Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Styrevogne til DSB's Talgo vogne (+ en fordobling af ordren?)
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 9
Faldt lige over det her via Railcolor news hvor DSB tilsynladende planlægger at bestille hele 16 Styrevogne til deres Talgo vogntog.
https://railcolornews.com/2023/04/07/eu-news-in-brief-tenders-april-2023/

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Plus på ted.europa siden fandt jeg dette, hvor der også står lidt mere. Det er en smule kryptisk men det lyder som om DSB i samme omgang fordobler ordren fra 8 vogntog til 16, med begrundelse af en stærk stigning i den internationale togtrafik.
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:202091-2023:TEXT:EN:HTML&src=0

Citat fra: Danskjävlar Dato  8/04-23, 10:58Faldt lige over det her via Railcolor news hvor DSB tilsynladende planlægger at bestille hele 16 Styrevogne til deres Talgo vogntog.
https://railcolornews.com/2023/04/07/eu-news-in-brief-tenders-april-2023/

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Plus på ted.europa siden fandt jeg dette, hvor der også står lidt mere. Det er en smule kryptisk men det lyder som om DSB i samme omgang fordobler ordren fra 8 vogntog til 16, med begrundelse af en stærk stigning i den internationale togtrafik.
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:202091-2023:TEXT:EN:HTML&src=0

Der står da ikke umiddelbart noget i TED om at DSB bestiller andet end 16 styrevogne?

Som jeg læser det, tænker de at dele de 8 indkøbte stammer i 16 mindre stammer.

I øvrigt har DSB selv nævnt muligheden for styrevogne på deres Talgo-side, i et stykke tid nu:

CitatDe otte vognstammer skal køre med et af de nye eldrevne Vectron-lokomotiver i hver ende i en såkaldt "sandwich-formation". De har nemlig ikke en styrevogn, som man kender det fra dobbeltdækkerne. Det vil sikre, at vognene kan blive leveret hurtigere og indsat i drift. Det giver også mulighed for senere at fordoble kapaciteten via indkøb af nye styrevogne og ekstra vognstammer.

https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/talgo/


Citat fra: mikkelwf Dato  8/04-23, 12:43
Citat fra: Danskjävlar Dato  8/04-23, 10:58Faldt lige over det her via Railcolor news hvor DSB tilsynladende planlægger at bestille hele 16 Styrevogne til deres Talgo vogntog.
https://railcolornews.com/2023/04/07/eu-news-in-brief-tenders-april-2023/

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Plus på ted.europa siden fandt jeg dette, hvor der også står lidt mere. Det er en smule kryptisk men det lyder som om DSB i samme omgang fordobler ordren fra 8 vogntog til 16, med begrundelse af en stærk stigning i den internationale togtrafik.
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:202091-2023:TEXT:EN:HTML&src=0

Der står da ikke umiddelbart noget i TED om at DSB bestiller andet end 16 styrevogne?

Som jeg læser det, tænker de at dele de 8 indkøbte stammer i 16 mindre stammer.

Måske men der ville være nogle ting der i så fald ville gå i hårknude, f.eks. togenes handicapvogne da der kun er bestilt 1 til hvert vogntog. Plus så ville manglen på flere almindelige vogne også gå i strid med DSB's ønske om at imødekomme problemerne med mangel på kapacitet. Jeg tror desuden også at de andre almindelige vogne ikke nævnes heri eftersom de allerede er en del af den interne kontrakt, hvoraf styrevognene er en særændring der ikke var omfattet i det originale udbud, og derfor skal igennem ekstra procedure og godkendelse og transparens. Vi må se hvad der passer når vi nu engang får mere at vide.

DSB får en klækkelig rabat som følge af forsinkelserne af levering af vognene fra Talgo. Det betyder, at de køber styrevognene et par kortere vognsæt som skal køre dansk Intercity trafik.

Det er værd at bemærke at de 16 styrevogne købes uden udbud, hvilket bekendtgørelsen er til for.

Almindelige mellem- og endevogne kan DSB kalde fra rammeaftalen med Talgo uden at skulle offentliggøre en bekendtgørelse med mulighed for klage. Der blev heller ikke offentliggjort nogen bekendtgørelse da DSB i 2021 kaldte 16 ekstra vogne til de bestilte Talgo-stammer, fordi de som sagt er en del af rammeaftalen fra 2020.

Citat fra: banemanden Dato  8/04-23, 13:05DSB får en klækkelig rabat som følge af forsinkelserne af levering af vognene fra Talgo. Det betyder, at de køber styrevognene et par kortere vognsæt som skal køre dansk Intercity trafik.

Ved du hvor mange ekstra vogne man har kaldt fra rammeaftalen?

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:17Det er værd at bemærke at de 16 styrevogne købes uden udbud, hvilket bekendtgørelsen er til for.

Almindelige mellem- og endevogne kan DSB kalde fra rammeaftalen med Talgo uden at skulle offentliggøre en bekendtgørelse med mulighed for klage. Der blev heller ikke offentliggjort nogen bekendtgørelse da DSB i 2021 kaldte 16 ekstra vogne til de bestilte Talgo-stammer, fordi de som sagt er en del af rammeaftalen fra 2020.

Citat fra: banemanden Dato  8/04-23, 13:05DSB får en klækkelig rabat som følge af forsinkelserne af levering af vognene fra Talgo. Det betyder, at de køber styrevognene et par kortere vognsæt som skal køre dansk Intercity trafik.

Ved du hvor mange ekstra vogne man har kaldt fra rammeaftalen?
Jeg fik en tanke at jeg har set på Youtube videoer, at man sommetider bruger almindelige passagervogne som forstærkning, har så ikke overgang mellem de ekstra vogne og talgostammen. Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:17Det er værd at bemærke at de 16 styrevogne købes uden udbud, hvilket bekendtgørelsen er til for.

Almindelige mellem- og endevogne kan DSB kalde fra rammeaftalen med Talgo uden at skulle offentliggøre en bekendtgørelse med mulighed for klage. Der blev heller ikke offentliggjort nogen bekendtgørelse da DSB i 2021 kaldte 16 ekstra vogne til de bestilte Talgo-stammer, fordi de som sagt er en del af rammeaftalen fra 2020.

Citat fra: banemanden Dato  8/04-23, 13:05DSB får en klækkelig rabat som følge af forsinkelserne af levering af vognene fra Talgo. Det betyder, at de køber styrevognene et par kortere vognsæt som skal køre dansk Intercity trafik.

Ved du hvor mange ekstra vogne man har kaldt fra rammeaftalen?

Jeg mener de ekstra vogne de bestiller skal være 8 vogns sæt, dem man vil bruge til indenrigstrafik. Og af dem er en af dem styrevogn. Dem der skal til tyskland skal have 13 vogne.

Ville der være noget til hindre for at DSB i fremtiden kunne forlænger hamburg toget til Berlin? så man kunne køre direkte, København, Berlin, ligesom i gamle dage med ICE-TD.


Citat fra: Theis Andersen Dato  8/04-23, 19:18Ville der være noget til hindre for at DSB i fremtiden kunne forlænger hamburg toget til Berlin? så man kunne køre direkte, København, Berlin, ligesom i gamle dage med ICE-TD.

Fra december 2025 kommer der (efter planen) direkte tog Prag-Dresden-Berlin-Hamburg-København med de tjekkiske statsbaners nye Siemens vogne.


Anders

Citat fra: banemanden Dato  8/04-23, 18:19
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:17Det er værd at bemærke at de 16 styrevogne købes uden udbud, hvilket bekendtgørelsen er til for.

Almindelige mellem- og endevogne kan DSB kalde fra rammeaftalen med Talgo uden at skulle offentliggøre en bekendtgørelse med mulighed for klage. Der blev heller ikke offentliggjort nogen bekendtgørelse da DSB i 2021 kaldte 16 ekstra vogne til de bestilte Talgo-stammer, fordi de som sagt er en del af rammeaftalen fra 2020.

Citat fra: banemanden Dato  8/04-23, 13:05DSB får en klækkelig rabat som følge af forsinkelserne af levering af vognene fra Talgo. Det betyder, at de køber styrevognene et par kortere vognsæt som skal køre dansk Intercity trafik.

Ved du hvor mange ekstra vogne man har kaldt fra rammeaftalen?

Jeg mener de ekstra vogne de bestiller skal være 8 vogns sæt, dem man vil bruge til indenrigstrafik. Og af dem er en af dem styrevogn. Dem der skal til tyskland skal have 13 vogne.
Har du nogen kilde eller henvisning der eftersignende skulle antyde dette? Det lader bare til ikke at stemme overens med en ændring DSB lavede til udbudet i 2021 hvor hvert vogntog blev forlænget fra 13 vogne til 15, hvoraf de 2 nye vogne per tog skulle være dedikerede 1. klasses vogne. Før det havde togene ingen 1. klasses vogne og planen var at 1. klasse skulle bruge de almindelige sæder ligesom i IC4 og IC5 togene.

Citat fra: banemanden Dato  8/04-23, 18:19
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:17Det er værd at bemærke at de 16 styrevogne købes uden udbud, hvilket bekendtgørelsen er til for.

Almindelige mellem- og endevogne kan DSB kalde fra rammeaftalen med Talgo uden at skulle offentliggøre en bekendtgørelse med mulighed for klage. Der blev heller ikke offentliggjort nogen bekendtgørelse da DSB i 2021 kaldte 16 ekstra vogne til de bestilte Talgo-stammer, fordi de som sagt er en del af rammeaftalen fra 2020.

Citat fra: banemanden Dato  8/04-23, 13:05DSB får en klækkelig rabat som følge af forsinkelserne af levering af vognene fra Talgo. Det betyder, at de køber styrevognene et par kortere vognsæt som skal køre dansk Intercity trafik.

Ved du hvor mange ekstra vogne man har kaldt fra rammeaftalen?

Jeg mener de ekstra vogne de bestiller skal være 8 vogns sæt, dem man vil bruge til indenrigstrafik. Og af dem er en af dem styrevogn. Dem der skal til tyskland skal have 13 vogne.

Stammerne er blevet opformeret til 15 vogne.

Citat fra: Danskjävlar Dato  8/04-23, 23:11
Citat fra: banemanden Dato  8/04-23, 18:19
Citat fra: andersj Dato  8/04-23, 13:17Det er værd at bemærke at de 16 styrevogne købes uden udbud, hvilket bekendtgørelsen er til for.

Almindelige mellem- og endevogne kan DSB kalde fra rammeaftalen med Talgo uden at skulle offentliggøre en bekendtgørelse med mulighed for klage. Der blev heller ikke offentliggjort nogen bekendtgørelse da DSB i 2021 kaldte 16 ekstra vogne til de bestilte Talgo-stammer, fordi de som sagt er en del af rammeaftalen fra 2020.

Citat fra: banemanden Dato  8/04-23, 13:05DSB får en klækkelig rabat som følge af forsinkelserne af levering af vognene fra Talgo. Det betyder, at de køber styrevognene et par kortere vognsæt som skal køre dansk Intercity trafik.

Ved du hvor mange ekstra vogne man har kaldt fra rammeaftalen?

Jeg mener de ekstra vogne de bestiller skal være 8 vogns sæt, dem man vil bruge til indenrigstrafik. Og af dem er en af dem styrevogn. Dem der skal til tyskland skal have 13 vogne.
Har du nogen kilde eller henvisning der eftersignende skulle antyde dette? Det lader bare til ikke at stemme overens med en ændring DSB lavede til udbudet i 2021 hvor hvert vogntog blev forlænget fra 13 vogne til 15, hvoraf de 2 nye vogne per tog skulle være dedikerede 1. klasses vogne. Før det havde togene ingen 1. klasses vogne og planen var at 1. klasse skulle bruge de almindelige sæder ligesom i IC4 og IC5 togene.

Det har jeg, men kan desværre ikke bruge det som henvisning her.

Og i øvrigt korrekt, det er 15 og ikke 13 som jeg skrev.

Så det vil sige:
Original ordre 2020
16 endevogne
88 mellemvogne

Kald fra rammeaftalen 2021
16 mellemvogne

Ny ordre 2023
16 styrevogne (litra Bp(d)s?)

Kald fra rammeaftalen 2023
48 mellemvogne

I alt 184 vogne.

Med 8 vogne får de nye stammer ca. 250 siddepladser, alt efter hvordan de sammensættes og hvordan styrevognene indrettes.

På kort sigt virker det lidt svært at finde egnede løb i fjerntrafikken der kan erstattes med sådan en stamme, for mellem København og Odense kører både IC 1xx og IC 8xx ofte med mindst to IR4 og dermed 400 siddepladser.
På længere sigt er der flere muligheder og størrelsesmæssigt vil de nok passe bedre til Aarhus-Hamburg end dem med 15 vogne og 492 siddepladser.

Anders

Andet sted nævnes det at alle stammer bliver lige lange. I så fald er der tale om 104 ekstra mellemvogne og 240 vogne i alt.

Men mon ikke vi bliver klogere i løbet af den næste måneds tid.

Anders

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 9
DSB MO 1955

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak