Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2024
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2024
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2024
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Kalender
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Trafikpolitik
- Hamborg-Aarhus Tog
Forrige emne
-
Næste emne
Hamborg-Aarhus Tog
Af
chris1728
. 5/08-22, 21:01.
Hejsa,
Er der nogen der ved hvorfor forbindelsen fra Hamborg til Aarhus (IC) stopper så mange gange i Sønderjylland?
Tinglev, Roedekro, Vojens, Vamdrup, Lunderskov, ...
Det giver ikke rigtig mening for mig at et internationalt tog stopper så mange gange. Har heller næsten aldrig set nogen bruge stationerne
1 person
synes godt om dette.
Hamborg-Aarhus Tog
Af
andersj
, Aalborg. 5/08-22, 21:38.
Det er en længere historie.
Frem til december 2014 kørte der IC-tog København-Flensburg hver anden time og Aarhus-Hamburg kørte i deres egen køreplan uden stop ved de små stationer i Sønderjylland. København-Flensburg kørte sammenkoblet med København-Esbjerg togene til og fra Kolding.
Fra december 2014 blev denne trafik omlagt til at køre Aalborg-Flensburg, hvoraf to tog fortsatte til Hamburg. Togene kørte sammenkoblet med IC 1xx togene mellem Fredericia og Aarhus.
Fra december 2015 kunne togene fra Tyskland pga. grænsekontrollen ikke længere nå til Fredericia i tide til at koble med IC 1xx togene. Derfor blev de afkortet til Fredericia-Flensburg og Hamburg-togene kørte i deres eget løb lige i røven af IC 1xx togene nordpå og lige foran dem sydpå mellem Fredericia og Aarhus.
Så det korte svar er at de indgår i takttogene mellem Fredericia og Flensburg og at der ikke er nok togsæt til at køre dem seperat fra takttogene. Sammen med Sønderborg-togene giver de timedrift til de små stationer i Sønderjylland.
Anders
3 personer
synes godt om dette.
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
[1]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Jernbanebøger
Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.
Læs mere
Jernbanen.dk forum
Gamle tanker om 2-system S-tog
Metroplaner
Gamle tanker om 2-system S-tog
Metroplaner
Gamle tanker om 2-system S-tog
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder