Citat fra: andersj Dato 28/10-22, 17:05I første omgang er der ikke et behov for to lokomotiver. Når man ankommer fra Padborg til Hamburg er det let at køre direkte ud på p-risten og foretage lokomotivskifte. I København fortsættes der ud til Helgoland som materieltog for at foretaget omløb på det ene tog om dagen der vender i København (udenfor højsæsonen).
Når man ankommer til Hamburg Hbf fra Lübeck kan det være sværere at foretage lokomotivskifte eller omløb, da det skal foregå ved perron. Alternativt skal man køre ud til Hamburg-Langenfelde, men det er der hverken tid eller plads på forbindelsesbanen til.
Når der skal køres til og fra Aarhus så bliver det også relevant med et førerrum i begge ender og både før og efter forsimpling af København H er det også relevant med førerrum i begge ender der. Men de opgaver kan jo også løses af et (ranger)lokomotiv stationeret i Aarhus og København.
Jeg håber naturligvis stadig at DSB på sigt ender med at købe styrevogne og flere Talgo-stammer, så man kan få 12-16 lette og billigere stammer uden at skulle anskaffe flere lokomotiver.
Hvad koster en styrevogn og hvad koster et lokomotiv?
Som jeg har fået det oplyst er prisen for et EB under 25 mio dkr.
Så umiddelbart giver anskaffelse af en styrevogn kun mening hvis prisen så en væsentlig lavere.
Det skal vel medtages at det betyder en vogntype mere at vedligeholde , supplerende oplæring af lokofører, mindre driftsikkerhed ved nedbrud af lokomotiv.
Så alt i alt er det vel ok at benytte 2 EB'er ved disse ture til og fra Tyskland?