinder Ny Bane med Køge-Næstved-strækningen, mens resten fortsat er i stykker og aflåst.

Langt om længe
Af Svend. 13/04-23, 00:22.
Citat fra: RasmusD Dato 12/04-23, 23:14
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/04-23, 22:53Ja, hvis det kun var på Køge Nord så er de jo skiftet, men der er vel også nogle sporskifter mellem Køge og Næstved der i en periode har været låst fordi de er ombygget til ERMTS og taget i brug igen nu? Eller har man kørt med ERMTS i et stykke tid ml. Køge og Næstved og det nye er blot de 4 sporskifter og så skiftet til ERMTS på den nye bane?

Køge-Næstved har været fuldt funktionsdygtig både med gamle signaler og ETCS. Der har ikke været aflåst noget i forbindelse med overgangen.

De afslåste sporskifter på Ny Bane har ikke som sådan noget med ETCS at gøre. Da banen i sin tid var bygget færdig, var det med fuldt funktionsdygtigt ETCS-signalsystem og sporskifter ved alle vige-/overhalingsspor på hele strækningen.

Men da andre dele af signalprogrammet var forsinket, var der ikke nogen DSB-tog, der rent faktisk kunne køre på strækningen med ETCS. Derfor lavede man en midlertidig nødløsning, hvor man udstyrede strækningen med gammeldags signaler.

For at spare penge, købte man ikke nogen stations-sikringsanlæg til at styre Køge Nord og de øvrige steder på strækningen, hvor der er sporskifter. Man lavede hele strækningen fra Vigerslev til Ringsted som "fri bane" uden nogen mellemliggende stationer. Og derfor måtte man aflåse alle sporskifterne, da den midlertidige løsning med gammeldags signaler var så minimal, at den slet ikke kunne se eller styre sporskifterne.

Denne løsning kørte man med i cirka to år. Og da det så var tid til at støve ETCS-anlægget af og gøre klar til at sætte det i drift igen, opdagede man at alle de aflåste sporskifter var defekte. De var simpelthen gået i stykker i mellemtiden.

Man udskiftede hurtigt de fire sporskifter ved Køge Nord, der forbinder Ny Bane med Køge-Næstved-strækningen, mens resten fortsat er i stykker og aflåst.

"De var simpelthen gået i stykker i mellemtiden"
.... det er en lettere omskrivning af virkeligheden. Men det er korrekt at alle sporskifter på den nye bane har været aflåst og at vitale sporskifter på Køge Nord nu er udskiftet med andre (anden type) sporskifter hentet andet sted fra.

Langt om længe
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 13/04-23, 06:43.
I stand corrected.

Men min pointe i det oprindelige svar var, at "signalproblemer" også undertiden dækker over sporskifter, der ikke makker ret. Med ETCS kan det vel også være en akseltæller der tæller forkert eller slet ikke tæller - kort sagt enhver fejltype i sikringdanlægget. Så selv om der ikke er ydre signaler kan der godt være "signalfejl".
Det ved de fleste her på kanalen, men det gjorde "cml" (indlæg 12/04-23, 15:02) tilsyneladende ikke.

Langt om længe
Af Jens, Fredericia. 13/04-23, 07:30.
Citat fra: RasmusD Dato 12/04-23, 23:14
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/04-23, 22:53Ja, hvis det kun var på Køge Nord så er de jo skiftet, men der er vel også nogle sporskifter mellem Køge og Næstved der i en periode har været låst fordi de er ombygget til ERMTS og taget i brug igen nu? Eller har man kørt med ERMTS i et stykke tid ml. Køge og Næstved og det nye er blot de 4 sporskifter og så skiftet til ERMTS på den nye bane?

Køge-Næstved har været fuldt funktionsdygtig både med gamle signaler og ETCS. Der har ikke været aflåst noget i forbindelse med overgangen.

De afslåste sporskifter på Ny Bane har ikke som sådan noget med ETCS at gøre. Da banen i sin tid var bygget færdig, var det med fuldt funktionsdygtigt ETCS-signalsystem og sporskifter ved alle vige-/overhalingsspor på hele strækningen.

Men da andre dele af signalprogrammet var forsinket, var der ikke nogen DSB-tog, der rent faktisk kunne køre på strækningen med ETCS. Derfor lavede man en midlertidig nødløsning, hvor man udstyrede strækningen med gammeldags signaler.

For at spare penge, købte man ikke nogen stations-sikringsanlæg til at styre Køge Nord og de øvrige steder på strækningen, hvor der er sporskifter. Man lavede hele strækningen fra Vigerslev til Ringsted som "fri bane" uden nogen mellemliggende stationer. Og derfor måtte man aflåse alle sporskifterne, da den midlertidige løsning med gammeldags signaler var så minimal, at den slet ikke kunne se eller styre sporskifterne.

Denne løsning kørte man med i cirka to år. Og da det så var tid til at støve ETCS-anlægget af og gøre klar til at sætte det i drift igen, opdagede man at alle de aflåste sporskifter var defekte. De var simpelthen gået i stykker i mellemtiden.

Man udskiftede hurtigt de fire sporskifter ved Køge Nord, der forbinder Ny Bane med Køge-Næstved-strækningen, mens resten fortsat er i stykker og aflåst.

Hvad er det helt konkret at sporskifterne på strækning 6 fejler, så de ikke kan benyttes som de var tiltænkt?

Mvh. Jens



Det er jo børnesygdomme, de forsvinder igen, præcis ligesom på de andre strækninger. Mellem Frederikshavn og Lindholm er mængden af signalfejl faldet, og punktligheden høj.
[/quote]

Der har for et par år siden været noget debat om emnet "Signalfejl" - vist nok på TRU-niveau, hvor BDK for de gamle anlæg bruger "signalfejl" om groft sagt alle infrastrukturfejl, der gør at man ikke kan stille signal (sporskiftefejl, "falske besættelser", skinnebrud mm), mens man i rapporteringen om Signalprogrammet har opdelt disse i de forskellige elementer. Eksempelvis var der færre "signalfejl" på 12/46 sikringsanlæggene, end der har været med ERTMS...og det forstyrrer jo fortællingen lidt. Den væsentligste del af forsinkelserne fra de gamle "signalfejl" er relateret til togdetektering, så et generelt skifte til akseltællere, ville have fjernet det meste af gevinsten ved ERTMS.

Men det er altså ikke muligt at sammenligne "signalfejl" før og efter Signalprogrammet direkte. Der er dog ingen tvivl om, at det er blevet bedre, og så skal man nok ikke bore i, hvilke delelementer i Signalprogrammet, der egentlig har givet hvor meget værdi. Det er jo en samlet pakke man har købt.

Væsentlige "signalfejl" på ERTMS er iøvrigt ofte i transitionsområdet mellem ERTMS og SR anlæg. Så en "signalfejl" på Lille Syd i Holme Olstrup eller i Gadstrup er ofte reelt "blot" at skiftet mellem ERTMS og SR ikke fungerer, hvilket alt andet lige er et midlertidigt problem i Signalprogrammet. Formentlig det samme med overkørselsfejlene, der forhåbentlig løses efterhånden, som man får dem justeret ind.

/Lasse

Langt om længe
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 13/04-23, 09:58.
Tak for en god opsamling.
Synes dog at have hørt årsager som signat fejl, fejl på sporskifter og skinnebus.

Helt enig at for at data skal give mening, så skal data være ens. Så vi skal vel holde for øje at se på rettidighed. Som så må kunne deles i rullende og infrastruktur materiel.

Bag det kan vi tog tosser nørder i årsager.

Hvordan lyder dette?

Langt om længe
Af Niels Buch. 13/04-23, 10:27.
Ifølge Sjællandske Nyheder, har BDK's signaldirektør Janus Steen Møller udtalt, at fejlen der medførte aflysning af alle tog mellem Haslev og Næstved i går, skyldtes en defekt akseltæller. Selve teksten ligger bag en betalingsmur.

Niels

Langt om længe
Af thomastog. 13/04-23, 10:39.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 13/04-23, 08:51
CitatDet er jo børnesygdomme, de forsvinder igen, præcis ligesom på de andre strækninger. Mellem Frederikshavn og Lindholm er mængden af signalfejl faldet, og punktligheden høj.

Der har for et par år siden været noget debat om emnet "Signalfejl" - vist nok på TRU-niveau, hvor BDK for de gamle anlæg bruger "signalfejl" om groft sagt alle infrastrukturfejl, der gør at man ikke kan stille signal (sporskiftefejl, "falske besættelser", skinnebrud mm), mens man i rapporteringen om Signalprogrammet har opdelt disse i de forskellige elementer. Eksempelvis var der færre "signalfejl" på 12/46 sikringsanlæggene, end der har været med ERTMS...og det forstyrrer jo fortællingen lidt. Den væsentligste del af forsinkelserne fra de gamle "signalfejl" er relateret til togdetektering, så et generelt skifte til akseltællere, ville have fjernet det meste af gevinsten ved ERTMS.

Men det er altså ikke muligt at sammenligne "signalfejl" før og efter Signalprogrammet direkte. Der er dog ingen tvivl om, at det er blevet bedre, og så skal man nok ikke bore i, hvilke delelementer i Signalprogrammet, der egentlig har givet hvor meget værdi. Det er jo en samlet pakke man har købt.

Fin gennemgang og ræsonering.

Man kan kke direkte sammenligne, men hvis man først ser på det overordnede mål, i stedet for at forsøge at definere 'signalfejl':
  • sikkerhed, ingen sikkerhedsmæssige hændelser
  • tog kommer frem
  • tog kommer frem til tiden
    • målt på tognummer
    og/eller
    • målt på hvor mange passagerer, bliver hvor meget forsinket
Hvis man sammenligner disse tal, før og efter skiftet, vil man få en rimelig idé, om det overordnet er en forbedring eller ej.

Samt om der over tid, er tale om børnesygdomme, som løses.

Langt om længe
Af RasmusD. 13/04-23, 13:46.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 13/04-23, 07:30Hvad er det helt konkret at sporskifterne på strækning 6 fejler, så de ikke kan benyttes som de var tiltænkt?

Jeg har ikke direkte viden om det, men kun hørt jungletrommer. Og de sagde, at det bevægelige hjertestykke i sporskifterne viste sig at kunne tvinges ud af stilling med håndkraft, mens sporskiftestyringen stadig mente at sporskiftet stod i den korrekte stilling og var under kontrol. Fejlen viste sig vist at være til stede på alle sporskifter.

Om de er bygget forkert fra starten, eller om to års aflåsning har gjort at de er gået i forfald, ved jeg ikke.

Langt om længe
Af Niels Munch. 13/04-23, 14:11.
At problemet med sporskifterne lå i hjertestykkerne nåede man også frem til gennem diskussionen i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,910.0.html .

Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak