Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 45 46 [47]
IC5
Ved godt det gar været oppe og vende før. Antal sæder IC5 kontra (IC3+IC4)
Men er 100 stk IC5 fleksibel nok kontra 160 stk (IC3+IC4)?
Tænker man er nødtil at sende 270 sæder, på selv mindre belastende ruter og tider.

Hvis  vi er heldig og DSB holder momentum og få flere kunder.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. I dag 10:00.
Der er dog kun planlagt ca. 30 IC4 i drift på en given dag, men 100 togsæt har altid virket som et udkast og DSB har da hele tiden snakket om at der skal bestilles flere - også i forhold til at erstatte IR4.

Den store joker er pt. Kystbanen, hvor man skal have besluttet om den skal omdannes til S-tog eller forblive med regionaltog. Det har indflydelse på hvor mange ekstra IC5 eller nye s-tog der skal købes.

Anders

Nå ja glemte da lige at tage IR4 med.
Meget runde tal kan de dækker for mit overbud på IC4. Der er det så kun 59% i daglig drift, som jeg forstår det.

Vi må nok vente og se hvordan det går med de første 100 IC5,om der skal flere, i evt en version 2

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. I dag 12:36.
Citat fra: lomse Dato I dag 09:05Tænker man er nødtil at sende 270 sæder, på selv mindre belastende ruter og tider.

Det kan da være bedøvende ligemeget. Omkostningerne vil være nogenlunde de samme uanset sædetallet.

Fremføringspersonen oppe foran skal ikke have mere i løn selv om toget er længere men til gengæld ville det koste uforholdsmæssigt meget at op- og nedformere undervejs og med den nuværende fjendtlige måde at indrette skift på ville det nok også koste at jage de rejsende over i en anden stamme.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Respekter nogen ved betydelig mere end jeg.
Jeg tænkte:
Materiel mangel
El forbrug
Slidtage

Er det så dyrt at skille en ic3 stamme?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. I dag 13:12.
Seneste redigering: I dag 13:14 af Per Holm
Der skal jo hyres folk - køremænd - til at gøre det og de skal have et sted at køre en afkoblet del hen.

Elforbruget afhænger i høj grad af frontarealet, hvor meget luft skal skubbes væk med 160/200 km/h, og det vil være ens uanset toglængde. Kun friktionen langs togets længde vil stige lidt med toglængden.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. I dag 13:15.
Det dyre er jo at man har et alt for højt materielforbrug hvis man skal køre 5 IC3 togsæt hele vejen fra København til Aalborg.

Ved IC5 kommer man også til at op- og nedformere, men nok ikke i lige så høj grad som i dag.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. I dag 13:30.
Point taken.

I tilfældet Aalborg ville det nok være rimeligt at lade nogle af togsættene vende i Århus eller gå mod Flensburg/Sønderborg, Esbjerg, Struer og hvad byerne derovre nu ellers hedder. Men om det skulle klares med IC5 el. lign. ville det ikke nødvendigvis være en økonomisk katastrofe.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: andersj Dato I dag 10:00Der er dog kun planlagt ca. 30 IC4 i drift på en given dag, men 100 togsæt har altid virket som et udkast og DSB har da hele tiden snakket om at der skal bestilles flere - også i forhold til at erstatte IR4.

Den store joker er pt. Kystbanen, hvor man skal have besluttet om den skal omdannes til S-tog eller forblive med regionaltog. Det har indflydelse på hvor mange ekstra IC5 eller nye s-tog der skal købes.
Og dét beror så på om der skal være en HH-forbindelse eller ej.

Gå op Sider: 1 ... 45 46 [47]
Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak