Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 34
For lige at få tråden tilbage på sporet, i stedet for alt muligt om stræknings- og materielhastigheder og diverse imaginære broer, så hørte jeg for et par dage siden fra en togfører (ja, en togfører, ikke en lokomotivfører) at man ikke regner med at skulle køre med en EB i hver ende, men derimod kun en "trækker", og så har man hele tiden en EB holdende i Hamburg, som så bliver spændt "bag på" det ankommende tog, så stammen er klar til afgang tilbage mod nord umiddelbart efter ankomst. Den ankommende EB rangeres så væk og bliver holdende i Hamburg til den efterfølgende afgang og proceduren gentages. Dette skulle være fordi man ikke vil kunne nå at løbe rundt med den samme EB i Hamburg inden afgang tilbage mod Kh. Der er vist kun et ophold på cirka 45 minutter i Hamburg.
Nu er jeg godt nok ikke matematisk uddannet, men jeg kan ikke se at dette skulle spare på antal EB-lokomotiver i Hamburg-løbene? Der bruges stadig "to lokomotiver pr. tog" -det trækkende og det parkerede, som ikke kan disponeres til anden kørsel-, hvilket også ville være gældende hvis man kørte stammerne med EB i begge ender.
Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette udsagn? Jeg kan ikke lige umiddelbart se at det skulle have været diskuteret tidligere i tråden eller i andre tråde.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato 27/10-22, 16:56For lige at få tråden tilbage på sporet, i stedet for alt muligt om stræknings- og materielhastigheder og diverse imaginære broer, så hørte jeg for et par dage siden fra en togfører (ja, en togfører, ikke en lokomotivfører) at man ikke regner med at skulle køre med en EB i hver ende, men derimod kun en "trækker", og så har man hele tiden en EB holdende i Hamburg, som så bliver spændt "bag på" det ankommende tog, så stammen er klar til afgang tilbage mod nord umiddelbart efter ankomst. Den ankommende EB rangeres så væk og bliver holdende i Hamburg til den efterfølgende afgang og proceduren gentages. Dette skulle være fordi man ikke vil kunne nå at løbe rundt med den samme EB i Hamburg inden afgang tilbage mod Kh. Der er vist kun et ophold på cirka 45 minutter i Hamburg.
Nu er jeg godt nok ikke matematisk uddannet, men jeg kan ikke se at dette skulle spare på antal EB-lokomotiver i Hamburg-løbene? Der bruges stadig "to lokomotiver pr. tog" -det trækkende og det parkerede, som ikke kan disponeres til anden kørsel-, hvilket også ville være gældende hvis man kørte stammerne med EB i begge ender.
Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette udsagn? Jeg kan ikke lige umiddelbart se at det skulle have været diskuteret tidligere i tråden eller i andre tråde.

Jeg har hørt flere versioner om planen for oprangeringerne af tysker togene.
Kenny har meldt i en Facebook gruppe, for nogle måneder siden, at der ikke skal køres sandwichkørsel grundet Padborg stations strømstyrke opdeling, mens der stadig planlægges for sandwich kørsel ved ankomst og afgang fra KH og evt. Kastrup.


Citat fra: Mikkelhk Dato 27/10-22, 16:56Nu er jeg godt nok ikke matematisk uddannet, men jeg kan ikke se at dette skulle spare på antal EB-lokomotiver i Hamburg-løbene? Der bruges stadig "to lokomotiver pr. tog" -det trækkende og det parkerede, som ikke kan disponeres til anden kørsel-, hvilket også ville være gældende hvis man kørte stammerne med EB i begge ender.

Du sparer lokomotiver fordi "det parkedere" i Hamborg ikke er pr. tog men i alt.

Citat fra: LM94 Dato 27/10-22, 17:06
Citat fra: Mikkelhk Dato 27/10-22, 16:56For lige at få tråden tilbage på sporet, i stedet for alt muligt om stræknings- og materielhastigheder og diverse imaginære broer, så hørte jeg for et par dage siden fra en togfører (ja, en togfører, ikke en lokomotivfører) at man ikke regner med at skulle køre med en EB i hver ende, men derimod kun en "trækker", og så har man hele tiden en EB holdende i Hamburg, som så bliver spændt "bag på" det ankommende tog, så stammen er klar til afgang tilbage mod nord umiddelbart efter ankomst. Den ankommende EB rangeres så væk og bliver holdende i Hamburg til den efterfølgende afgang og proceduren gentages. Dette skulle være fordi man ikke vil kunne nå at løbe rundt med den samme EB i Hamburg inden afgang tilbage mod Kh. Der er vist kun et ophold på cirka 45 minutter i Hamburg.
Nu er jeg godt nok ikke matematisk uddannet, men jeg kan ikke se at dette skulle spare på antal EB-lokomotiver i Hamburg-løbene? Der bruges stadig "to lokomotiver pr. tog" -det trækkende og det parkerede, som ikke kan disponeres til anden kørsel-, hvilket også ville være gældende hvis man kørte stammerne med EB i begge ender.
Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette udsagn? Jeg kan ikke lige umiddelbart se at det skulle have været diskuteret tidligere i tråden eller i andre tråde.

Jeg har hørt flere versioner om planen for oprangeringerne af tysker togene.
Kenny har meldt i en Facebook gruppe, for nogle måneder siden, at der ikke skal køres sandwichkørsel grundet Padborg stations strømstyrke opdeling, mens der stadig planlægges for sandwich kørsel ved ankomst og afgang fra KH og evt. Kastrup.

Det er sjovt hvordan en 1 fjer kan blive 5 høns i denne verden.

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Mikkelhk, Lunderskov. 27/10-22, 18:20.
Seneste redigering: 27/10-22, 18:23 af Mikkelhk
Citat fra: Time will tell Dato 27/10-22, 17:12Du sparer lokomotiver fordi "det parkedere" i Hamborg ikke er pr. tog men i alt.
Ahh ja, nu kan jeg godt se det. Det bliver vel (op til) tre maskiner, der spares ved den manøvre? Forudsat at der om eftermiddagen kan være fire løb ude at køre samtidigt , sparer man "skubberen" på alle fire, men har så ét lokomotiv fast i Hamburg, dvs. tre maskiner sparet. Kan det ikke passe?

Citat fra: LM94 Dato 27/10-22, 17:06Jeg har hørt flere versioner om planen for oprangeringerne af tysker togene.
Kenny har meldt i en Facebook gruppe, for nogle måneder siden, at der ikke skal køres sandwichkørsel grundet Padborg stations strømstyrke opdeling, mens der stadig planlægges for sandwich kørsel ved ankomst og afgang fra KH og evt. Kastrup.
Det vil sige at man kører sandwich Cph-Kh-Cph - eller skulle "skubberen" først kobles af og på i Rg/Od/Kd?
Det med systemgrænsen for kørestrøm i Padborg er måske en årsag ifølge DSB selv, men det burde man kunne løse ved at ændre sporbenyttelsen i Padborg. Nu er det noget jeg selv sidder med til daglig, så det burde ikke være den reelle årsag, men nærmere, som angivet ovenfor, at man sparer op til tre lokomotiver ved kun at trække toget med ét lokomotiv i begge retninger, i stedet for sandwichkørsel.

Hilsen Mikkel

Har der nogle sinde været planer om at de to lokomotiver begge skulle være sluttet til? Har det ikke altid handlet om at man hurtigt kan vende i Hamborg og hvis det så kan klares med et ventende lokomotiv der er det vel fint. I forhold til Kastrup har det da vel heller aldrig været planen, at togene skulle fortsætte dertil, det gør de jo heller ikke i dag?

Det lyder helt skørt. Man har jo købt 16 af EB'erne specifikt med det formål at køre sandwich-formation til Hamborg med Talgo-vognene. Det har man vel ikke gjort, uden at tænke systemskiftet i Padborg med?

Eller er der specifikt noget ved IC1-vognene ifht til Talgo, der gør systemskiftet sværere?

Citat fra: RasmusD Dato 28/10-22, 13:19Det lyder helt skørt. Man har jo købt 16 af EB'erne specifikt med det formål at køre sandwich-formation til Hamborg med Talgo-vognene. Det har man vel ikke gjort, uden at tænke systemskiftet i Padborg med?

Eller er der specifikt noget ved IC1-vognene ifht til Talgo, der gør systemskiftet sværere?
personligt kunne jeg forstille mig at det ikke bliver et problem når femern åbner ligesom det ikke er et problem på øresund med skift i kørestrømmen

Citat fra: mpp Dato 28/10-22, 12:32Har der nogle sinde været planer om at de to lokomotiver begge skulle være sluttet til? Har det ikke altid handlet om at man hurtigt kan vende i Hamborg og hvis det så kan klares med et ventende lokomotiv der er det vel fint. I forhold til Kastrup har det da vel heller aldrig været planen, at togene skulle fortsætte dertil, det gør de jo heller ikke i dag?

Klargøring, vedligeholde og forsyning af togvognene.

Citat fra: RasmusD Dato 28/10-22, 13:19Det lyder helt skørt. Man har jo købt 16 af EB'erne specifikt med det formål at køre sandwich-formation til Hamborg med Talgo-vognene. Det har man vel ikke gjort, uden at tænke systemskiftet i Padborg med?

Eller er der specifikt noget ved IC1-vognene ifht til Talgo, der gør systemskiftet sværere?

Det var efter sigende noget omkring en strømoptager i tysk strømsystem og en i dansk, ville skabe nogle ikke holdbare komplikationer. At man kunne koble hovedafbryderen ud på en af dem, burde være simpelt, men åbenbart ikke en holdbar løsning.

Citat fra: LM94 Dato 28/10-22, 14:45
Citat fra: RasmusD Dato 28/10-22, 13:19Det lyder helt skørt. Man har jo købt 16 af EB'erne specifikt med det formål at køre sandwich-formation til Hamborg med Talgo-vognene. Det har man vel ikke gjort, uden at tænke systemskiftet i Padborg med?

Eller er der specifikt noget ved IC1-vognene ifht til Talgo, der gør systemskiftet sværere?

Det var efter sigende noget omkring en strømoptager i tysk strømsystem og en i dansk, ville skabe nogle ikke holdbare komplikationer. At man kunne koble hovedafbryderen ud på en af dem, burde være simpelt, men åbenbart ikke en holdbar løsning.

Med det forbehold, at dette kan være et rygte.

Hvis varmeledningen er forbundet til begge maskiner, så er spænding og frekvens forskellig i de 2 ender af den, hvis man ikke gør noget klogt.
Kan strømaftagere i de 2 lokomotiver hæves og sænkes uafhængigt af hinanden uden ligefrem at rigge det ene ned?

Hvis ikke, så må man bruge en variant af rutinen fra et-strøms-loko - dvs skubbe bagerste lok forbi neutralsektionen - hvis man må dét.

Alternativt må bagerste lok rigges ned inden afgang fra Padborg, og så rigges op i enten Tinglev eller Flensborg...

Men mon ikke det enten er en and eller et punkt der skal rettes i forbindelse med godkendelse til at køre i både DK og D?

Eskild

I første omgang er der ikke et behov for to lokomotiver. Når man ankommer fra Padborg til Hamburg er det let at køre direkte ud på p-risten og foretage lokomotivskifte. I København fortsættes der ud til Helgoland som materieltog for at foretaget omløb på det ene tog om dagen der vender i København (udenfor højsæsonen).

Når man ankommer til Hamburg Hbf fra Lübeck kan det være sværere at foretage lokomotivskifte eller omløb, da det skal foregå ved perron. Alternativt skal man køre ud til Hamburg-Langenfelde, men det er der hverken tid eller plads på forbindelsesbanen til.

Når der skal køres til og fra Aarhus så bliver det også relevant med et førerrum i begge ender og både før og efter forsimpling af København H er det også relevant med førerrum i begge ender der. Men de opgaver kan jo også løses af et (ranger)lokomotiv stationeret i Aarhus og København.

Jeg håber naturligvis stadig at DSB på sigt ender med at købe styrevogne og flere Talgo-stammer, så man kan få 12-16 lette og billigere stammer uden at skulle anskaffe flere lokomotiver.

Anders

Citat fra: LM94 Dato 28/10-22, 14:42
Citat fra: mpp Dato 28/10-22, 12:32Har der nogle sinde været planer om at de to lokomotiver begge skulle være sluttet til? Har det ikke altid handlet om at man hurtigt kan vende i Hamborg og hvis det så kan klares med et ventende lokomotiv der er det vel fint. I forhold til Kastrup har det da vel heller aldrig været planen, at togene skulle fortsætte dertil, det gør de jo heller ikke i dag?

Klargøring, vedligeholde og forsyning af togvognene.

Tror der er nogle der har fået Talgo og IC1 galt i halsen - IC1 skal ikke til/fra Kastrup

Citat fra: esni Dato 28/10-22, 16:15
Citat fra: LM94 Dato 28/10-22, 14:45
Citat fra: RasmusD Dato 28/10-22, 13:19Det lyder helt skørt. Man har jo købt 16 af EB'erne specifikt med det formål at køre sandwich-formation til Hamborg med Talgo-vognene. Det har man vel ikke gjort, uden at tænke systemskiftet i Padborg med?

Eller er der specifikt noget ved IC1-vognene ifht til Talgo, der gør systemskiftet sværere?

Det var efter sigende noget omkring en strømoptager i tysk strømsystem og en i dansk, ville skabe nogle ikke holdbare komplikationer. At man kunne koble hovedafbryderen ud på en af dem, burde være simpelt, men åbenbart ikke en holdbar løsning.

Med det forbehold, at dette kan være et rygte.

Hvis varmeledningen er forbundet til begge maskiner, så er spænding og frekvens forskellig i de 2 ender af den, hvis man ikke gør noget klogt.
Kan strømaftagere i de 2 lokomotiver hæves og sænkes uafhængigt af hinanden uden ligefrem at rigge det ene ned?

Hvis ikke, så må man bruge en variant af rutinen fra et-strøms-loko - dvs skubbe bagerste lok forbi neutralsektionen - hvis man må dét.

Alternativt må bagerste lok rigges ned inden afgang fra Padborg, og så rigges op i enten Tinglev eller Flensborg...

Men mon ikke det enten er en and eller et punkt der skal rettes i forbindelse med godkendelse til at køre i både DK og D?

Rap Rap siger jeg bare!

Citat fra: Time will tell Dato 28/10-22, 22:01
Citat fra: LM94 Dato 28/10-22, 14:42
Citat fra: mpp Dato 28/10-22, 12:32Har der nogle sinde været planer om at de to lokomotiver begge skulle være sluttet til? Har det ikke altid handlet om at man hurtigt kan vende i Hamborg og hvis det så kan klares med et ventende lokomotiv der er det vel fint. I forhold til Kastrup har det da vel heller aldrig været planen, at togene skulle fortsætte dertil, det gør de jo heller ikke i dag?

Klargøring, vedligeholde og forsyning af togvognene.

Tror der er nogle der har fået Talgo og IC1 galt i halsen - IC1 skal ikke til/fra Kastrup

Der er kommet forskellige udmeldinger fra højerestående.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 34
Veterantog kalender
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak