Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB Hamborg tog - pris og efterspørgsel
Ved godt at DSB snart får mere kapacitet på København - Hamborg togene, men i alt den tid hvor kapaciteten var presset, især om sommeren, hvorfor satte DSB så ikke prisen op på billetterne? Ved godt at de ikke skal tjene penge på samme måde som en privat virksomhed, men ville da hjælpe på deres årsregnskab, samt på skatteydernes pengepung, og ved stor efterspørgsel hæver man altid prisen, tilfører kapacitet, eller laver andre tiltag, for at imødekomme efterspørgslen, så hvorfor gjorde DSB ikke dette?

Hamborgtogene er ikke fri trafik, men derimod offentligt købt trafik med dertilhørende aftale om prissætning. Så prisstigninger skal gøres efter aftale med de relevante myndigheder i Danmark og Tyskland.

DSB Hamborg tog - pris og efterspørgsel
Af ivar. 13/02-23, 23:59.
Seneste redigering: 14/02-23, 00:03 af ivar
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/02-23, 12:50Ved godt at DSB snart får mere kapacitet på København - Hamborg togene, men i alt den tid hvor kapaciteten var presset, især om sommeren, hvorfor satte DSB så ikke prisen op på billetterne? Ved godt at de ikke skal tjene penge på samme måde som en privat virksomhed, men ville da hjælpe på deres årsregnskab, samt på skatteydernes pengepung, og ved stor efterspørgsel hæver man altid prisen, tilfører kapacitet, eller laver andre tiltag, for at imødekomme efterspørgslen, så hvorfor gjorde DSB ikke dette?

Du burde vide, at trafikken til Hamborg udføres i samarbejde mellem DSB og DB. Der ligger altså en aftale til grund - det er lidt svært at pille ved.

Du burde også vide, at kapaciteten ved perron i Hamborg er begrænset - det er også svært at gøre noget ved.

Og så er der selvfølgelig alle de andre mellemregninger - mængden af materiel for eksempel, som vel ikke er uvæsentlig.

Det er alt sammen emner, som er behandlet i forum inden for de seneste få måneder. Det kan have undgået din opmærksomhed, i modsat fald vil jeg rubricere dit indlæg i kategorien "Jeg håber, at i ikke har glemt mig".

Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/02-23, 12:50Ved godt at DSB snart får mere kapacitet på København - Hamborg togene, men i alt den tid hvor kapaciteten var presset, især om sommeren, hvorfor satte DSB så ikke prisen op på billetterne? Ved godt at de ikke skal tjene penge på samme måde som en privat virksomhed, men ville da hjælpe på deres årsregnskab, samt på skatteydernes pengepung, og ved stor efterspørgsel hæver man altid prisen, tilfører kapacitet, eller laver andre tiltag, for at imødekomme efterspørgslen, så hvorfor gjorde DSB ikke dette?

Nu havde DSB jo et overskud på lidt over 200 millioner kroner sidste år. Desuden glemmer du at indregne løn, brændstof, slid på materialet og afgifter til kørsel, ind som faktorer, så ville de "forbedrede årsregnskab" nok ikke ændre sig synderligt meget.

Hvis vi udelukkende snakker om prisen på billetter, så bør DSB, DB og de andre parter gå sammen om at se på dette. Og hvordan kan DSB have et overskud på 200 millioner kroner, når de årligt får 4-5 milliarder kroner i statsstøtte? Og derudover har de vel noget gæld de skal betale af på, hvorfor et større overskud er godt, så DSB hurtigst muligt kan blive fri af statstøtten, og der kan komme konkurrence på togdriften i Danmark, ikke udlicitering, men flere operatører på den samme strækning, ligesom i andre lande.

DSB Hamborg tog - pris og efterspørgsel
Af andersj, Aalborg. 14/02-23, 10:57.
Citat fra: dkat Dato 13/02-23, 20:42Hamborgtogene er ikke fri trafik, men derimod offentligt købt trafik med dertilhørende aftale om prissætning. Så prisstigninger skal gøres efter aftale med de relevante myndigheder i Danmark og Tyskland.

I Tyskland køres der i fri trafik. Men generelt er det nok de færreste der betaler fuld pris i de internationale tog, da der sælges rigtig mange billetter med dynamisk prissætning. Så man styrer i dag allerede efterspørgslen gennem dynamiske priser og det har man faktisk gjort i rigtig mange år.

Problemet er bare at der også er rigtig rigtig mange der rejser på Interrail og dem kan man jo ikke rigtig gøre så meget ved. Sætter man priserne op på de normale billetter vil det bare blive endnu mere attraktivt at købe Interrail. Jeg kender ikke fordelingsnøglen i forhold til "kompensationen" fra Interrail/Eurail, men jeg kunne forestille mig at der ender flere penge i kassen hos DSB/DB gennem den billigste Sparpreis billet til 29,90€ end der gør fra en Interrail passager mellem København og Hamburg.

Det er en kompleks problemstilling og det er heller ikke nogle nemme ruter dem til Hamburg, fordi de er så sæsonafhængige. Der var en på Twitter der en mandag i januar delte et foto fra et gabende tomt Aarhus-Hamburg tog - det tog kommer om nogle år til at køre med knap 500 siddepladser...

Anders

Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 14/02-23, 02:01Hvis vi udelukkende snakker om prisen på billetter, så bør DSB, DB og de andre parter gå sammen om at se på dette. Og hvordan kan DSB have et overskud på 200 millioner kroner, når de årligt får 4-5 milliarder kroner i statsstøtte? Og derudover har de vel noget gæld de skal betale af på, hvorfor et større overskud er godt, så DSB hurtigst muligt kan blive fri af statstøtten, og der kan komme konkurrence på togdriften i Danmark, ikke udlicitering, men flere operatører på den samme strækning, ligesom i andre lande.

Hvis du går ind på DSB's hjemmeside og finder årsrapporten fra 2022, kan du se tallene der.

Gå op Sider:[1]
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak