(rette for meningsforstyrende tastefejl)
Citat fra: RasmusD Dato 6/03-23, 21:33Citat fra: Castrol Dato 6/03-23, 21:07Dog synes jeg stadig, at togene decelererer, når stationen nås. Kan det passe? Og findes en oversigt over hvad "normal" hastighed er på de forskellige strækninger? Det kunne jo være en smart måde at fjerne et midlertidigt forhold på (læs: gøre det permanent).
Hastigheder er nøje beskrevet i TIB-S, der ligger frit tilgængeligt på BaneDanmarks webside. ..
Meget fin gennemgang, dog føler jeg at der er behov for nogle tilføjelser, da dele ellers kan misforstås.
Der er andre strækninger som ikke dækkes af SR(/TIB). F.eks ETCS, CBTC; er i tvivl om dedikerede veteranbaner, men formoder de også kan have deres helt egne regler (?).
Men nu er spørgsmålet specifikt om Glostrup, der beskrives/dækkes af TIB/SR.
Citat fra: RasmusD Dato 6/03-23, 21:33.. Alle strækninger har en overordnet højeste hastighed, men der er faste hastighedsnedsættelser mange steder. Her er oversigten over Glostrup station, i køreretningen fra København mod Fredericia:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
De små firkanter med tal i viser den højest tilladte hastighed på de pågældende spor. Der står "70" de fleste steder, da dette er den højest tilladte hastighed på strækninger med ATC for tog, der ikke har ATC.
Mere generelt, hastigheder anført i sporene (de små firkanter) gælder for tog uden virksomt togkontrolanlæg. Ikke kun på ATC-strækninger.
Citat fra: RasmusD Dato 6/03-23, 21:33Tog, der er udstyret med ATC, følger hastighederne i båndet nederst på siden. Jeg har markeret dem med gult. Her kan man se, at der på begge sider af Glostrup station er tilladt at køre op til 180 km/t (hvis materiellet ellers er godkendt til det). Inden for Glostrup station er den maksimale hastighed dog kun 120 km/t. Og derfor vil du stort set altid opleve at et tog bremser ned omkring Glostrup.
Hastighederne i båndet gælder i gennemkørende, gennemgående spor på stationer, samt for højre, venstre eller det enkelte hoved-spor. Hvis du skal ind i spor 0 eller 1, så er hastigheden lavere (som angivet i TIB 60 km/h fra I-signal), uden virksomt togkotrolanlæg), eller som angivet i førerrumssignal (med virksomt togkontrolanlæg, 60 km/h fra første sporskifte; kan ikke slås op i TIB).
Gennemgående spor angives med fed spor markering i hastighederne under I-signal (i TIB). Gennemkørende spor angives med fed hastighed under I-signal (i TIB). På den viste oversigt, er spor 2 både gennemgående og gennemkørende spor.
På den konkrete side angiver hastighedsbåndet hastigheden igennem spor 2, og kun spor 2, med virksomt togkontrolanlæg.
Citat fra: RasmusD Dato 6/03-23, 21:33Du kan finde en grundigere forklaring på de forskellige symboler i TIB-G, der også er frit tilgængelig på bane.dk
(I gamle dage stod TIB for "Tjenestekøreplanens Indledende Bemærkninger". I dag betyder det "Trafikal Information om Banestrækninger". S'et står for "Strækninger", G'et for "Generel".)
Skrive "TIB" i luppen på
bane.dk, så ligger de som oftest som de to øverste resultater.