Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Hastighed på ERTMS strækninger
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Jan Lundstrøm Dato 23/10-22, 11:54De 120 km/t mellem Vordingborg og Nykøbing Falster passer i hvert fald ikke. Maksimal hastighed er 180 km/t for "særlige togsæt", som er eneste togtype, der regelmæssigt kører på strækningen. Dog 80 km/t det første stykke ud fra Vordingborg og 100 km/t på Storstrømsbroen.

Finns det någon mer formell officiell information, i likhet med "linjeboken" som lokförarna i Sverige använder?

Citat fra: Jan Lundstrøm Dato 23/10-22, 11:54De 120 km/t mellem Vordingborg og Nykøbing Falster passer i hvert fald ikke. Maksimal hastighed er 180 km/t for "særlige togsæt", som er eneste togtype, der regelmæssigt kører på strækningen. Dog 80 km/t det første stykke ud fra Vordingborg og 100 km/t på Storstrømsbroen.

Hvor nævner 'ORF' eller 'Strækningsoversigt ETCS' noget om "særlige togsæt"?

Særlige togsæt hører til under SR. 

Citat fra: rrc Dato  3/11-22, 09:56
Citat fra: Jan Lundstrøm Dato 23/10-22, 11:54De 120 km/t mellem Vordingborg og Nykøbing Falster passer i hvert fald ikke. Maksimal hastighed er 180 km/t for "særlige togsæt", som er eneste togtype, der regelmæssigt kører på strækningen. Dog 80 km/t det første stykke ud fra Vordingborg og 100 km/t på Storstrømsbroen.

Hvor nævner 'ORF' eller 'Strækningsoversigt ETCS' noget om "særlige togsæt"?

Særlige togsæt hører til under SR. 

Nu kan det her gå to veje, enten i en ophedet debat om det hedder "sporskifte eller skiftespor".

Den anden drejning er, en debat om hvad hastigheden er.

Tror du, at når man skifter til ETCS, så kan tog der i TIB-S var begrænset til 160, pludselig få lov at køre 180.

Jeg forstår godt hvad Jan mener, men du vil tilsyneladende hellere diskutere noget andet. Det her forum er også befolket med læg-folk, og glade jernbane"tosser" som bare godt kan lide tog. Det væsentlige er vel, om vi forstår hvad hinanden mener, ikke om det kan gå igennem en regelværks-screening.

Citat fra: thomastog Dato  3/11-22, 11:58
Citat fra: rrc Dato  3/11-22, 09:56
Citat fra: Jan Lundstrøm Dato 23/10-22, 11:54De 120 km/t mellem Vordingborg og Nykøbing Falster passer i hvert fald ikke. Maksimal hastighed er 180 km/t for "særlige togsæt", som er eneste togtype, der regelmæssigt kører på strækningen. Dog 80 km/t det første stykke ud fra Vordingborg og 100 km/t på Storstrømsbroen.

Hvor nævner 'ORF' eller 'Strækningsoversigt ETCS' noget om "særlige togsæt"?

Særlige togsæt hører til under SR. 

Nu kan det her gå to veje, enten i en ophedet debat om det hedder "sporskifte eller skiftespor".

Den anden drejning er, en debat om hvad hastigheden er.

Tror du, at når man skifter til ETCS, så kan tog der i TIB-S var begrænset til 160, pludselig få lov at køre 180.

Jeg forstår godt hvad Jan mener, men du vil tilsyneladende hellere diskutere noget andet. Det her forum er også befolket med læg-folk, og glade jernbane"tosser" som bare godt kan lide tog. Det væsentlige er vel, om vi forstår hvad hinanden mener, ikke om det kan gå igennem en regelværks-screening.


Ja. Det kan igen gå i flere retninger:

- Jeg kunne lade den gå, og undgå at bidrage til, at vi bevæger os væk fra emnet.
- Jeg kunne påpege, hvem der første gang i tråden bragte regelværks-screening i spil:

Citat fra: thomastog Dato 23/10-22, 09:35
Citat fra: RasmusD Dato 14/10-22, 02:44
Citat fra: Thomas Larsen Dato 13/10-22, 19:15Ifølge tkø vil der fra den 10 april være muligt at kører 160 km/t på lille Syd.

Det kan du ikke regne med. De hastigheder, der er angivet i tjenestekøreplanerne, er tilknyttet materieltypen og ikke de strækninger, det skal køre på.

Køreplanerne i TKØ for tog til Helsingør har også altid angivet 180 km/t for ET-afgange og 160 for EB, selvom strækningshastigheden kun er 120 km/t.
Enig. TK(Ø) angiver materiellets højeste hastighed, ikke strækningens. (SR §68 2.1)

- Eller jeg kunne forklare mig, og - med den bedste intention - slå et slag for, at tonen her i forummet en gang for alle snart er nødt til at ændre sig, hvis det skal være et tåleligt sted for alle, inklusiv "læg-folk, og glade jernbane"tosser" som bare godt kan lide tog."

Jeg vælger den sidste mulighed, og håber at min intention ikke misforstås:

Når jeg påpeger, at "særlige togsæt" ikke er nævnt i 'ORF' og 'Strækningsoversigt ETCS', gør jeg det på den baggrund, at forfatteren selv nævner "særlige togsæt".
Begreber som "særlige togsæt", og for den sags skyld "overhastighed", er gemt dybt inde i 'SR' og 'BN 2-74-1', og er, efter min overbevisning, ikke nødvendigvis kendt af "læg-folk, og glade jernbane"tosser" som bare godt kan lide tog."
Jeg var derfor af den opfattelse, at forfatteren, ikke tilhørte en af de to kategorier, men nærmere måtte have en professionsmæssig relation til jernbanen.

Med min antagelse om forfatterens baggrund, forestillede jeg mig, at diskussionen om hastigheder på ERTMS-strækninger gerne måtte ses fra et fagligt/regelmæssigt synspunkt. Jeg synes nemlig, at den faglige/regelmæssige vinkel af diskussionen,  også gerne må være repræsenteret her i forummet - den kan fint eksistere sammen med den udelukkende interessebaserede fascination for jernbanen.

Så for at få det på det rene:
Min intention var ikke, at påvise egen bedre viden eller bevidst at skabe splittelse.
Jeg er enig i, at det væsentligste ofte er, om vi forstår hvad hinanden mener.
Jeg er uenig i, at regelværks-screening partout er negativt.

EMNET:
Jeg synes også det bliver interessant at se, hvordan 'Strækningsoversigt ETCS' kommer til at forholde sig til "Overhastighed" når:
- flere af de nuværende TIB strækninger med "Overhastighed" overgår til SP, og
- det er relevant ift. at der findes materiel med ETCS, som ikke er "særlige togsæt" der kan køre hurtigere end 160 km/t.
 
Måske der, som nu, blot angives et enkelt hastighedsprofil? Jeg ved det ikke.
Måske kommer der et svar, når TIB 6 overgår? Jeg ved det ikke.

Ligeledes fx. TIB 30: Hvordan kommer man i SP til at forholde sig til at de 100 km/t kun gælder for togsæt?


Med ønsket om en god dag til alle, der måtte læse med, og en forhåbning om, at diskussionen her kan foregå i mange niveauer - alt fra barndommelig begejstring til regelværks-screeningen, uden den anden fløj tager det nært. Jeg holder selv af begge dele.
/Rasmus

Citat fra: rrc Dato  3/11-22, 16:22
Citat fra: thomastog Dato  3/11-22, 11:58
Citat fra: rrc Dato  3/11-22, 09:56
Citat fra: Jan Lundstrøm Dato 23/10-22, 11:54De 120 km/t mellem Vordingborg og Nykøbing Falster passer i hvert fald ikke. Maksimal hastighed er 180 km/t for "særlige togsæt", som er eneste togtype, der regelmæssigt kører på strækningen. Dog 80 km/t det første stykke ud fra Vordingborg og 100 km/t på Storstrømsbroen.

Hvor nævner 'ORF' eller 'Strækningsoversigt ETCS' noget om "særlige togsæt"?

Særlige togsæt hører til under SR. 

Nu kan det her gå to veje, enten i en ophedet debat om det hedder "sporskifte eller skiftespor".

Den anden drejning er, en debat om hvad hastigheden er.

Tror du, at når man skifter til ETCS, så kan tog der i TIB-S var begrænset til 160, pludselig få lov at køre 180.

Jeg forstår godt hvad Jan mener, men du vil tilsyneladende hellere diskutere noget andet. Det her forum er også befolket med læg-folk, og glade jernbane"tosser" som bare godt kan lide tog. Det væsentlige er vel, om vi forstår hvad hinanden mener, ikke om det kan gå igennem en regelværks-screening.


Ja. Det kan igen gå i flere retninger:

- Jeg kunne lade den gå, og undgå at bidrage til, at vi bevæger os væk fra emnet.
- Jeg kunne påpege, hvem der første gang i tråden bragte regelværks-screening i spil:

Citat fra: thomastog Dato 23/10-22, 09:35
Citat fra: RasmusD Dato 14/10-22, 02:44
Citat fra: Thomas Larsen Dato 13/10-22, 19:15Ifølge tkø vil der fra den 10 april være muligt at kører 160 km/t på lille Syd.

Det kan du ikke regne med. De hastigheder, der er angivet i tjenestekøreplanerne, er tilknyttet materieltypen og ikke de strækninger, det skal køre på.

Køreplanerne i TKØ for tog til Helsingør har også altid angivet 180 km/t for ET-afgange og 160 for EB, selvom strækningshastigheden kun er 120 km/t.
Enig. TK(Ø) angiver materiellets højeste hastighed, ikke strækningens. (SR §68 2.1)

- Eller jeg kunne forklare mig, og - med den bedste intention - slå et slag for, at tonen her i forummet en gang for alle snart er nødt til at ændre sig, hvis det skal være et tåleligt sted for alle, inklusiv "læg-folk, og glade jernbane"tosser" som bare godt kan lide tog."

Jeg vælger den sidste mulighed, og håber at min intention ikke misforstås:

Når jeg påpeger, at "særlige togsæt" ikke er nævnt i 'ORF' og 'Strækningsoversigt ETCS', gør jeg det på den baggrund, at forfatteren selv nævner "særlige togsæt".
Begreber som "særlige togsæt", og for den sags skyld "overhastighed", er gemt dybt inde i 'SR' og 'BN 2-74-1', og er, efter min overbevisning, ikke nødvendigvis kendt af "læg-folk, og glade jernbane"tosser" som bare godt kan lide tog."
Jeg var derfor af den opfattelse, at forfatteren, ikke tilhørte en af de to kategorier, men nærmere måtte have en professionsmæssig relation til jernbanen.

Med min antagelse om forfatterens baggrund, forestillede jeg mig, at diskussionen om hastigheder på ERTMS-strækninger gerne måtte ses fra et fagligt/regelmæssigt synspunkt. Jeg synes nemlig, at den faglige/regelmæssige vinkel af diskussionen,  også gerne må være repræsenteret her i forummet - den kan fint eksistere sammen med den udelukkende interessebaserede fascination for jernbanen.

Så for at få det på det rene:
Min intention var ikke, at påvise egen bedre viden eller bevidst at skabe splittelse.
Jeg er enig i, at det væsentligste ofte er, om vi forstår hvad hinanden mener.
Jeg er uenig i, at regelværks-screening partout er negativt.

EMNET:
Jeg synes også det bliver interessant at se, hvordan 'Strækningsoversigt ETCS' kommer til at forholde sig til "Overhastighed" når:
- flere af de nuværende TIB strækninger med "Overhastighed" overgår til SP, og
- det er relevant ift. at der findes materiel med ETCS, som ikke er "særlige togsæt" der kan køre hurtigere end 160 km/t.
 
Måske der, som nu, blot angives et enkelt hastighedsprofil? Jeg ved det ikke.
Måske kommer der et svar, når TIB 6 overgår? Jeg ved det ikke.

Ligeledes fx. TIB 30: Hvordan kommer man i SP til at forholde sig til at de 100 km/t kun gælder for togsæt?


Med ønsket om en god dag til alle, der måtte læse med, og en forhåbning om, at diskussionen her kan foregå i mange niveauer - alt fra barndommelig begejstring til regelværks-screeningen, uden den anden fløj tager det nært. Jeg holder selv af begge dele.
/Rasmus


Tak for kaffe, jeg ramte et ømt punkt.

Du besvarede et indlæg, der oplyste om hastighederne ned mod Nykøbing F, men begyndte at snakke om hvad der står og ikke står i regelværker.

Hvordan ETCS/ERTMS vil håndtere det med "særlige togsæt"... Det er systemet der tildeler køretilladelser og dermed hastighedsgrænser. Tog og oprangering er kendt af systemet, der dermed vil tilpasse de tilladte hastigheder, der udsendes til de enkelte tog.

Hvis der er andet, af det du fik skrevet, som ligger dig på sinde at jeg skal kommentere, så må du være lidt kortere.

Et lille indspark: Da den nye bane Vigerslev-Ringsted åbnede og ATC var blevet tillyst, var strækningshastigheden i TIB angivet til 180 for alle tog. Der var ikke noget med overhastighed for særlige togsæt, alle materieltyper kunne køre 180, hvis materiellet i sig selv ellers var godkendt til den hastighed.

Efter et par uger kom så en rettelse til TIB, der indførte den mere kendte 160 km/t / 180 km/t for særlige togsæt på strækningen. Hvis man kan finde et arkiv over gamle TIB'er og graver lidt, kan man selv se det.

Banen er bygget til hastigheder over 200 km/t, også for lokomotiv og vogne, og som jeg forstår det er det i øjeblikket regelværket SR, der sætter begrænsningen, og ikke hvad sporet faktisk kan holde til.

Jeg skal ikke kloge mig på hvad overgangen til ETCS vil betyde på andre strækninger, men jeg stemmer gerne i omkring, at OR-F og tilhørende strækningsoversigt ikke skelner mellem "særlige togsæt" og øvrige tog ifht hastighed.

Citat fra: RasmusD Dato  4/11-22, 02:28Et lille indspark: Da den nye bane Vigerslev-Ringsted åbnede og ATC var blevet tillyst, var strækningshastigheden i TIB angivet til 180 for alle tog. Der var ikke noget med overhastighed for særlige togsæt, alle materieltyper kunne køre 180, hvis materiellet i sig selv ellers var godkendt til den hastighed.

Efter et par uger kom så en rettelse til TIB, der indførte den mere kendte 160 km/t / 180 km/t for særlige togsæt på strækningen. Hvis man kan finde et arkiv over gamle TIB'er og graver lidt, kan man selv se det.

Banen er bygget til hastigheder over 200 km/t, også for lokomotiv og vogne, og som jeg forstår det er det i øjeblikket regelværket SR, der sætter begrænsningen, og ikke hvad sporet faktisk kan holde til.

Jeg skal ikke kloge mig på hvad overgangen til ETCS vil betyde på andre strækninger, men jeg stemmer gerne i omkring, at OR-F og tilhørende strækningsoversigt ikke skelner mellem "særlige togsæt" og øvrige tog ifht hastighed.

Nord for Limfjorden forsvandt restriktionen max. 90 km/t for litra MZ med ikke-personførende tog med indførsel af ERTMS.

Mvh. Jens

Citat fra: RasmusD Dato  4/11-22, 02:28Et lille indspark: Da den nye bane Vigerslev-Ringsted åbnede og ATC var blevet tillyst, var strækningshastigheden i TIB angivet til 180 for alle tog. Der var ikke noget med overhastighed for særlige togsæt, alle materieltyper kunne køre 180, hvis materiellet i sig selv ellers var godkendt til den hastighed.

Efter et par uger kom så en rettelse til TIB, der indførte den mere kendte 160 km/t / 180 km/t for særlige togsæt på strækningen. Hvis man kan finde et arkiv over gamle TIB'er og graver lidt, kan man selv se det.

Banen er bygget til hastigheder over 200 km/t, også for lokomotiv og vogne, og som jeg forstår det er det i øjeblikket regelværket SR, der sætter begrænsningen, og ikke hvad sporet faktisk kan holde til.

Jeg skal ikke kloge mig på hvad overgangen til ETCS vil betyde på andre strækninger, men jeg stemmer gerne i omkring, at OR-F og tilhørende strækningsoversigt ikke skelner mellem "særlige togsæt" og øvrige tog ifht hastighed.

Det er jo ikke kun signalsystemet som sådan, der fastsætter hastigheden på de enkelte strækninger. Faktisk "udskiftes" der i 1:1.
Der er en lang række punkter, der skal være opfyldte (kørestrøm, broer, afvanding ......mm) og måske mangler der blot at blive opfyldt (godkendt) et enkelt.
Kun et gæt.

Citat fra: bastholm Dato 29/09-22, 13:11Jeg har lige bladret strækningsoversigt ETCS igennem, og jeg studsede over et par ting.

Køge Næstved er stadig væk med 120 km/h og ikke 160 km/h
Vigerslev Ringsted er stadigvæk med 180 km/h og ikke 200 km/h
Næstved Vordingborg er 180 km/h og ikke 200 km/h

Mellem Køge og Næstved burde alt være klart til at køre 160 km/h
DSB har allerede materiel der kan køre 200 km/h, og nu er der de tyske vogne på vej der også kan køre 200 km/h.

Hvornår bliver hastighederne hævet?
Jeg har bemærket i strækningsoversigten ETCS at hastigheden mellem København og Ringsted er sat op til 200 km/h.

Gå op Sider: 1 [2]
Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak