Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Klar til Kattegatforbindelsen…..
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/10-22, 15:43
Citat> Det bliver ALDRIG de togrejsende som kommer til at betale jernbanedelen. Kun landevejstrafikken som atter skal bidrage.
DSB og godsoperatøerne betaler da infrastrukturafgift når de krydser Storebælt.
Ja.
Men jernbane over Kattegat er uden gods.
Og med en tilbagebetalingstid på 30 år, 20.000 rejsende dagligt og blot en anlægspris på 60 mia kr. så skal hver af de rejsende betaler 275 kr hver gang de kører over broen.

Tænker ikke at der vil være mange rejsende som vil betale det. Og her er ikke medregnet renter.

Inddrag fjernbanespor i Røret til S-tog?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 5/10-22, 18:31.
Citat fra: TWB Dato  5/10-22, 16:01
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/10-22, 15:43
Citat> Det bliver ALDRIG de togrejsende som kommer til at betale jernbanedelen. Kun landevejstrafikken som atter skal bidrage.
DSB og godsoperatøerne betaler da infrastrukturafgift når de krydser Storebælt.
Ja.
Men jernbane over Kattegat er uden gods.
Og med en tilbagebetalingstid på 30 år, 20.000 rejsende dagligt og blot en anlægspris på 60 mia kr. så skal hver af de rejsende betaler 275 kr hver gang de kører over broen.

Tænker ikke at der vil være mange rejsende som vil betale det. Og her er ikke medregnet renter.
Så stopper festen vel der.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/10-22, 18:31
Citat fra: TWB Dato  5/10-22, 16:01
Citat fra: Michael Deichmann Dato  5/10-22, 15:43
Citat> Det bliver ALDRIG de togrejsende som kommer til at betale jernbanedelen. Kun landevejstrafikken som atter skal bidrage.
DSB og godsoperatøerne betaler da infrastrukturafgift når de krydser Storebælt.
Ja.
Men jernbane over Kattegat er uden gods.
Og med en tilbagebetalingstid på 30 år, 20.000 rejsende dagligt og blot en anlægspris på 60 mia kr. så skal hver af de rejsende betaler 275 kr hver gang de kører over broen.

Tænker ikke at der vil være mange rejsende som vil betale det. Og her er ikke medregnet renter.
Så stopper festen vel der.
Hvis du mener at forbindelsen droppes - så forhåbentlig ja.

En relativ høj afgift for vejtrafikken for at betale for jernbanen betyder at man ikke kommer af med betalingen over Storebælt i de næste 40 år.

Og investere man pengene på at bedre nuværende forbindelse fra Ringsted til Aarhus  inkl. nye broer, tunneller og strækninger til min 250 km/h så vil MANGE flere få gavn af investeringerne.

Klar til Kattegatforbindelsen…..
Af TroelsH. 9/10-22, 11:26.
Seneste redigering: 9/10-22, 11:33 af TroelsH
Danmark har brug for Kattegat, fordi at landet trafikalt er formet som et U. Det vil samtidig være lige så epokegørende for den offentlige trafik som Storebælt og IC3 var det i 90'erne. At den hurtigste rute med kollektiv trafik mellem Danmarks to største byer forgår med gummihjul på private busser siger desværre alt om tingenes nuværende tilstand. Selvom at man er ved at komme sig oven på IC4, så halter investeringerne i jernbanen langt bagefter. Dem som sker, handler mere om at få brugt banens tekniske standard i rimelig tilstand, mere end om at udvikle jernbanen. Her vil en Kattegatforbindelse med under 1 times rejsetid mellem netop vise at jernhjul er langt mere effektive end gummi ditto.
Selv tror jeg at forbindelsen kommet efter et valg. Det vigtigste er derfor at søge for at jernbanen bliver hurtig nok eg under en time, frem for så billig så muligt, hvilket lidt er det man har kigget på med det nuværende forslag til trace over Vestsjælland. Skal man konkurrere med bil, fly og busser, så kan man ikke vælge discount løsningen og forvente at det bliver en kæmpe succes.
Det kan bla finansieres ved at man sam-finansierer Kattegat og Storebælt, så overskuddet fra Storebælt bruges til at betale Kattegat inkl nyt højhastighedstrace på Vestsjælland. Det giver mening fordi at persontrafik ikke kan betale investeringen i sig selv, mens at Storebælt får frigjort kapacitet på både jernbane og vej. Med Kattegat, Fehmern og Storebælt, så bliver Øresund den nye jernbaneflaskehals.
For klimaet og for den kollektive trafik og jernbanerne så er det det som kan sparke os ind i en ny epoke, ligesom at Storebælts forbindelsen gjorde i 90'erne og som ledte til Øresund mm.

Klar til Kattegatforbindelsen…..
Af TroelsH. 9/10-22, 11:40.
Seneste redigering: 9/10-22, 11:41 af TroelsH
Tænker man videre, så kan man med en Kattegatforbindelse også forsvare at etablere den nye Århus->Silkeborg med elektrificeret dobbeltspor, evt hele vejen over Herning til Struer, ligesom at man bør kigge på at opgradere banen Århus -> Hamborg, så den også kommer på det europæiske højhastighedsnet. 350 km/t behøver det ikke være, men 250 km/t med 0-2 stop vil gøre meget.

Klar til Kattegatforbindelsen…..
Af andersj, Aalborg. 9/10-22, 12:33.
Citat fra: TroelsH Dato  9/10-22, 11:26At den hurtigste rute med kollektiv trafik mellem Danmarks to største byer forgår med gummihjul på private busser siger desværre alt om tingenes nuværende tilstand.

Hvilket busselskab klarer København-Aarhus på under 2 timer og 40 minutter? Flixbus tager 3 timer og 25 minutter på en enkelt afgang og ellers 3 timer og 35 minutter. Kombardo Expressen tager 3 timer og 30 minutter.

Med de allerede igangværende projekter kommer rejsetiden med tog ned på 2 timer og 19 minutter.

Anders

Vandflyverruten fra København til Århus er det mest groteske af alt...

Eskild

Citat fra: andersj Dato  9/10-22, 12:33
Citat fra: TroelsH Dato  9/10-22, 11:26At den hurtigste rute med kollektiv trafik mellem Danmarks to største byer forgår med gummihjul på private busser siger desværre alt om tingenes nuværende tilstand.

Hvilket busselskab klarer København-Aarhus på under 2 timer og 40 minutter? Flixbus tager 3 timer og 25 minutter på en enkelt afgang og ellers 3 timer og 35 minutter. Kombardo Expressen tager 3 timer og 30 minutter.

Med de allerede igangværende projekter kommer rejsetiden med tog ned på 2 timer og 19 minutter.

Jeg mente billigste.

2 timer og 19 minutter gør ikke at man kan bo i den ene by og arbejde i den anden. Det er derfor at det er så essentielt at komme under en time med en Kattegatforbindelse. Se bare på Odense - Kbh hvor der er massere af dagpendlere. Det vil gøre det meste af Danmark til en stor forstad.

Citat fra: esni Dato  9/10-22, 16:05Vandflyverruten fra København til Århus er det mest groteske af alt...

Det viser at der er et behov for hurtig og ikke så dyr adgang mellem de to største bycentre i Danmark. Jeg bor selv i Århus C og skulle jeg til et møde inde i Kbh C, så ville jeg hellere tage den end køre til Tirstrup eller Billund.

Citat fra: TroelsH Dato  9/10-22, 17:26
Citat fra: esni Dato  9/10-22, 16:05Vandflyverruten fra København til Århus er det mest groteske af alt...

Det viser at der er et behov for hurtig og ikke så dyr adgang mellem de to største bycentre i Danmark. Jeg bor selv i Århus C og skulle jeg til et møde inde i Kbh C, så ville jeg hellere tage den end køre til Tirstrup eller Billund.

Frem og tilbage med vandflyveren: ca 2800 kr.
Det er da vist kun for de, der får andre til at betale rejsen.


Citat fra: TroelsH Dato  9/10-22, 17:21
Citat fra: andersj Dato  9/10-22, 12:33
Citat fra: TroelsH Dato  9/10-22, 11:26At den hurtigste rute med kollektiv trafik mellem Danmarks to største byer forgår med gummihjul på private busser siger desværre alt om tingenes nuværende tilstand.

Hvilket busselskab klarer København-Aarhus på under 2 timer og 40 minutter? Flixbus tager 3 timer og 25 minutter på en enkelt afgang og ellers 3 timer og 35 minutter. Kombardo Expressen tager 3 timer og 30 minutter.

Med de allerede igangværende projekter kommer rejsetiden med tog ned på 2 timer og 19 minutter.

Jeg mente billigste.

2 timer og 19 minutter gør ikke at man kan bo i den ene by og arbejde i den anden. Det er derfor at det er så essentielt at komme under en time med en Kattegatforbindelse. Se bare på Odense - Kbh hvor der er massere af dagpendlere. Det vil gøre det meste af Danmark til en stor forstad.
Bare de pågældende rejsende selv betaler.
Det er uden vedligeholdelse af forbindelsen og uden renter på lån kr. 275 for en enkelttur bare for at betale turen over Kattegat.
Læg dertil den alm. togbillet.
Og husk at skaffe 20.000 daglige rejsende.

Tænker at det er et fåtal som vil betale så meget.

Citat fra: TroelsH Dato  9/10-22, 17:21Det vil gøre det meste af Danmark til en stor forstad.

Forstad til hvad? København mener du sikkert.

Men er det noget at stræbe efter?  ::)

Citat fra: Svend Dato  9/10-22, 18:49Det er da vist kun for de, der får andre til at betale rejsen.


Mener du passagererne i den offentligt støttede kollektive trafik, eller? ...

Klar til Kattegatforbindelsen…..
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 9/10-22, 23:45.
Citat fra: TroelsH Dato  9/10-22, 17:212 timer og 19 minutter gør ikke at man kan bo i den ene by og arbejde i den anden.
Det er der masser der har som daglig pendlertid hver vej på Sydsjælland og Sydhavsøerne.

Citat fra: TWB Dato  9/10-22, 19:30Bare de pågældende rejsende selv betaler.
Det er uden vedligeholdelse af forbindelsen og uden renter på lån kr. 275 for en enkelttur bare for at betale turen over Kattegat.
Læg dertil den alm. togbillet.
Og husk at skaffe 20.000 daglige rejsende.

Tænker at det er et fåtal som vil betale så meget.

Sidst jeg tjekkede, sagde analyserne noget i retning af 20000 bilpassagerer og 30000 togpassagerer pr dag.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak