Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB EB 3227 Syd for grænsen
Gå ned Sider:[1] 2
DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af Baumann, Hjordkær. 2/03-23, 16:12.
I dag var Vectron EB 3227 på tur til Padborg, hvor den skulle lave prøvekørsel til Flensborg
Første tur Padborg - Flensburg Weiche og retur og anden var Padborg - Flensborg st. og retur.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DSB EB 3227, Padborg - afventer til dagens første testkørsel til Flensborg
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Retur fra første prøvetur (Flensburg Weiche - Padborg ), her set i Harrislee
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Anden tur gik til Flensborg banegård.
Alle billeder - Baumann d. 2. marts 2023   

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 2/03-23, 17:09.
Dejligt at se de kan og må komme syd på.
( høre til den gamle type, skal lige se det ...)

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af Ole. 3/03-23, 17:28.
Kan maskinen passere fra 25kV 50Hz til 15kV 16 2/3 Hz kørestrøm (og omvendt) i fart?

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af anho. 3/03-23, 18:00.
Citat fra: Ole Dato  3/03-23, 17:28Kan maskinen passere fra 25kV 50Hz til 15kV 16 2/3 Hz kørestrøm (og omvendt) i fart?

Hvordan skulle det ellers foregå? Ved at ændre spændingen i kablerne mens toget holder stille?

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 3/03-23, 18:11.
Citat fra: anho Dato  3/03-23, 18:00
Citat fra: Ole Dato  3/03-23, 17:28Kan maskinen passere fra 25kV 50Hz til 15kV 16 2/3 Hz kørestrøm (og omvendt) i fart?

Hvordan skulle det ellers foregå? Ved at ændre spændingen i kablerne mens toget holder stille?

Det gør man for eksempel på Ebenfurth station i Østrig, hvor GySEV har forbindelse til ÖBB.

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af esni. 3/03-23, 18:39.
Citat fra: Jørgen Schwartz Dato  3/03-23, 18:11
Citat fra: anho Dato  3/03-23, 18:00
Citat fra: Ole Dato  3/03-23, 17:28Kan maskinen passere fra 25kV 50Hz til 15kV 16 2/3 Hz kørestrøm (og omvendt) i fart?

Hvordan skulle det ellers foregå? Ved at ændre spændingen i kablerne mens toget holder stille?

Det gør man for eksempel på Ebenfurth station i Østrig, hvor GySEV har forbindelse til ÖBB.

Omkring Geneve er der en stor mængde køreledning, der sektionsvis kan skifte imellem 15 kV og 25 kV.

Før Geneve - Bellegarde blev omstrømmet, var det kun visse dele af stationsområderne der kunne skifte system fra 1500 V DC til 15 kV AC.

Eskild

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af ivar. 3/03-23, 22:48.
Citat fra: Ole Dato  3/03-23, 17:28Kan maskinen passere fra 25kV 50Hz til 15kV 16 2/3 Hz kørestrøm (og omvendt) i fart?

Ja, der er en neutral sektion på stationen, der gør det muligt at trille igennem med nedfoldede  pantografer.

mvh
-ivar

Citat fra: ivar Dato  3/03-23, 22:48
Citat fra: Ole Dato  3/03-23, 17:28Kan maskinen passere fra 25kV 50Hz til 15kV 16 2/3 Hz kørestrøm (og omvendt) i fart?

Ja, der er en neutral sektion på stationen, der gør det muligt at trille igennem med nedfoldede  pantografer.

Man kan altid trille med nedfoldet strømaftager, det kræver ikke en neutral-sektion ;-)

Men ellers har du ret. Det er beskrevet hvordan man gør, i Padborg, i SIN-L instruks 26.6 afsnit 1.5+1.6. Hvis man vil nørde ned i detaljerne...

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/03-23, 21:47.
Citat fra: thomastog Dato  4/03-23, 08:35Man kan altid trille med nedfoldet strømaftager, det kræver ikke en neutral-sektion ;-)
Men det er nok meget klogt at have en neutral-sektion imellem 2 strømsystemer :-)

Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/03-23, 21:47
Citat fra: thomastog Dato  4/03-23, 08:35Man kan altid trille med nedfoldet strømaftager, det kræver ikke en neutral-sektion ;-)
Men det er nok meget klogt at have en neutral-sektion imellem 2 strømsystemer :-)
Og mellem to forskudte (120˚) faser. Danmark er ved at være tæppe-bombet med neutral-sektioner.

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 5/03-23, 12:42.
Citat fra: thomastog Dato  5/03-23, 09:12
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/03-23, 21:47
Citat fra: thomastog Dato  4/03-23, 08:35Man kan altid trille med nedfoldet strømaftager, det kræver ikke en neutral-sektion ;-)
Men det er nok meget klogt at have en neutral-sektion imellem 2 strømsystemer :-)
Og mellem to forskudte (120˚) faser. Danmark er ved at være tæppe-bombet med neutral-sektioner.
Ahhhh - det er derfor der er neutralsektioner sådan midt på en strækning. Det har undret mig, men det giver jo god mening nu.

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af ivar. 5/03-23, 19:25.
Citat fra: thomastog Dato  4/03-23, 08:35
Citat fra: ivar Dato  3/03-23, 22:48
Citat fra: Ole Dato  3/03-23, 17:28Kan maskinen passere fra 25kV 50Hz til 15kV 16 2/3 Hz kørestrøm (og omvendt) i fart?

Ja, der er en neutral sektion på stationen, der gør det muligt at trille igennem med nedfoldede  pantografer.

Man kan altid trille med nedfoldet strømaftager, det kræver ikke en neutral-sektion ;-)

Men ellers har du ret. Det er beskrevet hvordan man gør, i Padborg, i SIN-L instruks 26.6 afsnit 1.5+1.6. Hvis man vil nørde ned i detaljerne...

Nå, det synes jeg ellers, du skriver andetsteds i tråden, at når to strømsystemer med forskellige karakteristika mødes, så etableres der en neutral sektion.
Jeg forholder mig ikke til, om sektionen er meget kort, kort, lidt længere, lang, meget lang eller megalang, men udelukkende til, at det ikke kan gøres på andre måder.

mvh
-ivar

Citat fra: ivar Dato  5/03-23, 19:25
Citat fra: thomastog Dato  4/03-23, 08:35
Citat fra: ivar Dato  3/03-23, 22:48
Citat fra: Ole Dato  3/03-23, 17:28Kan maskinen passere fra 25kV 50Hz til 15kV 16 2/3 Hz kørestrøm (og omvendt) i fart?

Ja, der er en neutral sektion på stationen, der gør det muligt at trille igennem med nedfoldede  pantografer.

Man kan altid trille med nedfoldet strømaftager, det kræver ikke en neutral-sektion ;-)

Men ellers har du ret. (klip)

Nå, det synes jeg ellers, du skriver andetsteds i tråden, at når to strømsystemer med forskellige karakteristika mødes, så etableres der en neutral sektion.

Har jeg noget sted skrevet noget, der er i strid med det der her er citerede ?

Jeg prøvede på at gøre mig morsom, ved at kommentere dit:
Citat.. en neutral sektion .., der gør det muligt at trille igennem med nedfoldede pantografer

Når man læser det du skriver, virker det som om du mener neutralsektionen er det der gør det muligt, at "trille med nedfoldet strømaftager(e)".

Man kan sagtens trille med nedfoldet strømaftager uden en neutralsektion. Det er alt hvad jeg skriver, og det er ikke i strid med andet jeg har skrevet, og siger intet om længden af neutralsektionen.

Citat fra: ivar Dato  5/03-23, 19:25Jeg forholder mig ikke til, om sektionen er meget kort, kort, lidt længere, lang, meget lang eller megalang, men udelukkende til, at det ikke kan gøres på andre måder.

Det gør jeg heller ikke (har du forvekslet mig med en andens indlæg ?).

DSB EB 3227 Syd for grænsen
Af ivar. 6/03-23, 22:50.
Nå, det var humor. Det er rart at vide. Næste gang, jeg snubler over et af dine indlæg, så skal jeg altså anskue det ud fra en humoristisk betragtning.

Jeg tillader mig at stille et par simple spørgsmål da jeg ikke har studeret emnet.
Er der en speciel signalering for at gøre lokomotivføreren opmærksom på det spændingsløse afsnit?
Skal lokomotivet køre med pantograferne nede når skinnestykket passeres imellem de to spændingszoner?
Og skal lokomotivføreren foretage sig noget under processen eller foregår lokomotivets spændingsskift fuldautomatisk?
PS jeg formoder det spændingsløse afsnit er tilstrækkeligt langt til at lokomotivet kan passere med begge pantografer oppe hvis det skulle ske
Mvh Steen

Gå op Sider:[1] 2
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak