Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Penge til "ny Kastrup station"
Penge til "ny Kastrup station"
Af C. F. Andersen. 24/12-22, 08:05.
Seneste redigering: 24/12-22, 08:07 af C. F. Andersen
Hejsa

Esbjerg havn er sikkert ikke så interesant i dette forum.
Men i det sidste afsnit er nævnt midler til 2 projektor ved København.
Syntes ikke jeg har hørt navnet "ny Kastrup station" før ?
Dækker det bare over før omtalt ombygning af station i lufthavnen ?

https://jv.dk/artikel/f%C3%B8rste-gang-nogensinde-for-en-dansk-havn-esbjerg-havn-f%C3%A5r-en-julegave-til-211-millioner-kroner?fbclid=IwAR1phUCRv0F6zH1Hgb0XKPIVP4uKMKyzHMB3jqtY4dU9oNX98bAIPGNd10A

Penge til "ny Kastrup station"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/12-22, 08:44.
Seneste redigering: 24/12-22, 08:50 af Per Holm
Projektets navn er "Ny Kastrup Lufthavn Station" - hvormed "man" griber tilbage til flyvepladsens oprindelige navn som den ellers forlod i 1939.

Hvis man brugte "Ny Kastrup Station" ville det blive noget rod idet der allerede findes en "Kastrup Station" som pt. "kun" befares af Metroen - men som har en glorværdig fortid bag sig.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Forundersøgelse? Jeg troede det var besluttet. Synes det ofte er meget svært at finde ud af hvornår noget er vedtaget.

Ligesom Næstved - Rønnede motorvejen. Nu kommer den, har medierne sagt i snart 10 år eller mere, fordi der så er indgået et forlig om det ene eller andet lille delmål, og linjeføring osv osv. Men man føler sig aldrig rigtig sikker på noget før gravemaskiner er i gang

Penge til "ny Kastrup station"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/12-22, 09:14.
Seneste redigering: 24/12-22, 09:17 af Per Holm
Et mere aktuelt link - fra Sund & Bælts nyhedsbrev:

https://sundogbaelt.dk/forbindelser/udvidelse-af-kobenhavns-lufthavn-station/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Sund og Bælts projekt beskriver kun to nye perroner.

Hvor er kapacitetsforøgelsen af sporene i retning mod København/Sjælland? Er det en død sild?

Citat fra: C. F. Andersen Dato 24/12-22, 08:05Hejsa

Esbjerg havn er sikkert ikke så interesant i dette forum.


Næh, ikke i denne sammenhæng. Det havde været mere interessant, rent jernbanemæssigt, hvis man havde besluttet at skabe kapacitet til, at godset kunne fragtes til og fra havnen pr. jernbane i stedet for lastbiler, som fylder meget i vejtrafikken.

Mvh.
Lars

Penge til "ny Kastrup station"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/12-22, 14:29.
Citat fra: Nordexpress Dato 24/12-22, 12:01Hvor er kapacitetsforøgelsen af sporene i retning mod København/Sjælland? Er det en død sild?

Døde sild må du til Esbjerg efter.

I Cph vestlig ende ændres sporkonfigurationen således at de to kommende perronspor 11 og 12 bedre kan udnyttes og færre togveje kommer i vejen for hinanden.

Som en tommelfingerregel har to perronspor til sammen samme kapacitet som et strækningsspor og derfor vil det hele komme til at gå op i en højere enhed - godt hjulpet af det nye signalsystem.

Der er yderligere projekter i "Ring Syd" som kommer med 4 spor på Ørestad og et ekstra spor på Sjælland samt fire perronspor i Glostrup.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Lars Dato 24/12-22, 12:45
Citat fra: C. F. Andersen Dato 24/12-22, 08:05Hejsa

Esbjerg havn er sikkert ikke så interesant i dette forum.


Næh, ikke i denne sammenhæng. Det havde været mere interessant, rent jernbanemæssigt, hvis man havde besluttet at skabe kapacitet til, at godset kunne fragtes til og fra havnen pr. jernbane i stedet for lastbiler, som fylder meget i vejtrafikken.

Mon ikke også det sker:

"For at leve op til kravene som Nato-havn skal der blandt andet laves en dybere sejlrende, jernbanen skal forlænges og store arealer skal befæstes."

Fra anden artikel på jv.dk





Mvh Vestjyden

Citat fra: Per Holm Dato 24/12-22, 14:29
Citat fra: Nordexpress Dato 24/12-22, 12:01Hvor er kapacitetsforøgelsen af sporene i retning mod København/Sjælland? Er det en død sild?
... med 4 spor på Ørestad ...

Beklager, men 4 spor på Ørestad er desværre ikke en del af den pakke der er belvet besluttet.

Det projekt indgår ikke i Infrastrukturaftalen fra 2021.

Penge til "ny Kastrup station"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/12-22, 16:21.
Korrekt. Men ændringerne på Cph er stadig en god idé.

Kun en skam at det ikke var med i stationen fra starten og at det ikke bliver overdækket osv.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Jimbow Dato 24/12-22, 16:08
Citat fra: Per Holm Dato 24/12-22, 14:29
Citat fra: Nordexpress Dato 24/12-22, 12:01Hvor er kapacitetsforøgelsen af sporene i retning mod København/Sjælland? Er det en død sild?
... med 4 spor på Ørestad ...

Beklager, men 4 spor på Ørestad er desværre ikke en del af den pakke der er belvet besluttet.

Det projekt indgår ikke i Infrastrukturaftalen fra 2021.

Det er fordi ombygningen af Ørestad er en del af Ring Syd - og ikke af CPH Lufthavn projektet :) Stationen er i øvrigt konstrueret til ombygningen allerede fra anlæggelse.
Etableringen af de to ekstra spor på Ørestad er ikke fastsat endnu, fordi udvidelsen af CPH Lufthavn er en forudsætning. Men ombygningen, sammen med Glostrup som fjernbane station, er vedtaget som del af det samme projekt.

Gå op Sider:[1]
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak