Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Roskilde-Stevns-banen og Køge Nord
Gå ned Sider:[1] 2
Roskilde-Stevns-banen og Køge Nord
Af emc. 3/08-22, 13:29.
Seneste redigering: 3/08-22, 13:31 af emc
Kære alle.
Kunne man ikke forbedre forbindelsen mellem Roskilde-Stevns-bane og IC-togene på Køge Nord med dette simple greb?
Jeg er med på at Ølby eller Køge er fine skiftemuligheder til regionaltogene ml. Kbh og Næstved (fra K23).
Hvis der er ½ times-drift på Kbh-Køge-Næstved fra K23, vil der vel være plads til et enkelt tog hver vej i timen (Ros-Stevns) på det vestligste spor på Køge N? Togene fra Næstved ankommer jo på det østligste spor, så det er jo kun én gang hver halve time i én retning Ros-Stevns-togene vil "forstyrre".

Citat fra: emc Dato  3/08-22, 13:29Kære alle.
Kunne man ikke forbedre forbindelsen mellem Roskilde-Stevns-bane og IC-togene på Køge Nord med dette simple greb?
Jeg er med på at Ølby eller Køge er fine skiftemuligheder til regionaltogene ml. Kbh og Næstved (fra K23).
Hvis der er ½ times-drift på Kbh-Køge-Næstved fra K23, vil der vel være plads til et enkelt tog hver vej i timen (Ros-Stevns) på det vestligste spor på Køge N? Togene fra Næstved ankommer jo på det østligste spor, så det er jo kun én gang hver halve time i én retning Ros-Stevns-togene vil "forstyrre".
Nu med billede:

Roskilde-Stevns-banen og Køge Nord
Af andersj, Aalborg. 3/08-22, 14:14.
Hvad er der galt med IC-togene fra Roskilde?

Anders

Der er også den lille krølle, at det pågældende areal er byggemodnet, veje under anlæg - og de første 140 huse under opførelse..

Så 'simpelt greb' er en anelse for optimistisk.

Hvis det skal være nogenlunde seriøst.
Så er det den eneste løsning ø, som jeg lige kan se.

Er at flytte Lille Skensved et par hundrede meter nord på.
Og så ligge en bane langs nordsiden af Skensved Ådal.
For derefter at dreje ned til Køge Nord Station.

På et tidspunkt var det muligt at lave en shunt syd for Køge nord.
Har skulle man så vende tog fra Østbanen.
Men gefion gruppen har købt alt jord syd for Køge nord.
Og planlægger at bygge en masse boliger der.

Roskilde-Stevns-banen og Køge Nord
Af Thomas Larsen. 3/08-22, 17:12.
Seneste redigering: 3/08-22, 17:14 af Thomas Larsen
Ved nærmere eftertanke.
Så er en shunt stadigvæk mulig.

https://map.krak.dk/m/XXAJt

Gefion ejer jorden vest for den aflange sø.

Så man kan godt lige snige et spor ind der.

Ulempen er er man skal dele spor til og fra sporforbindelsen til lille syd.

Men da der alligevel er enkeltsporet ind til Køge station.
Har det nok ikke den store betydning.

Citat fra: Thomas Larsen Dato  3/08-22, 17:12Ved nærmere eftertanke.
Så er en shunt stadigvæk mulig.

https://map.krak.dk/m/XXAJt

Gefion ejer jorden vest for den aflange sø.

Så man kan godt lige snige et spor ind der.
Du mener formentlig øst for søen.. :P

Men der er noget der hedder mindste kurveradius - den kommer da godt nok på overarbejde?

Citat fra: Thomas Larsen Dato  3/08-22, 17:12Men da der alligevel er enkeltsporet ind til Køge station.
Har det nok ikke den store betydning.

Og hvad skulle formålet egentlig være? At give passagerer fra Skensved og Gødstrup lettere adgang til Køge nord for at kunne tage toget vestpå? Mon antal potentielle passagerer kan retfærdiggøre omkostningerne, når de allerede kan køre nordpå og skifte i Roskilde.

Mener heller man skulle lave et stop her, gerne med perron på begge sider. Evt tilføje en selvkørende bus der pendler over til Køge Nord station, og rundt i industrikvarteret, og skolerne. I morgen og eftermiddags myldretid skal der lidt flere busser til over til skolerne, men mange fra Stevns der skal på Handelsskolen tager jo bus inde fra Ølby, her er de i mere i gå afstand og busserne kan nemmere komme dertil. Derudover fanger man det store industriområde, og så er det også gå afstand til Køge nord for de friske. Ca. 700 meter. Men ja, selv simple ting koster. og der skal jo også være tid i køreplanen.

Roskilde-Stevns-banen og Køge Nord
Af steenth. 3/08-22, 19:08.
Seneste redigering: 3/08-22, 19:10 af steenth
Citat fra: emc Dato  3/08-22, 13:29Kære alle.
Kunne man ikke forbedre forbindelsen mellem Roskilde-Stevns-bane og IC-togene på Køge Nord med dette simple greb?
Jeg er med på at Ølby eller Køge er fine skiftemuligheder til regionaltogene ml. Kbh og Næstved (fra K23).
Hvis der er ½ times-drift på Kbh-Køge-Næstved fra K23, vil der vel være plads til et enkelt tog hver vej i timen (Ros-Stevns) på det vestligste spor på Køge N? Togene fra Næstved ankommer jo på det østligste spor, så det er jo kun én gang hver halve time i én retning Ros-Stevns-togene vil "forstyrre".
Der er mange fra Stevns og Køge som gerne vil til/fra Rosilde. Så spørgsmålet at at vælge imellem de det som giver den bedste køreplan. Og desværre - så er forbindelsen til IC-tog til Ringsted mindre vigtig end den til Roskilde. Og desværre i K23 der er kun et tog i timen mellem Køge Nord og Ringsted. Derudover der også S-tog hvert 10 minut til Køge Nord. Som det ser ud nu, så bliver forbindelsen imellem DSB's regionaltog og Lokaltog dårlige i Køge i K23. Dog jeg har ikke set Lokaltogs køreplan for K23...
Mvh
Steen

Roskilde-Stevns-banen og Køge Nord
Af Thomas Larsen. 3/08-22, 19:49.
Seneste redigering: 3/08-22, 19:51 af Thomas Larsen
Citat fra: krabsen Dato  3/08-22, 17:44
Citat fra: Thomas Larsen Dato  3/08-22, 17:12Ved nærmere eftertanke.
Så er en shunt stadigvæk mulig.

https://map.krak.dk/m/XXAJt

Gefion ejer jorden vest for den aflange sø.

Så man kan godt lige snige et spor ind der.
Du mener formentlig øst for søen.. :P

Men der er noget der hedder mindste kurveradius - den kommer da godt nok på overarbejde?

Citat fra: Thomas Larsen Dato  3/08-22, 17:12Men da der alligevel er enkeltsporet ind til Køge station.
Har det nok ikke den store betydning.

Og hvad skulle formålet egentlig være? At give passagerer fra Skensved og Gødstrup lettere adgang til Køge nord for at kunne tage toget vestpå? Mon antal potentielle passagerer kan retfærdiggøre omkostningerne, når de allerede kan køre nordpå og skifte i Roskilde.


Nej.
Jeg mener vest for den aflange sø, som ligger langs med sporet ind mod Køge.

Og så skal min streger på kortet ikke tages 100% pålydende.
Hvis man skulle lave en bane ind der.
Er jeg sikker på at man laver en shunt, som overholder mindste målene for en kurve radius.(der er lidt skov man kan tage af)

Om det kan betales sig,ved jeg af gode grunde ikke.

Men det ville da være en hjælp til pendlere som skal vest på.(her tænker primært på dem fra Stevns)
Så de ikke skal skifte tog 2 gange,  for at komme vest på.



Og hvad skulle formålet egentlig være? At give passagerer fra Skensved og Gødstrup lettere adgang til Køge nord for at kunne tage toget vestpå? Mon antal potentielle passagerer kan retfærdiggøre omkostningerne, når de allerede kan køre nordpå og skifte i Roskilde.

[/quote]

At koble Stevns bedre på landstrafikken?

Citat fra: steenth Dato  3/08-22, 19:08Der er mange fra Stevns og Køge som gerne vil til/fra Rosilde. Så spørgsmålet at at vælge imellem de det som giver den bedste køreplan. Og desværre - så er forbindelsen til IC-tog til Ringsted mindre vigtig end den til Roskilde. Og desværre i K23 der er kun et tog i timen mellem Køge Nord og Ringsted. Derudover der også S-tog hvert 10 minut til Køge Nord. Som det ser ud nu, så bliver forbindelsen imellem DSB's regionaltog og Lokaltog dårlige i Køge i K23. Dog jeg har ikke set Lokaltogs køreplan for K23...
Mvh
Steen

Hvorfor er der kun ét tog i timen mellem Ringsted og Køge N? Det lyder da helt grotesk på en ny bane?

Nykøbing toget springer Køge nord og ny Ellebjerg over til næste år.

Til gengæld er der 2 ekstra toge mod Kbh fra Næstved/Haslev.

Men forbindelsen mod vest, er allerede idag en joke.

Skal man til Køge Nord om aftenen.
Har man valget mellem at vente 50 min på Ringsted st.

Eller kører til kbh, og finde et s-tog syd på.

Roskilde-Stevns-banen og Køge Nord
Af andersj, Aalborg. 4/08-22, 01:02.
Men hvem skal også fra Ringsted til Køge Nord? Køge Nord er tænkt som en pendlerstation ind mod København.

Bus 260R kører to gange i timen fra Ringsted station til Køge station med en rejsetid på 43 minutter.

Anders

Citat fra: andersj Dato  4/08-22, 01:02Men hvem skal også fra Ringsted til Køge Nord? Køge Nord er tænkt som en pendlerstation ind mod København.

Bus 260R kører to gange i timen fra Ringsted station til Køge station med en rejsetid på 43 minutter.
Nu er Køge Nord mere en station til at skifte imellem S-tog og fjerntog. På S-togsdelen er der et opland fra Køge og langt nordpå, som kører til Ringsted og strækning vestpå til Fyn og Jylland, samt syd imod Næstved - det sidste må fra K23 kører via Køge-Næstved... Det opland som har 150.000 indbyggere hvis tæller de mest relevante kommuner med.

Og linje 260R er mest for dække det lokal behov og ikke for dem som skal længere væk.

Gå op Sider:[1] 2

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak