Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Femern forbindelsen
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9
Femern forbindelsen
Af Time will tell. 30/03-23, 20:32.
Citat fra: andersj Dato 30/03-23, 20:02
Citat fra: Bent Jensen Dato 30/03-23, 03:58pS ved man noget om hvor lkf skifter fra Dansk til tysk lkf? Bent

Jeg kunne dog godt forestille mig at Nykøbing F bliver stationen hvor man skifter lokomotivfører, fordi det er den største station der ligger nærmest forbindelsen. Så det bliver nok sådan, ligesom ved Padborg og Tønder, at man kan nøjes med tysk certifikat/godkendelse til kørsel mellem tunnellen og Nykøbing F station.

Efter Femern er der ikke længere mellem København og Hamborg end at en lokomotivfører kan kører hele vejen frem og tilbage på en tjeneste. Så det optimale vil være at man gør det. Det kræver så at nogle lokomotivfører skal uddannes til kørsel i det andet land, men det findes jo allerede i mindre omfang.

Femern forbindelsen
Af Svend. 30/03-23, 22:45.
Seneste redigering: 30/03-23, 22:48 af Svend
Citat fra: Time will tell Dato 30/03-23, 20:32Efter Femern er der ikke længere mellem København og Hamborg end at en lokomotivfører kan kører hele vejen frem og tilbage på en tjeneste. Så det optimale vil være at man gør det. Det kræver så at nogle lokomotivfører skal uddannes til kørsel i det andet land, men det findes jo allerede i mindre omfang.

Uddannes til at køre i nabolandet og have de fornødne certifikater (og licenser), ja, det er sikkert sådan det ender.
Og mon ikke det fælles sprog bliver engelsk? Med mindre en (f eks) tysk lokomotivfører, der kører på dansk infrastruktur (helt fra grænsepunktet på Fehmarn), mestrer dansk/skandinavisk........

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 30/03-23, 23:15.
Citat fra: andersj Dato 30/03-23, 20:02
Citat fra: Bent Jensen Dato 30/03-23, 03:58pS ved man noget om hvor lkf skifter fra Dansk til tysk lkf? Bent

Det er noget af det der ikke er fastlagt endnu, for det handler jo nok i høj grad om hvor man sætter sproggrænsen i forhold til kommunikation mellem tog og trafikledere. Måske det er nødvendigt at bruge engelsk mellem Nykøbing F og Burg? Tysk kan måske bruges hvis man holder fjernstyringen af hele strækningen fra Burg til Nykøbing F hos Femern A/S hvor man så kan have medarbejdere med både dansk og tyskkundskab. Det bliver et større problem hvis alle i Trafiktårn Øst i København skal kunne tale både tysk og dansk for at kunne betjene Rødby-Nykøbing F. 

Jeg kunne dog godt forestille mig at Nykøbing F bliver stationen hvor man skifter lokomotivfører, fordi det er den største station der ligger nærmest forbindelsen. Så det bliver nok sådan, ligesom ved Padborg og Tønder, at man kan nøjes med tysk certifikat/godkendelse til kørsel mellem tunnellen og Nykøbing F station.

Citat fra: Thorfinn Dato 30/03-23, 14:43Den fulde udbygning i Holsten er aftalt at være aflsuttet 7 (syv!) år efter den faste forbindelse er klar.

Men nu endte det jo med at tyskerne alligevel fik forsinket hele tunnelprojektet med syv år gennem sløv myndighedbehandling, så det ender med at jernbanen efter planen er færdig samtidig med den faste forbindelse. Deadline for jernbaneprojektet i Tyskland har nogenlunde været fast lige siden statstraktaten blev underskrevet.

At man har en deadline der hedder december 2029, skyldes at man i Tyskland planlægger de store projekter efter køreplanskift. Dvs. en ny bane går aldrig i drift i eksempelvis oktober måned, det er altid ved køreplanskiftet i december - som man også har kunnet se ved Leipzig-Erfurt i 2015, Erfurt-Ebensfeld i 2017 og Ulm-Wendlingen i 2022.
Det er ikke så enkelt, og mange tak for svar, med venlig hilsen Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/03-23, 23:56.
Seneste redigering: 31/03-23, 00:00 af Per Holm
Skal jernbanen have en fremtid i Europa kræver det at Schwyzertüütsch indføres over det hele som eneste anvendte tjenestesprog. Der er evidens for at det så vil gå meget bedre.  ;)

https://youtu.be/MOi40NMcI2M

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 31/03-23, 20:58.
Seneste redigering: 31/03-23, 21:00 af Bent Jensen
Et lille bøvs om Fehmarnbanen og det er Rødby Færge. Jeg syntes at det er utroligt at det gamle sporterræn og andet, bare for lov at forfalde. I vor tid alt skal genbruges men her ligger spor med mere og gror til
 Der er flere kilometer jernnbaneskinner det kunne smeltes om, til måske nye skinner, der er sveller der kunne beton knuses og bruges i byggebranchen, skærver kunne renses og genbruges der er sikker også mange kobber kabler, det kan også bruges

 Det er da lidt spild af ressourcer,
Med venlig hilsen Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af Viktoria Skov. 31/03-23, 23:06.
Citat fra: Bent Jensen Dato 31/03-23, 20:58Et lille bøvs om Fehmarnbanen og det er Rødby Færge. Jeg syntes at det er utroligt at det gamle sporterræn og andet, bare for lov at forfalde. I vor tid alt skal genbruges men her ligger spor med mere og gror til
 Der er flere kilometer jernnbaneskinner det kunne smeltes om, til måske nye skinner, der er sveller der kunne beton knuses og bruges i byggebranchen, skærver kunne renses og genbruges der er sikker også mange kobber kabler, det kan også bruges

 Det er da lidt spild af ressourcer,
Med venlig hilsen Bent Jensen

En del af området vil Banedanmark ikke røre af naturhensyn.

Til dels er 95 % af sporene med træsveller, så der er ikke mange betonsveller der kan nedknuses.

Dels er der en stålpris på ca. 1 kr/kg, så spørgsmålet er om det er lønsomt at fjerne skinnerne (arbejdsløn + maskinomkostninger).

Angående genbrug af skærver. Banedanmark stiller høje krav til knusningsmodstand, så 70 % af skærverne vil ikke kunne genbruges i spor. Ballastgruset vil Banedanmark ikke benytte til nyanlæg, og den eneste anden anvendelse er fyldsand. Dels er salgsprisen lav, så det næppe vil betale sig at forarbejde det og sælge videre.

Og så er naturhensyn ikke nævnt, da der trives et utal af plante- og dyrearter i ballastskærverne og -gruset.
Genbrug ville da ødelægge et godt naturområde.

Angående kabler, bare rolig, de er allerede til genbrug takket være østeuropæere...

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 1/04-23, 00:43.
Citat fra: william skov Dato 31/03-23, 23:06
Citat fra: Bent Jensen Dato 31/03-23, 20:58Et lille bøvs om Fehmarnbanen og det er Rødby Færge. Jeg syntes at det er utroligt at det gamle sporterræn og andet, bare for lov at forfalde. I vor tid alt skal genbruges men her ligger spor med mere og gror til
 Der er flere kilometer jernnbaneskinner det kunne smeltes om, til måske nye skinner, der er sveller der kunne beton knuses og bruges i byggebranchen, skærver kunne renses og genbruges der er sikker også mange kobber kabler, det kan også bruges

 Det er da lidt spild af ressourcer,
Med venlig hilsen Bent Jensen

En del af området vil Banedanmark ikke røre af naturhensyn.

Til dels er 95 % af sporene med træsveller, så der er ikke mange betonsveller der kan nedknuses.

Dels er der en stålpris på ca. 1 kr/kg, så spørgsmålet er om det er lønsomt at fjerne skinnerne (arbejdsløn + maskinomkostninger).

Angående genbrug af skærver. Banedanmark stiller høje krav til knusningsmodstand, så 70 % af skærverne vil ikke kunne genbruges i spor. Ballastgruset vil Banedanmark ikke benytte til nyanlæg, og den eneste anden anvendelse er fyldsand. Dels er salgsprisen lav, så det næppe vil betale sig at forarbejde det og sælge videre.

Og så er naturhensyn ikke nævnt, da der trives et utal af plante- og dyrearter i ballastskærverne og -gruset.
Genbrug ville da ødelægge et godt naturområde.

Angående kabler, bare rolig, de er allerede til genbrug takket være østeuropæere...
jeg kender godt Banedanmarks synspunkt men syntes arealet kunne udnyttes bedre, f.ekd en solcellepark med venlig hilsen Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af anho. 1/04-23, 00:55.
Citat fra: Bent Jensen Dato  1/04-23, 00:43jeg kender godt Banedanmarks synspunkt men syntes arealet kunne udnyttes bedre, f.ekd en solcellepark med venlig hilsen Bent Jensen
Solceller er der plads til så mange steder. På Rødby Færges baneterræn er der til gengæld natur som trives ganske godt... og selvom solceller ikke er det værste man kan gøre for naturen, så vil det kræve en del byggearbejde at sætte det op.

Som det står nu får området lov til langsomt at gå tilbage til natur, og det er nok en af de bedste ting man kan gøre med det, nu hvor vi har så lidt natur her i Danmark.

Femern forbindelsen
Af AndreasM. 1/04-23, 06:36.
Citat fra: Svend Dato 30/03-23, 22:45Uddannes til at køre i nabolandet og have de fornødne certifikater (og licenser), ja, det er sikkert sådan det ender.

Licensen udstedes af national sikkerhedsmyndighed, men er gældende i hele EU(plus det løse), så lkf skal ikke have yderligere licenser.

Det supplerende certifikat udstedes af den ansattes jernbanevirksomhed som bevis for at de fornødne uddannelser og kompetencer er på plads.

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 1/04-23, 08:33.
Citat fra: Bent Jensen Dato  1/04-23, 08:31
Citat fra: Bent Jensen Dato  1/04-23, 07:53
Citat fra: anho Dato  1/04-23, 00:55
Citat fra: Bent Jensen Dato  1/04-23, 00:43j
Solceller er der plads til så mange steder. På Rødby Færges baneterræn er der til gengæld natur som trives ganske godt... og selvom solceller ikke er det værste man kan gøre for naturen, så vil det kræve en del byggearbejde at sætte det op..

Som det står nu får området lov til langsomt at gå tilbage til natur, og det er nok en af de bedste ting man kan gøre med det, nu hvor vi har så lidt natur her i Danmark.
Okay, men så skal Færgevej bron ned i  med venlig hilsen Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 1/04-23, 09:35.
Citat fra: anho Dato  1/04-23, 00:55
Citat fra: Bent Jensen Dato  1/04-23, 00:43jeg kender godt Banedanmarks synspunkt men syntes arealet kunne udnyttes bedre, f.ekd en solcellepark med venlig hilsen Bent Jensen
Solceller er der plads til så mange steder. På Rødby Færges baneterræn er der til gengæld natur som trives ganske godt... og selvom solceller ikke er det værste man kan gøre for naturen, så vil det kræve en del byggearbejde at sætte det op.

Som det står nu får området lov til langsomt at gå tilbage til natur, og det er nok en af de bedste ting man kan gøre med det, nu hvor vi har så lidt natur her i Danmark.

I min optik, bør man rydde op efter sig. Ikke et spørgsmål om økonomi. Så kunne den sælges /overdrages til andre.
Ingen grund til Bane.dk har jord de ikke bruger.

Femern forbindelsen
Af Bent Jensen. 1/04-23, 11:30.
Citat fra: andersj Dato 30/03-23, 20:02
Citat fra: Bent Jensen Dato 30/03-23, 03:58pS ved man noget om hvor lkf skifter fra Dansk til tysk lkf? Bent

Det er noget af det der ikke er fastlagt endnu, for det handler jo nok i høj grad om hvor man sætter sproggrænsen i forhold til kommunikation mellem tog og trafikledere. Måske det er nødvendigt at bruge engelsk mellem Nykøbing F og Burg? Tysk kan måske bruges hvis man holder fjernstyringen af hele strækningen fra Burg til Nykøbing F hos Femern A/S hvor man så kan have medarbejdere med både dansk og tyskkundskab. Det bliver et større problem hvis alle i Trafiktårn Øst i København skal kunne tale både tysk og dansk for at kunne betjene Rødby-Nykøbing F. 

Jeg kunne dog godt forestille mig at Nykøbing F bliver stationen hvor man skifter lokomotivfører, fordi det er den største station der ligger nærmest forbindelsen. Så det bliver nok sådan, ligesom ved Padborg og Tønder, at man kan nøjes med tysk certifikat/godkendelse til kørsel mellem tunnellen og Nykøbing F station.

Citat fra: Thorfinn Dato 30/03-23, 14:43Den fulde udbygning i Holsten er aftalt at være aflsuttet 7 (syv!) år efter den faste forbindelse er klar.

Men nu endte det jo med at tyskerne alligevel fik forsinket hele tunnelprojektet med syv år gennem sløv myndighedbehandling, så det ender med at jernbanen efter planen er færdig samtidig med den faste forbindelse. Deadline for jernbaneprojektet i Tyskland har nogenlunde været fast lige siden statstraktaten blev underskrevet.

At man har en deadline der hedder december 2029, skyldes at man i Tyskland planlægger de store projekter efter køreplanskift. Dvs. en ny bane går aldrig i drift i eksempelvis oktober måned, det er altid ved køreplanskiftet i december - som man også har kunnet se ved Leipzig-Erfurt i 2015, Erfurt-Ebensfeld i 2017 og Ulm-Wendlingen i 2022.
Det var vist mere alle de sagsanlæg, der blev sendt til forbundsdomstoæen i Karlsruhe, vi taler vist om mange hundrede klager der skulle behandles med venlig hilsen Bent Jensen

Femern forbindelsen
Af Krabsen. 1/04-23, 11:45.
Citat fra: hummel_62 Dato  1/04-23, 09:35
Citat fra: anho Dato  1/04-23, 00:55Som det står nu får området lov til langsomt at gå tilbage til natur, og det er nok en af de bedste ting man kan gøre med det, nu hvor vi har så lidt natur her i Danmark.

I min optik, bør man rydde op efter sig. Ikke et spørgsmål om økonomi. Så kunne den sælges /overdrages til andre.
Ingen grund til Bane.dk har jord de ikke bruger.

Det bedste for naturen, klimaet og biodiversiteten er oftest, at man ikke rydder op (med mindre der er tale om forurening, risiko for personskade o.lign.).

Er der noget der er knaphed på er det næringsfattig, ugødet jord. Og der er jernbaneterrænet i Rødby ved at være internationalt kendt som lokalitet for sjældne planter og insekter, der ellers ikke overlever i vores overdyrkede og næringsberigede land.

Hedebrand, stormfald, grusgrave der ikke retableres med et tykt muldlag - alt sammen godt for naturen og dermed os alle.



Femern forbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/04-23, 11:48.
Citat fra: Bent Jensen Dato  1/04-23, 11:30Det var vist mere alle de sagsanlæg, der blev sendt til forbundsdomstoæen i Karlsruhe, vi taler vist om mange hundrede klager der skulle behandles med venlig hilsen Bent Jensen

" Der Gang nach Karlsruhe scheiterte, da das Bundesverfassungsgericht am 20. Januar 2022 beschloss, die Beschwerde nicht anzunehmen. "

fra https://de.wikipedia.org/wiki/Feste_Fehmarnbeltquerung

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Femern forbindelsen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 1/04-23, 12:49.
Citat fra: krabsen Dato  1/04-23, 11:45
Citat fra: hummel_62 Dato  1/04-23, 09:35
Citat fra: anho Dato  1/04-23, 00:55Som det står nu får området lov til langsomt at gå tilbage til natur, og det er nok en af de bedste ting man kan gøre med det, nu hvor vi har så lidt natur her i Danmark.

I min optik, bør man rydde op efter sig. Ikke et spørgsmål om økonomi. Så kunne den sælges /overdrages til andre.
Ingen grund til Bane.dk har jord de ikke bruger.

Det bedste for naturen, klimaet og biodiversiteten er oftest, at man ikke rydder op (med mindre der er tale om forurening, risiko for personskade o.lign.).

Er der noget der er knaphed på er det næringsfattig, ugødet jord. Og der er jernbaneterrænet i Rødby ved at være internationalt kendt som lokalitet for sjældne planter og insekter, der ellers ikke overlever i vores overdyrkede og næringsberigede land.

Hedebrand, stormfald, grusgrave der ikke retableres med et tykt muldlag - alt sammen godt for naturen og dermed os alle.



Citat fra: krabsen Dato  1/04-23, 11:45
Citat fra: hummel_62 Dato  1/04-23, 09:35
Citat fra: anho Dato  1/04-23, 00:55Som det står nu får området lov til langsomt at gå tilbage til natur, og det er nok en af de bedste ting man kan gøre med det, nu hvor vi har så lidt natur her i Danmark.

I min optik, bør man rydde op efter sig. Ikke et spørgsmål om økonomi. Så kunne den sælges /overdrages til andre.
Ingen grund til Bane.dk har jord de ikke bruger.

Det bedste for naturen, klimaet og biodiversiteten er oftest, at man ikke rydder op (med mindre der er tale om forurening, risiko for personskade o.lign.).

Er der noget der er knaphed på er det næringsfattig, ugødet jord. Og der er jernbaneterrænet i Rødby ved at være internationalt kendt som lokalitet for sjældne planter og insekter, der ellers ikke overlever i vores overdyrkede og næringsberigede land.

Hedebrand, stormfald, grusgrave der ikke retableres med et tykt muldlag - alt sammen godt for naturen og dermed os alle.



Ja undergrunden fejler jo nok ikke noget... 

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9
Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak