Det eneste reelle bevis du har givet for at DSB fører udenrigspolitik, er en uunderbygget påstand om at de skulle have forsinket togene med vilje mens de var på vej over Øresundsbroen, og at dette skulle være sket helt systematisk.
Hvis der skal bygges en HH-tunnel, så skal der både gods- og fjerntog igennem den. Det giver ikke mening at bygge sådan et dyrt anlæg kun til regionaltrafik. Og det kræver at en ny bane bygges på dansk side, uanset om Kystbanen ombygges til S-tog eller ej.
Hvad angår de manglende Øresundstog til Roskilde, så giver det god mening for DSB at slå den plan ihjel, fordi det ville optage enormt meget kapacitet på Hovedbanegården til at vende togene, nu hvor Ring Syd ikke eksisterede dengang. Det kan altså sagtens forklares udelukkende ud fra en kapacitetsbetragtning på dansk side.
Citat fra: tgsen Dato 23/12-22, 12:36På samme måde fik DSB stoppet Sjællandske Midtbane.
[Kilde mangler]
Midtbanen havde ekstremt ringe benyttelse både af gods og passagerer, netop fordi den gik udenom København.
Citat fra: tgsen Dato 23/12-22, 12:36Og så er der for tiden planer om at ombygge CPH Kastrup med et udtræksspor på vestsiden, som tydeligvis skal bruges til at reversere Øresundstog fra Sverige.
Når det vendespor står færdigt skal alt regionaltogsdriften alligevel være i udbud. Og tror du oprigtigt at der er nogen der pønser på at fjerne den direkte regionaltogbetjening mellem København H og Malmö C? Det er jo latterligt.
Hvis en HH-tunnel bygges, vil det føre til en stigning i togtrafikken. Det giver ikke mening at lade danske nærbanetog (for Kystbanen ER en nærbane selvom den kører med regionalmateriel) køre videre som regional- eller intercitytog i Sverige. Man ville selvfølgelig stadig få en forbedring i rejsetiden København-Helsingborg og København-Göteborg, men gevinsten ville være beskeden fordi togene ville skulle køre som stoptog nord for Kokkedal, da Kystbanen ellers ikke har nok kapacitet.
Og her har vi endnu ikke tænkt godstogene med endnu. Det giver ikke mening at bygge HH uden at have plads til både fjerntog og godstog hen over den strækning. Så hvordan får vi plads til dem? Kun med Ring 5. Men Ring 5 er en dårlig investering til passagerer - der er et meget begrænset opland for passagerer Helsingør-Roskilde (fordi byerne er små), og Göteborg/Stockholm - Hamburg (for lang rejsetid). For passagerer ville man i stedet skulle bygge en langt dyrere hurtigbane Helsingør-København H.
Ring 5 ville give god mening som en lokalbane i halvtimesdrift til at erstatte Linje 500S, men ikke som en stor regional/godsbane.
Der er mig bekendt ikke lavet overslag over prisen for en hurtigbane Helsingør-København, men det vil formentligt blive en meget kostbar affære.
Og det er derfor der ikke er politisk appetit på HH-forbindelsen: fordi den ikke gavner danskere synderligt meget, og primært er et svensk ønske.