Citat fra: lomse Dato I dag 08:56At producenten svigter kan vi vel ikke beskylde DSB for?
Det er ikke (kun) DSBs skyld, men jeg synes godt man kan overveje, om man politisk har optimale rammer for togindkøb. DSB har lagt en masse æg i en Talgo-kurv og selvom man kan synes, at det da var smart at lægge sig i kølvandet på DB er der jo den store forskel, at DB har en masse andre tog allerede og på vej, så f.x. Amsterdam–Berlin nu køres med 408'ere. Den luksus har DSB ikke og det viser sig jo også ved, at DSB kører med DBs aflagte IC1'ere.
Når/hvis man politisk begynder at interessere sig for det her, er det vel noget at kigge ind i. Private/nye togoperatører har ikke nødvendigvis de økonomiske muskler til at købe nye tog eller risikovillighed til at skulle forholde sig til børnesygdomme. Andre har foreslået at man havde et europæisk materielselskab og denne her misere er et meget godt eksempel på, hvorfor det kunne have været en god ide. Mange af forudsætningerne for Talgo-kørslen har jo ændret sig, herunder at muligheden for styrevogne pludseligt opstod.
Og så er det måske også godt at huske, at når Vectron-købet gik så godt, som det er gået, skyldes det jo også at Vectron i stor stil bliver solgt til et almindeligt, privat, kommercielt marked (nemlig det for fragttrafik), hvor man ikke har tålmodighed til børnesygdomme. Det ville være lækkert hvis et tilsvarende marked også eksisterede for passagertog.