Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Inddrag fjernbanespor i Røret til S-tog?
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: anho Dato 30/09-22, 13:4525 milliarder?! Hvordan kan du få Eksprestunnelen til at blive så dyr?


Det er Ekspresgruppen selv der siger at den vil koste 20-25mia kroner (fra en hurtig analyse fra Cowi). Da de fandt paa konceptet, og har lavet en del arbejde ifm projektet, tror jeg de har en hel del bedre ide om det end du har.

Dertil kommer at der siden denne artikel var udarbejdet har vaeret cirka 15% inflation (>>5% inflation pr aar i snart 20 maaneder), saa jeg valgte, lidt konservativt, at saette den til 25mia. Bliver nok snarere 30mia da Ekspresgruppen nok ikke har haft interesse i at se et hoejt tal, saa de "20-25" er nok optimistiske.

Dertil kommer at der i de forslag til simplificering af KBH H, Stog til Helsingoer osv, der er der indregnet de saedvanlige 30% (eller er det 50%?) budget overskridelse som man normalt kommer paa offentlige forslag. Det er der IKKE i Ekspresgruppens forslag.

Saa vi kigger altsaa paa 3-4mia (Stog til Helsingoer + simplificering af KBH H + andre arbejder) - saa lad os sige 5mia for ogsaa her at indregne inflation - mod 25-30mia, hvis man sammenligner "apples to apples". Og i de 5mia har man altsaa betalt for 2 andre projekter.

Som en anden skrev her, der er en undersoegelse i gang om denne omlaegning af roeret, saa det kan vaere at vi faar et bedre sammenligningsgrundlag.

https://www.altinget.dk/transport/artikel/ekspresgruppen-vi-boer-bygge-en-eksprestunnel-til-s-tog-i-koebenhavn-her-er-hvorfor

Citat fra: stassc Dato  3/10-22, 02:38
Citat fra: anho Dato 30/09-22, 13:4525 milliarder?! Hvordan kan du få Eksprestunnelen til at blive så dyr?


Det er Ekspresgruppen selv der siger at den vil koste 20-25mia kroner (fra en hurtig analyse fra Cowi). Da de fandt paa konceptet, og har lavet en del arbejde ifm projektet, tror jeg de har en hel del bedre ide om det end du har.

Dertil kommer at der siden denne artikel var udarbejdet har vaeret cirka 15% inflation (>>5% inflation pr aar i snart 20 maaneder), saa jeg valgte, lidt konservativt, at saette den til 25mia. Bliver nok snarere 30mia da Ekspresgruppen nok ikke har haft interesse i at se et hoejt tal, saa de "20-25" er nok optimistiske.

Dertil kommer at der i de forslag til simplificering af KBH H, Stog til Helsingoer osv, der er der indregnet de saedvanlige 30% (eller er det 50%?) budget overskridelse som man normalt kommer paa offentlige forslag. Det er der IKKE i Ekspresgruppens forslag.

Saa vi kigger altsaa paa 3-4mia (Stog til Helsingoer + simplificering af KBH H + andre arbejder) - saa lad os sige 5mia for ogsaa her at indregne inflation - mod 25-30mia, hvis man sammenligner "apples to apples". Og i de 5mia har man altsaa betalt for 2 andre projekter.

Som en anden skrev her, der er en undersoegelse i gang om denne omlaegning af roeret, saa det kan vaere at vi faar et bedre sammenligningsgrundlag.

https://www.altinget.dk/transport/artikel/ekspresgruppen-vi-boer-bygge-en-eksprestunnel-til-s-tog-i-koebenhavn-her-er-hvorfor

Og tænk så Cityringen, MED stationer og al infrastruktur ind, til 21,3 mia kr. Så kan man få mange andre ting der vil gavne væsentligt mere for 25 mia

Citat fra: banemanden Dato  3/10-22, 12:42...
Og tænk så Cityringen, MED stationer og al infrastruktur ind, til 21,3 mia kr. Så kan man få mange andre ting der vil gavne væsentligt mere for 25 mia

Praecis. Hvis man meget upraecist siger at cityringen vil koste det samme som M5, saa kan man jo stille det op og sige:
vil man have denne "ekstra tunnel" + M5, eller vil man have en eksprestunnel

(nu blir jeg sikkert upopulaer over det udsagn, men det er lidt det der er realiteten - hvis M5 foerst rammer Riget, saa er der nul chance for en eksprestunnel imo)

Gå op Sider: 1 [2]
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak