Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- SJ og Öresundståg afbryder samarbejdet til december
Store uenigheder mellem SJ og trafikkøberen omkring især materiellet på Øresundstrafikken er nu endt i at SJ trækker sig som operatør på Øresundstogene fra december 2022.

Uenighederne går bl.a. på at togene var i en væsentligt ringere stand end SJ forventede da de overtog trafikken, mens trafikkøberen har afvist denne kritik fordi SJ, på trods af invitation, ikke havde besigtiget togene inden udbuddet.

Desuden er SJ utilfreds med at de togsæt DSB ejer vedligeholdes i Danmark.

Pressemeddelelse fra SJ: https://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sj-laemnar-oever-oeresundstaagtrafiken-i-foertid-3176522

Anders

Citat fra: andersj Dato 21/04-22, 14:06Desuden er SJ utilfreds med at de togsæt DSB ejer vedligeholdes i Danmark.

Det er pudsigt, for der er færre fejl på de danske sæt end på de svenske. Dertil har jeg hørt en fugl synge om, at det svenske værksted har udliciteret reperation af døre til DSB...

Så lige nu ved ingen hvem der skal køre togene mellem Danmark og Sverige fra december? er det sådan det skal forstås?

Citat fra: Frank Poulsen Dato 21/04-22, 16:24Så lige nu ved ingen hvem der skal køre togene mellem Danmark og Sverige fra december? er det sådan det skal forstås?

Kenny skrev på Facebook at det er Transdev der skal stå for driften fra december

SJ og Öresundståg afbryder samarbejdet til december
Af Gæst Kallorius. 21/04-22, 18:04.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 21/04-22, 16:24Så lige nu ved ingen hvem der skal køre togene mellem Danmark og Sverige fra december? er det sådan det skal forstås?

Öresundtåg i Sverige har allerede i starten af året truffet aftale med den forrige operatør Transdev om at de kunne overtage kørslen hvis SJÖ kastede håndklædet i ringen.

Om dette også omfatter al kørslen over Øresundsbroen fra 2023 vides i skrivende stund desværre ikke

Citat fra: RasmusD Dato 21/04-22, 15:33
Citat fra: andersj Dato 21/04-22, 14:06Desuden er SJ utilfreds med at de togsæt DSB ejer vedligeholdes i Danmark.

Det er pudsigt, for der er færre fejl på de danske sæt end på de svenske. Dertil har jeg hørt en fugl synge om, at det svenske værksted har udliciteret reperation af døre til DSB...

Det er fordi kontrakten indeholder drift+vedligehold og derfor var SJ utilfreds med at de kun skulle vedligeholde de svenskejede togsæt = mindre omsætning.

Anders

Her er en samlet fremstilling med begge parters udsagn:

https://www.railwaygazette.com/passenger/%C3%B6resundst%C3%A5g-terminates-sj-operating-contract/61449.article .

Fordrer sign-in, men registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak