Citat fra: LM94 Dato 20/03-25, 00:24Citat fra: andersj Dato 19/03-25, 18:50Citat fra: LM94 Dato 19/03-25, 16:41Seneste meldinger jeg har hørt er det starter med en DSB EB mellem København-Hamburg hvorpå en CD Vectron overtager fra Hamburg til Prag. Det er på sigt meningen at det skal være en ren CD stamme (lok+vogne), der skal køre hele løbet, så snart CD har fået deres Vectron godkendt til Danmark (eller modtaget nye med D-A-DK-S-N pakken).
Korrekt - desværre forlyder det at lokomotivskiftet skal ske i Altona, fordi man så kan koble det nye lokomotiv bag på stammen. Det betyder så at rejsetiden København H - Hamburg Altona - København H forbliver den samme som i dag, mens rejsetiden København H - Hamburg Hbf - København H forlænges med 30 minutter i hver retning pga. omvejen og lokomotivskiftet med dertilhørende bremseprøve.
Citat fra: Svend Dato 19/03-25, 18:22Citat fra: Frank Poulsen Dato 19/03-25, 17:18Hvis der skulle blive bevilget 29 milliarder ekstra til vedligehold... Hvornår skal alt det så ske... Der er jo spærringer konstant i forvejen gennem landet her og der og alle vegne...
Nu overdriver du vist. Problemet er, at der ikke fornyes jernbaneinfrastruktur i nødvendigt omfang.
Mange af de nuværende spærringer skyldes også nyanlæg som Elektrificeringsprogrammet, hastighedsopgraderinger, Signalprogrammet eller tilslutning af de nye DSB værksteder.
Vedligehold og udskiftning kommer så oveni.
Det er så vidt jeg ved meningen at styrevognen skal være aktiv, så skiftet skal vel ske hvor det er mest hensigtsmæssigt, og hvor tidstabet ikke bliver alt for stort?
Spørgsmålet er hvornår styrevognene bliver godkendt til kørsel i Danmark - får de eksempelvis DK-STM eller kun ETCS?
Jeg kunne godt forestille mig at man uanset hvad først tager styrevognene i brug i Danmark når der ikke længere skal ske lokomotivskifte.