At investere mere i kombi- og fragtterminalen ved Køge giver måske god mening, da vi så kan få internationale godstog til at stoppe og undgå at de flyttes til Sverige. Så lav den til 1500m tog. 2 mia kr virker dog lige overkanten. Følger man anbefalingerne fra IDA Rail, så er det også alfa og omega at finde en anden terminaloperatør end godsoperatørerne. Måske snakke med APM og andre som driver terminaler? Når DB sidder på både terminaler og selve godstransporten, så er der ikke konkurrence og de har ingen planer om at udvikle markedet i Damark for gods, men bare holde de andre ude.
Hvis terminalerne ikke bygges ordenligt, for at spare lidt penge, så er det som at bygge en station men uden at der er adgang fra fortovet til perronen. Der skal BDK være bedre til at forstå hvordan at de ting hænger sammen for gods og terminaloperatørerne. co2 reduktioner kan drive noget af markedet, men prisen skal bringes ned på bla løft og mængden af gods skal op, for noget handler også om at nå en kritisk mængde, så terminalerne betjenes oftere. At der kører et godstog til Århus om ugen flytter ikke meget, og særligt ikke meget i forhold til hvor meget gods der kommer hertil længere væk fra. Der er noget her fra UK.
Samtidig skal der mere konkurrence på både terminaler og tog, og der skal være flere terminaler til at dække DK. Særligt Århus og Odense, og så skal de andre bringes på til en standard og længde hvor de kan bruges.
Der mangler også nogle gods shunts her og der, samt at signaler og strøm gøres færdig.
Sådan noget som det her skulle ikke koste flere mia kr for de mindre terminaler. To spor og omløb. Der bør også være noget til løfte trailere/sættevogne af og på. Det er vel de to største typer af indenlandsk gods som giver mening.
SÅ BDK skal ud og snakke med både slutkunderne som Coop, Carlsberg, som skal have ting transporteret, men også med godsselskaberne, med dem der driver terminaler osv, for at forstå hvordan at markedet hænger sammen, og dermed hvordan at BDK kan bygge en infrastruktur der understøtter at mere gods flyttes over på banen. Både den indenlandske og den fra udlandet til Danmark eller omvendt. Man bør også snakke med fx DSV, DB Schenker, for at forstå det med logistikselskaber og hvad det er for en service de leverer til deres kunder.