Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Togskifte i Vejle
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Togskifte i Vejle
Af thomastog. 13/08-22, 20:05.
Citat fra: frederikhk Dato 13/08-22, 16:55
Citat fra: TWB Dato 13/08-22, 16:29Hvis togene alene henover Fyn kan skære 3-5 minutter af køretiden - så er det vel muligt at få den samlede rejsetid ned mellem Aarhus og København?

Hvis man overholder ankomst og afgangstider.

Der er altid luft i køreplanen, så evt. forsinkelser kan indhentes.

Men som oftest spises op af LA-forhold, forankørende tog, ekstraordinært mange passagerer (i.e. for kort perron-holde-tid), sen signal-givning, nedsat traktion, kørsel med andet materiel end planlagt/beregnet, og listen er meget længer...

Togskifte i Vejle
Af Time will tell. 14/08-22, 09:23.
Citat fra: thomastog Dato 13/08-22, 20:05
Citat fra: frederikhk Dato 13/08-22, 16:55
Citat fra: TWB Dato 13/08-22, 16:29Hvis togene alene henover Fyn kan skære 3-5 minutter af køretiden - så er det vel muligt at få den samlede rejsetid ned mellem Aarhus og København?

Hvis man overholder ankomst og afgangstider.

Der er altid luft i køreplanen, så evt. forsinkelser kan indhentes.

Men som oftest spises op af LA-forhold, forankørende tog, ekstraordinært mange passagerer (i.e. for kort perron-holde-tid), sen signal-givning, nedsat traktion, kørsel med andet materiel end planlagt/beregnet, og listen er meget længer...

Kan noget både ske ofte og være ekstraordinært på en og samme tid?

Togskifte i Vejle
Af Svend. 14/08-22, 10:24.
Citat fra: thomastog Dato 13/08-22, 20:05
Citat fra: frederikhk Dato 13/08-22, 16:55
Citat fra: TWB Dato 13/08-22, 16:29Hvis togene alene henover Fyn kan skære 3-5 minutter af køretiden - så er det vel muligt at få den samlede rejsetid ned mellem Aarhus og København?

Hvis man overholder ankomst og afgangstider.

Der er altid luft i køreplanen, så evt. forsinkelser kan indhentes.

Men som oftest spises op af LA-forhold, forankørende tog, ekstraordinært mange passagerer (i.e. for kort perron-holde-tid), sen signal-givning, nedsat traktion, kørsel med andet materiel end planlagt/beregnet, og listen er meget længer...

Det er netop sådanne forhold køretidstillægget er til for

Togskifte i Vejle
Af thomastog. 14/08-22, 10:50.
Citat fra: Time will tell Dato 14/08-22, 09:23
Citat fra: thomastog Dato 13/08-22, 20:05
Citat fra: frederikhk Dato 13/08-22, 16:55
Citat fra: TWB Dato 13/08-22, 16:29Hvis togene alene henover Fyn kan skære 3-5 minutter af køretiden - så er det vel muligt at få den samlede rejsetid ned mellem Aarhus og København?

Hvis man overholder ankomst og afgangstider.

Der er altid luft i køreplanen, så evt. forsinkelser kan indhentes.

Men som oftest spises op af LA-forhold, forankørende tog, ekstraordinært mange passagerer (i.e. for kort perron-holde-tid), sen signal-givning, nedsat traktion, kørsel med andet materiel end planlagt/beregnet, og listen er meget længer...

Kan noget både ske ofte og være ekstraordinært på en og samme tid?

Ja.

Ofte spises op, grundet en lang række mulige årsager. Hvoraf én af dem kan være ekstraordinært mange passagerer.

Togskifte i Vejle
Af thomastog. 14/08-22, 10:57.
Citat fra: Svend Dato 14/08-22, 10:24
Citat fra: thomastog Dato 13/08-22, 20:05
Citat fra: frederikhk Dato 13/08-22, 16:55Der er altid luft i køreplanen, så evt. forsinkelser kan indhentes.

Men som oftest spises op af LA-forhold, forankørende tog, ekstraordinært mange passagerer (i.e. for kort perron-holde-tid), sen signal-givning, nedsat traktion, kørsel med andet materiel end planlagt/beregnet, og listen er meget længer...

Det er netop sådanne forhold køretidstillægget er til for

Jeg er helt enig. Men hvis man er forsinket, vil den luft der kan være i køreplanen, oftest  spises af andre udfordringer (hvilket var min pointe).

Noget så banalt, som hvis et forsinket ICL sendes ud efter et (rettidigt) regional-tog, og må køre på én grøn. Nedbremsning ved næste signal, for at samle køretilladelsen op igen, koster som regel 1-2 minutter i forsinkelse.

Jeg siger ikke at prioriteringen er forkert, men at den luft nogle mener der er i køreplanen, sjældent i praksis kan bruges til at indhente tid; i den virkelige verden altså.

Togskifte i Vejle
Af RasmusD. 14/08-22, 11:41.
Citat fra: thomastog Dato 14/08-22, 10:57Jeg er helt enig. Men hvis man er forsinket, vil den luft der kan være i køreplanen, oftest  spises af andre udfordringer (hvilket var min pointe).


Og bare lige for at understrege pointen: Tidligere på året var der en midlertidig hastighedsnedsættelse nord for Østerport, der åd hele den buffer af ekstra køretid, der var i Helsingørtogenes køreplaner.

Jeg er ikke sikker på at der kørte ét eneste rettidigt tog til Helsingør i den periode.

Togskifte i Vejle
Af TWB. 15/08-22, 11:22.
Citat fra: RasmusD Dato 14/08-22, 11:41
Citat fra: thomastog Dato 14/08-22, 10:57Jeg er helt enig. Men hvis man er forsinket, vil den luft der kan være i køreplanen, oftest  spises af andre udfordringer (hvilket var min pointe).


Og bare lige for at understrege pointen: Tidligere på året var der en midlertidig hastighedsnedsættelse nord for Østerport, der åd hele den buffer af ekstra køretid, der var i Helsingørtogenes køreplaner.

Jeg er ikke sikker på at der kørte ét eneste rettidigt tog til Helsingør i den periode.
Skal vi ikke forvente fremover at det nye signalsystem, nye skinner og overvejende nye tog tilsammen sikrer at der ikke kommer ret mange perioder med forsinkelser?

Så den "buffertid" som nu er i de aktuelle køreplaner kan vel fjernes?

Bliver et tog af en eller anden grund forsinket skal det vel ikke betyde at tog som evt. kunne være et tog som passagerer kunne skifte til skal have en forsinkelse?

Så det er vel et overstået kapitel i dansk jernbanedrift at man venter på andre forsinkede tog?

Med forhåbentlig flere person- og godstog er der trods nye signalsystem vel heller ikke basis for at et forsinket tog kan "indhente" sin forsinkelse?

Togskifte i Vejle
Af Frank Poulsen. 15/08-22, 16:22.
Tror det er lidt optimistisk. Der vil altid være fejl der giver forsinkelser. Vi kan håbe de bliver mindre, men jeg tvivler. Så dukker der andre ting op der kan fejle i stedet. Og passagerforhold, knækkede bolte i skinner osv osv osv osv. De vil stadig være der. Alt er jo ikke nyt når de skifter i et område nødvendigvis.

Togskifte i Vejle
Af andersj, Aalborg. 15/08-22, 18:27.
UIC (International union of railways) anbefaler 5% køretidstillæg, men jeg vil sige at det afhænger meget af den konkrete strækning hvor meget der er brug for. Har man en strækning med mange forskellige togsystemer med forskellig gennemsnitshastighed og tæt trafik som Vestfyn, så giver det mening med mere køretidstillæg fordi risikoen for forsinkelser bare er større.

Her en (forældet) oversigt fra Ingeniøren fra 2013, der giver et billede af mængden af køretidstillæg i Danmark.


Anders

Togskifte i Vejle
Af vollensir. 16/08-22, 00:48.
Citat fra: TWB Dato 15/08-22, 11:22
Citat fra: RasmusD Dato 14/08-22, 11:41
Citat fra: thomastog Dato 14/08-22, 10:57Jeg er helt enig. Men hvis man er forsinket, vil den luft der kan være i køreplanen, oftest  spises af andre udfordringer (hvilket var min pointe).


Og bare lige for at understrege pointen: Tidligere på året var der en midlertidig hastighedsnedsættelse nord for Østerport, der åd hele den buffer af ekstra køretid, der var i Helsingørtogenes køreplaner.

Jeg er ikke sikker på at der kørte ét eneste rettidigt tog til Helsingør i den periode.
Skal vi ikke forvente fremover at det nye signalsystem, nye skinner og overvejende nye tog tilsammen sikrer at der ikke kommer ret mange perioder med forsinkelser?

Så den "buffertid" som nu er i de aktuelle køreplaner kan vel fjernes?

Bliver et tog af en eller anden grund forsinket skal det vel ikke betyde at tog som evt. kunne være et tog som passagerer kunne skifte til skal have en forsinkelse?

Så det er vel et overstået kapitel i dansk jernbanedrift at man venter på andre forsinkede tog?

Med forhåbentlig flere person- og godstog er der trods nye signalsystem vel heller ikke basis for at et forsinket tog kan "indhente" sin forsinkelse?
Citat fra: TWB Dato 15/08-22, 11:22
Citat fra: RasmusD Dato 14/08-22, 11:41
Citat fra: thomastog Dato 14/08-22, 10:57Jeg er helt enig. Men hvis man er forsinket, vil den luft der kan være i køreplanen, oftest  spises af andre udfordringer (hvilket var min pointe).


Og bare lige for at understrege pointen: Tidligere på året var der en midlertidig hastighedsnedsættelse nord for Østerport, der åd hele den buffer af ekstra køretid, der var i Helsingørtogenes køreplaner.

Jeg er ikke sikker på at der kørte ét eneste rettidigt tog til Helsingør i den periode.
Skal vi ikke forvente fremover at det nye signalsystem, nye skinner og overvejende nye tog tilsammen sikrer at der ikke kommer ret mange perioder med forsinkelser?

Så den "buffertid" som nu er i de aktuelle køreplaner kan vel fjernes?

Bliver et tog af en eller anden grund forsinket skal det vel ikke betyde at tog som evt. kunne være et tog som passagerer kunne skifte til skal have en forsinkelse?

Så det er vel et overstået kapitel i dansk jernbanedrift at man venter på andre forsinkede tog?

Med forhåbentlig flere person- og godstog er der trods nye signalsystem vel heller ikke basis for at et forsinket tog kan "indhente" sin forsinkelse?

Så vidunderlig er det nye signalsystem altså heller ikke altid, især ved rangering og op og nedformering af tog i sikret område. Og i fejlsituationer er det alt for restriktivt.

Der har også været flere situationer med 2 tog der har kørt fra hver sin station og holder med 100 meters mellemrum og glor på hinanden. Hvor det ene tog så er nød til at vende om og kører tilbage til den station det kom fra. Om det er systemet der ikke fungere ordentligt eller trafiklederene der sidder og sover, skal jeg ikke kunne udtale mig om...

Togskifte i Vejle
Af Svend. 16/08-22, 08:40.
Citat fra: vollensir Dato 16/08-22, 00:48
Citat fra: TWB Dato 15/08-22, 11:22
Citat fra: RasmusD Dato 14/08-22, 11:41
Citat fra: thomastog Dato 14/08-22, 10:57Jeg er helt enig. Men hvis man er forsinket, vil den luft der kan være i køreplanen, oftest  spises af andre udfordringer (hvilket var min pointe).


Og bare lige for at understrege pointen: Tidligere på året var der en midlertidig hastighedsnedsættelse nord for Østerport, der åd hele den buffer af ekstra køretid, der var i Helsingørtogenes køreplaner.

Jeg er ikke sikker på at der kørte ét eneste rettidigt tog til Helsingør i den periode.
Skal vi ikke forvente fremover at det nye signalsystem, nye skinner og overvejende nye tog tilsammen sikrer at der ikke kommer ret mange perioder med forsinkelser?

Så den "buffertid" som nu er i de aktuelle køreplaner kan vel fjernes?

Bliver et tog af en eller anden grund forsinket skal det vel ikke betyde at tog som evt. kunne være et tog som passagerer kunne skifte til skal have en forsinkelse?

Så det er vel et overstået kapitel i dansk jernbanedrift at man venter på andre forsinkede tog?

Med forhåbentlig flere person- og godstog er der trods nye signalsystem vel heller ikke basis for at et forsinket tog kan "indhente" sin forsinkelse?
Citat fra: TWB Dato 15/08-22, 11:22
Citat fra: RasmusD Dato 14/08-22, 11:41
Citat fra: thomastog Dato 14/08-22, 10:57Jeg er helt enig. Men hvis man er forsinket, vil den luft der kan være i køreplanen, oftest  spises af andre udfordringer (hvilket var min pointe).


Og bare lige for at understrege pointen: Tidligere på året var der en midlertidig hastighedsnedsættelse nord for Østerport, der åd hele den buffer af ekstra køretid, der var i Helsingørtogenes køreplaner.

Jeg er ikke sikker på at der kørte ét eneste rettidigt tog til Helsingør i den periode.
Skal vi ikke forvente fremover at det nye signalsystem, nye skinner og overvejende nye tog tilsammen sikrer at der ikke kommer ret mange perioder med forsinkelser?

Så den "buffertid" som nu er i de aktuelle køreplaner kan vel fjernes?

Bliver et tog af en eller anden grund forsinket skal det vel ikke betyde at tog som evt. kunne være et tog som passagerer kunne skifte til skal have en forsinkelse?

Så det er vel et overstået kapitel i dansk jernbanedrift at man venter på andre forsinkede tog?

Med forhåbentlig flere person- og godstog er der trods nye signalsystem vel heller ikke basis for at et forsinket tog kan "indhente" sin forsinkelse?

Så vidunderlig er det nye signalsystem altså heller ikke altid, især ved rangering og op og nedformering af tog i sikret område. Og i fejlsituationer er det alt for restriktivt.

Der har også været flere situationer med 2 tog der har kørt fra hver sin station og holder med 100 meters mellemrum og glor på hinanden. Hvor det ene tog så er nød til at vende om og kører tilbage til den station det kom fra. Om det er systemet der ikke fungere ordentligt eller trafiklederene der sidder og sover, skal jeg ikke kunne udtale mig om...

Men det har du så gjort alligevel 😄

Togskifte i Vejle
Af thomastog. 16/08-22, 12:09.
Citat fra: Svend Dato 16/08-22, 08:40
Citat fra: vollensir Dato 16/08-22, 00:48... Om det er systemet der ikke fungere ordentligt eller trafiklederene der sidder og sover, skal jeg ikke kunne udtale mig om...

Men det har du så gjort alligevel 😄
Nej, egentlig ikke.

Muligheden er ikke helt afskrevet. "Sagen" er samtidig et godt eksempel på, at politikerne (uanset farve) nogle gange har svært ved at huske, hvad de tidligere har ment og har været med til at beslutte.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen






Togskifte i Vejle
Af vollensir. 20/09-22, 09:07.
Tror løbet er kørt fra 2024 med direkte tog fra Struer til København. Når DSBs satelitdepot i Struer til den tid højst sandsynligt nedlægges. Da de fleste tilbageværende lokomotiv og togfører kan gå på pension til den tid.
Det ministeren skriver at det kniber med pladsen til flere tog på Struer - Vejle banen. Vrøvl man kunne jo lade ICeren kører hver anden time til København , og hver anden time regionaltog til Vejle eller helt til Fredericia som før i tiden.

Bedre betjening og bedre forbindelser, at Arriva togene så er knab så komfortable, ja det kan vi ikke ændre på i første omgang. Egentlig også underligt der ikke stilles krav om at de tog en ny operatør skal være i samme standard som dem DSB kørte med på de samme strækninger..

Togskifte i Vejle
Af Lyntoget. 20/09-22, 15:20.
Seneste redigering: 20/09-22, 15:21 af Lyntoget
Der har været en parmeter i den kontrakt
så billigt som muligt , så skidt med resten
men ser heller ikke Arriva kører 2 sammen koblet tog mere
DSB kørte tit fredag / søndag med 2 sæt

Gå op Sider: 1 2 [3]
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak