Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Togskifte i Vejle
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Togskifte i Vejle
Af andersj, Aalborg. 12/08-22, 00:37.
Det største problem er den arrogance togpassagererne udsættes for. Først fjerner man en direkte forbindelse og efterfølgende er det et lotteri om man når sit togskift.

Senest oplevede jeg det på et af de "knækkede" IC 1xx løb mellem Aarhus og København, hvor IC4'eren var brækket ned ude på p-risten. Der ankom så en IC4 fra Esbjerg som blev indsat som IC'er, men vi kørte ca. 20 minutter forsinket fra Aarhus. Togføreren sagde efter hver station at "Vi håber at vi kan nå forbindelsen i Fredericia, da de fleste af jer jo skal videre mod København".
Vi fik indhentet det meste (pga. en magelig sporarbejds-køreplan mellem Aarhus og Fredericia), men der var intet om at "selvfølgelig venter toget videre mod København, for det er jo os der har indført dette togskift"

Samme dag var der sendt en IR4 afsted fra Fredericia til Flensburg i et IC 57xx-tog - det kørte naturligvis kun til Padborg hvor en togbus og en misset forbindelse i Flensburg ventede passagererne. Jeg selv tog med til Bramming hvor en knap forbindelse til toget mod Tønder lykkedes. Den dag var jeg dog glad for den knappe forbindelse mellem to klimatiserede rum, for termometeret ramte de 35 grader i det sønderjyske på det tidspunkt den 20. juli.


Generelt er det også et problem at man på Dsb.dk ikke kan vælge eksempelvis "kun direkte tog" eller "øget skiftetid" når man vil købe en billet. Der skal man bruge Rejseplanen.dk og derigennem trykke på et link for at få vist den pågældende rejse på dsb.dk - man kan dog kun få vist en rejse ad gangen på dsb.dk og dermed kan det være tidskrævende at sammenligne priser på Orange billetter eksempelvis.

Anders

Togskifte i Vejle
Af Lyntoget. 12/08-22, 01:04.
Men må lægge nogle flere minutter ind til skifte tid

Togskifte i Vejle
Af kme. 12/08-22, 02:44.
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.

Så er dem med mindsettet talentløse. Lav det om så toget skal ankomme på klokkeslet. Afgang er der så elastik i. På langt de fleste strækninger (men fx ikke Kystbanen) er der fem minutter at hente mellem to stationer.

Det vil også give den fordel at nye rejsende kommer til perron til ankomsttiden, for det er den (eneste) der står i køreplanen. Så kan man få folk ombord i en fart.

Togskifte i Vejle
Af thomastog. 12/08-22, 07:38.
Citat fra: kme Dato 12/08-22, 02:44
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.

Så er dem med mindsettet talentløse. Lav det om så toget skal ankomme på klokkeslet. Afgang er der så elastik i. På langt de fleste strækninger (men fx ikke Kystbanen) er der fem minutter at hente mellem to stationer.

Hvilke strækninger, er der mulighed for. at hente 5 minutter mellem stationerne ?

Togskifte i Vejle
Af Svend. 12/08-22, 08:06.
Citat fra: kme Dato 12/08-22, 02:44
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.

Så er dem med mindsettet talentløse. Lav det om så toget skal ankomme på klokkeslet. Afgang er der så elastik i. På langt de fleste strækninger (men fx ikke Kystbanen) er der fem minutter at hente mellem to stationer.

Det vil også give den fordel at nye rejsende kommer til perron til ankomsttiden, for det er den (eneste) der står i køreplanen. Så kan man få folk ombord i en fart.

For meget køretid får de, der arbejder med samfundsøkonomi, til at havne på fortvivelsens rand.

Togskifte i Vejle
Af TWB. 12/08-22, 08:10.
Citat fra: Lyntoget Dato 12/08-22, 01:04Men må lægge nogle flere minutter ind til skifte tid
Så 5-10 minutter ved hver station. Og så holder toget pænt og venter ved hver forsinkelse hvad enten det er et tog eller bus.

Og hvad med de som kommer i privatbil hvor der har været trafikprop undervejs. De skal vel også kunne ringe til en central og oplyse at de er på vej?

Alt i alt giver det nu god mening at tog og busser afgår til det fastsatte tidspunkt.

Løsningen er at minimere forsinkelser. Ikke at lave grobund for endnu flere forsinkelser!

Togskifte i Vejle
Af Svend. 12/08-22, 09:27.
Citat fra: kme Dato 12/08-22, 02:44
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.

Så er dem med mindsettet talentløse. Lav det om så toget skal ankomme på klokkeslet. Afgang er der så elastik i. På langt de fleste strækninger (men fx ikke Kystbanen) er der fem minutter at hente mellem to stationer.

Det vil også give den fordel at nye rejsende kommer til perron til ankomsttiden, for det er den (eneste) der står i køreplanen. Så kan man få folk ombord i en fart.

For meget køretid får de, der arbejder med samfundsøkonomi, til at havne på fortvivelsens rand.

Togskifte i Vejle
Af RasmusD. 12/08-22, 12:36.
Citat fra: kme Dato 12/08-22, 02:44Så er dem med mindsettet talentløse. Lav det om så toget skal ankomme på klokkeslet. Afgang er der så elastik i. På langt de fleste strækninger (men fx ikke Kystbanen) er der fem minutter at hente mellem to stationer.

Lige nu har vi begge dele. Et tog kan både være forsinket i ankomst såvel som i afgang. Alt over 2:59, om det så er i den ene eller anden ende, tæller som forsinkelser.

Hvis du vil have lavet det om, skal du have fat i politikere og embedsfolk. Operatørerne kører efter deres kontrakt, og kontrakten siger bod hvis toget afgår forsinket. De bliver straffet for at afvente en forsinket forbindelse.

Togskifte i Vejle
Af vollensir. 13/08-22, 09:27.
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 23:43
Citat fra: TWB Dato 11/08-22, 22:43
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/08-22, 20:11Jeg kan sagtens følge problematikkerne med om hvornår man skal afvente forbindelse på et tog. Og er helt enig i at 2-3 minutter burde man vente, men man kan også vende den om. Hvis der er 25 der skal skifte, og man har 150 i toget i forvejen, og man så kommer 5 min forsinket frem til Fredericia, Middelfart, Odense osv. Så når de 150 måske ikke deres bus videre på de respektive stationer. Eller så skal de busser også vente osv. men ja 2-3 min burde der altid ventes, for det burde man kunne køre ind igen. I hvert fald i områder hvor det kan lade sig gøre. Østerport-Nørreport-Hovedbanegården nok lidt mere tvivlsomt for der er trafikken massiv, og vente 3 min kan forsinke mange andre tog. Men ja, grundlæggende enig, men man skal også bare huske man så forsinker dem der allerede er i toget. :)

Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.
Nu bruges der mia. af skattekroner på at få reduceret køretiden mange steder med 1-2 minutter ved diverse hastighedsopgraderinger, udretninger og nyanlæg.

Så er det vel rimeligt at køreplanen overholdes??

Ellers er det spild af penge!

Men det er så også sådan det foregår. DSB overholder køreplanen og afgår til tiden.Passagererne fra det forsinkede tog står tilbage på perronen og ser slutlygterne på det - til tiden - afgåede tog.
Heller ikke blandt dette forums bidragsydere er der enighed om, hvordan en sådan situation tackles bedst (og bedst for hvem).

Det er altså sket flere gange at DSB eller Arriva afventer hinanden, men det kræver mange gange én indsats fra toget personale med at ringe til det respektive driftcenter eller kommandoposten og sige man har mange rejsende der skal videre mod København eller Herning m.m.

Så afventer togene mange gange hinanden, lyn og ic togene kan sagtens indhente de 3 - 5 minutter over Fyn.

Togene har i den senere tid været en del forsinket ned til Vejle på grund af det nye signalsystem. I en periode kunne man ikke krydse i Kølkær og Faterholt. Og desuden skulle alle tog ringes ned og op i Brande inden man kørte ud på henholdsvis ATC strækningen ned til Vejle eller på ERTMS strækningen op mod Struer.

Togskifte i Vejle
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 13/08-22, 11:32.
Jeg var i den tro at det nye signal system bare kørte.

Måske har jeg overset status opslag og kun læst om status på udrulning.

Så hvis nogen har fakta på drift status vil jeg, nok også andre, gerne læse om det

På forhånd tak

ERTMS i Jylland - was:"Togskifte i Vejle"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/08-22, 13:06.
Seneste redigering: 13/08-22, 13:07 af Per Holm
... men gerne i en ny tråd.  ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Togskifte i Vejle
Af steenth. 13/08-22, 13:30.
Citat fra: hummel_62 Dato 13/08-22, 11:32Jeg var i den tro at det nye signal system bare kørte.

Måske har jeg overset status opslag og kun læst om status på udrulning.

Så hvis nogen har fakta på drift status vil jeg, nok også andre, gerne læse om det
Overgangen imellem de 2 signalsystemer i Brande er noget må regne med i en overgangsperiode - den lidt lang i denne runde. Men det bliver løst i denne weekend, hvor der er en mere strømlignet overgang imellem de 2 signalsystemer før Vejle Nord.

Og status på projekt, som sendes til politikerne, kan ikke medtage alle de små udfordringer, som de møder når det nye signalsystem tages det i brug. Det vigtigst politik - det er at passagerne kan kommer med DSB tog i Vejle... uanset årsag..

Togskifte i Vejle
Af TWB. 13/08-22, 16:29.
Citat fra: vollensir Dato 13/08-22, 09:27
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 23:43
Citat fra: TWB Dato 11/08-22, 22:43
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/08-22, 20:11Jeg kan sagtens følge problematikkerne med om hvornår man skal afvente forbindelse på et tog. Og er helt enig i at 2-3 minutter burde man vente, men man kan også vende den om. Hvis der er 25 der skal skifte, og man har 150 i toget i forvejen, og man så kommer 5 min forsinket frem til Fredericia, Middelfart, Odense osv. Så når de 150 måske ikke deres bus videre på de respektive stationer. Eller så skal de busser også vente osv. men ja 2-3 min burde der altid ventes, for det burde man kunne køre ind igen. I hvert fald i områder hvor det kan lade sig gøre. Østerport-Nørreport-Hovedbanegården nok lidt mere tvivlsomt for der er trafikken massiv, og vente 3 min kan forsinke mange andre tog. Men ja, grundlæggende enig, men man skal også bare huske man så forsinker dem der allerede er i toget. :)

Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.
Nu bruges der mia. af skattekroner på at få reduceret køretiden mange steder med 1-2 minutter ved diverse hastighedsopgraderinger, udretninger og nyanlæg.

Så er det vel rimeligt at køreplanen overholdes??

Ellers er det spild af penge!

Men det er så også sådan det foregår. DSB overholder køreplanen og afgår til tiden.Passagererne fra det forsinkede tog står tilbage på perronen og ser slutlygterne på det - til tiden - afgåede tog.
Heller ikke blandt dette forums bidragsydere er der enighed om, hvordan en sådan situation tackles bedst (og bedst for hvem).

Det er altså sket flere gange at DSB eller Arriva afventer hinanden, men det kræver mange gange én indsats fra toget personale med at ringe til det respektive driftcenter eller kommandoposten og sige man har mange rejsende der skal videre mod København eller Herning m.m.

Så afventer togene mange gange hinanden, lyn og ic togene kan sagtens indhente de 3 - 5 minutter over Fyn.

Togene har i den senere tid været en del forsinket ned til Vejle på grund af det nye signalsystem. I en periode kunne man ikke krydse i Kølkær og Faterholt. Og desuden skulle alle tog ringes ned og op i Brande inden man kørte ud på henholdsvis ATC strækningen ned til Vejle eller på ERTMS strækningen op mod Struer.
Hvis togene alene henover Fyn kan skære 3-5 minutter af køretiden - så er det vel muligt at få den samlede rejsetid ned mellem Aarhus og København?

Hvis man overholder ankomst og afgangstider.

Togskifte i Vejle
Af frederikhk. 13/08-22, 16:55.
Citat fra: TWB Dato 13/08-22, 16:29
Citat fra: vollensir Dato 13/08-22, 09:27
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 23:43
Citat fra: TWB Dato 11/08-22, 22:43
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/08-22, 20:11Jeg kan sagtens følge problematikkerne med om hvornår man skal afvente forbindelse på et tog. Og er helt enig i at 2-3 minutter burde man vente, men man kan også vende den om. Hvis der er 25 der skal skifte, og man har 150 i toget i forvejen, og man så kommer 5 min forsinket frem til Fredericia, Middelfart, Odense osv. Så når de 150 måske ikke deres bus videre på de respektive stationer. Eller så skal de busser også vente osv. men ja 2-3 min burde der altid ventes, for det burde man kunne køre ind igen. I hvert fald i områder hvor det kan lade sig gøre. Østerport-Nørreport-Hovedbanegården nok lidt mere tvivlsomt for der er trafikken massiv, og vente 3 min kan forsinke mange andre tog. Men ja, grundlæggende enig, men man skal også bare huske man så forsinker dem der allerede er i toget. :)

Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.
Nu bruges der mia. af skattekroner på at få reduceret køretiden mange steder med 1-2 minutter ved diverse hastighedsopgraderinger, udretninger og nyanlæg.

Så er det vel rimeligt at køreplanen overholdes??

Ellers er det spild af penge!

Men det er så også sådan det foregår. DSB overholder køreplanen og afgår til tiden.Passagererne fra det forsinkede tog står tilbage på perronen og ser slutlygterne på det - til tiden - afgåede tog.
Heller ikke blandt dette forums bidragsydere er der enighed om, hvordan en sådan situation tackles bedst (og bedst for hvem).

Det er altså sket flere gange at DSB eller Arriva afventer hinanden, men det kræver mange gange én indsats fra toget personale med at ringe til det respektive driftcenter eller kommandoposten og sige man har mange rejsende der skal videre mod København eller Herning m.m.

Så afventer togene mange gange hinanden, lyn og ic togene kan sagtens indhente de 3 - 5 minutter over Fyn.

Togene har i den senere tid været en del forsinket ned til Vejle på grund af det nye signalsystem. I en periode kunne man ikke krydse i Kølkær og Faterholt. Og desuden skulle alle tog ringes ned og op i Brande inden man kørte ud på henholdsvis ATC strækningen ned til Vejle eller på ERTMS strækningen op mod Struer.
Hvis togene alene henover Fyn kan skære 3-5 minutter af køretiden - så er det vel muligt at få den samlede rejsetid ned mellem Aarhus og København?

Hvis man overholder ankomst og afgangstider.

Der er altid luft i køreplanen, så evt. forsinkelser kan indhentes.

Togskifte i Vejle
Af Svend. 13/08-22, 17:45.
Citat fra: frederikhk Dato 13/08-22, 16:55
Citat fra: TWB Dato 13/08-22, 16:29
Citat fra: vollensir Dato 13/08-22, 09:27
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 23:43
Citat fra: TWB Dato 11/08-22, 22:43
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/08-22, 20:11Jeg kan sagtens følge problematikkerne med om hvornår man skal afvente forbindelse på et tog. Og er helt enig i at 2-3 minutter burde man vente, men man kan også vende den om. Hvis der er 25 der skal skifte, og man har 150 i toget i forvejen, og man så kommer 5 min forsinket frem til Fredericia, Middelfart, Odense osv. Så når de 150 måske ikke deres bus videre på de respektive stationer. Eller så skal de busser også vente osv. men ja 2-3 min burde der altid ventes, for det burde man kunne køre ind igen. I hvert fald i områder hvor det kan lade sig gøre. Østerport-Nørreport-Hovedbanegården nok lidt mere tvivlsomt for der er trafikken massiv, og vente 3 min kan forsinke mange andre tog. Men ja, grundlæggende enig, men man skal også bare huske man så forsinker dem der allerede er i toget. :)

Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.
Nu bruges der mia. af skattekroner på at få reduceret køretiden mange steder med 1-2 minutter ved diverse hastighedsopgraderinger, udretninger og nyanlæg.

Så er det vel rimeligt at køreplanen overholdes??

Ellers er det spild af penge!

Men det er så også sådan det foregår. DSB overholder køreplanen og afgår til tiden.Passagererne fra det forsinkede tog står tilbage på perronen og ser slutlygterne på det - til tiden - afgåede tog.
Heller ikke blandt dette forums bidragsydere er der enighed om, hvordan en sådan situation tackles bedst (og bedst for hvem).

Det er altså sket flere gange at DSB eller Arriva afventer hinanden, men det kræver mange gange én indsats fra toget personale med at ringe til det respektive driftcenter eller kommandoposten og sige man har mange rejsende der skal videre mod København eller Herning m.m.

Så afventer togene mange gange hinanden, lyn og ic togene kan sagtens indhente de 3 - 5 minutter over Fyn.

Togene har i den senere tid været en del forsinket ned til Vejle på grund af det nye signalsystem. I en periode kunne man ikke krydse i Kølkær og Faterholt. Og desuden skulle alle tog ringes ned og op i Brande inden man kørte ud på henholdsvis ATC strækningen ned til Vejle eller på ERTMS strækningen op mod Struer.
Hvis togene alene henover Fyn kan skære 3-5 minutter af køretiden - så er det vel muligt at få den samlede rejsetid ned mellem Aarhus og København?

Hvis man overholder ankomst og afgangstider.

Der er altid luft i køreplanen, så evt. forsinkelser kan indhentes.

Det er både rigtig og forkert...men for kompliceret at begynde at diskutere her

Gå op Sider: 1 [2] 3
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak