Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
Humlehuse
Af Jørgen Pagh Jensen. 15/08-22, 19:28.
Så fik jeg prøvet Århusianske L2 helt til Lisbjerg. Undervejs passeredes Humlehuse - et spændende navn for en ølentusiast, men der var nu hverken humle eller huse at se - kun grønne marker på begge sider. Selvfølgelig - hvis man gik langt nok, dukkede der vel huse op - det gør der jo overalt i Danmark.
Sammenlignede lidt med min lokale Troldebakkerne, nord for Helsinge. Her er i det mindste gravemaskiner i fuld sving - og der er ikke så langt til udkanten af Helsinge.

Troldebakkerne blev åbnet i 2021 - Humlehuse i 2018.
Troldebakkerne ligger på en enkeltsporet strækning med dieseltog.
Humlehuse på en dobbeltsporet elektrificeret strækning.

Troldebakkerne betjenes med 1 tog i timen i hele driftstiden.
Humlehuse med 4 tog i timen i hele driftstiden.

Humlehuse ligger godt 20 min fra Århus H - og kan ved beliggenhed sammenlignes med københavnske forstadsstationer som Lyngby, Herlev, Glostrup og Ishøj.
Om aftenen betjenes de københavnske forstæder af 3 tog i timen.
Markerne ved Humlehuse har 4 tog i timen om aftenen.
Er jeg den eneste, der synes det virker lidt mærkeligt?
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Billederne ikke fra Humlehuse, men L2's endestation Lisbjergskolen, som jo er en ren metropol i forhold til Humlehuse.

Humlehuse
Af pjl. 15/08-22, 20:46.
humlehusene er pt. udlagt som erhvervsområde, det er samme mønster med Nye som ligger lidt længere ude, man har villet være tidliget ude med at etablere stationerne således at man ikke skal i gang med dette når byen er færdig - det minder om rettidig omhu.

Humlehuse
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/08-22, 21:02.
Citat fra: pjl Dato 15/08-22, 20:46Humlehusene er pt. udlagt som erhvervsområde, det er samme mønster med Nye som ligger lidt længere ude, man har villet være tidliget ude med at etablere stationerne således at man ikke skal i gang med dette når byen er færdig - det minder om rettidig omhu.
Fulstændigt som med Troldebakkerne, som du nævnte, hvor man bare er kommer igang med boligbyggerierne allerede nu.

Humlehuse
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 16/08-22, 21:33.
Hvor mange rådyr ude fra Amager Fælled tror du der tog Minimetroen ind til Kg Nytorv for at shoppe de første mange år? Og Vinge har både S-tog og bus (der er dog også et par huse).

Nold

Humlehuse
Af Jørgen Pagh Jensen. 16/08-22, 22:38.
Nu bliver det pjat. Rådyr med minimetro ved jeg ikke noget om, men det er nemt at tjekke passagertallene fra de første mange år - og der var dog 500+ passagerer om dagen pr. station selv i starten. Hvis man tror, at Humlehuse kan sammenlignes med Minimetroen, Troldebakkerne og Vinge, så tror jeg simpelthen ikke, man er klar over, hvor øde der er ved Humlehuse. Jeg skulle have taget nogle billeder, men tjek selv Google Earth og Streetview ud. https://goo.gl/maps/ccTrcZV3JzNEH7ah8
Stationen er nu blevet betjent i næsten 4 år - der er ingen tegn på byggeri i nærheden og med den nuværende økonomi kan det vare længe, før der sker noget. Selvom skinnetrafik vel i dette forum er en god ting, må man dog kunne være kritisk overfor overflødige eller vildt overtrafikerede stationer, når man ved, at så mange andre steder i landet kunne bruge bedre kollektiv trafik.
OK - du fik øje på noget bebyggelse i det fjerne. Det er Agro Food Park. Afstand i følge Google: 1,2 km fra Humlehuse. Altså ikke just stationsnær. Og selv om den måske nok giver noget trafik - så husk lige: 4 tog i timen om aftenen - og i weekenden...




Humlehuse
Af andersj, Aalborg. 16/08-22, 23:56.
Jeg er helt enig i at man har været alt for sløve med byudvikling langs 1. etape af letbanen. Det gælder både strækningen nord for Skejby, men også langs Randersvej er det først nu man er igang med fortætningsprojekterne. Der har man helt klart været bedre i Odense.

Det er dyrt at køre halvtomme tog på sådan en strækning i flere år og det kan blive endnu dyrere hvis de lave passagertal og dermed dårlige driftsøkonomi, sætter stop for udbygning af flere letbanelinjer i Aarhus.
Lisbjerglinjen er jo også tænkt som en del af forlængelsen til Søften og Hinnerup, så hvis den ikke kommer så forsvinder der også noget passagergrundlag, hvilket ikke giver passagergrundlag for en høj frekvens, hvilket igen ikke gør letbanen mere attraktiv.

På den anden side har Aarhus Kommune også skudt sig selv i foden ved at aflyse etapen til Aarhus Ø. Dermed kan man som bygherre på ingen tænkelig måde stole på at der rent faktisk bliver anlagt letbane før skinnerne er lagt.

Anders

Humlehuse
Af anho. 17/08-22, 00:05.
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 16/08-22, 22:38Nu bliver det pjat. Rådyr med minimetro ved jeg ikke noget om, men det er nemt at tjekke passagertallene fra de første mange år - og der var dog 500+ passagerer om dagen pr. station selv i starten. Hvis man tror, at Humlehuse kan sammenlignes med Minimetroen, Troldebakkerne og Vinge, så tror jeg simpelthen ikke, man er klar over, hvor øde der er ved Humlehuse. Jeg skulle have taget nogle billeder, men tjek selv Google Earth og Streetview ud. https://goo.gl/maps/ccTrcZV3JzNEH7ah8
Stationen er nu blevet betjent i næsten 4 år - der er ingen tegn på byggeri i nærheden og med den nuværende økonomi kan det vare længe, før der sker noget. Selvom skinnetrafik vel i dette forum er en god ting, må man dog kunne være kritisk overfor overflødige eller vildt overtrafikerede stationer, når man ved, at så mange andre steder i landet kunne bruge bedre kollektiv trafik.
OK - du fik øje på noget bebyggelse i det fjerne. Det er Agro Food Park. Afstand i følge Google: 1,2 km fra Humlehuse. Altså ikke just stationsnær. Og selv om den måske nok giver noget trafik - så husk lige: 4 tog i timen om aftenen - og i weekenden...

Så er spørgsmålet jo hvor stor prisforskellen ville være på at bygge stationen med det samme, og at vente på at der kom udvikling i gang før man byggede stationen. Der er jo en del penge at spare ved at bygge når man alligevel er i gang, så man slipper for at starte en hel proces op igen.

Det værende sagt, så kunne man godt lade sporvognene passere igennem uden stop, indtil der er kommet bare en lille smule byggeri i området.

Humlehuse
Af Jakobsen. 17/08-22, 13:03.
Der har været lidt i Stiften:
Letbanen er forud for sin tid: Derfor stopper togene i ingenmandsland
Og senest
Udskældt letbane har kurs mod tre rekorder

Citat:
"Selvom letbanen skulle nå op på et sted mellem 5,5 og 6 millioner passagerer i 2022, er der dog stadig et stykke vej til de ni millioner passagerer, som var målet når letbanen havde været i drift i to år.

I de tal lå der en del forudsætninger, som endnu ikke er opfyldt. Blandt andet var det ventet, at der efter en stor udbygning ville bo i omegnen af 25.000 indbyggere i Lisbjerg, hvor letbanen stander flere gange. Samtidig var planen, at der skulle bo et sted mellem 15.000 og 20.000 indbyggere i Nye mellem Lisbjerg og Lystrup.

Begge steder er udbygningen først kommet i gang langt senere end planlagt.

Derudover er der planlagt et større erhvervsområde ved Skejby, der også vil generere passagerer til letbanen. Det samme vil den byfortætning, der lige nu finder sted blandt andet op ad Randersvej og langs Grenåbanen i Risskov.
"

/hjj

Humlehuse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/08-22, 13:26.
Med strkn. 850 (Køge Bugt S-banen) fik planlæggerne i sin tid en demonstration af hvordan trafikken udvikler sig når banen kommer så sent at beboerne allerede har købt biler og har vænnet sig til køre i dem.

Det kan på sigt bliver dyrere i tabte indtægter end en smule tomkørsel i starten.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Humlehuse
Af jachav. 19/08-22, 20:58.
Faktisk er der netop i dag en artikel i Aarhus Stiftstidende om, at skal bygges ved stoppet efter Humlehuse, Nemlig Klokhøjen, som i dag også er en bar mark, på nær en parkeringsplads.

https://stiften.dk/artikel/stor-virksomhed-rykker-ind-i-aarhus-vil-v%C3%A6re-f%C3%B8rende-i-danmark


Byggestart 2023, forventet færdig 2025.

Humlehuse
Af Danskjävlar. 21/08-22, 11:55.
Jeg mener der er uden tvivl en ting man skal have i tankerne og det er sammenhængen mellem god offentlig transport, og en god arealanvendelsesplan. De fungerer sammen i en symbiose. Hvis man har en god arealanvendelsesplan med tæt bebyggelse der gør det praktisk ikke at bruge bil, så nytter det ikke noget hvis man ikke har god offentlig transport i området. Og hvis man har god offentlig transport men ingen god arealanvendelsesplan, så er der ikke nær så mange der vil bruge den offentlige transport fordi de ikke ville have nogle praktiske stedet at tage hen til.

Aarhus har været på spanden med deres stads, men forhåbentlig kan der snart blive bygget op omkring letbanestationerne nord for Aarhus.

Gå op Sider:[1]

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak