Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Storm og togaflysninger
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Storm og togaflysninger
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 17/02-23, 16:17.
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 16:12Så busser kan åbenbart bedre tåle blæsevejr end togsæt.
De er, som nævnt tidligere, noget nemmere at dirigere udenom et væltet træ.

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 17/02-23, 16:33.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/02-23, 16:17
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 16:12Så busser kan åbenbart bedre tåle blæsevejr end togsæt.
De er, som nævnt tidligere, noget nemmere at dirigere udenom et væltet træ.

Hvis du havde gjort dig den ulejlighed, at gennemlæse tråden, så ville du have erfaret, at det ikke handler om væltede træer på en given linie, men om det faktum, at Banedanmark har forbudt Nordjyske Jernbaner at anvende stationerne i Hjørring og Frederikshavn pga. vejret. Det forhindrer jo så i praksis, at køre tog nord for Limfjorden.

Nordjyske Jernbaner ville gerne køre tog på deres linier i dag, men Banedanmark har forbudt dette. Nu må der så sendes togbusser ud.

Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.

Storm og togaflysninger
Af TWB. 17/02-23, 16:48.
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/02-23, 16:17
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 16:12Så busser kan åbenbart bedre tåle blæsevejr end togsæt.
De er, som nævnt tidligere, noget nemmere at dirigere udenom et væltet træ.

Hvis du havde gjort dig den ulejlighed, at gennemlæse tråden, så ville du have erfaret, at det ikke handler om væltede træer på en given linie, men om det faktum, at Banedanmark har forbudt Nordjyske Jernbaner at anvende stationerne i Hjørring og Frederikshavn pga. vejret. Det forhindrer jo så i praksis, at køre tog nord for Limfjorden.

Nordjyske Jernbaner ville gerne køre tog på deres linier i dag, men Banedanmark har forbudt dette. Nu må der så sendes togbusser ud.

Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Ja - men jeg nøjes med det som nordjyske selv oplyste ivradioavisen i morges kl. 7.
Her omtalte de ikke at det var Banedanmark som har forbudt dem at køre.

Nogle af os arbejder faktisk.

Storm og togaflysninger
Af andersww. 17/02-23, 17:15.
Nu er et tog i Sønderjylland kørt på et træ og der er væltet et træ over sporene i Fredericia. Så måske er det meget fint at kunderne ikke står på stationerne i vinden, når nu togene alligevel ikke kan køre..

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 17/02-23, 17:34.
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 16:48
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/02-23, 16:17
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 16:12Så busser kan åbenbart bedre tåle blæsevejr end togsæt.
De er, som nævnt tidligere, noget nemmere at dirigere udenom et væltet træ.

Hvis du havde gjort dig den ulejlighed, at gennemlæse tråden, så ville du have erfaret, at det ikke handler om væltede træer på en given linie, men om det faktum, at Banedanmark har forbudt Nordjyske Jernbaner at anvende stationerne i Hjørring og Frederikshavn pga. vejret. Det forhindrer jo så i praksis, at køre tog nord for Limfjorden.

Nordjyske Jernbaner ville gerne køre tog på deres linier i dag, men Banedanmark har forbudt dette. Nu må der så sendes togbusser ud.

Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Ja - men jeg nøjes med det som nordjyske selv oplyste ivradioavisen i morges kl. 7.
Her omtalte de ikke at det var Banedanmark som har forbudt dem at køre.

Nogle af os arbejder faktisk.

I citat fra nedenstående link fra Nordjyske.dk :

" På grund af stormen har Banedanmark besluttet, at der ikke vil være togkørsel på deres strækninger nord for Limfjorden fra kl. 15.  Som konsekvens deraf kan vi heller ikke køre hverken på Hirtshals- eller Skagensbanen, fordi de ikke kan komme ind til stationerne i Hjørring og Frederikshavn."
https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555

Det er vel de facto et forbud.

Citat fra: andersww Dato 17/02-23, 17:15Nu er et tog i Sønderjylland kørt på et træ og der er væltet et træ over sporene i Fredericia. Så måske er det meget fint at kunderne ikke står på stationerne i vinden, når nu togene alligevel ikke kan køre..

Ja, det er nok bedre at vente på en bus eller at være til fodboldkamp. :-)

Mvh. Jens

Storm og togaflysninger
Af TWB. 17/02-23, 19:52.
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 17:34
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 16:48
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/02-23, 16:17
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 16:12Så busser kan åbenbart bedre tåle blæsevejr end togsæt.
De er, som nævnt tidligere, noget nemmere at dirigere udenom et væltet træ.

Hvis du havde gjort dig den ulejlighed, at gennemlæse tråden, så ville du have erfaret, at det ikke handler om væltede træer på en given linie, men om det faktum, at Banedanmark har forbudt Nordjyske Jernbaner at anvende stationerne i Hjørring og Frederikshavn pga. vejret. Det forhindrer jo så i praksis, at køre tog nord for Limfjorden.

Nordjyske Jernbaner ville gerne køre tog på deres linier i dag, men Banedanmark har forbudt dette. Nu må der så sendes togbusser ud.

Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Ja - men jeg nøjes med det som nordjyske selv oplyste ivradioavisen i morges kl. 7.
Her omtalte de ikke at det var Banedanmark som har forbudt dem at køre.

Nogle af os arbejder faktisk.

I citat fra nedenstående link fra Nordjyske.dk :

" På grund af stormen har Banedanmark besluttet, at der ikke vil være togkørsel på deres strækninger nord for Limfjorden fra kl. 15.  Som konsekvens deraf kan vi heller ikke køre hverken på Hirtshals- eller Skagensbanen, fordi de ikke kan komme ind til stationerne i Hjørring og Frederikshavn."
https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555

Det er vel de facto et forbud.
Måske. Men som jeg skrev var det IKKE hvad Nordjyske Jernbaner's talsmand sagde i radioavisen kl. 07.00 her d. 17.2.2023.

Og stadig - en bus vælter vel nemmere i et kraftigt vindstød end et tog?

Og træer vælter vel lige så nemt ned over vejbanen som de gør over skinnerne!

Så skulle det give mening - så burde de have indstillet AL passagertransport.

Men hør selv radioavisen fra kl. 7. Kan nemt findes på dr.dk lyd.

Storm og togaflysninger
Af Krabsen. 17/02-23, 21:09.
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 19:52Og træer vælter vel lige så nemt ned over vejbanen som de gør over skinnerne!

Så skulle det give mening - så burde de have indstillet AL passagertransport
For vist fjerde gang i denne tråd: Det drejer sig ikke om væltede tog eller busser. Men en bus kan køre uden om et væltet træ eller finde en anden vej. Det kan toget ikke.

Storm og togaflysninger
Af TWB. 17/02-23, 22:03.
Citat fra: krabsen Dato 17/02-23, 21:09
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 19:52Og træer vælter vel lige så nemt ned over vejbanen som de gør over skinnerne!

Så skulle det give mening - så burde de have indstillet AL passagertransport
For vist fjerde gang i denne tråd: Det drejer sig ikke om væltede tog eller busser. Men en bus kan køre uden om et væltet træ eller finde en anden vej. Det kan toget ikke.
Der var ikke begrundelsen i radioavisen fra Nordjyske jernbaner.
Nu anført for vist 3. gang.

Derudover burde træer så store at de kan genere togdriften vel fældes inden de vælter?

Storm og togaflysninger
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/02-23, 22:16.
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 22:03Derudover burde træer så store at de kan genere togdriften vel fældes inden de vælter?


Kan det gennemtvinges uden en tinglyst eldriftsklausul?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Storm og togaflysninger
Af Petteri. 17/02-23, 23:57.
Citat fra: andersww Dato 17/02-23, 17:15Nu er et tog i Sønderjylland kørt på et træ og der er væltet et træ over sporene i Fredericia. Så måske er det meget fint at kunderne ikke står på stationerne i vinden, når nu togene alligevel ikke kan køre..
Sjældent er der set 3 passagertog samtidigt i Taulov, og sjældent set med 4 togsæt. I hvert fald i nyere tid  :)

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 18/02-23, 11:17.
Citat fra: krabsen Dato 17/02-23, 21:09
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 19:52Og træer vælter vel lige så nemt ned over vejbanen som de gør over skinnerne!

Så skulle det give mening - så burde de have indstillet AL passagertransport
For vist fjerde gang i denne tråd: Det drejer sig ikke om væltede tog eller busser. Men en bus kan køre uden om et væltet træ eller finde en anden vej. Det kan toget ikke.

Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 19:52
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 17:34
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 16:48
Citat fra: Jensen123 Dato 17/02-23, 16:33
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/02-23, 16:17
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 16:12Så busser kan åbenbart bedre tåle blæsevejr end togsæt.
De er, som nævnt tidligere, noget nemmere at dirigere udenom et væltet træ.

Hvis du havde gjort dig den ulejlighed, at gennemlæse tråden, så ville du have erfaret, at det ikke handler om væltede træer på en given linie, men om det faktum, at Banedanmark har forbudt Nordjyske Jernbaner at anvende stationerne i Hjørring og Frederikshavn pga. vejret. Det forhindrer jo så i praksis, at køre tog nord for Limfjorden.

Nordjyske Jernbaner ville gerne køre tog på deres linier i dag, men Banedanmark har forbudt dette. Nu må der så sendes togbusser ud.

Ps: Politi og beredskab har ikke været ude at fraråde al unødvendig kørsel. Faktisk anser de ikke vejret for at være værre, end at de har givet grønt lys til at mellem 5000 og 10000  tilskuere møder op på Aalborg Stadion. Vejret, både i middelvind og peak, det samme i både Hjørring, Frederikshavn og Aalborg.
Ja - men jeg nøjes med det som nordjyske selv oplyste ivradioavisen i morges kl. 7.
Her omtalte de ikke at det var Banedanmark som har forbudt dem at køre.

Nogle af os arbejder faktisk.

I citat fra nedenstående link fra Nordjyske.dk :

" På grund af stormen har Banedanmark besluttet, at der ikke vil være togkørsel på deres strækninger nord for Limfjorden fra kl. 15.  Som konsekvens deraf kan vi heller ikke køre hverken på Hirtshals- eller Skagensbanen, fordi de ikke kan komme ind til stationerne i Hjørring og Frederikshavn."
https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555

Det er vel de facto et forbud.
Måske. Men som jeg skrev var det IKKE hvad Nordjyske Jernbaner's talsmand sagde i radioavisen kl. 07.00 her d. 17.2.2023.

Og stadig - en bus vælter vel nemmere i et kraftigt vindstød end et tog?

Og træer vælter vel lige så nemt ned over vejbanen som de gør over skinnerne!

Så skulle det give mening - så burde de have indstillet AL passagertransport.

Men hør selv radioavisen fra kl. 7. Kan nemt findes på dr.dk lyd.

Kan vi være enige om, at der er to kilder, DR.DK og Nordjyske.dk og at det er den samme person, som bliver interviewet begge steder.

Det er rigtigt, at i det landsdækkende medie DR kører interviewet på et mere overordnet niveau. Det er ret klart, når man hører interviewet at der er  klippet i det. Om årsagen er teknisk eller eventuelt er blevet vinklet til en landsdækkende profil eller noget helt tredje ved ingen af os.

I det regional medie Nordjyske, som jeg tidligere har linket til, men gerne gør igen, https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555 , hvor den samme person som i DR interviewet udtaler  "På grund af stormen har Banedanmark besluttet, at der ikke vil være togkørsel på deres strækninger nord for Limfjorden fra kl. 15.  Som konsekvens deraf kan vi heller ikke køre hverken på Hirtshals- eller Skagensbanen, fordi de ikke kan komme ind til stationerne i Hjørring og Frederikshavn."

Udtalelsen er ikke i modsætning til udtalelsen hos DR, men den uddyber den faktiske årsag til, at Hirtshalsbanen og Skagensbanen ikke kører. At Banedanmark ikke vil lade dem køre ind på stationerne.

Jeg tillader mig at konkludere, at Nordjyske Jernbaner mente, at det var muligt at køre tog på de tog strækninger, men begrænsningen direkte lå i, at Banedanmark ikke ville lade Nordjyske Jernbaner benytte de to stationer.

Hvis du har yderligere kommentarer til mit indlæg, vil der være meget givende, hvis du vil forholde dig til begge kilder og ikke blot råbe: "Der findes ingen andre medier end DR. DR besidder sandheden, hele sandheden og intet andet.

Storm og togaflysninger
Af TWB. 18/02-23, 11:25.
Vi kan givet være enige om at i interviewet i DR blev Banedanmark IKKE omtalt.

Alt det andet du fremfører forholder jeg mig ikke til.
På Banedanmarks side står der ikke noget om at togdriften specifikt var lukket ned i det nordjyske.

Så tænker vi stopper her.

Storm og togaflysninger
Af Jensen123. 18/02-23, 11:49.
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 22:03
Citat fra: krabsen Dato 17/02-23, 21:09
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 19:52Og træer vælter vel lige så nemt ned over vejbanen som de gør over skinnerne!

Så skulle det give mening - så burde de have indstillet AL passagertransport
For vist fjerde gang i denne tråd: Det drejer sig ikke om væltede tog eller busser. Men en bus kan køre uden om et væltet træ eller finde en anden vej. Det kan toget ikke.
Der var ikke begrundelsen i radioavisen fra Nordjyske jernbaner.
Nu anført for vist 3. gang.

Derudover burde træer så store at de kan genere togdriften vel fældes inden de vælter?

Måske er det fordi de fleste brugere kan forholde sig kildekristisk og til mere end en kilde. Den samme person, som bliver interviewet i Radioavisen, kan citers for følgende i det regionale medie Nordjyske.dk https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555
"På grund af stormen har Banedanmark besluttet, at der ikke vil være togkørsel på deres strækninger nord for Limfjorden fra kl. 15.  Som konsekvens deraf kan vi heller ikke køre hverken på Hirtshals- eller Skagensbanen, fordi de ikke kan komme ind til stationerne i Hjørring og Frederikshavn."

Det forekommer mig ret klart, at Nordjyske Jernbaner mente, at både kunne Hirtshalsbanen og Skagensbanen kunne køre på strækningerne og at det udelukkende var Banedanmarks beslutning om, at de ikke måtte anvende Hjørring Station og Frederikshavn Station, som satte togdriften i stå.

Som bonusinformation kan jeg oplyse dig om, at middelvinden kl 1500, da driften blev indstillet på Frederikshavn Station var 15,6 m/s i Hjørring 16,5 m/s. Da blæsten peakede kl 1900 var middelvinden i Frederikshavn 18,1 m/s og Hjørring 19,8 m/s.

Det vil sige, at der blæsten, som standsede togdriften på de to strækninger ifølge Beufort skalaen var tale en stiv kuling, som peakeded som en hård kuling. Beufort skalaen har iøvrigt også tekstbeskrivelser, så blæsten gik fra at "større træer bevæger sig, trættende at gå mod vinden" til "kviste og grene brækkes af, besværligt at gå mod vinden". Det er iøvrigt meget tæt på de varslede.

Jeg håber nogen vil være i stand til finde de kriterier, som der skrives meget om.

Storm og togaflysninger
Af TWB. 18/02-23, 12:45.
Citat fra: Jensen123 Dato 18/02-23, 11:49
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 22:03
Citat fra: krabsen Dato 17/02-23, 21:09
Citat fra: TWB Dato 17/02-23, 19:52Og træer vælter vel lige så nemt ned over vejbanen som de gør over skinnerne!

Så skulle det give mening - så burde de have indstillet AL passagertransport
For vist fjerde gang i denne tråd: Det drejer sig ikke om væltede tog eller busser. Men en bus kan køre uden om et væltet træ eller finde en anden vej. Det kan toget ikke.
Der var ikke begrundelsen i radioavisen fra Nordjyske jernbaner.
Nu anført for vist 3. gang.

Derudover burde træer så store at de kan genere togdriften vel fældes inden de vælter?

Måske er det fordi de fleste brugere kan forholde sig kildekristisk og til mere end en kilde. Den samme person, som bliver interviewet i Radioavisen, kan citers for følgende i det regionale medie Nordjyske.dk https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/otto-slaar-haardt-banedanmark-lukker-nordjysk-togdrift-ned/4130555
"På grund af stormen har Banedanmark besluttet, at der ikke vil være togkørsel på deres strækninger nord for Limfjorden fra kl. 15.  Som konsekvens deraf kan vi heller ikke køre hverken på Hirtshals- eller Skagensbanen, fordi de ikke kan komme ind til stationerne i Hjørring og Frederikshavn."

Det forekommer mig ret klart, at Nordjyske Jernbaner mente, at både kunne Hirtshalsbanen og Skagensbanen kunne køre på strækningerne og at det udelukkende var Banedanmarks beslutning om, at de ikke måtte anvende Hjørring Station og Frederikshavn Station, som satte togdriften i stå.

Som bonusinformation kan jeg oplyse dig om, at middelvinden kl 1500, da driften blev indstillet på Frederikshavn Station var 15,6 m/s i Hjørring 16,5 m/s. Da blæsten peakede kl 1900 var middelvinden i Frederikshavn 18,1 m/s og Hjørring 19,8 m/s.

Det vil sige, at der blæsten, som standsede togdriften på de to strækninger ifølge Beufort skalaen var tale en stiv kuling, som peakeded som en hård kuling. Beufort skalaen har iøvrigt også tekstbeskrivelser, så blæsten gik fra at "større træer bevæger sig, trættende at gå mod vinden" til "kviste og grene brækkes af, besværligt at gå mod vinden". Det er iøvrigt meget tæt på de varslede.

Jeg håber nogen vil være i stand til finde de kriterier, som der skrives meget om.
Meget muligt.
Men her et skærmprint fra Banedanmarks Facebook side. Intet om indstillet drift på Nordjyske Jernbaner.

Og tilbage til det væsentlige- nemlig et tog er alt andet lige nok mere sikkert at være i end at være passagerer i en togbus.

Og "krabsen" behøver ikke fortælle at kun busser kan køre omveje.
Det er spørgsmålet om sikkerhed jeg henviser til.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak