Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Hvorfor skal DSB være så elendigt?
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: banemanden Dato  3/08-22, 11:01
Citat fra: vollensir Dato  2/08-22, 12:01Dårlige tog, elendige køreplaner, dårlige forbindelser mellem de forskellige selvskaber og forringelser. Før i tiden kunne man komme fra København Kl. 21 og være i Struer kl. 00.47 det kan man ikke mere efter arriva overtog kørslen på Vejle-Struer banen. Ingen direkte tog fra Struer til Skjern og Esbjerg mere, elendige forbindelser mellem Arriva og Midtjyskes tog i Holstebro.

Med blot en lille smule kendskab til passagertællinger og skift ville du hurtigt vide, at det er så få det påvirker, at disse direkte forbindelser ikke er der mere. En hurtig udregning i fleksibiliteten for en stabil afvikling af trafikken er meget mere værd end de relativt få passagerer der fx rejser hele vejen fra København til Struer. Med al respekt, så er det sidste stræk fra Vejle mod Struer ikke tungt lastet med passagerer og det er netop derfor, at strækningen er blevet udbudt. Det er, trods hvad du muligvis tror, ikke for at genere folk. Det er simpelthen fordi det er for dyrt og viser rigtig meget hensyn til de få, på bekostning af de mange.

Jeg er klar over det nok er hvad du SYNES, men kolde fakta på bordet er det altså ikke helt så galt fat når du sidder og arbejder med tallene. Og det kan jeg se på det du skriver, at du ikke gør.
Citat fra: banemanden Dato  3/08-22, 11:01
Citat fra: vollensir Dato  2/08-22, 12:01Dårlige tog, elendige køreplaner, dårlige forbindelser mellem de forskellige selvskaber og forringelser. Før i tiden kunne man komme fra København Kl. 21 og være i Struer kl. 00.47 det kan man ikke mere efter arriva overtog kørslen på Vejle-Struer banen. Ingen direkte tog fra Struer til Skjern og Esbjerg mere, elendige forbindelser mellem Arriva og Midtjyskes tog i Holstebro.

Med blot en lille smule kendskab til passagertællinger og skift ville du hurtigt vide, at det er så få det påvirker, at disse direkte forbindelser ikke er der mere. En hurtig udregning i fleksibiliteten for en stabil afvikling af trafikken er meget mere værd end de relativt få passagerer der fx rejser hele vejen fra København til Struer. Med al respekt, så er det sidste stræk fra Vejle mod Struer ikke tungt lastet med passagerer og det er netop derfor, at strækningen er blevet udbudt. Det er, trods hvad du muligvis tror, ikke for at genere folk. Det er simpelthen fordi det er for dyrt og viser rigtig meget hensyn til de få, på bekostning af de mange.

Jeg er klar over det nok er hvad du SYNES, men kolde fakta på bordet er det altså ikke helt så galt fat når du sidder og arbejder med tallene. Og det kan jeg se på det du skriver, at du ikke gør.

De tal kan du stikke op hvor man er højest når man plukker jordbær. Der er rigtig mange rejsende fra Vejle og op af den skrå, især til Herning og Holstebro. Og nu har man kørt direkte tog fra Struer til København i så mange år, og det kunne man sagtens blive ved med. Og ved at udlicitere har man netop generet mange folk, og jaget rigtig mange over i deres biler. I DSB's tid kørte regionaltogene helt til Fredericia, der var som regel god plads i toget.

Nu skal folk stå som sild i én tønde især fredag og søndag fordi Arriva kun kører med et togsæt. Det er sket flere gange at Arriva har måtte efterlade passagerer på perronen fordi de slet ikke har kunne være der.

Hvor er den ekstra og bedre service blevet af. Elendige tog, ingen togpersonale, flere skift undervejs, billetterne er heller ikke blevet billigere snarere tværtimod

Hvorfor skal DSB være så elendigt?
Af esni. 4/08-22, 22:43.
Seneste redigering: 4/08-22, 22:45 af esni
Citat fra: thomastog Dato  4/08-22, 19:36Jeg har som eksempel, statistisk "bevist" hvordan du kan undgå at komme i trafikuheld.

Jeg er sikker på at du ved at der er stor forskel på korrelation og kausalitet....

Som lægerne siger - Fjernsyn er ikke en præventionsmetode, selvom at fødselsraten falder når fjernsynet kommer til et område og stiger, når der er sort skærm!

Eskild

Citat fra: esni Dato  4/08-22, 22:43
Citat fra: thomastog Dato  4/08-22, 19:36Jeg har som eksempel, statistisk "bevist" hvordan du kan undgå at komme i trafikuheld.

Jeg er sikker på at du ved at der er stor forskel på korrelation og kausalitet....

Som lægerne siger - Fjernsyn er ikke en præventionsmetode, selvom at fødselsraten falder når fjernsynet kommer til et område og stiger, når der er sort skærm!

(hvis vi skal tage din analogi)

Jeg reagerede netop fordi nogen sagde, at statistikken viste at tv kan bruges som prævention. Det er jo det statistikken siger.

Citat fra: vollensir Dato  4/08-22, 20:57De tal kan du stikke op hvor man er højest når man plukker jordbær. Der er rigtig mange rejsende fra Vejle og op af den skrå, især til Herning og Holstebro. Og nu har man kørt direkte tog fra Struer til København i så mange år, og det kunne man sagtens blive ved med. Og ved at udlicitere har man netop generet mange folk, og jaget rigtig mange over i deres biler. I DSB's tid kørte regionaltogene helt til Fredericia, der var som regel god plads i toget.


Jeg ved godt du SYNES der er rigtig mange rejsende på den strækning, men det passer simpelthen ikke. Ingen påstår der ikke er nogen, men der er ikke nok til at retfærdiggøre udgiften til intercity trafik, som i øvrigt kan bruges meget fint og bedre andre steder.

Hvis det eneste du kan diske op med er ting du selv synes og "det har man kunne gøre i mange år, så det skal blive ved" som stærkeste argument, så må jeg nok indrømme, at jeg er glad ved tanken om du ikke har større indflydelse. For så ville det godt nok se skidt ud.

Tak for snakken.

Citat fra: banemanden Dato  5/08-22, 09:38
Citat fra: vollensir Dato  4/08-22, 20:57De tal kan du stikke op hvor man er højest når man plukker jordbær. Der er rigtig mange rejsende fra Vejle og op af den skrå, især til Herning og Holstebro. Og nu har man kørt direkte tog fra Struer til København i så mange år, og det kunne man sagtens blive ved med. Og ved at udlicitere har man netop generet mange folk, og jaget rigtig mange over i deres biler. I DSB's tid kørte regionaltogene helt til Fredericia, der var som regel god plads i toget.


Jeg ved godt du SYNES der er rigtig mange rejsende på den strækning, men det passer simpelthen ikke. Ingen påstår der ikke er nogen, men der er ikke nok til at retfærdiggøre udgiften til intercity trafik, som i øvrigt kan bruges meget fint og bedre andre steder.

Hvis det eneste du kan diske op med er ting du selv synes og "det har man kunne gøre i mange år, så det skal blive ved" som stærkeste argument, så må jeg nok indrømme, at jeg er glad ved tanken om du ikke har større indflydelse. For så ville det godt nok se skidt ud.

Tak for snakken.
Nej det er da bedre at hægte en hel landsdel af og ødelægge det for mange. Man har kørt lyn og intercity tog I rigtig mange år helt til Thisted, på Langå banen og ned langs vestkysten og det kunne man sagtens blive ved med. Men i nogle popsmarte menneskers hovede skal der kun spares og spares og skæres ned. Vi udlicitere og privatisere det hele for det er meget billigere og fordi de hjernedøde nede i EU siger det...

Det gamle system fungerede rigtig udmærket med direkte tog fra/til Struer hver anden time over Herning, regionaltog der kørte helt til Fredericia også hver anden time. Direkte tog fra Struer til Skjern og Esbjerg var der også. Men nej lad os da bare smadre det hele og jage alle dem der har mulighed for det over i egen bil. Så det kun er skolebørn og studerende der rejser med toget, folk gider ikke at skifte tog flere gange på deres rejse de vil med samme tog hele vejen og have nogle ordentlige forbindelser.

Man ødelagde også én rigtig god arbejdsplads for rigtig mange DSB ansatte i Struer, folk blev spredt rundt nogle til Arriva, andre til Midtjyske jernbaner og nogle få fik lov at blive tilbage ved DSB indtil 2024. Så står de der og ikke ved hvad de skal virkelig godt gennemtænk af de nødder der besluttede det her I sin tid, de skulle have det største Los i røven.

Men det er der nogle tumper der  sidder bag et skrivebord og kun kigger på regneark og tal der ikke syntes de skal have muligheden for. Ved ikke om du er en af dem banemanden, for så har du da godt nok tabt sutten et eller andet sted.

Og selv tak for snakken...

Hvorfor skal DSB være så elendigt?
Af banemanden. 5/08-22, 10:14.
Seneste redigering: 5/08-22, 10:16 af banemanden
Citat fra: vollensir Dato  5/08-22, 10:02
Citat fra: banemanden Dato  5/08-22, 09:38
Citat fra: vollensir Dato  4/08-22, 20:57
Citat fra: vollensir Dato  5/08-22, 10:02
Citat fra: banemanden Dato  5/08-22, 09:38
Citat fra: vollensir Dato  4/08-22, 20:57De tal kan du stikke op hvor man er højest når man plukker jordbær. Der er rigtig mange rejsende fra Vejle og op af den skrå, især til Herning og Holstebro. Og nu har man kørt direkte tog fra Struer til København i så mange år, og det kunne man sagtens blive ved med. Og ved at udlicitere har man netop generet mange folk, og jaget rigtig mange over i deres biler. I DSB's tid kørte regionaltogene helt til Fredericia, der var som regel god plads i toget.


Jeg ved godt du SYNES der er rigtig mange rejsende på den strækning, men det passer simpelthen ikke. Ingen påstår der ikke er nogen, men der er ikke nok til at retfærdiggøre udgiften til intercity trafik, som i øvrigt kan bruges meget fint og bedre andre steder.

Hvis det eneste du kan diske op med er ting du selv synes og "det har man kunne gøre i mange år, så det skal blive ved" som stærkeste argument, så må jeg nok indrømme, at jeg er glad ved tanken om du ikke har større indflydelse. For så ville det godt nok se skidt ud.

Tak for snakken.
Nej det er da bedre at hægte en hel landsdel af og ødelægge det for mange. Man har kørt lyn og intercity tog I rigtig mange år helt til Thisted, på Langå banen og ned langs vestkysten og det kunne man sagtens blive ved med. Men i nogle popsmarte menneskers hovede skal der kun spares og spares og skæres ned. Vi udlicitere og privatisere det hele for det er meget billigere og fordi de hjernedøde nede i EU siger det...

Det gamle system fungerede rigtig udmærket med direkte tog fra/til Struer hver anden time over Herning, regionaltog der kørte helt til Fredericia også hver anden time. Direkte tog fra Struer til Skjern og Esbjerg var der også. Men nej lad os da bare smadre det hele og jage alle dem der har mulighed for det over i egen bil. Så det kun er skolebørn og studerende der rejser med toget, folk gider ikke at skifte tog flere gange på deres rejse de vil med samme tog hele vejen og have nogle ordentlige forbindelser.

Man ødelagde også én rigtig god arbejdsplads for rigtig mange DSB ansatte i Struer, folk blev spredt rundt nogle til Arriva, andre til Midtjyske jernbaner og nogle få fik lov at blive tilbage ved DSB indtil 2024. Så står de der og ikke ved hvad de skal virkelig godt gennemtænk af de nødder der besluttede det her I sin tid, de skulle have det største Los i røven.

Men det er der nogle tumper der  sidder bag et skrivebord og kun kigger på regneark og tal der ikke syntes de skal have muligheden for. Ved ikke om du er en af dem banemanden, for så har du da godt nok tabt sutten et eller andet sted.

Og selv tak for snakken...
De tal kan du stikke op hvor man er højest når man plukker jordbær. Der er rigtig mange rejsende fra Vejle og op af den skrå, især til Herning og Holstebro. Og nu har man kørt direkte tog fra Struer til København i så mange år, og det kunne man sagtens blive ved med. Og ved at udlicitere har man netop generet mange folk, og jaget rigtig mange over i deres biler. I DSB's tid kørte regionaltogene helt til Fredericia, der var som regel god plads i toget.


Jeg ved godt du SYNES der er rigtig mange rejsende på den strækning, men det passer simpelthen ikke. Ingen påstår der ikke er nogen, men der er ikke nok til at retfærdiggøre udgiften til intercity trafik, som i øvrigt kan bruges meget fint og bedre andre steder.

Hvis det eneste du kan diske op med er ting du selv synes og "det har man kunne gøre i mange år, så det skal blive ved" som stærkeste argument, så må jeg nok indrømme, at jeg er glad ved tanken om du ikke har større indflydelse. For så ville det godt nok se skidt ud.

Tak for snakken.
Nej det er da bedre at hægte en hel landsdel af og ødelægge det for mange. Man har kørt lyn og intercity tog I rigtig mange år helt til Thisted, på Langå banen og ned langs vestkysten og det kunne man sagtens blive ved med. Men i nogle popsmarte menneskers hovede skal der kun spares og spares og skæres ned. Vi udlicitere og privatisere det hele for det er meget billigere og fordi de hjernedøde nede i EU siger det...

Det gamle system fungerede rigtig udmærket med direkte tog fra/til Struer hver anden time over Herning, regionaltog der kørte helt til Fredericia også hver anden time. Direkte tog fra Struer til Skjern og Esbjerg var der også. Men nej lad os da bare smadre det hele og jage alle dem der har mulighed for det over i egen bil. Så det kun er skolebørn og studerende der rejser med toget, folk gider ikke at skifte tog flere gange på deres rejse de vil med samme tog hele vejen og have nogle ordentlige forbindelser.

Man ødelagde også én rigtig god arbejdsplads for rigtig mange DSB ansatte i Struer, folk blev spredt rundt nogle til Arriva, andre til Midtjyske jernbaner og nogle få fik lov at blive tilbage ved DSB indtil 2024. Så står de der og ikke ved hvad de skal virkelig godt gennemtænk af de nødder der besluttede det her I sin tid, de skulle have det største Los i røven.

Men det er der nogle tumper der  sidder bag et skrivebord og kun kigger på regneark og tal der ikke syntes de skal have muligheden for. Ved ikke om du er en af dem banemanden, for så har du da godt nok tabt sutten et eller andet sted.

Og selv tak for snakken...

Jeg arbejder ikke i politik og har derfor ikke indflydelse på udlicitering og politiske beslutninger om dette. Jeg arbejder ved den danske jernbane og har også på et tidspunkt kørt på den skæve samt siddet med dataindsamling når det handler om passagertællinger. Tællinger der MEGET præcist viser rejsemønstrene på alle de strækninger en operatør nu må råde over. Modsat dig, ved jeg derfor hvad det er jeg snakker om, når jeg siger at løsningen er til fordel for det absolutte flertal og at strækningen på den skæve var en underskudsforretning for DSB. Et firma, de fleste har en økonomisk holdning til, som du sikkert også deler. Dine "jeg synes" er helt ude i hampen og har meget lidt fundering i virkeligheden. Og så er det vist også slået fast.

Jeg kan til nøds leve med din og andres nedladende sprogbrug i debatten, når jeg tænker over i må have noget følelsesmæssigt i klemme og at det muligvis handler om, at i ikke ser det større billede men kun tænker i nostalgi. Jeg synes alligevel du bør tænke over, om det er sådan i vil opfattes, i en diskussion fremover. Det er ikke sundt, at blive så sur.

Citat fra: andersj Dato  4/08-22, 16:05Stop nu, det handler sku da ikke om de håndøre som en IC3 bruger ekstra i brændstof i forhold til en Desiro/Lint - man kører alligevel ikke med togfører til Struer hos DSB.
 

Struer - Vejle er så vidt jeg kan se, ikle godkendt til enmandsbetjening hos DSB, og jeg har aldrig oplevet, at der ikke var en togfører med. De hører ganske vidst til depotet i Fredericia, men de er der.

Citat fra: Petteri Dato  5/08-22, 16:18
Citat fra: andersj Dato  4/08-22, 16:05Stop nu, det handler sku da ikke om de håndøre som en IC3 bruger ekstra i brændstof i forhold til en Desiro/Lint - man kører alligevel ikke med togfører til Struer hos DSB.
 

Struer - Vejle er så vidt jeg kan se, ikle godkendt til enmandsbetjening hos DSB, og jeg har aldrig oplevet, at der ikke var en togfører med. De hører ganske vidst til depotet i Fredericia, men de er der.
http://sindsb.dsb.dk/SIN_DSB_L.htm#L-33.10

Citat fra: Time will tell Dato  5/08-22, 20:33
Citat fra: Petteri Dato  5/08-22, 16:18
Citat fra: andersj Dato  4/08-22, 16:05Stop nu, det handler sku da ikke om de håndøre som en IC3 bruger ekstra i brændstof i forhold til en Desiro/Lint - man kører alligevel ikke med togfører til Struer hos DSB.
 

Struer - Vejle er så vidt jeg kan se, ikle godkendt til enmandsbetjening hos DSB, og jeg har aldrig oplevet, at der ikke var en togfører med. De hører ganske vidst til depotet i Fredericia, men de er der.
http://sindsb.dsb.dk/SIN_DSB_L.htm#L-33.10

Tak for korrigeringen - selvom den ikke gælder Brande- Struer

Citat fra: Petteri Dato  5/08-22, 20:48
Citat fra: Time will tell Dato  5/08-22, 20:33[quote author=Petteri link=msg=2779 date=

Struer - Vejle er så vidt jeg kan se, ikle godkendt til enmandsbetjening hos DSB, og jeg har aldrig oplevet, at der ikke var en togfører med. De hører ganske vidst til depotet i Fredericia, men de er der.
http://sindsb.dsb.dk/SIN_DSB_L.htm#L-33.10

Tak for korrigeringen - selvom den ikke gælder Brande- Struer
[/quote]

Hvilket måske skyldes, at den strækning ikke er SR-land men ORF med andet regelsæt?

Strækning 25 er også kun angivet som Aalborg-(Sulsted).

/ Jan

Alle der rejser på fjerntogsnettet fik gavn af det, grundet højere punktlighed. Interne rejsende på Vejle-Struer, får også gavn af, at færre forsinkelser fra fjerntogsnettet spreder sig til Vejle-Struer, og videre til baner som Skjern-Herning, Skanderborg-Herning og Struer-Langå. Forsinkede ICL-tog er ofte årsag til forsinkelser på Vejle-Struer.


Det er sikkert rigtigt i teorien. Praksis er bare noget helt andet:

https://www.tvmidtvest.dk/holstebro/katrine-og-50-andre-saa-deres-tog-koere-for-naesen-af-dem-arriva-og-dsb-boer-samarbejde-mere

Syntes vi er kommet lidt langt væk fra det oprindelige emne. Der er dejligt i Struer, men det ligger ikke lige på vejen til Hamburg.
Nu er en del af den værste ferietrafik forhåbentlig snart overstået, så det igen vil være muligt at benytte togene på strækningen Fredericia-Padborg. Efter atter en sommer med 200-250 passagerer i IC 3 tog med 135 pladser, så hjælper pladsbilletter ikke. Hvis det lykkes at få en pladsbillet (der var stort set udsolgt hele juli), så kommer man alligevel ikke med, da det ikke er muligt at komme ind i toget. Ind i mellem har DSB forsøgt sig med buskørsel, men det er heller ikke uden problemer, da Fredericia har været et kæmpe bus kaos i de lange perioder hvor der ikke har kørt tog mellem Fredericia og Århus/Randers. Der er ganske enkelt ikke plads til de mange busser i Fredericia, hvor nogle så holder i svingbanerne til Vejlevej, påstigning med livet som indsats. Og DSB og busselskaberne håber politiet ikke kommer forbi. Forsinkelser forekommer også på motorvejen, blot af andre årsager end på jernbanen, så det gælder om at komme hurtigt afsted.
Man kunne løse noget af problemet ved at indsætte et ekstra togsæt til/fra Padborg, man må have rigeligt med togsæt når der ikke kører tog til Århus. De manglende internationale tog mellem Fredericia og Århus kunne også give et ekstra togsæt til Fredericia-Flensborg, men så er det med skarp vending i Fredericia uden den store mulighed for rengøring, toilettømning mv. Togkørslen er absolut den hurtigste, da togbussen meget sjældent når forbindelsen i Flensborg, som ikke lige ligger gunstigt ved motorvejen – og for øvrigt er der ofte kø ved grænsen, så togbusser er ikke sagen som erstatning.
Hvad siger DSB sikkerhed og Trafikstyrelsen for øvrigt til 250 passagerer i et IC 3 tog? Ikke fordi jeg ønsker mig tyske tilstande, hvor politiet rydder toget for stående passagerer. Men måske det er det der skal til?
Har DSB ikke tal over passagererne eller mangler statistikken fra "Banemanden"?
Forholdene på de få internationale tog har i årevis været grufulde og skribenten i Jyllands Posten har ikke bare rejst på en uheldig dag, men en ganske almindelig dag. DSB har tidligere oplyst at man ikke havde tal der beviste at der var mange passagerer, men siden man nu har bestilt Talgo tog må nogen have haft nogen hemmelige oplysninger.
Det bliver så ikke lettere når der feks mangler et togsæt. En dag forsøger man sig med at toget kun medtager passagerer til udlandet, passagerer til stationer indtil Padborg skal benytte regionaltoget. Men der kører altså ikke regionaltog på denne strækning! Næste tog skal passagerer med pladsbillet til feks vogn 81-82 benytte bus. Vel ankommet til busholdepladsen konstateres at der holder en enkelt bus med 50 pladser, som så kører direkte til Flensborg og aldeles ikke betjener mellemstationerne. Som minimum må man som kunde kunne forlange korrekte informationer.
Nu ser det heldigvis ud til at vi får Tyske IC vogne om 1-2 år. Det bliver dejligt. Desværre kom DSB til at kalde disse vogne for meget gamle. Cirka samme alder som IC 3 – ups! Forhåbentlig den sidste kaos sommer. DSB kan ganske enkelt ikke være det bekendt.
Undskyld et togbus foto i dette jernbaneforum.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: TKVJ M 4 Dato  7/08-22, 20:52Man kunne løse noget af problemet ved at indsætte et ekstra togsæt til/fra Padborg, man må have rigeligt med togsæt når der ikke kører tog til Århus.
Det kan ikke lade sig gøre at tage et hvilket som helst IC3 og sende til Tyskland. IC3'erne er bredere end tyske tog, derfor skal dørene også være af en speciel type for ikke at åbne op ind i perronkanten. Så der er kun de 17 togsæt (sæt 5076-5091) at tage af, og de skal så dække både København-Hamborg, Aarhus-Hamborg og Århus-Flensborg. Så indtil de lejede vogne kommer, bliver forholdene ikke bedre.

Morten Hunnerup Staghøj
- Webmaster og sikkerhedsansvarlig i Limfjordsbanen (LFB)

Kære Banemand

Du har ikke forstået mit indlæg.
Jeg har forstået, at det ikke er flertallet, som det går ud over, når man fjerne direkte forbindelser og svagt benyttet tog. Men man taber de kunder, som ikke kan klare skiftene, eller ikke kan komme frem til tiden, når toget ikke køre mere. De kunder er tabt, så dette fremmer ikke den kollektive trafik.

Hilsner Keld

Hvorfor skal DSB være så elendigt?
Af andersj, Aalborg. 8/08-22, 11:57.
Citat fra: TKVJ M 4 Dato  7/08-22, 20:52Man kunne løse noget af problemet ved at indsætte et ekstra togsæt til/fra Padborg

Man kunne have løst hele sommerens problematikker ved at afkorte Flensburg-togene til Padborg og have aftalt med DB Regio at de vendte deres RE7 i Padborg. Så kunne man have benyttet Tysklands-IC3'erne til at køre med tre togsæt på alle Hamburg-tog og man kunne have benyttet hvilket som helst litra mellem Fredericia og Padborg. Man kunne endda have kørt aflastningstog eller gennemgående vogne direkte fra København til Padborg.

Men det nemmeste er selvfølgelig altid at bestille togbusser.

I år har der dog også været det problem at RE7 mellem Flensburg og Hamburg er overfyldt, både pga. 9€ billetten, men også pga. de mange rejsende til og fra Danmark.

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3] 4
Billige jernbane T-shirts

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak