Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Aabenraabanen
Aabenraabanen
Af MadsMikkel80. 20/01-23, 08:26.
Der foregår i disse måneder et samarbejde mellem Slots- og Kulturstyrelsen, der ønsker at frede Aabenraabanen og dens tracé; Aabenraa Kommune og en forening af frivillige i Aabenraa om den fremtidige anvendelse for sporterrænet ved Aabenraa banegård.

Hvad vil en fredning betyde for mulighederne for at anvende banen til at køre tog på? Jeg mener, banen blev formelt nedlagt for nogle år siden?

https://jv.dk/kultur/haabet-lever-for-julehjertebyen-slots-og-kulturstyrelsen-vil-ikke-goere-fredning-til-en-klods-om-benet

MVh
Mads Mikkel

Aabenraabanen
Af KimC. 22/01-23, 20:56.
Banedanmark har åbenbart ikke fået lov til at nedlægge banen helt. Endnu

https://jv.dk/aabenraa/i-mere-end-tyve-aar-har-der-ikke-koert-tog-signallyset-lyser-stadig

Aabenraabanen
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 22/01-23, 23:02.
Citat fra: KimC Dato 22/01-23, 20:56Banedanmark har åbenbart ikke fået lov til at nedlægge banen helt. Endnu

https://jv.dk/aabenraa/i-mere-end-tyve-aar-har-der-ikke-koert-tog-signallyset-lyser-stadig
Citat fra: KimC Dato 22/01-23, 20:56Banedanmark har åbenbart ikke fået lov til at nedlægge banen helt. Endnu

https://jv.dk/aabenraa/i-mere-end-tyve-aar-har-der-ikke-koert-tog-signallyset-lyser-stadig
Det signal er en del ad sikringsanlægget på stationen og kan ikke bare slukkes uden at få fejl på anlægget.
Det har vist været diskuteret før både her og på fjæsen.

Aabenraabanen
Af KimC. 23/01-23, 02:11.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 22/01-23, 23:02Det signal er en del ad sikringsanlægget på stationen og kan ikke bare slukkes uden at få fejl på anlægget.
Det har vist været diskuteret før både her og på fjæsen.

De skriver jo tydeligt i artiklen at banen ikke er i brug, men heller ikke nedlagt. Det var det, snarere end det tekniske jeg synes var af interesse.

Aabenraa Veteranbane
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/01-23, 02:12.
Citat fra: KimC Dato 22/01-23, 20:56Banedanmark har åbenbart ikke fået lov til at nedlægge banen helt. Endnu

https://jv.dk/aabenraa/i-mere-end-tyve-aar-har-der-ikke-koert-tog-signallyset-lyser-stadig

Ifølge. Netredegørelse 2023 er infrastrukturforvalteren Trafik- og Boligstyrelsen og ejeren er Åbenrå Kommune.

Hvorfor nævne Banedanmark og hvorfor antage at Banedanmark skulle nære noget ønske om at om at nedlægge banen?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Aabenraabanen
Af ThomasØ. 23/01-23, 09:48.
Ejer Banedanmark ikke strækningen fra I-signal og ind mod Rødekro station?

Aabenraabanen
Af MadsMikkel80. 24/01-23, 10:27.
Det er alligevel nyt for mig, at Aabenraa-banen ejes af Aabenraa Kommune. Hvornår er den flyttet fra BDK til kommunalt ejerskab?

Enig med Kim i, at det er interessant, at banen ikke er nedlagt, men blot overgået til kommunalt ejerskab. Kan man kalde den for "kommunalt stamspor"?

Mvh
MM

Aabenraabanen
Af Niels Munch. 24/01-23, 14:27.
Jf. "Lov om indskrænkning af driften på og eventuel senere nedlæggelse af visse statsbanestrækninger og færgefarten Glyngøre - Nykøbing Mors" (LOV nr. 73 af 03/03/1971) blev ministeren bemyndiget til "at indskrænke driften på statsbanestrækningerne Slagelse-Næstved, Slagelse-Værslev, Randers-Ryomgård, Grindsted-Bramming, Tønder-Tinglev, Rødekro-Åbenrå og Skive-Glyngøre til kun at omfatte befordring af vognladningsgods og til senere helt eller delvis at nedlægge disse banestrækninger."

I denne artikel fra 2020: https://jv.dk/aabenraa/jernbanen-har-vaeret-nedlagt-i-aartier-doede-jernbanesignaler-i-roedekro-vaekker-undren - nævnes, at Banedanmark overdrog banen til kommunen i 2016.

I 2022 lod Aabenraa Kommune dette udviklingskoncept til jernbanestien udarbejde: https://www.aabenraa.dk/media/4114974/255780-22_v1_jernbanestien_udviklingskoncept.pdf .

Hvad kommunen herefter vil foretage sig, må tiden vise.

M.v.h.
Niels

Aabenraabanen
Af KimC. 24/01-23, 21:12.
Citat fra: Niels Munch Dato 24/01-23, 14:27I 2022 lod Aabenraa Kommune dette udviklingskoncept til jernbanestien udarbejde: https://www.aabenraa.dk/media/4114974/255780-22_v1_jernbanestien_udviklingskoncept.pdf .

Hvad kommunen herefter vil foretage sig, må tiden vise.

M.v.h.
Niels

Kommunens hensigter i udviklingskonceptet peger helt sikkert ikke i retning af nogen form for jernbanetrafik.

Aabenraabanen
Af ThomasØ. 24/01-23, 22:50.
Kommunens udviklingskoncept kommer også til at gå ud over skinnecyklingen, som så må lade livet.

Mit håb er, at denne såkaldte "udvikling" ikke kommer til at forløbe på den måde, det er tiltænkt i konceptet.

Aabenraabanen
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 24/01-23, 22:59.
Citat fra: MadsMikkel80 Dato 24/01-23, 10:27Det er alligevel nyt for mig, at Aabenraa-banen ejes af Aabenraa Kommune

Såvidt jeg kan udlede af tinglysning.dk, købte Aabenraa Kommune banen af Banedanmark for 3,5 mio. kr. med overtagelse 1. april 2016.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Aabenraabanen
Af ivar. 24/01-23, 23:24.
Citat fra: ThomasØ Dato 24/01-23, 22:50Kommunens udviklingskoncept kommer også til at gå ud over skinnecyklingen, som så må lade livet.

Mit håb er, at denne såkaldte "udvikling" ikke kommer til at forløbe på den måde, det er tiltænkt i konceptet.

Hvis du ser efter på designskitserne, så er der markeret synlige skinner i hele forløbet. Af den lokale debat gennem de senere år fremgår en forståelse for, at skinnecyklingen skal bevares i sin nuværende form og udstrækning, især set i lyset af, at projektet er blevet til en  turistmæssig magnet.

Bedste hilsner
-ivar

Gå op Sider:[1]
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak