Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2024
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2024
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2024
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Kalender
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Trafikpolitik
- Sydtrafiks mobilitetsplan 2022-2026
Forrige emne
-
Næste emne
Sydtrafiks mobilitetsplan 2022-2026
Af
vestjyden
. 24/10-22, 18:08.
Under punktet "Mobilitetsplan 2022-2026 er sendt i høring" er der et bilag "Togets rolle i sydtrafiks område":
https://www.sydtrafik.dk/om-os/trafikplan/
Mvh Vestjyden
1 person
synes godt om dette.
Sydtrafiks mobilitetsplan 2022-2026
Af
andersj
, Aalborg. 26/10-22, 18:10.
Det kommer til at kræve noget politisk vilje at forbedre togtrafikken i den østlige del af Sønderjylland.
Flere tog Vejle-Kolding, Tinglev-Sønderborg og Tinglev-Flensburg er ønsket og flere og hurtigere tog mellem Aarhus og Hamburg samt mellem Aarhus og Esbjerg. I grænseregionen er tog nærmest ubrugeligt til lokale rejser med 2-timers drift og mellem Vejle og Kolding er toget for langsomt og kører for sjældent.
På sigt er der en del muligheder for at forbedre togbetjeningen Kolding-Vejle ved enten at koble den sammen med Struer-Vejle eller regionaltogene på Vestfyn (Odense-Kolding-Vejle). Det ville være ideelt at koble Svendborgbanen+Vestfyn+Trekantsområdet+Vejle-Struer sammen i et batteritogs-net. Så kan man også droppe stoppene i Taulov, Brejning og Børkop for Esbjerg-Aarhus togene. Desuden kan man også få en højere frekvens Odense-Kolding.
På Vestfyn kunne man køre:
-Regionaltog Odense-Kolding-Vejle en gang i timen
-Regionaltog Odense-Fredericia-Vejle en gang i timen
Evt. kunne man også udenfor myldretiden køre en gang i timen sammenkoblet Odense-Middelfart og derefter splitte togene. Et af togene kunne også fortsætte til Herning/Struer fra Vejle.
Der er en del muligheder, men det kræver at man lægger en plan så man ved hvilke infrastrukturforbedringer der kræves. Eksempelvis flere transversaler eller hollandsk kryds i Kolding og/eller Vejle + eventuelle forbedringer på Svendborgbanen. Dengang man havde lokale regionaltog til Vejle kørte man dem op til Grejsdalen for at vende, men med ETCS kan man også vende ved Vejle Sygehus eksempelvis.
Sønderborg/Flensburg/Hamburg er et helt kapitel for sig.
Anders
1 person
synes godt om dette.
Sydtrafiks mobilitetsplan 2022-2026
Af
Tommy O. Jensen
. 26/10-22, 21:20.
Sønderjylland har længe været stedmoderlig behandlet, når det gælder jernbanetrafik. Måske skulle man lade den regionale togtrafik overgå til regionen, som gjort i Nordjylland?
Udfordringen er dog, er der ikke nogen organisation til at drive og udvikle et sådant selskab, som det er tilfældet med Nordjyske Jernbaner og Lokaltog på Sjælland. Sønderjylland er dermed dybt afhængig af statens (læs Transportministeriets departement), og de visioner som de har for lokal jernbanetrafik. Dvs i praksis en minimumsløsning.
Så i den kontekst, kan jeg sagtens forstå Sydtrafik alene fokuserer på bustrafik, og de facto har opgivet toget.
Tommy O.
2 personer
synes godt om dette.
Sydtrafiks mobilitetsplan 2022-2026
Af
vestjyden
. 26/10-22, 22:51.
Der er også lidt læsning her fra Udviklingsråd Sønderjylland:
https://www.soenderjylland.dk/samarbejde/infrastruktur/
Mvh Vestjyden
1 person
synes godt om dette.
Sydtrafiks mobilitetsplan 2022-2026
Af
Jens Hansen
. 27/10-22, 07:55.
Det kan kun roses at der er lokale eller regionale parter som (også) gør sig tanker om at bruge jernbanen (noget mere).
JH
2 personer
synes godt om dette.
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
[1]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Jernbanebøger
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.
Læs mere
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder