Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Letbane og S-banetunnel i stedet for metrolinje M5
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: Rørvig Station Dato 11/12-22, 20:26
Citat fra: Thomas123 Dato 22/11-22, 10:38Og har ingen af jer lært noget af den modstand som der er mod letbanen gennem Frederikssundvej??? Folk vil ikke have bybilledet ødelagt og her foreslår i at anlægge en letbane igennem indre by så man rigtig kan ødelægge det for flere mennesker?

Ja, der er sikkert en bred koncensus blandt beboerne langs Frederikssundsvej om at sporvogne er mere luftforurenende, mere støjende og grimmere end de smukke biler, der overfylder Frederikssundsvej i dag. (Ironi)

Hvor ser du den modstand? Link?
Jeg er ikke blevet spurgt.
Bor du på Frederikssundsvej???

Men det junne jo tænkes at nogle havde familie i Odense og gerne ville undgå tilsvarende støjhelvede som letbanen i den fynske hovedstad har afstedkommet trods løfter om noget andet!

Letbane og S-banetunnel i stedet for metrolinje M5
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 11/12-22, 20:55.
Støj er vel ikke så slem når de bare kører lige ud?

Citat fra: hummel_62 Dato 11/12-22, 20:55Støj er vel ikke så slem når de bare kører lige ud?
Så anlægges letbanen blot uden kurver!

Letbane og S-banetunnel i stedet for metrolinje M5
Af Rørvig Station. 11/12-22, 22:13.
Seneste redigering: 11/12-22, 22:15 af Rørvig Station Årsag: manglende ord
Citat fra: TWB Dato 11/12-22, 20:45
Citat fra: Rørvig Station Dato 11/12-22, 20:26
Citat fra: Thomas123 Dato 22/11-22, 10:38Og har ingen af jer lært noget af den modstand som der er mod letbanen gennem Frederikssundvej??? Folk vil ikke have bybilledet ødelagt og her foreslår i at anlægge en letbane igennem indre by så man rigtig kan ødelægge det for flere mennesker?

Ja, der er sikkert en bred koncensus blandt beboerne langs Frederikssundsvej om at sporvogne er mere luftforurenende, mere støjende og grimmere end de smukke biler, der overfylder Frederikssundsvej i dag. (Ironi)

Hvor ser du den modstand? Link?
Jeg er ikke blevet spurgt.
Bor du på Frederikssundsvej???

Men det junne jo tænkes at nogle havde familie i Odense og gerne ville undgå tilsvarende støjhelvede som letbanen i den fynske hovedstad har afstedkommet trods løfter om noget andet!
Ja, jeg bor på Frederikssundsvej. Hvorfor spørger du? Fremgår det ikke implicit af mit svar?

De fleste beboere på Frederikssundsvej har familie i Odense, siden der er massiv modstand? Jeg tvivler?

Du er ikke i stand til at linke til en undersøgelse, der underbygger dine påstande om "bybilledet" hhv "støjhelvede".

Først påstod du at modstanden skyldtes "Folk vil ikke have bybilledet ødelagt", nu påstår du i stedet at det skyldes et "støjhelvede" - har du belæg for at sporvogne støjer mere end biler, hvis man vælger den rigtige model og den rette sporlægning?

Hvorfor har du set dig så sur på sporvogne?

Citat fra: Rørvig Station Dato 11/12-22, 22:13Hvorfor har du set dig så sur på sporvogne?

Jeg ved det ikke med sikkerhed men TWB har været meget aktiv i forummet hvor han også har nedtalt busser og lokalbaner, tja godt og vel al offentlig transport uden for de tætteste byområder til fordel for privatejede selvkørende biler. Hans tankegang er at "Ny teknologi", uanset hvor realistisk tanken er eller ej, er den endegyldige fremtid.
 Alt imens han taler om at jernbanen ikke har en fremtid i Danmark mens han hyperfokuserer på offentlige udgifter som om at en hver udgift fra det offentlige såsom en forbedret bus/togdrift eller opgraderinger af infrastrukturen er djævlens værk, præcis som han gjorde i tråden om udbuddet af Lokaltogs nye (nu droppede) batteritog.

Siger det bare på forhånd men jeg tror nu ikke at der kommer en løsning der vil tilfredsstille ham med mindre Elon Musk lover et "Boring company" fupnummersystem langt under jorden fyldt med hans Teslaer for "egne penge".

Citat fra: TWB Dato 11/12-22, 21:36
Citat fra: hummel_62 Dato 11/12-22, 20:55Støj er vel ikke så slem når de bare kører lige ud?
Så anlægges letbanen blot uden kurver!
Tja, der er ikke mange kurver på Frederikssundsvej. Den er stort set ligeud hele vejen.

Letbane og S-banetunnel i stedet for metrolinje M5
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 11/12-22, 23:27.
Citat fra: TWB Dato 11/12-22, 21:36
Citat fra: hummel_62 Dato 11/12-22, 20:55Støj er vel ikke så slem når de bare kører lige ud?
Så anlægges letbanen blot uden kurver!
Nej ikke helt. Mere fra Dronning Louise bro og til Eks. Husum torv. Ja lige ud.
Håber da også det kan blive metro til de gennemkørende og lokal bus til de lokale

En af de største grunde til at jeg ikke er en fan af en Metro til Nordvest er simpelthen fordi finansieringen af Metroen er et rod, især nu hvor den eneste statsbetaling der er af linjerne er lån der skal tilbagebetales direkte til staten, hvilket jo lige præcis har ført til kontroversielle projekter som Lynetteholm, Fælledbyen, Stejlepladsen, særafgifterne i Nordhavn, og merprisen på metrobilletter.

Metro kunne være interessant hvis der var politisk opbakning til at finansiere en større andel såsom 50% direkte fra statens side, no strings attached. Men selv med det i tankerne er det enormt dyrt. Man ville med garanti få langt mere for pengene der er til gode for markant flere folk hvis man bruger pengene anderledes. F.eks beløbet der svarer til en Metrolinje, omtrent 22 milliarder som ved cityringen kan f.eks. bruges til at bygge omtrent 80 kilometer af letbane, eller godt og vel 200+ kilometer af BRT ruter i høj kvalitet, eller en kombination af disse muligheder.

Citat fra: Danskjävlar Dato 12/12-22, 02:36Man ville med garanti få langt mere for pengene der er til gode for markant flere folk hvis man bruger pengene anderledes. F.eks beløbet der svarer til en Metrolinje, omtrent 22 milliarder som ved cityringen kan f.eks. bruges til at bygge omtrent 80 kilometer af letbane, eller godt og vel 200+ kilometer af BRT ruter i høj kvalitet, eller en kombination af disse muligheder.

Det er svært, ikke umuligt dog, at gøre op. BRT er billigere i asfalt at etablere, men er utroligt omkostningstungt når det kommer til vedligehold og til levetiden af busserne. Desuden er de samfundsøkonomiske udgifter kæmpe store under etablering. Bare se, da man lavede busbanerne ved Rigshospitalet som tog langt over et år og reducerede 5-6 kørebaner til 2 mens det stod på, foran et af Danmarks største hospitaler. Trafikken var påvirket helt ind til området omkring Hovedbanen og Kalvebod Brygge. Kø kørsel for både busser og billister er ufatteligt dyrt, omsat til kroner og ører.Det var bl.a. også derfor man fravalgte den løsning ved renovering af Østbanen.
Metroen er svimlende dyr i etablering, men er til gengæld betalt af grundsalg og byudvikling inden for en meget kort årrække. Til gengæld er den noget billigere at vedligeholde og materiellet er designet og bygget til, at holde i omkring 40 år. Man kan så diskutere, om man underdimensionerede metroen med for små tog (hvilket især har vist sig på M1/M2) men det er en anden sag.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 11/12-22, 23:19
Citat fra: TWB Dato 11/12-22, 21:36
Citat fra: hummel_62 Dato 11/12-22, 20:55Støj er vel ikke så slem når de bare kører lige ud?
Så anlægges letbanen blot uden kurver!
Tja, der er ikke mange kurver på Frederikssundsvej. Den er stort set ligeud hele vejen.
Og en letbane behøver ikke at vendenogen steder?

Og selvom det er ligeud - så indebærer det støj.
Og måske værst - mange gener i anlægstiden!

Og spørg lige om dem som er blevet naboer til en Metro og er udsat for støj fra undergrunden synes det er fedt!

Så modstanden er forståeligt- men kan imødegåes med ordentlige erstatninger, nedrivninger eller ændringer af huse.
Bare noget man såvel på letbanen, Metroen og det resterende jernbanenet vælger i stort omfang af ignore indtil man helt "overraskende" bliver mødt med klager og støj@

Citat fra: TWB Dato 12/12-22, 11:08Og en letbane behøver ikke at vendenogen steder?

Næh.

Ang. støj fra Letbaner: Man kunne også bare lade være med at køre letbanetog, der er kendt for at støje meget i kurver. Der er letbaner/sporvogne i mange byer over hele verden, og det er de færreste, der støjer i kurver. At de så gør i Odense, har man fundet ud a kommer fra selve togets konstruktion. Det opleves også i andre byer, hvor Stadler Variobahn kører.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: banemanden Dato 12/12-22, 08:26Det er svært, ikke umuligt dog, at gøre op. BRT er billigere i asfalt at etablere, men er utroligt omkostningstungt når det kommer til vedligehold og til levetiden af busserne.

Præcis, hvilket også er en af grundende bag at jeg ikke er fortaler for BRT på Frederikssundsvej, eller som en erstatning for Letbaneforslag. BRT fungerer bedst på de ruter hvor der er behov for offentlig transport af højere kvalitet, men hvor det ellers ikke er økonomisk at anlægge en Letbane, og hvor der ikke er risici for at nå kapacitetsloftet for hurtigt. Så de har uden tvivl deres niche, og ruter som 400S/ring 4 og potentielt 150S/Helsingørmotorvejen er oplagte til BRT. Frederikssundsvej/Nørrebrogade, og Aarhus Centrum-Brabrand er i den grad ikke oplagte til BRT fordi at korridorene er så travle og behovet for kapacitet gør driften så markant dyere end ved en letbane, samtidig med at passagerne får en dårligere oplevelse.

Citat fra: 1993matias Dato 12/12-22, 13:02Ang. støj fra Letbaner: Man kunne også bare lade være med at køre letbanetog, der er kendt for at støje meget i kurver. Der er letbaner/sporvogne i mange byer over hele verden, og det er de færreste, der støjer i kurver. At de så gør i Odense, har man fundet ud a kommer fra selve togets konstruktion. Det opleves også i andre byer, hvor Stadler Variobahn kører.
Interessant- fra min barndom på Amager og med flere i familien boende ud til såvel linie  som linie 5 var det begrænset med støj fra daværende sporvognslinier.
Så hvorfor støjer letbaner sp mere end "gamle" sporvogne?

Anden opbygning af skinnenettet eller forkert konstrueret vogne/materiel??

Letbane og S-banetunnel i stedet for metrolinje M5
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/12-22, 15:52.
Citat fra: Danskjävlar Dato 12/12-22, 13:38... og potentielt 150S/Helsingørmotorvejen er oplagte til BRT. 

150S (og 15E) skal slet ikke spilde tid med langsomkørsel ind i midtbyen men vendes i en sløjfe med uret rundt om enten Vibenshus Runddel St. eller Rigshospitalet.

Til kørsel i/under tæt trafikerede områder er Metroen meget bedre egnet og med inddækkede omstigningsmuligheder kan vi få transportmidlerne til at hænge sammen til et net.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak