Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Real-time jernbanekort
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Tommy Nilsson Dato 23/11-22, 20:29If you are a fan of live real-time maps of train networks then you might like:

Signalbox - shows the location of trains in the UK
Travic - animated maps of over 700 transit systems around the world
Train Map - a live map of the Belgium rail network
Swiss Railways Network - the original real-time map of Swiss trains
Trafimage - the entire public transit network of Switzerland in real-time
Mini Tokyo 3D - a live real-time map of Tokyo's public transit system (in 3D)
Zugverfolgung - real-time train tracking in Germany, Austria, Switzerland, Belgium and the Netherlands.


Jeg kan tilføje:

Togkart Bane NOR - Viser kort over det norske jernbanenet med person- og godstog.

1409 - Viser kort og overblik over person- og godstog i Sverige.
En side/app jeg selv anvender meget i Sverige. Tydal Systems AB, udviklerne bag 1409, har flere funktioner i støbeskeen og jeg anvender deres 'tågvy' meget ved kørsel i Sverige da det er et godt værktøj til at optimere togfremførslen - især på enkeltsporet baner.

Citat fra: frederikhk Dato 25/11-22, 14:07
Citat fra: Anders Larsen Dato 25/11-22, 13:58
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 23/11-22, 22:18
Citat fra: Leif Jørgensen Dato 23/11-22, 20:58Og indenrigs kan man forlyste sig med persontogene på Landets Puls.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Og ganske ufatteligt, kan vi i Danmark stadig ikke få lov til at se godstogene. Banedanmark savner på 10. år at give en god forklaring på, hvorfor det ikke "kan" lade sig gøre. Hvor er det dog latterligt - i bedste FIFA- og Qatar-stil.



Men hvad skulle et godstog i
landets puls også gøre godt for.

Ja, hvorfor bruge tid og penge på at gøre nogle få jernbaneentusiaster glade.

Det forklarede du vel fint selv :-)

Real-time jernbanekort
Af thomastog. 26/11-22, 10:51.
Seneste redigering: 26/11-22, 10:54 af thomastog
Citat fra: Anders Larsen Dato 25/11-22, 13:58Men hvad skulle et godstog i
landets puls også gøre godt for.

Mulighed for at kunne slå op, og se hvorfor det tog man selv er passager i, kører langsommere ?

Eller hvorfor man holder og venter på at køre gennem storebæltstunnelen..

I bund og grund er målet med Landets puls, jo at skabe og give overblik. Det får man jo ikke hvis man, holdes tilbage eller kører langsomt, grundet "noget der kører foran", som man ikke kan se (i landets puls).

Skulle alle materieltog, veterantog, troljekørsler osv så også vises? For ellers kan du ikke bruge det overblik til noget.

Real-time jernbanekort
Af thomastog. 26/11-22, 11:55.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 26/11-22, 11:08Skulle alle materieltog, veterantog, troljekørsler osv så også vises? For ellers kan du ikke bruge det overblik til noget.
lad mig svare ved at stille et spørgsmål...

Hvis ikke landets puls giver et reelt overblik, hvad er så formålet ?

Real-time jernbanekort
Af frederikhk. 26/11-22, 12:48.
Citat fra: thomastog Dato 26/11-22, 11:55
Citat fra: Frank Poulsen Dato 26/11-22, 11:08Skulle alle materieltog, veterantog, troljekørsler osv så også vises? For ellers kan du ikke bruge det overblik til noget.
lad mig svare ved at stille et spørgsmål...

Hvis ikke landets puls giver et reelt overblik, hvad er så formålet ?

Det giver passagerne overblikket over de tog de skal med. De kigger ikke på landets puls for at se hvor troljen eller godstoget kører. De kigger for at se om togene er forsinket.

Alt data kommer fra Rejseplanen, så hvis du vil have godstog på, skal de også være på rejseplanen. Det skal nok forvirre brugerne af Rejseplanen.

Spild af tid og ressurser. Der er andre ting ved de kollektive systemer der har mere brug for energien.

Real-time jernbanekort
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/11-22, 13:38.
Citat fra: thomastog Dato 26/11-22, 11:55Hvis ikke landets puls giver et reelt overblik, hvad er så formålet?

Hvis Landets Puls gav det ønskede reelle overblik måtte den klassificeres så det kun var personer med sikkerhedsgodkendelse der kunne se den; og så ville formålet jo ligesom være kompromitteret.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Real-time jernbanekort
Af thomastog. 26/11-22, 15:57.
Citat fra: frederikhk Dato 26/11-22, 12:48
Citat fra: thomastog Dato 26/11-22, 11:55
Citat fra: Frank Poulsen Dato 26/11-22, 11:08Skulle alle materieltog, veterantog, troljekørsler osv så også vises? For ellers kan du ikke bruge det overblik til noget.
lad mig svare ved at stille et spørgsmål...

Hvis ikke landets puls giver et reelt overblik, hvad er så formålet ?

Det giver passagerne overblikket over de tog de skal med. De kigger ikke på landets puls for at se hvor troljen eller godstoget kører. De kigger for at se om togene er forsinket.

Hvis det er formålet, hvorfor har man så et kort, med alle tog på ?

Det ville være langt mere effektivt, at give folk mulighed for at indtaste deres tognummer, eller (kendt) afgangstid fra en station. Hvorefter de får/ser en køreplan, med indlagt aktuel forsinkelse.

Kan ikke se, det skulle være smartere, at sidde og zoome og lede efter sit tog, før man får de informationer, som du siger skulle være formålet.

Real-time jernbanekort
Af thomastog. 26/11-22, 15:58.
Citat fra: Per Holm Dato 26/11-22, 13:38
Citat fra: thomastog Dato 26/11-22, 11:55Hvis ikke landets puls giver et reelt overblik, hvad er så formålet?

Hvis Landets Puls gav det ønskede reelle overblik måtte den klassificeres så det kun var personer med sikkerhedsgodkendelse der kunne se den; og så ville formålet jo ligesom være kompromitteret.
Aha... hvorfor mener du man skal være sikkerhedsgodkendt, for at se det i Danmark og ikke andre steder ?

Real-time jernbanekort
Af 1993matias, Kh. 26/11-22, 21:54.
Citat fra: thomastog Dato 26/11-22, 15:58Aha... hvorfor mener du man skal være sikkerhedsgodkendt, for at se det i Danmark og ikke andre steder ?
Du skulle bare se Nordirland! Ingen strækningsoversigter, ingen tjenestekøreplaner, ingenting er tilgængeligt online! Ej heller historiske!

Nå, men tilbage til spørgsmålet: BaneDanmark har al information om person- såvel som godstog liggende i deres systemer. De bliver ikke behandlet forskelligt. Landets puls kunne i teorien sagtens vise information om godstog, hvis man bad den om det.
Skærmene på stationerne viser også godstog - der står bare "gennemkørende tog" eller "gå ikke ind i toget". Men det bagvedliggende system kender tognummeret.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Real-time jernbanekort
Af Trainee. 26/11-22, 23:47.
Citat fra: thomastog Dato 26/11-22, 15:57Det ville være langt mere effektivt, at give folk mulighed for at indtaste deres tognummer, eller (kendt) afgangstid fra en station. Hvorefter de får/ser en køreplan, med indlagt aktuel forsinkelse.

Sidstnævnte lyder som Rejseplanens afgangstavle funktion. Førstnævnte kan Rejseplanen også, men DSB har af sikkert gode årsager valgt at funktionen ikke skal være offentligt tilgængelig.

Real-time jernbanekort
Af frederikhk. 27/11-22, 12:02.
Citat fra: 1993matias Dato 26/11-22, 21:54
Citat fra: thomastog Dato 26/11-22, 15:58Aha... hvorfor mener du man skal være sikkerhedsgodkendt, for at se det i Danmark og ikke andre steder ?
Du skulle bare se Nordirland! Ingen strækningsoversigter, ingen tjenestekøreplaner, ingenting er tilgængeligt online! Ej heller historiske!

Nå, men tilbage til spørgsmålet: BaneDanmark har al information om person- såvel som godstog liggende i deres systemer. De bliver ikke behandlet forskelligt. Landets puls kunne i teorien sagtens vise information om godstog, hvis man bad den om det.
Skærmene på stationerne viser også godstog - der står bare "gennemkørende tog" eller "gå ikke ind i toget". Men det bagvedliggende system kender tognummeret.
Igen er problemet at Landets Puls bruger Rejseplansdata, og ikke samme data som f.eks. afgangsskærmene, og Din Station bruger.

Altså er man nødt til at bruge krudt på at omprogrammere Landets Puls til Banedanmarks datakilde. Og så kan Lokaltogs toge jo ikke vises mere, da de kun er på Landets Puls fordi det er data fra Rejseplanen.

Real-time jernbanekort
Af thomastog. 27/11-22, 13:10.
Citat fra: frederikhk Dato 27/11-22, 12:02Igen er problemet at Landets Puls bruger Rejseplansdata, og ikke samme data som f.eks. afgangsskærmene, og Din Station bruger.

Altså er man nødt til at bruge krudt på at omprogrammere Landets Puls til Banedanmarks datakilde. Og så kan Lokaltogs toge jo ikke vises mere, da de kun er på Landets Puls fordi det er data fra Rejseplanen.

Så du siger at problemet er manglende fremsynethed, da man programmerede landets puls. Det kan vi nok hurtigt blive enige om.

Eller man kunne benytte mere end én datakilde i landets puls ;-)

Evt. prioriteret, så man normalt bruger BDK's data, og hvis den fejler, så benytter man dem fra rejseplanen...

Eller blander, så man henter passager-tog fra rejseplanen, og godstog fra BDK's. Og lokaltog fra deres system, hvis de en dag finder behov for at åbne et API, så deres tog ikke skal via rejseplanen, før kunderne kan se dem...

Og metro-tog fra deres api, hvis et sådant er/bliver tilgængeligt.

Real-time jernbanekort
Af Trainee. 27/11-22, 13:41.
Seneste redigering: 27/11-22, 13:47 af Trainee
Citat fra: frederikhk Dato 27/11-22, 12:02Igen er problemet at Landets Puls bruger Rejseplansdata, og ikke samme data som f.eks. afgangsskærmene, og Din Station bruger.

Altså er man nødt til at bruge krudt på at omprogrammere Landets Puls til Banedanmarks datakilde. Og så kan Lokaltogs toge jo ikke vises mere, da de kun er på Landets Puls fordi det er data fra Rejseplanen.

Ikke nok med at Landets Puls bruger Rejseplanens data, så er Landets Puls faktisk en del af Rejseplanens systemer. Den er nemlig en del af HaCons HAFAS, som er det system Rejseplanen primært er bygget på. Så hvis Landets Puls skal bruge andre data, skal hele systemet skiftes ud, eller de andre data skal leveres til Rejseplanen og oversættes til HAFAS sprog. Sidstnævnte sker allerede for realtidsdata fra Banedanmark, men man har valgt gods-, arbejds- og lignende tog fra. Plandata og andre realtidsdata kommer direkte fra trafikvirksomhederne.

Banedanmark har også data for Danmarks lokalbaner, da det bruges til at vise afgange på deres stationer, herunder Køge-Roskilde, Nykøbing F, Slagelse, Tølløse, Holbæk, Helsingør-Snekkersten, Varde, Skjern-Vemb-Holsterbro, Skørping-Hjørring-Frederikshavn. Og så tror jeg NJ har en aftale med Banedanmark om at de bruger deres skærme, da Banedanmark også har data for Skagensbanen og Hirtshalsbanen.

Dog ikke for Nærumbanen, Frederiksværkbanen, Gribskovbanen, Aarhus Letbane og Københavns Metro. Det kan stadig være at de har data for disse, men det er ikke offentligt tilgængeligt idet de ikke har skærme på stationerne for disse baner.

Citat fra: Trainee Dato 26/11-22, 23:47
Citat fra: thomastog Dato 26/11-22, 15:57Det ville være langt mere effektivt, at give folk mulighed for at indtaste deres tognummer, eller (kendt) afgangstid fra en station. Hvorefter de får/ser en køreplan, med indlagt aktuel forsinkelse.

Sidstnævnte lyder som Rejseplanens afgangstavle funktion. Førstnævnte kan Rejseplanen også, men DSB har af sikkert gode årsager valgt at funktionen ikke skal være offentligt tilgængelig.

HAFAS-funktionen Trainsearch, hvor man kan søge på tognummer eller afgangstid+station, er skam offentligt tilgængelig på Rejseplanen, omend ganske godt gemt væk: http://webapp.rejseplanen.dk/bin/trainsearch.exe/mn?L=vs_callcenter&ml=m&.

I øvrigt har Deutsche Bahn også deres godt gemt af vejen https://reiseauskunft.bahn.de//bin/trainsearch.exe, mens SBB endegyldigt har fjernet deres. Det er trist, at det er blevet så svært at slå tognumre op manuelt, men omvendt er det jo ikke noget, helt almindelige rejsende bekymrer sig om.

Gå op Sider: 1 [2] 3
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak