Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Digitale koblinger
Gå ned Sider:[1] 2
Digitale koblinger
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 11/10-22, 09:54.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

DB Cargo tester digitale koblinger.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Digitale koblinger
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/10-22, 10:11.
Seneste redigering: 11/10-22, 10:14 af Per Holm
Mon de gamle forældede :) overhalingsspor ved Køge Nord og Lellinge (begge strkn. 6) så bliver bygget om eller bliver overflødige når godstogene bliver længere og hurtigere?

Der skal i hvert fald - på kort sigt - investeres en del før man kan nyde godt af fordelene.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Digitale koblinger
Af Svend. 11/10-22, 11:26.
Nej de passer fint til 835 meter godstog 😀

Digitale koblinger
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/10-22, 12:43.
Citat fra: Svend Dato 11/10-22, 11:26Nej de passer fint til 835 meter godstog
... som er den toglængde DSBs signaloveringeniør Walther Wessel Hansen mente at DSBs nye moderne dieselelektriske litra My kunne bakse. ;)

Når nabolandene rykker fra deres nuv. 740 m vil de nok nå til lidt større længder. ;D 

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Digitale koblinger
Af steenth. 11/10-22, 12:54.
Der er en projektside her: https://www.dac4.eu/en/ hvor der er også nogle videoer fra tests.

De har valgt at gå videre med Scharfenberg kobling....


Digitale koblinger
Af steenth. 11/10-22, 13:03.
Citat fra: Per Holm Dato 11/10-22, 12:43
Citat fra: Svend Dato 11/10-22, 11:26Nej de passer fint til 835 meter godstog
... som er den toglængde DSBs signaloveringeniør Walther Wessel Hansen mente at DSBs nye moderne dieselelektriske litra My kunne bakse. ;)

Når nabolandene rykker fra deres nuv. 740 m vil de nok nå til lidt større længder. ;D 
Nu er planen syd på at sammensætte med 2 tog a 750 meter, mens vi går efter 1000 meter i et tog...

Men der er masser andre gode grunde til gå over til digitale koblinger end toglængde. Fx der lettere at til- og frakoble vogne og man kan bruge data-bussen i koblingen til at holde styr på hvad for nogle vogne der er der.

Digitale koblinger
Af Svend. 11/10-22, 13:41.
Der er flere der drømmer om toglængder på mere end 835 meter. Nogle om 1000 meter, andre om 1050 meter og de mest optimistiske om 1500 meter.
Men der er ikke mig bekendt aktuelle planer om mere end 835 meter - i hvert fald ikke i normal/dagligdags trafik. DB Netze ønsker (planlægger) ikke at køre længere tog på det nordlige net frem til Maschen - heller ikke på den kommende bane til/fra Fehmarn - så drømmerne må væbne sig med en vis portion tålmodighed.

Digitale koblinger
Af steenth. 11/10-22, 14:25.
Citat fra: Svend Dato 11/10-22, 13:41Der er flere der drømmer om toglængder på mere end 835 meter. Nogle om 1000 meter, andre om 1050 meter og de mest optimistiske om 1500 meter.
Men der er ikke mig bekendt aktuelle planer om mere end 835 meter - i hvert fald ikke i normal/dagligdags trafik. DB Netze ønsker (planlægger) ikke at køre længere tog på det nordlige net frem til Maschen - heller ikke på den kommende bane til/fra Fehmarn - så drømmerne må væbne sig med en vis portion tålmodighed.
Kære Svend. Den længde overhalingsspor er bygget efter på de danske land er 1000 meter - det er skrevet ind i bemærkninger i anlægsloven: https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201412L00141

Men du kommer med "drømmer" påstand - kan du dokumentere din påstand? Du har en pligt, når du formulere på den måde.... En pæn stor del af strækningen bliver ombygget. Bl.a. strækningen Hamborg-Lübeck have S-bahn på delen indtil Ahrensburg og derefter skal dele spor indtil Bad Oldesloe...

Mvh
Steen

Digitale koblinger
Af Svend. 11/10-22, 18:24.
Citat fra: steenth Dato 11/10-22, 14:25
Citat fra: Svend Dato 11/10-22, 13:41Der er flere der drømmer om toglængder på mere end 835 meter. Nogle om 1000 meter, andre om 1050 meter og de mest optimistiske om 1500 meter.
Men der er ikke mig bekendt aktuelle planer om mere end 835 meter - i hvert fald ikke i normal/dagligdags trafik. DB Netze ønsker (planlægger) ikke at køre længere tog på det nordlige net frem til Maschen - heller ikke på den kommende bane til/fra Fehmarn - så drømmerne må væbne sig med en vis portion tålmodighed.
Kære Svend. Den længde overhalingsspor er bygget efter på de danske land er 1000 meter - det er skrevet ind i bemærkninger i anlægsloven: https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201412L00141

Men du kommer med "drømmer" påstand - kan du dokumentere din påstand? Du har en pligt, når du formulere på den måde.... En pæn stor del af strækningen bliver ombygget. Bl.a. strækningen Hamborg-Lübeck have S-bahn på delen indtil Ahrensburg og derefter skal dele spor indtil Bad Oldesloe...

Mvh
Steen

Jeg kan selvfølgelig dokumentere, men det vil jeg ikke ....ikke her i hvert fald.

På den anden side kan du passende gå i gang med at se efter, hvilke toglængder du kan finde dokumentation for i forskelligt tysk materiale om de nye strækning mellem Fehmarn og Bad Schwartau og videre mod Luebeck og Hamburg.

Digitale koblinger
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/10-22, 18:47.
Seneste redigering: 11/10-22, 18:50 af Per Holm
10 år gammel er artiklen ganske vist men her er da udtrykt en hensigt om 1500 m:

https://m.faz.net/aktuell/technik-motor/deutsche-bahn-1500-meter-lange-gueterzuege-12010131.html

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Digitale koblinger
Af Svend. 12/10-22, 12:06.
Citat fra: Per Holm Dato 11/10-22, 18:4710 år gammel er artiklen ganske vist men her er da udtrykt en hensigt om 1500 m:

https://m.faz.net/aktuell/technik-motor/deutsche-bahn-1500-meter-lange-gueterzuege-12010131.html

"Für die Zukunft hat die Deutsche Bahn 1500 Meter lange Güterzüge im Blick. Auf den ersten Blick wirkt es wie ein Wundermittel. Doch das verursacht aber erhebliche Schwierigkeiten."

... og den fremtid er vi ikke kommet til endnu - og heller ikke når Fehmarn-forbindelsen tages i brug omkring 2030. Men der tales jo ikke kun om godstog til/fra Skandinavien; der er andre boller på suppen, når vi taler om andre ruter.......

Maximale Zuglängen im europäischen Schienenverkehr
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/10-22, 13:42.
Under vor drøftelse af DAK (Digitale Automatiske Kobling) faldt jeg over nedenstående lille oversigt som jeg tror at i andre vil finde nyttig:

https://www.forschungsinformationssystem.de/servlet/is/325137/


Ps. Kan ikke bestemme mig til om den hører mest til i kategorien Trafikpolitik, Faste anlæg eller Rullende materiel.  :-[

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Digitale koblinger
Af KimC. 14/10-22, 08:28.
Bare det ikke går op i noget med et væld af farvede klistermærker på de vogne der må køble med hinanden. Så hvis nogen kommer til at koble en gul-klistermærke vogn på en blå-klistermærke stamme, så bryder trækkraften øjeblikkeligt i brand.

Digitale koblinger
Af TroelsH. 13/11-22, 13:19.
Seneste redigering: 13/11-22, 13:21 af TroelsH
Ang 1500m godstog, så er de ikke afhængige af digitale koblinger, selvom det vil gøre dem nemmere at operer.
I dag køres der mange tog af 835m mellem Hamborg og Malmø. Det er vel 80-90% af fragt trafikken. De sættes sammen begge steder, da standarden på begge sider er 740/750m for fragt tog. Når Femeren åbner vil belastningen stige til forventet det dobbelte af nu og Øresund vil blive flaskehalsen. Prognosen siger at de nuværende 40 godstog/døgn i 2029 vil blive til 75.



Kunne man i stedet sætte to vilkårlige 740m tog sammen og køre dem igennem Danmark, for at skille dem ad på den anden side, så får man næsten fordoblet kapaciteten og man er fri for at rangere togene specielt til at passere Danmark, men kan frit sammensætte to tog fra forskellige steder, som kan mødes på den svenske henholdsvis tyske side. Det vil give en masse frihed for andre at køre fragttog gennem Danmark plus åbne mulighed for hurtigere og mere pålidelig levering, hvis ikke de togstammer skal rangeres særligt til DK standard, men man bare skal samle to som kan have oprindelse i Norge/Sverige eller et sted i Europa.

Rent praktisk skal der bygges nogle 1500m sidespor syd for Femern, og på den svenske side af Øresund, hvor de kan samles og skilles ad igen.
Jeg mener at linjen til Femern bygges så den kan klare 1000m fragttog, så det vil skulle opgraderes, og det samme vil linjen over Øresund.

Allerede tilbage i 2014lavede Frankrigs SNCF et forsøg med 1500m godstog og distribuerede lokomotiver (som man gør i stor stil i USA siden 70-erne?) hvor man satte to 750m godstog sammen til et 4100t godstog. Svenske Trafikværket deltog også i det projekt.

https://www.railjournal.com/freight/french-run-europes-longest-freight-train/

Det vil være en forholdsvis billig måde at øge kapaciteten over Øresund. Om det vil give mening at udvide Padborg -> Storebælt -> Malmø til det samme er et andet spørgsmål, men begge dele vil gøre fragt systemet mere modstandsdygtigt, hvis fx Storebælt eller Femern sættes ud af drift, eller den ene af to gods-forbindelser over Øresund (i dag kun en, men svenskerne vil gerne have to, så to fremtidige forbindelser). For dem er det kritisk infrastruktur, at kunne køre gods til og fra kontinentet, da mange af togfærgerne er solgt.
Det kan derfor godt kombineres med forslag som Europasporet, der ligeledes kan dimensioneres til 1500m tog.

https://usercontent.one/wp/www.europasparet.se/wp-content/uploads/2022/10/Europasparet_Broschyr2022_SV_uppsl.pdf?media=1664447002

Digitale koblinger
Af Viktoria Skov. 13/11-22, 18:20.
Citat fra: TroelsH Dato 13/11-22, 13:19Ang 1500m godstog, så er de ikke afhængige af digitale koblinger, selvom det vil gøre dem nemmere at operer.


Ja, 1500 m tog er ikke afhængig af automatiske koblinger. Men har du medregnet den mulige belastning på koblingerne?

En skruekobling kan belastes med 450 kN (Kilde: Wikipedia), hvor Scharfenberg har en Yield Strenght på 1000 kN (Kilde: Dellner Couplers) (vi antager den kan belastes med 850 kN).

Hvis en læsset Sgnss anvendes som eksempel med 90 Ton og 5,4 t/m.
Og en største stigning på 1,7 % gennem Øresund/Femern, giver skråplanet et forhold på 59 (x kN kobling kan belastes med 59x kN).

Her vil skruekoblingen kunne trække 2650 Ton, eller 27 vogne/450 m,
mod 5000 Ton for Scharfenberg, eller 55 vogne/915 m.
(Bemærk at SR angiver 2500 Ton som maks belastning i Danmark, måske en sammenhæng).


Så hvis man vil udnytte kapaciteten optimalt med tungere tog, så er Scharfenberg en nødvendighed.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1] 2
ContecRail

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak