Citat fra: TWB Dato 27/08-22, 16:53Såfremt sikkerheden ved at benytte disse vogne igennem svenske og tyske tunneller skønnes at være iorden - så er det uanset andet Danmark som ligger hindring i vejen!
At vi indførte supplerende sikkerhedskrav da Storebæltstunnelen blev taget brug og INGEN efterfølgende har fundet anledning til at bruge tilsvarende- det tyder på at enten tager svenskerne og tyskerne let på sikkerheden eller også er vi overforsigtige.
I lyset af at vi påny overlader kontrollen af om trailere er ordentligt fastspændt til private og dermed igen risikere at en trailer løsner - det tyder på at vi på det område er sløsede.
Men spørgsmålet er vel om vi vil have internationale tog og især sovevogne gennem DK.
Oøvrigt hvad med tunnel ved Øresundsbroen og på ny bane ved Ny Ellebjerg?
Du er godt klar over at der er forskel på tunneller, ikke?
Storebæltstunnelen er, for det første, lang. Der findes længere tunneller, men det ændrer ikke på at den er længere end de fleste. Derudover er der to separate tunnelrør som hver især er rimelig smalle, og hvor lokomotivføreren ikke rigtig kan komme til at lægge bremseklodser ud hvis nu trykluften til bremserne skulle løbe tør, eller hvis strømmen til magnetskinnebremserne skulle gå. Dertil kommer at der er en rimelig stejl stigning inde i tunnellen. Alt sammen ting der taler for sikkerhedsregler der er skarpere end for de fleste andre tunneller.
Der er voldsomt mange tunneller i Sverige, men de fleste af dem kører igennem bjerge, ikke under hav. Derfor er der heller ikke særligt skarpe stigninger i disse. Det kan godt være at både Sverige og Tyskland har længere tunneller (det skal jeg ikke kunne sige på stående fod om de har), men der er bare en hel masse forskelle i hvordan tunneller er konstrueret indrettet, og især stejlheden i Storebæltstunnelen gør sikkerhedskravene højere.
Hvad angår tunnellen på Ny Bane umiddelbart vest for Ny Ellebjerg er denne langt, langt kortere end nogen af de andre. Drogdentunnellen er en helt anden type tunnel end Storebælt.
Det kan godt være at du ikke mener at der er behov for skarpere sikkerhedsregler - men heldigvis har vi uddannede folk, der ved bedre. Sikkerhedsreglementer står skrevet i blod.