Jeg er generelt en fortaler fra letbanen og har også selv oplevet den i Odense, såvel som i mange andre Europæiske storbyer. Ting som busforringelser mm. er jo ikke et direkte symptom af letbanen men mere et af at vi ikke gider at investere nok i den kollektive transport generelt fra politisk side. Den kollektive trafik er i Danmark mere underprioriteret end langt de fleste andre lande i Europa, både med politisk vilje og med almindelige investeringer, og passagertallet afspejler dette. Men på den samme tid så har letbanen i sig selv været en stor succes for Odense, i en nylig TV2 artikel taler de endda om at sporvognene på letbanen er overfyldte (her
https://www.tv2fyn.dk/odense/propfyldte-letbaner-i-myldretiden-passagerer-risikerer-at-blive-efterladt-paa-perronen ), hvilket ærlig talt nok er det bedst problem der kunne opstå for en hver given offentlig transport form. Især nu hvor perronerne og køreplanen har plads til flere sporvogne og længere sporvogne såfremt politikere ville investere i det.
Den bedste løsning til de her slags problemstillinger er nok at prøve at gøre sammenhæng og forbedring af den offentlige transport til en større mærkesag i dansk politik. Altså oplyse problemstillingerne ved det vi har, såsom besparrelserne hver gang en Letbane, Metro, eller BRT åbner, eller manglende sammenhæng mellem køreplaner, og for få afgange, eller de nedslidte og uindbydende stoppesteder og stationer. Og derefter vise hvad man kan få ved at investere i det ved at pege på eksempler fra bl.a. Udlandet, som f.eks. Schweiz, Holland, Østrig, Tyskland eller sågar Sverige.