Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- ME og EB i forspand?
ME og EB i forspand?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 20/04-22, 00:17.
Daisy-ekspressen er spottet af flere idag og billederne publiceret på Fjæsen. Der ses en EB i front og en rød ME lige efter og så salonvognen og følgevognen.
Det ser ud til at DSB (og Kongehuset) har taget kritikken til efterretning og kører nu elektrisk så langt man kan (Fredericia) og så diesel resten af vejen til Århus eller hvor hun nu skulle hen.
Nu er det selvfølgelig muligt at de bare dropper eBen i fredericia og fortsætter med ME'en, men kan EB'en faktisk styre ME'en? Med pantografen nede er den vel død? Og selv om det teknisk kunne lade sig gøre at bruge EBen som "styrevogn" til ME'en, så må man vel ikke uden ½ ton papir tildokumentation og godkendelse?

ME og EB i forspand?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 20/04-22, 00:37.
Nåh, nu har jeg set fotos af toget nord for fredericia - uden EB'eren, så den må være droppet af i fredericia.
men så lad os tage den teoretiske diskusion. ville det være teknisk muligt at bruge en EB uden strøm som styrevogn?

ME og EB i forspand?
Af bth. 20/04-22, 16:50.
Alt er muligt.... det kræver bare lidt kreativitet.

Mit postulat er at det vil kunne lade sig gøre, såfremt man ville. Desværre vil det sandsynligvis kræve lidt ændringer i software på den ene af de to lok, om det så kan godkendes skal jeg ikke gøre mig klog på.

Her er et link til et tidligere projekt hvor det faktisk lykkedes :-)

https://www.oledinesen.dk/hector-rail/nggallery/danmark-hector-rail/hector-rail-2007-2022/image/20150805_04r

/Bjørn

ME og EB i forspand?
Af esni. 20/04-22, 17:03.
Citat fra: bth Dato 20/04-22, 16:50Alt er muligt.... det kræver bare lidt kreativitet.

Mit postulat er at det vil kunne lade sig gøre, såfremt man ville. Desværre vil det sandsynligvis kræve lidt ændringer i software på den ene af de to lok, om det så kan godkendes skal jeg ikke gøre mig klog på.

Her er et link til et tidligere projekt hvor det faktisk lykkedes :-)

https://www.oledinesen.dk/hector-rail/nggallery/danmark-hector-rail/hector-rail-2007-2022/image/20150805_04r

/Bjørn

På det fine eksempel er det 2 lokomotiver fra samme modelserie fra firma.

Mere interessant er det at Vectron er testet i Danmark på samme måde med et Hector TRAXX2 lok som 'styrevogn' med 'bøjlen' nede.

Jeg tror også at oledinesen.dk har et billede af det

Eskild

ME og EB i forspand?
Af bth. 20/04-22, 17:10.


CitatPå det fine eksempel er det 2 lokomotiver fra samme modelserie fra firma.

Mere interessant er det at Vectron er testet i Danmark på samme måde med et Hector TRAXX2 lok som 'styrevogn' med 'bøjlen' nede.

Jeg tror også at oledinesen.dk har et billede af det


Men I det tilfælde du der taler om er der tale om to EL-lokomotiver, der begge har den tyske ZD0 standart installeret så der ændres der ikke i lokomotivet og derfor ingen yderligere godkendelse.

Men eftersom en ME kan fjernstyres af en semimoderne styrevogn så kan den nu nok også fjernstyres af en Vectron.

/Bjørn

ME og EB i forspand?
Af 1993matias, Kh. 20/04-22, 20:48.
Begge lokomotiver har ZWS-fjernstyring installeret. Spørgsmålet er jo så, om en EB kan finde ud af at lege styrevogn og vice-versa. Jeg er ikke helt sikker på, at en ME kan lege styrevogn i ZWS-forstand

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

ME og EB i forspand?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/04-22, 22:34.
Seneste redigering: 20/04-22, 22:42 af Per Holm
Ifølge den danske udgave af nedennævnte artikel kan kun Ea og Me fjernstyre hinanden. Men det kan jo skyldes at artiklen længe ikke er opdateret således at Eb ikke er taget i regning.

En af de lokale danske tilpasninger af Siemens Mobilitys Vectron AC skyldes at ZWS på dansk ikke helt følger standarden. Deraf slutter jeg at Siemens Mobility har arbejdet med problematikken.

https://de.wikipedia.org/wiki/Wendezugsteuerung#Zeitmultiplexe_Wendezugsteuerung_(ZWS)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

ME og EB i forspand?
Af AndreasM. 21/04-22, 11:06.
Citat fra: Per Holm Dato 20/04-22, 22:34Ifølge den danske udgave af nedennævnte artikel kan kun Ea og Me fjernstyre hinanden. Men det kan jo skyldes at artiklen længe ikke er opdateret således at Eb ikke er taget i regning.
EA og ME kan/kunne ikke fjernstyre hinanden.

ME og EB i forspand?
Af 1993matias, Kh. 22/04-22, 11:11.
Citat fra: AndreasM Dato 21/04-22, 11:06
Citat fra: Per Holm Dato 20/04-22, 22:34Ifølge den danske udgave af nedennævnte artikel kan kun Ea og Me fjernstyre hinanden. Men det kan jo skyldes at artiklen længe ikke er opdateret således at Eb ikke er taget i regning.
EA og ME kan/kunne ikke fjernstyre hinanden.
EA og ME har/havde begge DSB's fjernstyringssystem ITC, så de har vel kunne tale sammen på en måde?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

ME og EB i forspand?
Af RasmusD. 22/04-22, 11:48.
Citat fra: 1993matias Dato 22/04-22, 11:11EA og ME har/havde begge DSB's fjernstyringssystem ITC, så de har vel kunne tale sammen på en måde?

EA har da aldrig haft ITC, har det? Mig bekendt er det født med ZWS (ganske vist en anden version end den, der sidder i dobbeltdækker er, hvorfor EA skulle bygges om for at skubbe disse).

ITC var da vistnok kun til diesellokomotiver.

Citat fra: RasmusD Dato 22/04-22, 11:48
Citat fra: 1993matias Dato 22/04-22, 11:11EA og ME har/havde begge DSB's fjernstyringssystem ITC, så de har vel kunne tale sammen på en måde?

EA har da aldrig haft ITC, har det? Mig bekendt er det født med ZWS (ganske vist en anden version end den, der sidder i dobbeltdækker er, hvorfor EA skulle bygges om for at skubbe disse).

ITC var da vistnok kun til diesellokomotiver.

Korrekt.

Af samme årsag kunne EA kun køre bag ABns-e/ADns-e styrevogne.

-e styrevognene var dobbeltudrustede, og kunne styre både ITC- og ZWS-udrustede køretøjer.

Mvh. Jens

ME og EB i forspand?
Af 1993matias, Kh. 23/04-22, 22:10.
Jamen så har jeg lært noget nyt. Jeg beklager forvirringen :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak