Citat fra: Per Holm Dato 12/03-23, 16:03Citat fra: andersj Dato 12/03-23, 15:37Sikkerhedsniveauet er bare ikke godt nok på lokalbanerne uden togkontrolanlæg.
Synes du at vi oplever for mange ulykker med alvorlig personskade på baner uden togkontrolanlæg som kunne være undgået med togkontrolanlæg?
Vil vi ikke kunne redde flere menneskeliv ved at bruge pengene på i stedet at sikre vejtrafikken?
Nu er sikkerheden på danske jernbaner i forvejen vældig god. Og der er ingen sikkerhedsforanstaltninger for vejtrafikken i forhold til jernbanen. Så hvis det gælder om at undgå ulykker, personskade og dødsfald, så er det indenfor vejtrafikken pengene skal bruges.
Men det vil så gå ud over bilisternes frihed, hvis der kommer krav om signalkontrolanlæg, dødemandsknap, fartkontrol eller bare alkolås, der ikke kan slås fra i bilerne. Og så er det nemmere at gå efter jernbanen 😉
Se bare hvilket ramaskrig, der er over politiets ATK, selvom den nemmeste måde at undgå bøden på er at køre efter reglerne.
For at blive ved trådens emne, så er det da trist, at de fysiske signaler forsvinder, da det altid har været en del af jernbanen. Men jeg har aldrig helt forstået det "had", der er mod køreledningerne over skinnerne.
Jeg synes det er smukt, både på jernbanen, men også i byer med sporvogne. Det er charmerende at se i byer med stort sporvognsnet, som fx Göteborg, Amsterdam, Basel osv - og så er det nemt at finde den kollektive trafik.