Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/01-23, 12:10.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/01-23, 22:38Til gengæld forstår jeg ikke godskanalerne. 2 pr. time via Femern og 1 pr. time via Lillebælt. Hvorfor skulle et godstog køre via Lillebælt? Vel kun pga. en billigere - meget billigere - kanal?
Det kan besvares med eet ord: øl!

Det kan godt være at Storebæltsbroen blev bygget for at vi kunne få frisk mælk til Køwenhavnerne, men vi bruger den nu også til at få øl over til Sjællænderne.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/01-23, 13:11.
Kunne måske forestille sig et intercity lyn København/Århus <> Hamburg og et Østersøen regional tog. Samme rute med flere stop?

Jeg har ingen ide om hvor mange der tager til Hamburg med toget.

Skulle det på Sjælland være et stop, må det være Ringsted. Skulle der komme en Kattegat forbindelse vil den nok få et stop her. Altså et midt Sjællandsk knudepunkt.

Fra lørdag d. 17 juni vil der være 6 direkte daglige afgange København H - Hamborg, 5 "hurtige" via Køge Nord, 1 "langsom" over Roskilde lige efter midnat, måske dette bare er en sommerting, men bliver vel nok ved, tager en pause ved skiftet til Talgo, og så op til 6, eller måske endda flere, direkte daglige afgange efter indkørselsperiode med Talgo.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 


Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 14/01-23, 13:44.
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-23, 13:11Skulle det på Sjælland være et stop, må det være Ringsted. Skulle der komme en Kattegat forbindelse vil den nok få et stop her. Altså et midt Sjællandsk knudepunkt.
Alligevel synes du det er ok at rejsende syd for Ringsted enten ikke skal have muligheden for at tage toget til Hamburg eller også skal køre  nordpå til Ringsted for at komme til Hamburg og evt. visere med tog ud i verden.


Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Svend. 14/01-23, 15:49.
Citat fra: TWB Dato 14/01-23, 13:44
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-23, 13:11Skulle det på Sjælland være et stop, må det være Ringsted. Skulle der komme en Kattegat forbindelse vil den nok få et stop her. Altså et midt Sjællandsk knudepunkt.
Alligevel synes du det er ok at rejsende syd for Ringsted enten ikke skal have muligheden for at tage toget til Hamburg eller også skal køre  nordpå til Ringsted for at komme til Hamburg og evt. visere med tog ud i verden.

Der bliver direkte forbindelse til Hamburg hver anden time, så hverken du eller andre skal være urolige på Næstveds eller Nykøbing F's vegne 😉

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/01-23, 16:12.
Citat fra: TWB Dato 14/01-23, 13:44
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-23, 13:11Skulle det på Sjælland være et stop, må det være Ringsted. Skulle der komme en Kattegat forbindelse vil den nok få et stop her. Altså et midt Sjællandsk knudepunkt.
Alligevel synes du det er ok at rejsende syd for Ringsted enten ikke skal have muligheden for at tage toget til Hamburg eller også skal køre  nordpå til Ringsted for at komme til Hamburg og evt. visere med tog ud i verden.



Generelt synes jeg der er en modvilje mod at rejse lidt tilbage for at rejse frem.
DOG, at tage fra Rødby til Ringsted, for at komme til Hamburg.
Det er så her et dansk/tysk regional tog, kunne komme ind.

Dog er Rødby nok  for meget Lars tynd... til en station, måske Nykøbing.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 14/01-23, 16:55.
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-23, 16:12
Citat fra: TWB Dato 14/01-23, 13:44
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-23, 13:11Skulle det på Sjælland være et stop, må det være Ringsted. Skulle der komme en Kattegat forbindelse vil den nok få et stop her. Altså et midt Sjællandsk knudepunkt.
Alligevel synes du det er ok at rejsende syd for Ringsted enten ikke skal have muligheden for at tage toget til Hamburg eller også skal køre  nordpå til Ringsted for at komme til Hamburg og evt. visere med tog ud i verden.



Generelt synes jeg der er en modvilje mod at rejse lidt tilbage for at rejse frem.
DOG, at tage fra Rødby til Ringsted, for at komme til Hamburg.
Det er så her et dansk/tysk regional tog, kunne komme ind.

Dog er Rødby nok  for meget Lars tynd... til en station, måske Nykøbing.
At rejse "tilbage" når vi taler om 30-100 km er nok meget forståeligt at potentiale togrejsende fravælger den mulighed.

Og stadigvæk- forbindelsen til Hamburg er vel primært for at folk enten tager på en kort tur hertil eller skal videre ud i Europa.
Så jeg tænker ikke at 3 stop på den danske sidexaf Femern vil betyde at rejsende fra København fravælger togturen grundet 6-9 min ekstra rejsetid.

Om regionaltog på tværs af Femern har nok lange udsigter.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af LM94. 14/01-23, 17:08.
Citat fra: TWB Dato 14/01-23, 16:55
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-23, 16:12
Citat fra: TWB Dato 14/01-23, 13:44
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-23, 13:11Skulle det på Sjælland være et stop, må det være Ringsted. Skulle der komme en Kattegat forbindelse vil den nok få et stop her. Altså et midt Sjællandsk knudepunkt.
Alligevel synes du det er ok at rejsende syd for Ringsted enten ikke skal have muligheden for at tage toget til Hamburg eller også skal køre  nordpå til Ringsted for at komme til Hamburg og evt. visere med tog ud i verden.



Generelt synes jeg der er en modvilje mod at rejse lidt tilbage for at rejse frem.
DOG, at tage fra Rødby til Ringsted, for at komme til Hamburg.
Det er så her et dansk/tysk regional tog, kunne komme ind.

Dog er Rødby nok  for meget Lars tynd... til en station, måske Nykøbing.
At rejse "tilbage" når vi taler om 30-100 km er nok meget forståeligt at potentiale togrejsende fravælger den mulighed.

Og stadigvæk- forbindelsen til Hamburg er vel primært for at folk enten tager på en kort tur hertil eller skal videre ud i Europa.
Så jeg tænker ikke at 3 stop på den danske sidexaf Femern vil betyde at rejsende fra København fravælger togturen grundet 6-9 min ekstra rejsetid.

Om regionaltog på tværs af Femern har nok lange udsigter.

Husk at medregn tiden det tager at accelerere fra stoppet og decelerere mod stationen. Det vil koste mere tid end "bare" 6-9 minutter for 3 stop.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af TWB. 14/01-23, 18:59.
Citat fra: LM94 Dato 14/01-23, 17:08
Citat fra: TWB Dato 14/01-23, 16:55
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-23, 16:12
Citat fra: TWB Dato 14/01-23, 13:44
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-23, 13:11Skulle det på Sjælland være et stop, må det være Ringsted. Skulle der komme en Kattegat forbindelse vil den nok få et stop her. Altså et midt Sjællandsk knudepunkt.
Alligevel synes du det er ok at rejsende syd for Ringsted enten ikke skal have muligheden for at tage toget til Hamburg eller også skal køre  nordpå til Ringsted for at komme til Hamburg og evt. visere med tog ud i verden.



Generelt synes jeg der er en modvilje mod at rejse lidt tilbage for at rejse frem.
DOG, at tage fra Rødby til Ringsted, for at komme til Hamburg.
Det er så her et dansk/tysk regional tog, kunne komme ind.

Dog er Rødby nok  for meget Lars tynd... til en station, måske Nykøbing.
At rejse "tilbage" når vi taler om 30-100 km er nok meget forståeligt at potentiale togrejsende fravælger den mulighed.

Og stadigvæk- forbindelsen til Hamburg er vel primært for at folk enten tager på en kort tur hertil eller skal videre ud i Europa.
Så jeg tænker ikke at 3 stop på den danske sidexaf Femern vil betyde at rejsende fra København fravælger togturen grundet 6-9 min ekstra rejsetid.

Om regionaltog på tværs af Femern har nok lange udsigter.

Husk at medregn tiden det tager at accelerere fra stoppet og decelerere mod stationen. Det vil koste mere tid end "bare" 6-9 minutter for 3 stop.
Nu tænker jeg ikke at disse tog til og fra Hamburg skulle have alle andre passagerer med. Så selve tiden på stationen burde vel kunne holdes nede på 1-1.5 min.
Og toget skal i Ringsted alligevel reducere hastigheden meget.
I Næstved og Vordingborg får de næppe lov til at køre 180 km gennem stationerne.

I Nykøbing F. skal farten vel også ned for at køre over broen?

Så alt i alt burde de 6-9 min. nu nok holde??

Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/01-23, 12:10
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/01-23, 22:38Til gengæld forstår jeg ikke godskanalerne. 2 pr. time via Femern og 1 pr. time via Lillebælt. Hvorfor skulle et godstog køre via Lillebælt? Vel kun pga. en billigere - meget billigere - kanal?
Det kan besvares med eet ord: øl!

Det kan godt være at Storebæltsbroen blev bygget for at vi kunne få frisk mælk til Køwenhavnerne, men vi bruger den nu også til at få øl over til Sjællænderne.

Nu har vi et udmærket bryggeri i Faxe..

Og mikrobryggerier der kan dække ens behov, til helvede fryser over..

Så jyderne må gerne beholde deres forfærdelige kjøbenhavnerøl ala Fredericia.. 😉

Citat fra: mikkelwf Dato 14/01-23, 23:51
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/01-23, 12:10
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/01-23, 22:38Til gengæld forstår jeg ikke godskanalerne. 2 pr. time via Femern og 1 pr. time via Lillebælt. Hvorfor skulle et godstog køre via Lillebælt? Vel kun pga. en billigere - meget billigere - kanal?
Det kan besvares med eet ord: øl!

Det kan godt være at Storebæltsbroen blev bygget for at vi kunne få frisk mælk til Køwenhavnerne, men vi bruger den nu også til at få øl over til Sjællænderne.

Nu har vi et udmærket bryggeri i Faxe..

Og mikrobryggerier der kan dække ens behov, til helvede fryser over..

Så jyderne må gerne beholde deres forfærdelige kjøbenhavnerøl ala Fredericia.. 😉

Hvis du lover at beholde det sprøjt de laver i Faxe, så beholder vi gerne det rigtige øl i Jylland (men henter det fortsat hos Flegge i Harrislee)....  ;)

Mvh. Jens (Fredericia)

Citat fra: Jens, Fredericia Dato 15/01-23, 09:44
Citat fra: mikkelwf Dato 14/01-23, 23:51
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/01-23, 12:10
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/01-23, 22:38Til gengæld forstår jeg ikke godskanalerne. 2 pr. time via Femern og 1 pr. time via Lillebælt. Hvorfor skulle et godstog køre via Lillebælt? Vel kun pga. en billigere - meget billigere - kanal?
Det kan besvares med eet ord: øl!

Det kan godt være at Storebæltsbroen blev bygget for at vi kunne få frisk mælk til Køwenhavnerne, men vi bruger den nu også til at få øl over til Sjællænderne.

Nu har vi et udmærket bryggeri i Faxe..

Og mikrobryggerier der kan dække ens behov, til helvede fryser over..

Så jyderne må gerne beholde deres forfærdelige kjøbenhavnerøl ala Fredericia.. 😉

Hvis du lover at beholde det sprøjt de laver i Faxe, så beholder vi gerne det rigtige øl i Jylland (men henter det fortsat hos Flegge i Harrislee)....  ;)

Mvh. Jens (Fredericia)

Efter de har rykket Fuglsang til Faxe er niveauet hævet betragteligt..  ;)

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af kme. 15/01-23, 12:47.
Citat fra: mikkelwf Dato 15/01-23, 12:26Efter de har rykket Fuglsang til Faxe er niveauet hævet betragteligt..  ;)
De når stadig ikke Skælskør, der laver en udmærket classic til meget små penge.

Men for nu at tale tog... Jeg tror transport er meget prisfølsom, så betyder det mindre om godstoget kommer frem to-tre timer før eller siden.

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Axel L. 15/01-23, 13:02.
Seneste redigering: 15/01-23, 13:11 af Axel L
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/01-23, 22:38
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 13/01-23, 22:23Har set et forslag til en køreplan for femern tunellen på kattler.dk, linker den her nedenunder, hvor det hurtigste togsystem foreslået udelukkende stopper i Lübeck undervejs, hvilket jeg synes giver god mening, så kan være det bliver Lübeck, og ikke nogle af de danske byer på denne hurtigrute:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html

I min verden er der ikke meget "højhastighed" over 200-250 km/t. Men dér er jeg jo tidligere blevet belært om, at jeg er helt forkert på den. Så dét lader vi ligge - i denne omgang.

Til gengæld forstår jeg ikke godskanalerne. 2 pr. time via Femern og 1 pr. time via Lillebælt. Hvorfor skulle et godstog køre via Lillebælt? Vel kun pga. en billigere - meget billigere - kanal?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Vi får inte glömma bort att det även finns lokal godstrafik i Danmark. Enligt Banedanmarks tjänstkörplaner förekommer det bland annat trafik från Malmö till Kolding/Fredericia och lokal trafik från Fredericia (och övriga delar av södra Jylland) till Nyborg, Ringsted, Høje Taastrup, Glostrup, Fredriksværk (fr. Snekkersten) och Roskilde (förmodligen till Køge). Annan lokal trafik som går att härleda är lokal trafik från Malmö i Sverige till Padborg, Kolding, Taulov och Fredericia.

Däremot har jag dock ingen aning om trafikens exakta omfattning och hur många tåglägen som utnyttjas i verkligen.

Hälsningar
Axel L

Stop på Kbh-Hamborg lyntog
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/01-23, 13:46.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/01-23, 22:38Til gengæld forstår jeg ikke godskanalerne. 2 pr. time via Femern og 1 pr. time via Lillebælt. Hvorfor skulle et godstog køre via Lillebælt? Vel kun pga. en billigere - meget billigere - kanal?


Tak til alle, der har forklaret mig, at der kører indenlandsk godstrafik via Lillebælt. Den er jeg helt med på. Det, der undrer mig, er, at der anføres en tredje godstogskanal Sverige-Tyskland via Lillebælt. Hvem vil dog køre den omvej? Med mindre man kan få den meget billigere end ved at køre via Femern.

Den sætning, jeg hæftede mig ved, var denne:

"Bemærk to godstog i timen fra Sverige over Femern, og et over Storebælt, alle til Tyskland".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak