Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- SJ på kystbanen som open access?
Gå ned Sider:[1] 2
Nu er det svenskerne der står 100% for persontrafikken over Øresund. Og i dag kører de kun til Østerport station.

Men kystbanen er en af de mest attraktive strækninger i Danmark. Der er et stort potentiale for godt betalende passagerer.

Vil det være muligt for SJ at forlænge deres tog op ad kystbanen som open acccess og køre dem på kommercielle vilkår? I direkte konkurrence mod DSB?

For mig vil det være oplagt for sveskerne at køre et tog hvert kvarter mellem Helsingør og Lund, med hvert andet tog forlænget til Helsingborg. De tog der så kommer langt væk fra kan så afkortes til Malmø i stedet for København, herved undgår man problemer med at uregelmæssiggheder langt oppe i Sverige spreder sig til øresundbanen. Man herved opnå S bane drift hele vejen fra Lund til Helsingør.

I dag, er der få tog på kystbanen, og togene er ikke specielt attraktive eller kundevenlige. DSB gør ikke meget af det. Så hvis der bydes på en ordenlig frekvens og ordenlige attraktive tog, så er det et stort kundepotentiale at hente.

Svenskerne e har den organisation der kræves for at køre i Danmark.

Svenskerne har de tog der er nødvendige, Øresundstogene er ved at blive sat i stand og bliver attraktive for passagerne.

Svenskerne må allerede være en del af rejsekort systemet og fordeling af billetintægter..

Så er det muligt for SJ, at køre op ad kystbanen som open acccess aktør?
Er det teknisk muligt? hvad siger lovgivningen? Hvordan er billet systemerne skruet sammen i dag?

Kunne vi forestille os en fremtidig konkurrence om passagererne?

Det er ikke mega oplagt af flere grunde. For det første er Kystbanen allerede en af de tættest trafikkerede regional/fjernstrækninger i Danmark med 6+ tog i hver retning i timen og to forskellige mønstre for stop, så skal man have flere tog ind på banen skal der planlægges med nogle overhalinger. For det andet er trafikken mellem Kystbanen og Sverige begrænset som så meget andet trafik gennem København uanset om det er s-tog, regionaltog eller andet. Der er intet der tyder på at det er meget bedre at køre fra Helsingør til Malmø end til Roskilde eller Næstved og den eneste grund til at man historisk har gjort det er vel, at Malmø og lufthavnen var det eneste elektrificerede sted man kunne køre hen syd fra København H der kunne aftage frekvensen. Og endelig passer open access nok dårligt på en rute, hvor de mange pendler og har et pendlerkort, samtidig med at rejsekortet nok ikke endnu kan finde ud af hvilket tog man tager hvis der er flere operatører.

SJ på kystbanen som open access?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/02-23, 12:34.
Seneste redigering: 10/02-23, 12:38 af Per Holm
Med "SJ på Kystbanen" tænker du at løb med X2000 forlænges fra København H til Helsingør lige som det tidligere blev forsøgt til Odense?

Eller handler indlæget om Skånetrafiken og Transdev?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mpp Dato 10/02-23, 10:36Det er ikke mega oplagt af flere grunde. For det første er Kystbanen allerede en af de tættest trafikkerede regional/fjernstrækninger i Danmark med 6+ tog i hver retning i timen og to forskellige mønstre for stop, så skal man have flere tog ind på banen skal der planlægges med nogle overhalinger. For det andet er trafikken mellem Kystbanen og Sverige begrænset som så meget andet trafik gennem København uanset om det er s-tog, regionaltog eller andet. Der er intet der tyder på at det er meget bedre at køre fra Helsingør til Malmø end til Roskilde eller Næstved og den eneste grund til at man historisk har gjort det er vel, at Malmø og lufthavnen var det eneste elektrificerede sted man kunne køre hen syd fra København H der kunne aftage frekvensen. Og endelig passer open access nok dårligt på en rute, hvor de mange pendler og har et pendlerkort, samtidig med at rejsekortet nok ikke endnu kan finde ud af hvilket tog man tager hvis der er flere operatører.
Det ville være oplagt at lade SJ eller Skånetrafiken overtage i hvert fald en del af trafikken på Kystbanen hvis der kommer en Helsingborg - Helsingør tunnel. Man kan mistænke at det er derfor den ikke kommer.

Citat fra: bastholm Dato 10/02-23, 09:56I dag, er der få tog på kystbanen, og togene er ikke specielt attraktive eller kundevenlige. DSB gør ikke meget af det. Så hvis der bydes på en ordenlig frekvens og ordenlige attraktive tog, så er det et stort kundepotentiale at hente.
Kunne vi forestille os en fremtidig konkurrence om passagererne?
Jeg kørte fornyeligt på Kystbanen med et renoveret EB-DD sæt og standarden er absolut fin. Det tog kunne fint sættes ind til Odense. Men så heller ikke længere. Det er dog et regionaltog.

Min eneste kritik er at lyset er for dæmpet til mine øjne.

Operatører i fri trafik vil som udgangspunkt ikke være tilknyttet hverken Rejsekort- eller Rejseplansystemet. Det skrives dog ind som et krav i de kontrakter staten har med operatørerne.

Skånetrafiken er tilknyttet systemerne via DSB's aftale, og indgår desuden i DOT-samarbejdet, jf. kontrakten/lovgivningen. Hvis det også skal gælde fri trafik, skal aftalen dog udvides. Da en Open-Access operatør ikke før har været tilknyttet Rejsekortsystemet, er det usikkert om og hvordan det kan lade sig gøre.

SJ er ikke tilknyttet systemerne, dog indgår deres køreplansdata på anden vis i Rejseplanen.

Citat fra: mpp Dato 10/02-23, 10:36Og endelig passer open access nok dårligt på en rute, hvor de mange pendler og har et pendlerkort, samtidig med at rejsekortet nok ikke endnu kan finde ud af hvilket tog man tager hvis der er flere operatører.

Den digitale rejsekort app kommer i drift inden længe, og ved hvilket tog, man kører med.

Lad os nu heller ikke glemme at hele grunden til at man ville koble trafikken til Sverige fra kystbanen var for at sikre en mere rettidig og stabil drift på Kystbanen. Hvis man sætter svenske tog i drift på ruten igen ender man bare med kaos og store forsinkelser igen, præcis som i 2010'erne. De forsinkelser var så store og så almindelige at kystbanen var en af de mest forhadte jernbaner i hele Danmark!

SJ på kystbanen som open access?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/02-23, 14:12.
Citat fra: Danskjävlar Dato 11/02-23, 12:43Lad os nu heller ikke glemme at hele grunden til at man ville koble trafikken til Sverige fra Kystbanen var for at sikre en mere rettidig og stabil drift på Kystbanen.


Det må være nogenlunde det Carl X Gustav forudså da han 1658 i den svenske by Stralsund checkede ud fra sit hotel og talte om at tage til Köpenhamn og tale svensk til "lillebror".  ;D

Hvis Skånetrafiken alligevel kører til Østerport og vender skulle man tro at de kan give et meget prisbilligt tilbud på at smutte til Helsingør og tilbage igen - når de nu er på disse kanter. Så billigt at ingen kan få sig selv til at takke nej.

Efter 2028 eller 2030 når de fysiske signaler på strkn. 10 vil være skrottede kan det være at der kan køres med det bredere "svenske" profil så der kan sidde 20% flere rejsende i vognene uden at nogen vil føle sig klemte. Publikum vil begejstres og det vil være billigere end at skulle forlænge Nørreport Fjern.

Men OK! Denne tråd handler om SJ, ikke om Skånetrafiken og Transdev så venligst se bort fra ovenstående.  :-\

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Jeg tror bestemt ikke at Kystbanependlerne ville være glade for, at svenske tog vendte tilbage.

Citat fra: Trainee Dato 10/02-23, 15:51Operatører i fri trafik vil som udgangspunkt ikke være tilknyttet hverken Rejsekort- eller Rejseplansystemet. Det skrives dog ind som et krav i de kontrakter staten har med operatørerne.

Skånetrafiken er tilknyttet systemerne via DSB's aftale, og indgår desuden i DOT-samarbejdet, jf. kontrakten/lovgivningen. Hvis det også skal gælde fri trafik, skal aftalen dog udvides. Da en Open-Access operatør ikke før har været tilknyttet Rejsekortsystemet, er det usikkert om og hvordan det kan lade sig gøre.

SJ er ikke tilknyttet systemerne, dog indgår deres køreplansdata på anden vis i Rejseplanen.

Citat fra: mpp Dato 10/02-23, 10:36Det er faktisk muligt for medlemslandene i EU, at kræve at en vis del af kapaciteten i tog, der kører som Fri Trafik skal være tilgængelig for offetlig servicetrafiks billetsystemer (mod en forholdsvis beskeden betaling). Det er endnu en af de ting, man endnu ikke har diskuteret i Danmark. Der har tidligere været foreslået eksempelvis een eller to vogne i et X2000 blev "reserveret" til kunder med Rejsekort eller tilsvarende (dengang SJ regnede med at køre til Aarhus inden elektrificeringen blev udskudt). Økonomisk ville det ikke være attraktivt for hverken SJ eller passagererne, men muligheden var der, og blev diskuteret, inden planerne dog gik i skuffen igen). Tilsvarende har SJ tidligere tilbudt lignende løsninger mellem København H og Malmø med X2000, men tilbyder i dag almindelige billetter.
Passagererne ville da kunne tjekke ind og ud som de plejer, og rejsekortet ville opkræve "DSBs priser" på strækningen, men hvis passageren undervejs var blevet scannet af en SJ-rejsekortterminal, ville Rejsekort kunne tilbageføre differencen (SJs priser var altid billigere end Rejsekort) ved døgnskifte.

Rejseplanen skulle tidligere repræsentere al jernbanetrafik, og skal det formentlig stadig, omend det i al fald tidligere foregik gennem datafiler fra DSB og ikke BDK, og dermed endnu et punkt, der skal fikses ifm EUs fjerde jernbanepakke, hvor operatørerne ikke skal have adgang til hinandens data, og opgaver der principielt skal ske på "åbne og ikke-diskriminerende vilkår" ikke skal varetages af en konkurrerende togoperatør (uanset hvor fint de ellers måtte klare det)

Lasse
 

Citat fra: Danskjävlar Dato 11/02-23, 12:43Lad os nu heller ikke glemme at hele grunden til at man ville koble trafikken til Sverige fra kystbanen var for at sikre en mere rettidig og stabil drift på Kystbanen. Hvis man sætter svenske tog i drift på ruten igen ender man bare med kaos og store forsinkelser igen, præcis som i 2010'erne. De forsinkelser var så store og så almindelige at kystbanen var en af de mest forhadte jernbaner i hele Danmark!

Blev det da bedre med regulariteten på Kystbanen efter man koblede Sverige fra? Min opfattelse er nu, at det ikke blev bedre af at køre togene ud til Sjælland (og årbogen giver mig ret i min opfattelse). Det er der sikkert mange årsager til og svaret vil som altid være, at det bliver jo bedre lige om lidt.

Citat fra: Togiudlandet Dato 14/02-23, 09:32
Citat fra: Danskjävlar Dato 11/02-23, 12:43Lad os nu heller ikke glemme at hele grunden til at man ville koble trafikken til Sverige fra kystbanen var for at sikre en mere rettidig og stabil drift på Kystbanen. Hvis man sætter svenske tog i drift på ruten igen ender man bare med kaos og store forsinkelser igen, præcis som i 2010'erne. De forsinkelser var så store og så almindelige at kystbanen var en af de mest forhadte jernbaner i hele Danmark!

Blev det da bedre med regulariteten på Kystbanen efter man koblede Sverige fra? Min opfattelse er nu, at det ikke blev bedre af at køre togene ud til Sjælland (og årbogen giver mig ret i min opfattelse). Det er der sikkert mange årsager til og svaret vil som altid være, at det bliver jo bedre lige om lidt.
Spørgsmål til hvem der måtte vide det:
I hvor stor del af de tilfælde hvor tog ankom forsinket fra Sverige til CPH Kastrup var de afgået forsinket fra Malmø vs. blev de forsinket af forhold på CPH Kastrup?

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 14/02-23, 08:52Det er faktisk muligt for medlemslandene i EU, at kræve at en vis del af kapaciteten i tog, der kører som Fri Trafik skal være tilgængelig for offetlig servicetrafiks billetsystemer (mod en forholdsvis beskeden betaling). Det er endnu en af de ting, man endnu ikke har diskuteret i Danmark. Der har tidligere været foreslået eksempelvis een eller to vogne i et X2000 blev "reserveret" til kunder med Rejsekort eller tilsvarende (dengang SJ regnede med at køre til Aarhus inden elektrificeringen blev udskudt). Økonomisk ville det ikke være attraktivt for hverken SJ eller passagererne, men muligheden var der, og blev diskuteret, inden planerne dog gik i skuffen igen). Tilsvarende har SJ tidligere tilbudt lignende løsninger mellem København H og Malmø med X2000, men tilbyder i dag almindelige billetter.
Passagererne ville da kunne tjekke ind og ud som de plejer, og rejsekortet ville opkræve "DSBs priser" på strækningen, men hvis passageren undervejs var blevet scannet af en SJ-rejsekortterminal, ville Rejsekort kunne tilbageføre differencen (SJs priser var altid billigere end Rejsekort) ved døgnskifte.


Spændende, det vidste jeg ikke!

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 14/02-23, 08:52Rejseplanen skulle tidligere repræsentere al jernbanetrafik, og skal det formentlig stadig, omend det i al fald tidligere foregik gennem datafiler fra DSB og ikke BDK, og dermed endnu et punkt, der skal fikses ifm EUs fjerde jernbanepakke, hvor operatørerne ikke skal have adgang til hinandens data, og opgaver der principielt skal ske på "åbne og ikke-diskriminerende vilkår" ikke skal varetages af en konkurrerende togoperatør (uanset hvor fint de ellers måtte klare det)

Lasse
 

Jeg er ikke bekendt med at Rejseplanen skal repræsentere al jernbanetrafik, men jeg er bekendt med at jernbanetrafik på kontrakt skal gøre sine data tilgængelig for Rejsekort & Rejseplan A/S. Der har været flere tilfælde hvor tog i fri trafik ikke har været på Rejseplanen, men hvor de så senere er kommet på af hensyn til bl.a. afgangs-/ankomstskærme og billetsalg, og ikke nødvendigvis fordi det er et krav.

I dag kommer realtidsdata for tog på statsbanerne fra Banedanmark, mens plandata kommer fra de enkelte operatører. Nogle har valgt at gå via DSB, men det er deres eget valg, og de kunne gøre det selv hvis de gad.

Rejseplanen offentliggører det meste af deres data på Rejseplanen Labs (API/GTFS):
https://help.rejseplanen.dk/hc/da/categories/201728005

Citat fra: Trainee Dato 14/02-23, 18:49
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 14/02-23, 08:52
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 14/02-23, 08:52Rejseplanen skulle tidligere repræsentere al jernbanetrafik, og skal det formentlig stadig, omend det i al fald tidligere foregik gennem datafiler fra DSB og ikke BDK, og dermed endnu et punkt, der skal fikses ifm EUs fjerde jernbanepakke, hvor operatørerne ikke skal have adgang til hinandens data, og opgaver der principielt skal ske på "åbne og ikke-diskriminerende vilkår" ikke skal varetages af en konkurrerende togoperatør (uanset hvor fint de ellers måtte klare det)

Lasse
 

Jeg er ikke bekendt med at Rejseplanen skal repræsentere al jernbanetrafik, men jeg er bekendt med at jernbanetrafik på kontrakt skal gøre sine data tilgængelig for Rejsekort & Rejseplan A/S.
https://help.rejseplanen.dk/hc/da/categories/201728005

Mener det var et bevilligsteknisk/formålsparagraf lignende spørgsmål (rejseplanen er et aktieselskab ejet af offentlige firmaer, der modtager betaling fra Staten i en eller anden form), om at Rejseplanen ikke måtte afvise "fri trafik" operatører.Det er nogle år siden, og striden gik på at DSBs tog til/fra Hamburg var med, mens X2000 til Stockholm ikke var det - netop som konsekvens af, at man dengang fik datafilerne fra DSB (der vist iøvrigt er eneste operatør, der er med i ejerkredsen der ellers består af trafikkøbere)

/Lasse

Citat fra: tgsen Dato 14/02-23, 10:16
Citat fra: Togiudlandet Dato 14/02-23, 09:32.
Spørgsmål til hvem der måtte vide det:
I hvor stor del af de tilfælde hvor tog ankom forsinket fra Sverige til CPH Kastrup var de afgået forsinket fra Malmø vs. blev de forsinket af forhold på CPH Kastrup?


Det var mere interessant at grave i, hvor mange af de forsinkede tog fra Sverige, der skyldtes forsinkede tog fra Danmark, der enten forsinkede andre tog på enkeltsporene i det svenske eller ikke kunne nå at vende rettidigt...

Men i virkeligheden handler beslutningerne om Kystbanen jo ikke om rettidighed.

/Lasse

Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak