Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nivå-tog i Ølby?
Gå ned Sider:[1] 2
Nivå-tog i Ølby?
Af Stennicke. 31/12-22, 11:51.
Hej
Når det nye togsystem Nivå-Kh-Kjn-Kj-Næstved forhåbenlig tages i brug til marts skal disse regionaltog så stoppe på Ølby?

Nivå-tog i Ølby?
Af andersj, Aalborg. 31/12-22, 12:01.

Anders

Nivå-tog i Ølby?
Af Stennicke. 31/12-22, 12:21.
Citat fra: andersj Dato 31/12-22, 12:01Ja, hvilket også fremgår af køreplanen: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k23/dsb-k23--sjaelland-.pdf

Det bliver da noget af et pres på den 5km enkeltsporet stækning 😳
- jeg kan dog huske at Marie Stærke skrev på instra at der var penge til at lave dobbeltspor

Nivå-tog i Ølby?
Af Jimbow. 31/12-22, 12:56.
I første omgang er der vist kun sat penge af til en forundersøgelse.

Projektet bliver nok i den dyrere ende pr. kilometer, da der kræves en del ændringer af broer og Ølby station på fjern.

Nivå-tog i Ølby?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 31/12-22, 13:09.
2021-06-28 blev det mellem regeringen og forligspartierne aftalt at afsætte 4 mill. kr til "Forundersøgelse af et dobbeltspor Køge - Køge Nord samt en ekstra perron på Køge Station".

Foreløbigt må i vist nøjes at glædes over at Kystbanen nu fra 2023-04-11 vil køre gennem Køge og omegn.

Dobbeltsporet bliver ikke lige med det vuns.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Nivå-tog i Ølby?
Af Stennicke. 31/12-22, 13:31.
Jeg er spændt på hvordan det kommer til at gå med 8 tog i timen på det lille stykke

(Altså 2xNivå, 2xNæstved, 2xRoskilde og 2xStevns)


Nivå-tog i Ølby?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 31/12-22, 13:36.
Citat fra: Stennicke Dato 31/12-22, 13:31Jeg er spændt på hvordan det kommer til at gå med 8 tog i timen på det lille stykke

Vi må se om der bliver tid til at de alle kan nå at stoppe i Ølby. Ellers vil det ikke blive det store problem at skifte til S-tog på nabostationerne.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Nivå-tog i Ølby?
Af Stennicke. 31/12-22, 13:43.
Der skal ikke meget forsinkelse til for at det klipper:

Ølby K23
Næstved-tog:  12 og 42
Nivå-tog:     18 og 48
Roskilde-tog: 06 og 36
Stevns-tog:   23 og 53

Nivå-tog i Ølby?
Af Time will tell. 31/12-22, 14:07.
Citat fra: Stennicke Dato 31/12-22, 13:43Der skal ikke meget forsinkelse til for at det klipper:

Nu er det jo et relativt kort stykke enkeltsport. I Køge enden er der lavet dobbeltspor længere ud af stationen end der var tidligere så det er muligt at lave en minuskrydsning hvor det nordgående tog afgår før det andet tog er ankommet fra nord.

I den anden ende hvor DSB skal krydse med lokaltog og omvendt gør det at man ikke skal helt til hverken Køge Nord eller Lille Skensved for at krydse men blot forbi sporskiftet der deler de tog strækninger.

Det der kan undre er dog at Banedanmark ikke har valgt at opsætte flere markerbords til opdeling af strækningen mellem Ølby og Køge så man kunne sende to tog afsted i samme retning med kort afstand.

Nivå-tog i Ølby?
Af steenth. 1/01-23, 10:12.
Det, som gavne mest i Køge, er et 4. perronspor til gennemgående tog. Fra april bliver ca. 15 minutters ventetid mellem DSB's og Lokaltogs tog, da man ikke kan have alle tog i alle retninger samtidig med tilhørende mulighed for at skifte imellem tog hurtig. Så kommer dobbeltspor betyder mindre, hvis kan køre 2 tog hurtig efter hinanden mellem Køge og Ølby..

Nivå-tog i Ølby?
Af Frank Poulsen. 1/01-23, 11:07.
Og det 4. perronspor burde være rimelig nemt at anlægge, og endda med begrænset gene for nuværende trafik imens.

Nivå-tog i Ølby?
Af Sporhund. 1/01-23, 13:11.
Citat fra: steenth Dato  1/01-23, 10:12Det, som gavne mest i Køge, er et 4. perronspor til gennemgående tog. Fra april bliver ca. 15 minutters ventetid mellem DSB's og Lokaltogs tog, da man ikke kan have alle tog i alle retninger samtidig med tilhørende mulighed for at skifte imellem tog hurtig. Så kommer dobbeltspor betyder mindre, hvis kan køre 2 tog hurtig efter hinanden mellem Køge og Ølby..

Citat fra: Frank Poulsen Dato  1/01-23, 11:07Og det 4. perronspor burde være rimelig nemt at anlægge, og endda med begrænset gene for nuværende trafik imens.

Hvor vil I anlægge det 4. perronspor? Spor 1?

Nivå-tog i Ølby?
Af Thomas Larsen. 1/01-23, 14:04.
I forbindelse med det nu kasserede Collstrup projekt.
Var der reserveret plads til en perron ved spor 1.

Man ville bl.a gøre dette ved at flytte Østre banevej en smule.

Nivå-tog i Ølby?
Af Sporhund. 1/01-23, 15:25.
Citat fra: Thomas Larsen Dato  1/01-23, 14:04I forbindelse med det nu kasserede Collstrup projekt.
Var der reserveret plads til en perron ved spor 1.

Man ville bl.a gøre dette ved at flytte Østre banevej en smule.

Spor 1 i Køge bruges i dag fortrinsvis til at rangere i. I sporet findes blandt andet en vægt, hvorpå vognene til Junckers bliver vejet. Dette vil ikke længere være muligt, hvis der kommer et tog hver halve time. Vægten kan sikkert flyttes et andet sted hen, og de håndbetjente sporskiftere, der ligger i spor 1, vil skulle ombygges, så de kan styres centralt. Rangering vil nærmest blive umuligt at gennemføre i dagtimerne, og vil således skulle ske om natten. Det vil næppe falde i god jord hos naboerne.
Alternativet er, at der skal etableres et spor til erstatning for spor 1.

Et andet alternativ er, at dele spor 3 og 4 op, så der kan holde 2 tog i hvert spor.
Faktisk kunne man godt nøjes med kun spor 4, da tog i modsat køreretning kan holde i spor 2 og 3.

Nivå-tog i Ølby?
Af Frank Poulsen. 1/01-23, 15:40.
Det var faktisk ikke nogen dum ide. At de 2 i samme køreretning bruger et spor. Det er jo mega lange perronner i forhold til de tog der normalt bruger dem. Men det koster sikker stadig en formue at få indopereret i signalsystemet. Og det er nok det jeg er mest trist over. Det er at det skal være så bøvlet og dyrt at lave mindre rettelser. Men ja, når man ikke har teknisk designviden så er det nok sådan det er og svært at argumentere imod.

Gå op Sider:[1] 2
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak