Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Regeringsgrundlag 2022: Ny jernbaneforbindelse over Vejle Fjord skrottes
Gå ned Sider:[1] 2
Regeringsgrundlag 2022: Ny jernbaneforbindelse over Vejle Fjord skrottes
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 14/12-22, 12:17.
Seneste redigering: 14/12-22, 12:22 af Thomas Boberg Nielsen
https://www.stm.dk/media/11768/regeringsgrundlag-2022.pdf (side 23 i papiret; side 25 i pdf-filen).

Regeringsgrundlag 2022: Ny jernbaneforbindelse over Vejle Fjord skrottes
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/12-22, 12:43.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 14/12-22, 12:17https://www.stm.dk/media/11768/regeringsgrundlag-2022.pdf (side 23 i papiret; side 25 i pdf-filen).

Der skal løftes børn for ca. 6 mia. kr.
Godt man ikke er pædagog. ???

Broen over Vejle Fjord stammer fra den oprindelige "sluttimemodel" i MTS 4 Timemodellen, september 1987 og sigtede bla. på at skabe simple omstigningsforhold og hurtigere rejser i tiden før opfindelsen af smartphonen.

Og den tid er jo længst forbi.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Regeringsgrundlag 2022: Ny jernbaneforbindelse over Vejle Fjord skrottes
Af anders_vejby. 14/12-22, 15:36.
Seneste redigering: 14/12-22, 15:40 af anders_vejby
Citat fra: Per Holm Dato 14/12-22, 12:43Broen over Vejle Fjord stammer fra den oprindelige "sluttimemodel" i MTS 4 Timemodellen, september 1987 og sigtede bla. på at skabe simple omstigningsforhold og hurtigere rejser i tiden før opfindelsen af smartphonen.

Og den tid er jo længst forbi.

Ej undskyld, men det er efter min mening altså noget sludder. Timemodellen er et måske meget ambitiøst projekt, men det ville, i hvert fald hvis man begyndte at bruge helhedstanken i dansk trafikpolitik, give afkast at forbedre omstigningsforholdene mellem tog og bus/letbane og dermed skabe et sammenhængende trafiknetværk i DK. Der bliver nævnt igen og igen at Danmarks demografi nok er en anden end i Schweiz eller Holland, og det er også rigtigt. Men dermed gives det også for lidt ros til god politisk transportplanlægning, som jo ellers også var/er tilfældet i Hovedstadsområdet med fingerplanen. Der er ikke nogen god undskyldning for ikke at udbygge tognettet mellem de største danske byer og skabe et tæt netværk af højfrekventeret, højklasseret offentlig transport i byregionerne (København, Odense, Aarhus og Aalborg) der også er tilpasset til togafgangene. Det der mangler her er simpelthen politisk vilje, endnu engang bevist af Danmarks centrum-højre partier og Socialdemokratiet, der allesammen er så ufatteligt uambitiøse på trafikområdet, at det næsten gør ondt.

Nå... og nu er det tid til en god kaffe og kage tænker jeg :D

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 14/12-22, 12:17https://www.stm.dk/media/11768/regeringsgrundlag-2022.pdf (side 23 i papiret; side 25 i pdf-filen).

Spændende med et nyt regeringsgrundlag - og et nyt Folketing.

Flertallet bag Togfonden DK og Timemodellen er væk. Men hvad vil det nye flertal (SVM) så med en danske jernbane? Det venter vi spændt på.

Man dropper rejsetidsforbedringen mellem Aarhus og Odense, og dermed falder de gode skifteforbindelser i Aalborg, Aarhus og Odense fra hinanden. Vi ser i denne forbindelse bort fra København - jf. tidligere debatter.

Med venlig hilsen

Thomas Timemodel Nielsen

Citat fra: anders_vejby Dato 14/12-22, 15:36
Citat fra: Per Holm Dato 14/12-22, 12:43Broen over Vejle Fjord stammer fra den oprindelige "sluttimemodel" i MTS 4 Timemodellen, september 1987 og sigtede bla. på at skabe simple omstigningsforhold og hurtigere rejser i tiden før opfindelsen af smartphonen.

Og den tid er jo længst forbi.

Ej undskyld, men det er efter min mening altså noget sludder. Timemodellen er et måske meget ambitiøst projekt, men det ville, i hvert fald hvis man begyndte at bruge helhedstanken i dansk trafikpolitik, give afkast at forbedre omstigningsforholdene mellem tog og bus/letbane og dermed skabe et sammenhængende trafiknetværk i DK. Der bliver nævnt igen og igen at Danmarks demografi nok er en anden end i Schweiz eller Holland, og det er også rigtigt. Men dermed gives det også for lidt ros til god politisk transportplanlægning, som jo ellers også var/er tilfældet i Hovedstadsområdet med fingerplanen. Der er ikke nogen god undskyldning for ikke at udbygge tognettet mellem de største danske byer og skabe et tæt netværk af højfrekventeret, højklasseret offentlig transport i byregionerne (København, Odense, Aarhus og Aalborg) der også er tilpasset til togafgangene. Det der mangler her er simpelthen politisk vilje, endnu engang bevist af Danmarks centrum-højre partier og Socialdemokratiet, der allesammen er så ufatteligt uambitiøse på trafikområdet, at det næsten gør ondt.

Nå... og nu er det tid til en god kaffe og kage tænker jeg :D

Men, men, men, vi får elbiler!! De er grønne! /s

Ja, men de fylder ligeså meget som alle andre biler - kræver ligeså mange parkeringspladser i byerne, og deres dæk er ikke spor grønne, de slides nøjagtig lige som alle andre bilers dæk og al gummiet og mikroplasten ender i kloakkerne og dermed i vandmiljøet!

Venlige hilsner

Niels H

Citat fra: Niels Dato 15/12-22, 12:47Ja, men de fylder ligeså meget som alle andre biler - kræver ligeså mange parkeringspladser i byerne, og deres dæk er ikke spor grønne, de slides nøjagtig lige som alle andre bilers dæk og al gummiet og mikroplasten ender i kloakkerne og dermed i vandmiljøet!

Venlige hilsner

Niels H

Bemærk venligst "/s" i slutningen af min besked - det betyder "sarkasme"

Store trafikvisioner har vi aldrig haft i dette lille land. En sjælden gang kan vi svinge os op til at beslutte noget ordentligt og fornuftigt: Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen, Femernforbindelsen. Shunten Snoghøj-Taulov bør også nævnes, om end den er "lille" i forhold til de andre mastodontprojekter.

Men ellers ager vi stadig med stude, og det er der åbenbart mange, der stadig elsker. Togfonden DK og Timemodellen var - og er - stadig godt tænkt. Heldigvis ser det ud til, at meget af den når at blive gennemført i denne omgang: 1 time København-Odense, 1 time Odense-Esbjerg og 1 time Aarhus-Aalborg. Men skal man fra landets andenstørste by Aarhus til landets tredjestørste by Odense, skal man stadig 1868-omvejen via Vejle i bunden af Vejle Fjord.

Af grunde, som stadig er ufattelige, lykkedes det Vejle at få det til at lyde som om, at Vejle ville gå glip af noget, hvis godstog og nye direkte lyntog ikke (mere) skulle køre ind gennem Vejle by. Var den nye Vejle Fjord-forbindelse blevet bygget, ville Vejle ikke være gået glip af noget som helst ("ikke en fugl, ikke en fisk, ikke en frø....."), og Timemodellen inkluderede endda nye direkte superlyntog Vejle-København i helt eget system. Men det ville man ikke se i Vejle.

Til gengæld for denne sognerådstænkning skal alle passagerer - såvel fjernrejsende som regionalrejsende - der skal fra stationer syd for Vejle til stationer nord for Vejle, stadig have deres rejse tidsmæssigt forlænget, og alle disse spildte timer er et samfundsmæssigt spild i milliardklassen år efter år. Og det uanset om du skal fra Aarhus til Odense, fra Aalborg til København eller fra Frederikshavn til Gedser.

At reducere rejsetiden til 60 minutter mellem Odense og Aarhus er så indlysende en god idé, at den idé nok skal blive gennemført på et eller andet tidspunkt, og jeg ville stadig ikke turde købe en ejendom i det aktuelle område nord eller syd for Vejle Fjord.

Mens vi nu alle skal sidde og spilde tiden i toget ad omvejen gennem Vejle, kan vi glæde os over én ting: At Vejle Fjord-forbindelsen er lagt på is indtil videre, får Kattegatforbindelsen til at rykke endnu nærmere. Glædeligt.

Jeg har en mistanke om, at de trolle, der her på forum er arge modstandere af Vejle Fjord-forbindelsen, er de samme trolle, der er arge modstandere af Kattegatforbindelsen. Så der vil fortsat være mulighed for at udveksle "argumenter" i det uendelige.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Problemet med togfonden, at det ikke er var bredt forlig. Hvis ikke man den gang satte en betingelse for deltage, at det skulle finansieres på en bestemt måde, så have man haft nogle flere borgerlige partier til at tage et medansvar for beslutningerne. For V og K ville gerne have været med. Udover timemodellen var også elektrificeringen, hvor de strækninger, som arbejdes med, sættes ikke spørgsmålstegn på. Og det er også accepteret at man ikke kommer til Frederikshavn og Struer, som det var planlagt den gang.

Jeg er enig i at man skal gøre ved Vejle på et eller andet tidspunkt, hvis vil have en ordenligt dækning af regionaltog i Østjylland. Kattegat løser ikke det problem. Det flytter kun den direkte trafik, mens trafikken imellem Odense og Aarhus udvikler sig, hvor der stille og rolig vil kræve mere kapacitet og bedre forbindelser.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 21/12-22, 19:13... og jeg ville stadig ikke turde købe en ejendom i det aktuelle område nord eller syd for Vejle Fjord.

Det behøver du heller ikke, da staten siden 2014 har opkøbt 36 ejendomme der befinder sig i alle de foreslåede linjeføringer for samlet 113,2 mio. kr.

Der er desuden brugt et tilsvarende beløb på diverse undersøgelser inkl. VVM.

Kilde: https://ing.dk/artikel/kostbar-politisk-zigzag-kurs-droppet-togprojekt-har-kostet-200-millioner-kroner-264397

Anders

Citat fra: steenth Dato 21/12-22, 22:58Problemet med togfonden, at det ikke er var bredt forlig. Hvis ikke man den gang satte en betingelse for deltage, at det skulle finansieres på en bestemt måde, så have man haft nogle flere borgerlige partier til at tage et medansvar for beslutningerne. For V og K ville gerne have været med. Udover timemodellen var også elektrificeringen, hvor de strækninger, som arbejdes med, sættes ikke spørgsmålstegn på. Og det er også accepteret at man ikke kommer til Frederikshavn og Struer, som det var planlagt den gang.

Jeg er enig i at man skal gøre ved Vejle på et eller andet tidspunkt, hvis vil have en ordenligt dækning af regionaltog i Østjylland. Kattegat løser ikke det problem. Det flytter kun den direkte trafik, mens trafikken imellem Odense og Aarhus udvikler sig, hvor der stille og rolig vil kræve mere kapacitet og bedre forbindelser.
En 'sideforbindelse' fra Kattegatbroen til Nordfyn løser Aarhus - Odense problemet. Betænk også hvordan vores nye tunnelsegmentfabrik billiggør nye faste forbindelser. Det er der svjv ikke taget højde for i overslag over nye forbindelsers pris.

Det er da næppe en løsning der er økonomi eller politisk vilje til.

Lad os nu ikke glemme at her i Danmark, er rød blok oftest tilhængere af mindre men forbedrende investeringer. Altså mindre-halvstore løsninger direkte fra statskassen med en stor effekt som København-Ringsted Højhastighedsbanen, Timeplanen, landets letbaner og Aalborgs BRT.

 Mens Blå blok, og især Venstre, elsker enorme megaprojekter, men kun hvis de "kan betale sig selv" altså ideen om at indtægter direkte relateret til byggeriet som salg af land eller brugerbetaling betaler prisen så at skattekroner, i teorien, ikke bliver brugt.
Det gælder for bl.a. Kattegatforbindelsen, den Københavnske Metro, og Lynetteholm. (og landets motorveje selvom de stort set altid har en dobbeltstandard hvor motorvejen åbenbart skal langt mindre for at kunne "betale sig selv", selv når der hverken er brugerbetaling eller noget som helst, alt imens beregningerne for rejsetidsbesparrelser og bidragelser til økonomien ikke anerkendes af internationale eksperter.)


Altså med andre ord, ville en forbindelse fra Fyn til Samsø være for dyr i forhold til potentialet (og sikkert for skadeligt for miljøet) til at have rød bloks interesse. Og der er næppe interesse fra blå blok, da der næppe vil være nok trafik, hverken fra biler eller tog, til at den ville "betale sig selv" i blå bloks øjne.

Ergo er der næppe nogen politisk interesse og det er næppe realistisk at få sådan en forbindelse, and now we've gone full circle.

Citat fra: Danskjävlar Dato 22/12-22, 21:00Det er da næppe en løsning der er økonomi eller politisk vilje til.

Lad os nu ikke glemme at her i Danmark, er rød blok oftest tilhængere af mindre men forbedrende investeringer. Altså mindre-halvstore løsninger direkte fra statskassen med en stor effekt som København-Ringsted Højhastighedsbanen, Timeplanen, landets letbaner og Aalborgs BRT.

 Mens Blå blok, og især Venstre, elsker enorme megaprojekter, men kun hvis de "kan betale sig selv" altså ideen om at indtægter direkte relateret til byggeriet som salg af land eller brugerbetaling betaler prisen så at skattekroner, i teorien, ikke bliver brugt.
Det gælder for bl.a. Kattegatforbindelsen, den Københavnske Metro, og Lynetteholm. (og landets motorveje selvom de stort set altid har en dobbeltstandard hvor motorvejen åbenbart skal langt mindre for at kunne "betale sig selv", selv når der hverken er brugerbetaling eller noget som helst, alt imens beregningerne for rejsetidsbesparrelser og bidragelser til økonomien ikke anerkendes af internationale eksperter.)


Altså med andre ord, ville en forbindelse fra Fyn til Samsø være for dyr i forhold til potentialet (og sikkert for skadeligt for miljøet) til at have rød bloks interesse. Og der er næppe interesse fra blå blok, da der næppe vil være nok trafik, hverken fra biler eller tog, til at den ville "betale sig selv" i blå bloks øjne.

Ergo er der næppe nogen politisk interesse og det er næppe realistisk at få sådan en forbindelse, and now we've gone full circle.
Nu ikke så defaitistisk. Bemærk hvordan Samsøforbindelsen til journalisters rædsel dukker op igen uagtet hvor mange de erklærer den død og begravet. Den lader sig ikke forjage fra politikeres underbevidsthed før den er bygget, lige som Storebæltforbindelsen i sin tid. Min fornemmelse er at vi kollektivt er i sidste psykiske stade før dens vedtagelse.

Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 22:11
Citat fra: Danskjävlar Dato 22/12-22, 21:00Det er da næppe en løsning der er økonomi eller politisk vilje til.

Lad os nu ikke glemme at her i Danmark, er rød blok oftest tilhængere af mindre men forbedrende investeringer. Altså mindre-halvstore løsninger direkte fra statskassen med en stor effekt som København-Ringsted Højhastighedsbanen, Timeplanen, landets letbaner og Aalborgs BRT.

 Mens Blå blok, og især Venstre, elsker enorme megaprojekter, men kun hvis de "kan betale sig selv" altså ideen om at indtægter direkte relateret til byggeriet som salg af land eller brugerbetaling betaler prisen så at skattekroner, i teorien, ikke bliver brugt.
Det gælder for bl.a. Kattegatforbindelsen, den Københavnske Metro, og Lynetteholm. (og landets motorveje selvom de stort set altid har en dobbeltstandard hvor motorvejen åbenbart skal langt mindre for at kunne "betale sig selv", selv når der hverken er brugerbetaling eller noget som helst, alt imens beregningerne for rejsetidsbesparrelser og bidragelser til økonomien ikke anerkendes af internationale eksperter.)


Altså med andre ord, ville en forbindelse fra Fyn til Samsø være for dyr i forhold til potentialet (og sikkert for skadeligt for miljøet) til at have rød bloks interesse. Og der er næppe interesse fra blå blok, da der næppe vil være nok trafik, hverken fra biler eller tog, til at den ville "betale sig selv" i blå bloks øjne.

Ergo er der næppe nogen politisk interesse og det er næppe realistisk at få sådan en forbindelse, and now we've gone full circle.
Nu ikke så defaitistisk. Bemærk hvordan Samsøforbindelsen til journalisters rædsel dukker op igen uagtet hvor mange de erklærer den død og begravet. Den lader sig ikke forjage fra politikeres underbevidsthed før den er bygget, lige som Storebæltforbindelsen i sin tid. Min fornemmelse er at vi kollektivt er i sidste psykiske stade før dens vedtagelse.
Tilbage i 1855 begyndte man at tale om en fast forbindelse over Storebælt. Der gik over 140 år før det blev en realitet.

En forbindelse nellem Sjælland og Jylland har nok sin oprindelse i en artikel fra 1955 i ingenøren.

Vi er mange som kan leve med at der går 140 år fra 1955 før den forbindelse måtte komme.

Citat fra: TWB Dato 23/12-22, 06:16
Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 22:11
Citat fra: Danskjävlar Dato 22/12-22, 21:00Det er da næppe en løsning der er økonomi eller politisk vilje til.

Lad os nu ikke glemme at her i Danmark, er rød blok oftest tilhængere af mindre men forbedrende investeringer. Altså mindre-halvstore løsninger direkte fra statskassen med en stor effekt som København-Ringsted Højhastighedsbanen, Timeplanen, landets letbaner og Aalborgs BRT.

 Mens Blå blok, og især Venstre, elsker enorme megaprojekter, men kun hvis de "kan betale sig selv" altså ideen om at indtægter direkte relateret til byggeriet som salg af land eller brugerbetaling betaler prisen så at skattekroner, i teorien, ikke bliver brugt.
Det gælder for bl.a. Kattegatforbindelsen, den Københavnske Metro, og Lynetteholm. (og landets motorveje selvom de stort set altid har en dobbeltstandard hvor motorvejen åbenbart skal langt mindre for at kunne "betale sig selv", selv når der hverken er brugerbetaling eller noget som helst, alt imens beregningerne for rejsetidsbesparrelser og bidragelser til økonomien ikke anerkendes af internationale eksperter.)


Altså med andre ord, ville en forbindelse fra Fyn til Samsø være for dyr i forhold til potentialet (og sikkert for skadeligt for miljøet) til at have rød bloks interesse. Og der er næppe interesse fra blå blok, da der næppe vil være nok trafik, hverken fra biler eller tog, til at den ville "betale sig selv" i blå bloks øjne.

Ergo er der næppe nogen politisk interesse og det er næppe realistisk at få sådan en forbindelse, and now we've gone full circle.
Nu ikke så defaitistisk. Bemærk hvordan Samsøforbindelsen til journalisters rædsel dukker op igen uagtet hvor mange de erklærer den død og begravet. Den lader sig ikke forjage fra politikeres underbevidsthed før den er bygget, lige som Storebæltforbindelsen i sin tid. Min fornemmelse er at vi kollektivt er i sidste psykiske stade før dens vedtagelse.
Tilbage i 1855 begyndte man at tale om en fast forbindelse over Storebælt. Der gik over 140 år før det blev en realitet.

En forbindelse nellem Sjælland og Jylland har nok sin oprindelse i en artikel fra 1955 i ingenøren.

Vi er mange som kan leve med at der går 140 år fra 1955 før den forbindelse måtte komme.

Selvfølgelig gik der 140 år, da teknologien jo ikke fandtes den gang... Vi har teknologien til Kattegatforbindelsen.

Gå op Sider:[1] 2
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak