Citat fra: tgsen Dato 3/03-23, 23:25Det var rart at høre. Så det ville ikke være et problem hvis nogen opfordrede partiernes trafikordførere til at lade f.eks. Skånetrafiken overtage Kystbanen for at gøre den rettidig, uden en dyr konvertering? Punktlighed 92% (pdf).
Nej, selvfølgelig ville det ikke være et problem - men hvorfor tror du at Skånetrafikken kunne gøre det bedre? DSB har faktisk en ganske glimrende
operatør-punktlighed. Jeg skal ikke kunne sige om Skånetrafikkens måske er en anelse bedre, men under alle omstændigheder er det en ret lille andel af forsinkelserne der skyldes DSB. De fleste forsinkelser er grundet sporarbejde, signalproblemer, problemer i sporet, og andre eksterne hændelser.
Så selv hvis Skånetrafikken havde en operatørpunktlighed på 100 % og overtog Kystbanen, så ville det stadig betyde en Kystbane-punktlighed på højest 80 %. Og jeg tvivler på at Skånetrafikken har 100 % operatørpunktlighed.
Du kommer bare ikke udenom infrastrukturinvesteringer hvis du vil have fikset Kystbanen. ERTMS vil uden tvivl gøre noget gavn, og forsimplingen af København H vil også hjælpe. Men så rykker flaskehalsen jo bare til Ringsted, i hvert fald indtil der kommer en udfletning dér. Og på det tidspunkt kan det endelig være at Kystbanen får en nogenlunde rettidighed, når altså der ikke er sporarbejder rundt omkring på Sjælland. Ja, og så bør den jo drives med bybanemateriel i stedet for regionalmateriel, men det kan jo også lade sig gøre på 25 kV.